Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Tix

Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Tix »

Hugaah. Pääsin tuossa testailemaan uudenkarheaa Nikonin D40x -mallia ja jotenkin tuntuu siltä, että aloittelijajärkkärin hankita on tehtävä kohtapuoliin. Jotensakin vain metsässä sen kanssa, että minkä mallin ostaisi. Lukemissani 3 eri tuoreessa testissä kärkisijoille on sijoitettu 5 eri kameraa, tietysti ristiin.

Onko kellään kokemusta Olympus 510 -sarjan kamerasta? Rungossa oleva kuvanvakaaja houkuttaisi, mutta ilmeisesti kittiobjektiivit on ihan suolesta. Nikonin tai Olympuksen puolesta puhuisi pienempi ja kevempi runko.
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Saatan muistaa väärinkin, mutta tuossa Nikonin D40x:ssä ei taida olla automaattitarkennusta. Eli jos moisen autuuden haluaa, niin sitten pitää valita sellainen objektiivi joka osaa tarkentaa itse. Muuten kyllä varmasti pätevä peli.

Canonin 400D voi olla myös ihan pätevä, tietty tuo vakaaja puuttuu rungosta, mutta jonkinasteinen pölynkaristin siinä on. Tuon pölynpoiston toimivuudesta kyllä ollaan maailmalla montaa mieltä.

Ottamalla Nikonin tai Canonin voi olla melko varma, että siihen löytyy myös lisäsälää loputtomasti. Muiden merkkien kohdalla saattaa saada paremmin uutta tekniikkaa, kun ei noiden suurten ja vanhojen välttämättä tarvitse vaivautua moiseen.

Ota se mikä tuntuu kädessä kivoimmalta :)
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Sitten kun saat kameran hoidettua ja pääset makuun niin hoidat tällaisen kilkkeen: http://www.bugeyedigital.com/product_ma ... 0360d.html

Tuo kyseinen kilke mahdollistaa hämmentävät 360-astetta kattavat kuvat t: http://www.vrway.com/ACTION_PACKED_SPOR ... 10650.html

Alkaa menemään tilannekuvat uudelle asteelle :P
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Elukka

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Haemaeraemies kirjoitti: Tuo kyseinen kilke mahdollistaa hämmentävät 360-astetta kattavat kuvat t: http://www.vrway.com/ACTION_PACKED_SPOR ... 10650.html

Alkaa menemään tilannekuvat uudelle asteelle :P
Matrix! Matrix!
Rahkapussi

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Tix kirjoitti:Onko kellään kokemusta Olympus 510 -sarjan kamerasta? Rungossa oleva kuvanvakaaja houkuttaisi, mutta ilmeisesti kittiobjektiivit on ihan suolesta. Nikonin tai Olympuksen puolesta puhuisi pienempi ja kevempi runko.
Olympuksen 400 ja -500-sarjan malleja on mulle lämpimästi suositellut eräs asijantuntija (mm. pitää digikuvaamiseen liittyviä www-sivuja), jolta itse noviisina asiaa kyselin. Jahka saan rahoituksen kuntoon, tulee digijärkkärini olemaan tod. näk. Olympus.
Herra Manala

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Tilasin itse tuossa Olympuksen E-510:n kahdella kittituubilla ja yhdellä vara-akulla. Sen kittituubit eivät toudellakaan ole suolesta, vaan esimerkiksi mukana tuleva 14-42mm Zuiko on ehdottomasti parhaita kittiputkia mitä entry-level D-SLR:issä on kylkiäisinä tarjolla. Eikä se 40-150mm kakkulakaan mikään huono valinta ole 65 euron lisähintaan.

Mitään f/2.0 ladonoviahan nuo eivät tosiaankaan ole, mutta sellaiset maksaakin sitten jo kameran päälle toisen mokoman.
Haemaeraemies kirjoitti:Sitten kun saat kameran hoidettua ja pääset makuun niin hoidat tällaisen kilkkeen: http://www.bugeyedigital.com/product_ma ... 0360d.html

Tuo kyseinen kilke mahdollistaa hämmentävät 360-astetta kattavat kuvat t: http://www.vrway.com/ACTION_PACKED_SPOR ... 10650.html

Alkaa menemään tilannekuvat uudelle asteelle :P
Ymh...Ei tuo mainostamasi kilke käsittääkseni ihan tuollaisia kuvia pysty tarjoamaan kuin mitä mainostit jäljempänä. Tuo linssillähän pystyy tarjoamaan 360-asteen kuva-alan ainoastaan horisontaalisesti, kun taas vertikaalinen kuva-ala jää maksimissaan alle kolmasosaan siitä (115 asteeseen), eli kovin alas maahan tai ylös taivaaseen se ei yllä. Nuo mainostamasi tilannekuvat taas olivat aika tavalla täysin 360-kamaa. Helvetin hienoja.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Herra Manala kirjoitti: Tuo linssillähän pystyy tarjoamaan 360-asteen kuva-alan ainoastaan horisontaalisesti, kun taas vertikaalinen kuva-ala jää maksimissaan alle kolmasosaan siitä (115 asteeseen), eli kovin alas maahan tai ylös taivaaseen se ei yllä. Nuo mainostamasi tilannekuvat taas olivat aika tavalla täysin 360-kamaa. Helvetin hienoja.
Totta turiset, kiitos korjauksesta.Koitin epätoivonvimmalla selvittää miten tollasia täysin saumattomia 360-asteen kuvia sais otettua ja toi pomppas vastaan. Vetelin siis liian nopeita johtopäätöksiä.

Nevertheless, tulis tuollakin varmasti ihan hianoja kuvia..
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Herra Manala

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Missä vitussa se mun kamera viipyy? Oon odottanut sitä jo yli viikon. Saatana! Pitäis viimeistään ylihuomenna lähettää pippelikuvia yhelle palstavakkarille joissa ois sellasta syvyysvaikutelmaa junou mitä vaan SLR voi tarjota.
Geetzu

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

^ Kyllä mä maltan odottaa hei, kuvaile rauhassa sitten kun ihanuus kotiutuu.
Herra Manala

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Mun toosa tuli. Ihq ihq! :h: :h:
Herra Manala

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Nuuh. Nyt mulla on rungon mukana tulleiden objektiivien lisäksi yksi Tamronin 85-210mm teleputki ja siihen sopiva 2.0x telejatke. Kun 4/3 standardin kamera vielä tuplaa objektiivien polttoväliarvot, löytyy tällä hetkellä optiikkaa 28mm-840mm väliltä.

Sovitinrengas vain toistaiseksi puuttuu. Jouduin tilaamaan sellaisen Hong Kongista saakka. Saas nähdä tuleeko mitään perille, vai menikö pelkästään visan numerot maailmalle. :-p

Vielä kun tällaisensaisi sisätila/macro/muotokuva- ja keikkakuvausta varten, niin alkaisi olemaan ihan mukava setti kasassa. Tosin on tuossa vielä yksi Tamronin 28-85mm f2.8 putkikin käytettävissä, jossa on vähän paremmin valovoimaa kuin kittituubeissa.
Avatar
obelix
Kitisijä
Viestit: 10
Liittynyt: 13.09.2007 15:01
Paikkakunta: Gallia

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja obelix »

Herra Manala kirjoitti:Jouduin tilaamaan sellaisen Hong Kongista saakka. Saas nähdä tuleeko mitään perille.
Hyvin tulee ja joutuisasti.
Herra Manala

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

obelix kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Jouduin tilaamaan sellaisen Hong Kongista saakka. Saas nähdä tuleeko mitään perille.
Hyvin tulee ja joutuisasti.
No ei nyt ihan kamalan joutuisasti. Illalla tuli kuittaus lähetyksestä ja toimitusajaksi epäilivät 15 päivää normi lentorahdilla...
Avatar
obelix
Kitisijä
Viestit: 10
Liittynyt: 13.09.2007 15:01
Paikkakunta: Gallia

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja obelix »

niin, oma ennätykseni on perjantaina tilaus ja maanantaina hain postista..
Herra Manala

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

obelix kirjoitti:niin, oma ennätykseni on perjantaina tilaus ja maanantaina hain postista..
Onnistunee fedexillä, muttei normi lentorahdilla.
Rahkapussi

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Ööh, Munala ja obeliX, olisiko mahdollista perustaa Kitinään oma kameraseura tyyliin "Kitinän teleobjektiivitapit" tai muuta, koska olisi ihQumegahienoa vertailla omaa isoa mahtimasiinaansa muiden vastaaviin sekä saada perusteellista opastusta digi- ja muunkin kuvaamisen suhteen? Tässä olisi sitten yksi innokas oppilas pompotettavaksi. Olisi sitten joku muukin syy kokoontua kaik' yhes koos kuin keskikalja tai lautapeli :-D
Avatar
obelix
Kitisijä
Viestit: 10
Liittynyt: 13.09.2007 15:01
Paikkakunta: Gallia

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja obelix »

Rahkanyytit, mä olen aina valmis vertailemaan nahkatsuumeja :)
Herra Manala

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Rahkapussi kirjoitti:olisi ihQumegahienoa saada perusteellista opastusta digi- ja muunkin kuvaamisen suhteen?
Advanced digital photography for chipmunks by Herra Manala:

1. Set the shooting mode to "Auto".
2. Apply desired amout of zoom.
3. Point to your primary target and press the shutter release button half way down.
4. Shift pointing from the target so that the rule of thirds becomes effective.
5. Press the shutter release button all the way down.
6. Wank (or write How-tos to kitinä) with your spare time.


Advanced portrait shooting for chipmunks by Herra Manala:

1. Set the shooting mode to "Aperture priority".
2. Set the largest possible aperture your lens supports and tele-zoom all the way.
3. Take some backsteps if necessary for a nice composition.
4. Point to your primary target and press the shutter release button all the way down.
5. Wank (or write How-tos to kitinä) with your spare time.
Herra Manala

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Nonni, sovitinrengas saapui! Melkoinen tuuttihan tuo tamronin tele on kamerassa kiinniollessa.

Kuva

2x telejatke kadottaa ihan hirviömäisesti valoa. Piirtokaan ei ole ihan mikään paras mahdollinen, tosin tämä ei yllätä ketään kun käytetään 2x jatketta ja kamera vielä croppaa kuva-alan reunoilta 50% pois. Saattaahan tuo kuvanlaatu ja terävyys tosin hieman parantua jos pääsisi kokeilemaan pienempiä aukkoarvoja. Valo ei yksinkertaisesti riittänyt tällaisella pilvisellä säällä kuin maksimi f4.5 aukolla ja ISO1600 herkkyydellä, eikä juuri silläkään (1/160 on turhan pitkä suljinaika tuollaisen putken kanssa, eikä kuvanvakaajastakaan ole mitään iloa kun se ei toimi kuin sellaisten linssien kanssa joissa on elektroniikkaa sisällä kertomassa polttovälin kameralle).

Eli hyötyä ei ihan hirveästi, kuin ehkä kirkkaassa auringonvalossa korkeintaan. Tosin olisihan tuossa tripodi jonka kanssa voisi testailla tuota terävyyttä pienemmillä aukoilla. Tamronin 28-85mm (läpi alueen) f2.8 linssinkin kanssa leikin hieman, mutta tulin testeissäni siihen tulokseen että vielä 50mm:llä se ei ollut yhtään sen valovoimaisempi kuin kameran oma 40-150mm teleputki myös 50mm:llä, jolloin sen maksimi aukkoarvo oli "vain" f4.2. Tämä jäi vähän kummastuttamaan. Tamronilla otettu kuva oli tämän lisäksi terävyydeltään ja varsinkin värikontrastiltaan huomattavasti heikompi. Tarkennus oli ärsyttävän hankalaa, eikä kuvaa tuntunut saavan teräväksi millään. I ditched the bitch.
Rahkapussi

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

^ En mä teistä muista tiedä, mutta mä ainakin kostuin tuosta... uuh.
Rahkapussi

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

obelix kirjoitti:Rahkanyytit, mä olen aina valmis vertailemaan nahkatsuumeja :)
Grrr.. mine is bigger ;)
Avatar
obelix
Kitisijä
Viestit: 10
Liittynyt: 13.09.2007 15:01
Paikkakunta: Gallia

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja obelix »

Rahkapussi kirjoitti:Grrr.. mine is bigger ;)
Onko noin? :P
Rahkapussi

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Uusi kevyt ja kaunis perheenjäsen on saapunut: Olympus E-510. Maksoin siitä vajaa 800 euroa. Ehkä on tyhmää maksaa liikaa, mutta minä en ainakaan tunne itseäni kusetetuksi vaan erittäin tyytyväiseksi...

Olen jo anonut Kameraseuran jäsenyyttä, jos vaikka oppisin siellä kuvaamaan :D
Herra Manala

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Rahkapussi kirjoitti:Uusi kevyt ja kaunis perheenjäsen on saapunut: Olympus E-510. Maksoin siitä vajaa 800 euroa. Ehkä on tyhmää maksaa liikaa, mutta minä en ainakaan tunne itseäni kusetetuksi vaan erittäin tyytyväiseksi...
Onneksi olkoon fiksusta valinnasta. Tuo on ilmeisesti kuitenkin vain yhdellä putkella? Jos tuo on kahdella, niin tuohan on ihan älytön bargain. Jos ostit kuitenkin pelkästään yhdellä linssillä, niin teit mielestäni hölmösti, sillä hintaero on melko marginaalinen 2-putken kitillä (monesti alle 100 euroa). Jos päätät ostaa 40-150 telen myöhemmin 14-42 rinnalle, joudut maksamaan siitä kittiin verrattuna melko törkeät ~250€. :-S
Rahkapussi

Re: Kohtuuhintaiset digijärkkärit

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

^ Hih, myyn sitten vähän enemmän persettäni, että on varaa isompaan putkeen, uuh... ;)
Vastaa Viestiin