Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Tix

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Tix »

Rahkapussi kirjoitti:Uusi kevyt ja kaunis perheenjäsen on saapunut: Olympus E-510. Maksoin siitä vajaa 800 euroa. Ehkä on tyhmää maksaa liikaa, mutta minä en ainakaan tunne itseäni kusetetuksi vaan erittäin tyytyväiseksi...

Olen jo anonut Kameraseuran jäsenyyttä, jos vaikka oppisin siellä kuvaamaan :D
Kun sen nyt sai 2 objektiivin kittinä 707 eurolla, päätin tilata. En jaksa odotella, että Nikonilta tai Canonilta tulisi vakaajalla varustettu entry level -runko, vaikka käyttökokemus D40x:stä olikin puhtaasti positiivinen.
aimohaiku

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Kuinkas Olympukset ovat voineet? Onko ollut hyvä ostos?
Tix

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Tix »

aimohaiku kirjoitti:Kuinkas Olympukset ovat voineet? Onko ollut hyvä ostos?
En ole kyllä täysin tyytyväinen. Liekö opettelun tarvetta vai mikä, mutta ei tämä mielestäni samaan pysty kuin Nikon...
Herra Manala

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

aimohaiku kirjoitti:Kuinkas Olympukset ovat voineet? Onko ollut hyvä ostos?
Erittäin.
Rahkapussi

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

aimohaiku kirjoitti:Kuinkas Olympukset ovat voineet? Onko ollut hyvä ostos?
Aimo-muru, olen erittäin tyytyväinen. Varsinkin nyt, kun 1,5 kk:n odottelun jälkeen sain Manfrotton jalustan kuulapäällä. Kyllä tädin nyt kelpaa :h:
aimohaiku

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

pikkuego kirjoitti:Ottamalla Nikonin tai Canonin voi olla melko varma, että siihen löytyy myös lisäsälää loputtomasti.
Canonin uusi EOS 450D vakaajalla varustetulla kittilinssillä tullee myyntiin huhtikuun aikana, hinta noin 800 euroa. Kilpailijan vastaava malli Nikon D60 kittilinssillä maksaa samassa kaupassa 631 euroa.

EOS 400D:n kittilinssillä ilman vakaajaa saisi Rajalalta hintaan 569 euroa ja siitä saisi vielä 60 euron cashbackin, eli 509 euroa tulisi ostoksen hinnaksi. Toisaalta astetta parempaan luokkaan sijoittuva Nikonin D80 Sigman 18-50/3.5-5.6 DC -linssillä kustantaa Rajalassa 599 euroa. Nikonin vanha D40 olisi tietysti kevyt ja halpa (402 euroa kittilinssillä).

Kyllä osaa sitten olla vaikeaa kameran valinta jopa kahden merkin välillä. :)
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

aimohaiku kirjoitti:
pikkuego kirjoitti:Ottamalla Nikonin tai Canonin voi olla melko varma, että siihen löytyy myös lisäsälää loputtomasti.
Kyllä osaa sitten olla vaikeaa kameran valinta jopa kahden merkin välillä. :)
Järjellä tuota valintaa esim. näiden kahden välillä on käytännössä mahdotonta tehdä, jos ei ole ennestään jo jompaa kumpaa tai jos oma kuvaustarve vaatii juuri nimenomaan jotain sellaista mitä ei ole kuin toisella merkillä. Kummallakin tuntuu saavan ihan hyviä kuvia, eli siinä mielessä ei voi veikata väärin :)

Se mitä voi suositella, on käydä liikkeessä kokeilemassa miltä mikäkin tuntuu kädessä. Itselle esim. 400D ei vain sovi mitenkään päin käteen, ihan mielenkiinnosta pitää käydä hypistelemässä tuota 450D:tä kun se joskus hyllyyn asti tulee.

Ja tuosta Nikonista vielä tosiaan se, että D40-sarja ei tarkenna automaattisesti kaikkien objektiivien kanssa, ainoastaan uudempien AF-S ja AF-I -lasien kanssa. Kannattaa ehkä tarkistaa, että omaan käyttöön löytyy noita laseja, koska käsin tarkentaminen noilla pikkurungoilla osaa olla jokseenkin haastavaa.
aimohaiku

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

pikkuego kirjoitti:Se mitä voi suositella, on käydä liikkeessä kokeilemassa miltä mikäkin tuntuu kädessä. Itselle esim. 400D ei vain sovi mitenkään päin käteen, ihan mielenkiinnosta pitää käydä hypistelemässä tuota 450D:tä kun se joskus hyllyyn asti tulee.
Taidanpa odotella tuota 450D:n saapumista kauppoihin ja toimia sitten mainitsemallasi tavalla. Ehkä jo ensi viikolla. :)
nokkaelain

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

pikkuego kirjoitti:Kannattaa ehkä tarkistaa, että omaan käyttöön löytyy noita laseja, koska käsin tarkentaminen noilla pikkurungoilla osaa olla jokseenkin haastavaa.
Samoin kannattaa melkeinpä unohtaa se mainittu Sigman 18-50mm. Jos huonon objektiivin välttämättä haluaa, niitä on maailma väärällään käytettynäkin. Itse en haluaisi ainakaan tehdä uudelleen sitä virhettä, että ostaisin tuon uuden hinnalla. Tarkennus ei ehkä ole yhtä huono kuin myös omistamassani 18-125mm objektiivissa mutta äänekäs ainakin.

(Jos tällä myyntipuheella joku haluaa jomman kumman Canonille, myyn kyllä mielelläni pois. Ensin mainittu ei kelvannut edes vaihdossa kamerakaupassa, vaikka en maininnut edes mitään hintapyyntöä. :) )
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

pikkuego kirjoitti: ...Itselle esim. 400D ei vain sovi mitenkään päin käteen...
Mulle se taas sopii kuin nyrkki silmään ja se minulla onkin (siis Canon EOS400D, ei nyrkki silmässä). Mikä kamera muuten sinulla on? Hyvin kuvaat :)
SikaMika

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Kreitsu kirjoitti:jotain lätinää kameroista
Höh, olen pettynyt. Odotin kuulevani uuden lennokkaan vitsin! :wink:
aimohaiku

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

nokkaelain kirjoitti:Samoin kannattaa melkeinpä unohtaa se mainittu Sigman 18-50mm. Jos huonon objektiivin välttämättä haluaa, niitä on maailma väärällään käytettynäkin. Itse en haluaisi ainakaan tehdä uudelleen sitä virhettä, että ostaisin tuon uuden hinnalla.
NIKON D80 + SIGMA 18-50/3.5-5.6 DC - 599,00
NIKON D80 RUNKO 589,00

Saako jostain käytetyn halvemmalla? :)
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Kreitsu kirjoitti:
pikkuego kirjoitti: ...Itselle esim. 400D ei vain sovi mitenkään päin käteen...
Mulle se taas sopii kuin nyrkki silmään ja se minulla onkin (siis Canon EOS400D, ei nyrkki silmässä). Mikä kamera muuten sinulla on? Hyvin kuvaat :)
Se onkin ihan kädestä kiinni, mikä siihen sopii. Siks kannattaakin käydä testaamassa itse, eikä uskoo mitä netissä kirjotellaan :)

Ensimmäinen kunnon kamera oli 300D, minkä rinnalle tuli 1D Mark II N ja kun tuolle 300D:lle ei enää ollu oikein käyttöö ees varalla, niin pistin sen sit kiertoon. Nyt hankin maisemia ja potretteja varten 5D:n.
nokkaelain

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

aimohaiku kirjoitti:
nokkaelain kirjoitti:Samoin kannattaa melkeinpä unohtaa se mainittu Sigman 18-50mm. Jos huonon objektiivin välttämättä haluaa, niitä on maailma väärällään käytettynäkin. Itse en haluaisi ainakaan tehdä uudelleen sitä virhettä, että ostaisin tuon uuden hinnalla.
NIKON D80 + SIGMA 18-50/3.5-5.6 DC - 599,00
NIKON D80 RUNKO 589,00

Saako jostain käytetyn halvemmalla? :)
Tuohon hintaan se varmaan kannattaakin ottaa mukaan ja myydä vaikka huuto.netissä muutamalla kympillä. Pointti oli vaan se, että objektiiviinkin kannattaisi panostaa jonkin verran, koska tuollainen halvin mahdollinen rajoittaa kuvanlaatua (varsinkin, jos ei tiedä, miten sillä saa edes joissain olosuhteissa kunnollista jälkeä.)

Paljon paremmalta tarjoukselta vaikuttaisi:

NIKON D80 + AF-S DX 18-70/3.5-4.5G IFED - 699,00

En tunne Nikonin laitteita, mutta onko tuo tosiaan sama erikseen n. 400 euroa maksava lasi?
aimohaiku

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Nikonia pannaan halvalla menemään:

Nikon D40 KIT järjestelmäkamera + AF-S 18-55mm/3.5-5.6G ED II objektiivi, musta + Nikon SB400 salama hintaan 399 euroa.
aimohaiku

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Tuhlasin vihdoinkin rahani Canoniin (450d). Kävin eilen räpsimässä automatiikalla kuvia ja totesin, että kun on hyvä kamera, olisi korkea aika opetella kuvaamaan kunnolla ja perehtyä kameran säätöihin.

Tulisiko mieleen mitään hyviä kirjoja tai nettilähteitä, joita voisi käyttää oheismateriaalina?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja huima »

aimohaiku kirjoitti:
Tulisiko mieleen mitään hyviä kirjoja tai nettilähteitä, joita voisi käyttää oheismateriaalina?
Jep. Vaikka tämä
aimohaiku

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

huima kirjoitti:
aimohaiku kirjoitti:
Tulisiko mieleen mitään hyviä kirjoja tai nettilähteitä, joita voisi käyttää oheismateriaalina?
Jep. Vaikka tämä
Kiitos! Tässä riittääkin tutkimista.
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

aimohaiku kirjoitti:Tulisiko mieleen mitään hyviä kirjoja tai nettilähteitä, joita voisi käyttää oheismateriaalina?
Mä oon mainostanu tätä kirjaa melkein mihin tahansa tarkoitukseen, mutta kun se vaan on niin hyvä: Pekka Potka - Mainoskuvaus digikameralla (Docendo). Nimestään huolimatta käsittelee myös perusjuttuja havainnollisesti, niin että jopa minä aloin tajuta asioita :)
aimohaiku

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

pikkuego kirjoitti:
aimohaiku kirjoitti:Tulisiko mieleen mitään hyviä kirjoja tai nettilähteitä, joita voisi käyttää oheismateriaalina?
Mä oon mainostanu tätä kirjaa melkein mihin tahansa tarkoitukseen, mutta kun se vaan on niin hyvä: Pekka Potka - Mainoskuvaus digikameralla (Docendo). Nimestään huolimatta käsittelee myös perusjuttuja havainnollisesti, niin että jopa minä aloin tajuta asioita :)
Kiitos, täytyy tilata kirjastosta ja tutustua. Tämä materiaali on varmaankin helpommin hankittavissa kuin tuo Huiman tarjoama. ;)

Uusimmassa Tekniikan Maailmassa on muuten kuluttaja-digijärkkärien vertailu, jos jota kuta kiinnostaa. Tasaväkinen joukko, ainakin TM:n mielestä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tix kirjoitti:En ole kyllä täysin tyytyväinen. Liekö opettelun tarvetta vai mikä, mutta ei tämä mielestäni samaan pysty kuin Nikon...
Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin