Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tällainen juttu oli Hesarissa tässä päivänä muutamana, ja siitä tuli heti mieleeni, että en olekaan asiasta Kitinään raportoinut, vaikka aikaa on jo vierähtänyt.

Ravintolan kolmesta salityöntekijästä kaksi puhuivat vain ei-kotimaisia kieliä, mikä kai osaltaan selittää tuota englantivoittoisuutta kommunikaatiossa. Edes paikan päällä ei ollut ruokalistaa kuin englanniksi. Satunnaisella toisten pöytien salakuuntelulla vaikutti siltä, että testi-iltana vierailijoiden suomi-ulkomaa-suhde oli aika fifty-sixty, mikä voi sekin olla asiaan liittyvää informaatiota, tai sitten ei. Joka tapauksessa, oli se aika elämyksellinen ravintolailta. Otin paikan kahdeksan ruokalajin menun viinipaketilla, mihin sitten tuli vielä tietysti lisäksi alkushampanjat, keittiön lukuisat yllätystervehdykset, ja hilpeän nousun takaama innostus tilata keittiön suosittelemat ylimääräiset juustot asiaankuuluvine juomineen. Tämä tarkoitti lähes viittä tuntia tauotonta gastronomista ja miksei enologistakin ilotulitusta, jonka jälkeen ei voi kyllä sanoa, että fine diningilla ei saisi vatsaansa täyteen. Toinen asia tietysti on, että hinnaltaan tällaiset bakkanaalit eivät kyllä sovi humanistin palkkapussilleni kovin usein, vaikka kuinka säästäisi kamerahankinnassa. Mutta harvinaisena erikoisuutena kyllä mahtava elämys.

Paikan isäntä kävi itse esittelemässä useimmat ruokalajit valmistusmekanismeineen, muutaman kerran häntä tuurasi joku muu kokeista. Kiinnostavaa ja huomaavaista. Eritoten, kun tyypeistä loisti aika tarttuva innostus kokkaamiseen ja raaka-aineisiin. Viiniesittelyissä ihmettelen kuitenkin tätä hinkua kertoa kaikenmoisia detaljeja kunkin viinitilan historiasta ja nykypäivästä: puhuisivat enemmän itse viinistä ja erityisesti omista syistään yhdistää juuri tämä viini juuri tiettyyn ruokaan. Hauskaa viihdykettä tuokin toki.

Ai niin, kamera toimi syysreissussa paljon tyydyttävämmin kuin edeltäjänsä, eli ihan tyytyväinen olen siihenkin hankintaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kaipaisin hieman kitinäraadin kommenttaja, kun nykyaika puskee päälle ja olohuoneen stereosysteemejä on pakko päivittää digitaalisen maailman haasteisiin. Tarjolla on käsittääkseni lähinnä kaksi tietä. Joko vaihtaa hyvä stereovahvistin monikanavavahvistimeen tai sitten hankkia vanhan vahvistimen rinnalle DAC. Meinasin jatkossakin pitäytyä stereotoistossa, joten sen takia vahvistinpäivitys ei ole välttämätön. Kunnollisen DACin hankkiminen tuntuu taloudellisesti järkevämmältä lähestymistavalta digitaalisten äänilähteiden liittämiseen, kun tavoitteena on, että olohuoneen äänenlaatu ei ainakaan huonone.

Mä olen nyt alustavalla googlailulla iskenyt silmäni Arcam irDAC laitteeseen, jonka äänenlaadusta löytyy netistä hyviä kommentteja. Myös liitäntöjen osalta se tuntuu aika riittoisalta, jolloin voisi onnistua välttymään erillisen hubin hankkimiselta. Nykyisin myytävissä laitteissahan ei analogisia äänilähtöjä enää ole, joten viimeistään tulevaisuudessa joutunee kaikki kierrättämään DACin kautta. Toki ei haittaa, jos nykyisten cd ja dvd soittimien ääni paranee sen avulle, jolloin siihen tulisi neljä laitetta kiinni heti kättelyssä.

Realistisimpana vaihtoehtona edellä esitetylle olen pitänyt DacMagic 100, mutta tämä olisi ilmeisesti joka alueella heikompi laite. Toki hintakin on sitten vain puolet Arcamista. Yksi kysymysmerkki on riittääkö yksi optinen sisääntulo vai joutuisiko laitteen hintaan laskemaan hubin mukaan?

Vai olisiko kuitenkin kannattavampaa päivittää vahvistinta? Kuinka kalliisiin vahvistimiin pitäisi mennä, että niiden DA muuntimet olisi noiden erillislaitteiden tasolla?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti:Vai olisiko kuitenkin kannattavampaa päivittää vahvistinta? Kuinka kalliisiin vahvistimiin pitäisi mennä, että niiden DA muuntimet olisi noiden erillislaitteiden tasolla?
Eiköhän ne piirit tule melko pitkälti samalta linjalta erillisissä ja AV-vahvistimissa, kukaan ei kuitenkaan valmista niitä itse. Sitten onkin kyse ohjelmistosta ja robottien työn laadusta.

Toki jos tykkää pitää montaa purkkia pöydällä niin DAC varmistaa helpommin laajennettavuuden tulevaisuudessa (taaksepäin lähinnä).

:off:

Mutta onhan tämä melkoista hifistelyä kuten kaapeleiden suhteen. Jos muunnos vastaa noin 0,2% äänenlaadusta ja huoneakustiikka 60% niin pistäisin rahani jälkimmäiseen ellei se ei ole kunnossa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti:Mutta onhan tämä melkoista hifistelyä kuten kaapeleiden suhteen. Jos muunnos vastaa noin 0,2% äänenlaadusta ja huoneakustiikka 60% niin pistäisin rahani jälkimmäiseen ellei se ei ole kunnossa.
Toki. Mieluummin en laittaisi rahaa yhtään kiinni, mutta en saa HDdigiboksia liitettyä nykyiseen järjestelmääni ilman jotain toimenpiteitä. Koitan nyt kerralla ennakoida laajennettavuutta ja äänenlaatua sen verran, että saan sitten bluerayt ja muut tulevaisuuden härpättimet toimimaan eikä tule ihan heti päivitystarvetta.

Huoneakustiikassa ei ole sellaisia puutteita joita minä huomaisin, joten se on siis riittävän hyvässä kunnossa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eikös dakkelissa ja AV-vahvistimessa ole samat sisäänmenot? Optisen luulisi riittävän äänelle pitkäksi aikaa tulevaisuuteenkin. Ja eiköhän HDMI pysy taaksepäin yhteensopivana vaikka päivityksiä tulisikin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti:Eikös dakkelissa ja AV-vahvistimessa ole samat sisäänmenot?
AV:ssä varmaankin paremmat, kun ainakin noista mun linkkaamista puuttuu HDMI.

Asiaa tässä iltapäivän tutkittuani löysin mm. tälläisen AV-esivahvistimen, joka olisi hinnaltaan mahdollinen ratkaisu. Se olisi oikeinkin passeli, jos pystyisin ajamaan sitä nykyisen vahvistimeni parina, niin että CD soitin tulisi edelleen suoraan stereovahvistimeen, ettei tuo rakkine suotta pilaa hyvää analogista ääntä. Nykyisen vahvistimen päätevahvistin toiminnon päälle kytkeminen leikkaa kokonaan esivahvistin puolen pois, joten edellä mainittu ei onnistu, ellei tuota esivahvistin signaalia voi ajaa normaalin kanavan kautta sisään. Osaako joku kommentoida onko tälläinen mahdollista? Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta esivahvistimien käytöstä, niin ei tieto riitä. Stereovahvistimessani on direct source toiminto, jolla saa sen äänensävyn säädöt ohitettua.

Hyöty DAC:n nähden omalta osaltani olisi kuitenkin vain mahdollisuus pyörittää HDMI:llä kuva ja ääni yhden laitteen kautta vahvistimelle ja videotykille. Käsittääkseni DAC:n rinnalle tarvitsisin HDMI hubin jonka kautta ajan kuvan videotykille, jotta selviän yhdellä pitkällä (Tarvitsen 10m piuhan yltääkseni laitteistolta tykille) HDMI piuhalla. Muutaman ylimääräisen piuhan vetäminen ja laitteiden lukumäärä ei sinänsä ole minulle kynnyskysymyksiä.

Päätevahvistimella varustetun AV-laitteen hankkiminen ei kustannusmielessä ja äänenlaadullisesti edelleenkään tunnu mielekkäältä vaihtoehdolta verrattuna DAC+stereovahvistin komboon.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jotain paikkaa, josta voisi ostaa sata-virtakaapelin. Uros toisessa päässä ja viisi naarasta sarjassa toisessa noin 10 sentin väleillä. Jossain näin moisen, mutta jätin tilaamatta.

Jostain kumman syystä oman virtalähteeni piuhassa naaraat ovat vuorotellen eripäin ja paksu piuha aiheuttaa helvetillisen väännön liittimiin kierteelle väännettynä. Viisi erillistä piuhaa on taas kauhea sotku ja ilmavirran este.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja huima »

Minkä kameran Urpsu nyt sitten osti?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

huima kirjoitti:Minkä kameran Urpsu nyt sitten osti?
No sen Olympuksen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Jos jonkun tinderdeitillä olis niinku teoriassa pihassa sellanen auto, joka ei ole läpäissyt katsastuksessa päästömittauksia (ilmeisesti katalysaattori rikki) ja on siksi ajokiellossa, niin miten sellaisen saa siirrettyä korjaamolle? Onko joku hinaus ainoa vaihtoehto, vai voiko siihen saada jokun siirtoluvan (ja jos voi, niin mistä?)? Kaverin puolesta kyselen. :oops:
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti:Jos jonkun tinderdeitillä olis niinku teoriassa pihassa sellanen auto, joka ei ole läpäissyt katsastuksessa päästömittauksia (ilmeisesti katalysaattori rikki) ja on siksi ajokiellossa, niin miten sellaisen saa siirrettyä korjaamolle? Onko joku hinaus ainoa vaihtoehto, vai voiko siihen saada jokun siirtoluvan (ja jos voi, niin mistä?)? Kaverin puolesta kyselen. :oops:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... lle_vienti

(Tosin mä vaan veisin sen sinne ilman lupaa, koska oon karu ja lainsuojaton.)
Viimeksi muokannut So Hard, 23.01.2015 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tänks!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

exPertti kirjoitti:Jos haluaisin hyvät...

Vaatimukset: muhkeat bassot...bluetooth.
Kumoavat toisensa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:kohtuuhintaiset kuulokkeet
Mitä tarkoittaa kohtuuhintaiset? 20€, 50€, 100€ vai 200€?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25652
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Jos haluaisin hyvät...

Vaatimukset: muhkeat bassot...bluetooth.
Kumoavat toisensa.
Miten bluetooth kumoaa mitään? Tuskin protokolla nyt erikseen vaimenta bassoja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

exPertti kirjoitti:Siinäpä onkin pähkäiltävää. Lähinnä kyse on kai siitä, että jos saan 50e 90% 200e kuuntelunautinnosta niin... Olettakaamme, että näin voisi olla.
Epäilisin, että annetuilla spekseillä noin viidenkympin kuulokkeet ovat ihan riittävät. Käsittääkseni Sony tekee tuollaisia jumputuskuulokkeita ja tietenkin maksimaalinen saadaan suljetulla versiolla.

Mutta koska B-mies niin halpoja en ehdota: Sony MDR-10RBT - langattomat Bluetooth-kuulokkeet

Sony MDR-10RBT -kuulokkeet ovat langattomat Bluetooth-kuulokkeet, jotka on suunniteltu toistamaan tarkasti nykymusiikille ominaiset jykevät nassot ja korkeat sävelet.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sinihammas lisää aina kohinaa toistoon. Lisäksi akunkesto on mitä on.

Himassa on vakavaan musiikinkuunteluun vanhat kunnon AKG 240:set ja sitten leffoihin Sennhaiserin langattomat (tosin RF). Langattomilla ei viitsi musaa kuunnella, mutta kymmenen jälkeiseen leffojen tai töllön katseluun sopivat kun voi käydä hakemassa kaljan ja kusella ilman tietokatkosta. Akku kestää juuri ja juuri kaksi leffaan
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kirjoittakaa nyt joku jokin puujalkavitsi exSpeden musiikkimausta ja hyvän äänentoiston toivottavuudesta, niin minun ei tarvitse!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Kirjoittakaa nyt joku jokin puujalkavitsi exSpeden musiikkimausta ja hyvän äänentoiston toivottavuudesta, niin minun ei tarvitse!
Mä ehdin jo googlata ja löysin tuoteen, joka on pertin kaikkien ominaisuuksien summa.

http://www.idakoos.ca/hoodie/eurodance- ... nes,947412
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25652
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti:Jos jonkun tinderdeitillä olis niinku teoriassa pihassa sellanen auto, joka ei ole läpäissyt katsastuksessa päästömittauksia (ilmeisesti katalysaattori rikki) ja on siksi ajokiellossa, niin miten sellaisen saa siirrettyä korjaamolle? Onko joku hinaus ainoa vaihtoehto, vai voiko siihen saada jokun siirtoluvan (ja jos voi, niin mistä?)? Kaverin puolesta kyselen. :oops:
Sun pitää deittailla vähän varakkaampia kavereita :D

Mutta onhan se aina tiedetty, että naiset ihastuvat renttuihin :wink:

Ps. Tosin aito bad boy kyllä ajelisi katsastuksista välittämättä, eli taitaa olla vain halpa kopio!
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 25.02.2015 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25652
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Kirjoittakaa nyt joku jokin puujalkavitsi exSpeden musiikkimausta ja hyvän äänentoiston toivottavuudesta, niin minun ei tarvitse!
Mä ehdin jo googlata ja löysin tuoteen, joka on pertin kaikkien ominaisuuksien summa.

http://www.idakoos.ca/hoodie/eurodance- ... nes,947412
:mrgreen: :hail: :hail: :hail:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:tässä näkee mitä seuraa kun antaa lakimiehen tehtäväksi hankkia langattomat kuulokkeet.
Jos jostain syystä hyväksyisin sellaisen toimeksiannon, siitä seuraisi langattomat kuulokkeet ja iso lasku päälle.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Vaatimukset: muhkeat bassot, niitä saa valkoisena. Bubbling under bluetooth.
Haluan nyt olettaa, että muhkeat bassot ei tarkoita loudness-soundia vaan oikeasti hyvin soivaa bassotoistoa, joten mennään luotettavalla merkillä ja tarjotaan kahta AKG vaihtoehtoa.

Ei nää nyt Bt luurit ole, mutta langattomat ja valkoiset kuitenkin, eli 2,5/3 reunaehdoista toteutunee:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... -valkoiset

Koska noiden kohtuuhintaisuus on tulkintakysymys, niin tässä sitten edullinen langallinen vaihtoehto:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... vari-musta

Jälkimmäisiä saa myös eri tehosteväreissä, myös valkoinen, mutta laitetaan nyt perus mustat ensimmäiseksi tarjolle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin