Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti:^ Niinno, siinä on vaan väärä näppis ja se jos mikä on neekeröintiä.
No joo. Asus UX-sarjasta kyllä löytyy 256 gb SSD johonkin vähän päälle tonnin. Verkkokaupasta saa 3 vuoden takuun.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... moky-brown

Erot delliin lienee marginaalisia. Hyvä kone.
Universaali disclaimer.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

elco kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti: Tuleeko joku narisevaääninen kynäniska kotiin uuden koneen kanssa?
En tiedä, mutta luulisin, että sama meno kuin yrityspuolella: jos kone ei toimi niin jäppinen tulee paikan päälle ja vaihtaa komponentteja niin kauan että toimii.
Käytännössähän se menee niin, että kynäniska Nummelasta tulee paikalle yhden komponentin kanssa, joka on jonkun virolaisen palveluasiantuntijan puhelimitse yhdessä päättetty olevan vikaantunut (Dellin tapauksessa palvelu taitaa olla Irlannissa, jolloin palveluasiantuntija saattaa olla sujuvasti intialaisittan ääntävä irlantilainen). Jos ensimmäinen yritys ei onnistu, niin palataan lähtöruutuun. Lähimmät isot varastot taitaa olla tällä hetkellä Ruotsissa. Mutta onhan noita komponentteja odoteltu parhaimmillaan viikkotolkulla, kun luuriin huudetaan "ei oo":ta. Hp on ainakin tässä hyvä, ellei jopa erinomainen.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja elco »

So Hard kirjoitti: Erot delliin lienee marginaalisia. Hyvä kone.
Mutku tossa kynäniska ei tuu kotiin ja näytönreunus on sentin paksumpi!!! Eikä saa The Läppäriä!

Mutta joo, 600 euroa noista on ehkä vähän suolainen hinta.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Erot delliin lienee marginaalisia. Hyvä kone.
Mutku tossa kynäniska ei tuu kotiin ja näytönreunus on sentin paksumpi!!! Eikä saa The Läppäriä!

Mutta joo, 600 euroa noista on ehkä vähän suolainen hinta.
Tietty jos haluaa qhd:n niin pitää taas maksaa enempi. Keveämpi se kyllä on.
Universaali disclaimer.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Taas on ongelmaa tietokoneen kanssa. Mies siivosi pölyt pois pöytäkoneen sisältä (tällä voi olla, tai voi olla olematta, tekemistä ongelman kanssa). Nyt kone tekee sen, että oltuaan 5-15 minuuttia käynnissä näyttö menee pimeäksi ja sanoo No signal. Tähän ei auta mikään muu kuin koneen uudelleen käynnistäminen. Ei auta johtojen tarkistaminen tai vaihtaminen, ei näytön uudelleen käynnistys. Nyt on kokeilussa koneen käynnistys ja olla tekemättä mitään, kuinka nopeasti näyttö taas pimenee.

Mistä tuota vikaa voisi lähteä hakemaan? Selvästikään vika ei ole johdossa tai liitännöissä, koska kummankaan vaihtaminen ei vaikuttanut asiaan. Koska näytön käynnistäminen uudelleen ei vaikuta asiaan, voiko olettaa että vika ei ole näytössä? Näytönohjain?

Mitä vanhemmaksi tulen sitä arvoituksellisemmiksi nämä viat muuttuvat.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ensinnäkin heti alkuun häpeävä tunnustus: olen käynyt vieraissa. Olen nimittäin hukannut jo muutenkin hupenevaa nuoruuttani, tai ehkä pikemminkin varhaiskeski-ikääni, roikkumalla DNA:n asiakaspalvelussa, päästämällä kotiini erinäisiä korjaajahuoltajia, vastailemalla DNA:n teknisen tuen nörttien kysymyksiin, juoksemalla DNA-kaupassa vaihtamassa modeemilaitetta ja mitä kaikkea, mutta ongelmani ei vieläkään ole korjautunut. Yhtäkkiä kuitenkin hölmöyteni valkeni minulle: mitä minä näiden toistaitoisten arvailijoiden ja sössijöiden kanssa asioin, kun voisin kysyä suoraan Kitinän asiantuntijoilta.

Nimittäin! Kaapeliverkko-internet-yhteyteni tökkii. Kyseessä on vanha Welho-laajakaista, eli nykyisin siis DNA. Ja tarkemmin ottaen kaapelimodeemin jatkeena oleva langaton lähiverkko. Jos kytken koneen piuhalla modeemiin, ongelmia ei ole. Mutta langattomassa yhteydessä välillä jää internet-yhteys löytämättä tai vähintäänkin se katkeaa (kun "verkossa havaittiin muutos"), tai internet-yhteys on "rajoitettu" eli toimimaton. Ongelma esiintyy tiuhaan läppärillä, harvemmin äly-TV:llä tai puhelimilla/tabletilla, mutta joskus niilläkin. Yhteyden pitäisi kestää viisi laitetta samanaikaisesti, enkä siihen ole koskaan useampaa koettanutkaan yhdistää.

Viimeisin nörtti arveli puhelimessa, että ongelma voisi johtua siitä, että asunnossani on liian vilkas langaton radioliikenne: paljon kaukosäätimiä, naapurien laitteet jne, ja tämä ruuhka saa modeemin tekemään jotain helkkarin IP-varauksia (tms) niin paljon, että yhtäkkiä ei kaistaa riitäkään läppärilleni. Suositteli korjaavaksi toimenpiteeksi modeemin vaihtamista eri merkkiseen, sekä mahdollisesti jonkinlaisen langattoman kotiverkon signaalivahvistimen hankkimista. Eritoten tämä jälkimmäinen kummastuttaa minua: läppäri löytää koko ajan oman langattoman verkkoni ja sanoo signaalivoimakkuuden olevan erinomainen, ongelma on vain internet-yhteyden muodostaminen. Auttaisiko signaalivahvistin tähän?

Mitä mä teen?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ensiapuna vaihtaisin wlan-kanavia.
WLAN-kanavan vaihtaminen

DNA:n verkkopäätelaitteet hakevat automaattisesti parhaan eli vapaimman WLAN-kanavan skannaamalla ympäristön muita WLAN-verkkoja. Etenkin kerrostalossa WLAN-yhteyden kantaman sisällä voi olla useampi langaton tukiasema (esim. naapurin tukiasema), jotka saattavat joutua käyttämään samaa kanavaa. Tällöin tukiasemien lähetykset häiritsevät toisiaan ja aiheuttavat yhteyden hidastumista sekä jopa pätkimistä.

Mikäli WLAN-verkossa tuntuu olevan häikkää (eli automatiikka ei ehkä löydä parhainta kanavaa), voidaan kokeilla kanavan vaihtoa manuaalisesti etsimällä ympäristön vapainta mahdollista WLAN-kanavaa. Ensisijaisesti kannattaa kuitenkin kokeilla muita asetuksia, kuten 5Ghz taajuutta ja modeemin sijoittamista otollisempaan paikkaan.

Lisätietoa löydät mallikohtaisista ohjeista modeemien ja mokkuloiden tukisivuilta.
https://www.dna.fi/tuki-wlan
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Täytyy vissiin kokeilla tuota. 5 gigahertzin taajuuteen eivät rakkineeni taida taipua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kanavan vaihto ja salausformaatin vaihto joo auttavat usein. WEP on mulla ollut sellainen salausformaatti joka ei oikeen toimi, WPA2/AES taas pelittää.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

urpiainen kirjoitti: Mitä mä teen?
Sinuna vuoraisin asunnon kaikki sisäpinnat foliolla.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No en mä nyt teknisesti aivan täydellisen saamaton ole. Kyllä mä toki tuon tein heti kättelyssä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minkä ikäinen modeemisi on? Ilmeisesti operaattorin yhdistelmävähje? Joskus langattoman kanssa kannattaa pienen turaamisen jälkeen vain nostaa kädet pystyyn ja hommata uudempi ja tehokkaampi reititin. Pistät vanhan modeemin siltaavaksi.

(onko tämä tarttuvaa? Rupesin saamaan just läppärillä tota samaa yhteyden katkeamisilmoitusta, jota ei ennen ole esiintynyt?)
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Elisan yhteydet tuntuu pätkivän ainakin täällä. Tai ainakin ma 9.5.2016 pätki + hidasteli.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Uusi wlan purkki. Maksaa alle 50. Erittäin todennäköisesti paras ratkaisu, jos laskee omalle työlleen ja hermoilleen minkäänlaista hintaa.

Esim

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... i-reititin

Tai voi kokeilla läppäriin ulkoista antennia.

Esim.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... i-adapteri
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:hommata uudempi ja tehokkaampi reititin. Pistät vanhan modeemin siltaavaksi.
Kuten arvata saattaa, en ymmärrä tätä. En tiedä, mikä on reititin, enkä ymmärrä, mitä tarkoittaa "modeemin pistäminen siltaavaksi". Onkohan tässä kyse samasta, mitä Dave ehdottaa tässä:
James Potkukelkka kirjoitti:Uusi wlan purkki.
Onko "wlan-purkki" sama kuin "reititin" tai "modeemi"? Ilmeisesti modeemi ja reititin ovat eri asioita, koska vanhan modeemin tulisi "sillata" uutta reititintä, joka on tai ei ole sama kuin uusi wlan-purkki.

Eli nyt tilanne on se, että minulla on DNA:n diiliin kuuluva modeemi(?), joka on piuhalla kiinni seinässä ja jonka pitäisi tuottaa toimiva langaton lokaaliverkko (wlan) asuntooni. Jos ostan tuon Daven härpäkkeen, korvaanko vain tuon DNA:n laitteen sillä (eli piuha siitä suoraan kaapelipistokkeeseen seinään), vai pitääkö DNA:n modeemin jotenkin "sillata" se?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^_Luulen_ että sä voit muuttaa DNA:n purkin bridged-modeen(=siltaavaksi). Silloin se ei tee mitään osoitteenmuutoksia (NAT) vaan siirtää seinästä tulevan datan suoraan sun uudelle Wlan-purkille, jonka liität ethernet-piuhalla DNA:n purkkiin. Sitten voit vielä disabloida DNA:n purkin oman WLAnin, jotta se ei turhaa vie kaistaa.

Eli silloin DNA:n purkki vain siirtää seinästä tulevan datan sun wlan-purkille, joka on reititin ja wlan-modeemi yhdessä. DNA:n purkki pitää kuitenkin olla siinä välissä, koska kysessä on DNA:n kaapeliliittymä.

DNA:n purkin asetuksiin pääset tod. näk. webbiliittymällä.

Eli kertauksena: sun pitää "sillata" DNA:n purkki ja liittää se ethernet-piuhalla uuteen WLAN-modeemi/reitittimeen. Lisäksi kannattaa kytkeä DNA:n purkin oma WLAN pois päältä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka (boldaukset lisätty) kirjoitti:^_Luulen_ että sä voit muuttaa DNA:n purkin bridged-modeen(=siltaavaksi). Silloin se ei tee mitään osoitteenmuutoksia (NAT) vaan siirtää seinästä tulevan datan suoraan sun uudelle Wlan-purkille, jonka liität ethernet-piuhalla DNA:n purkkiin. Sitten voit vielä disabloida DNA:n purkin oman WLAnin, jotta se ei turhaa vie kaistaa.

Eli silloin DNA:n purkki vain siirtää seinästä tulevan datan sun wlan-purkille, joka on reititin ja wlan-modeemi yhdessä. DNA:n purkki pitää kuitenkin olla siinä välissä, koska kysessä on DNA:n kaapeliliittymä.

DNA:n purkin asetuksiin pääset tod. näk. webbiliittymällä.
Ok. Ymmärrän nyt, mutta alkaa kuulostaa siltä, että tämä on mitä todennäköisimmin jyrkässä ristiriidassa tämän kanssa:
James Potkukelkka kirjoitti:Erittäin todennäköisesti paras ratkaisu, jos laskee omalle työlleen ja hermoilleen minkäänlaista hintaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Jos vain löydät keinon päästä sun DNA:n purkin asetuksiin (kenties joku sivu DNA:n nettisivuilla, johon tarvitse tunnukset, ainakin Elisalla näin), niin itse bridged mode ja WLAn pois ovat sen jälkeen helppoja temppuja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Todennäköisesti tuon asuksen reittimen osto, johdon lyöminen kiinni modeemiin ja asuksen verkon käyttö toimii "suoraan purkista" ilman Daven selittämiä virityksiä. Niitä voi ruveta tekemään jos haluaa hifistellä, jos haluaa vain toimivan yhteyden eikä modeemin wlan toimi, erillisen wlan-purkin osto on perusteltua.

Modeemi kyllä toimii, jos yhteys piuhalla on katkoton. Ongelma on silloin WLAN:issa. Joskus ongelmat korjaantuvat päivityksellä tai asetuksilla mutta jos ei jaksa tunkata, hyvämaineisen wlan-purkin osto on pieni investointi.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16672
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ & ^^ Joo. Luulen itse asiassa tietäväni, miten sinne asetussivulle tarvittaessa pääsen (olen kai käynyt siellä kytkemässä pois jotain ip flood detectoreita (tms), minkä piti ongelmaan auttaa (ei auttanut)).

Tässä ratkaisussa kai taustaoletuksena on, että verkkokaupan Asuksen 35 euron vekotin olisi jotenkin parempi kuin DNA:n tarjoama modeemi. Miksi näin? Jos DNA:n bisnes on myydä tällaista pakettia, luulisi, että heillä olisi toimiva kone. Tällä hetkellä tässä saagassa vaihe on se, että minulla on DNA:n valtuutus käydä DNA-liikkeessä vaihtamassa nykyinen DNA:n modeemi veloituksetta johonkin toiseen malliin. Oletammeko, että uusikin malli on heikompi kuin tuo verkkokaupan laite?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Todennäköisesti tuon asuksen reittimen osto, johdon lyöminen kiinni modeemiin ja asuksen verkon käyttö toimii "suoraan purkista" ilman Daven selittämiä virityksiä. Niitä voi ruveta tekemään jos haluaa hifistellä...
Joo. On totta, että hyvin tod näk toimii peruskäytössä suoraan noin. NAT:n disablointi on tarpeen vasta, kun esim. ryhdytään erikseen avaamaan joitain portteja. Eli ei tarvitse peruskäytössä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: Tässä ratkaisussa kai taustaoletuksena on, että verkkokaupan Asuksen 35 euron vekotin olisi jotenkin parempi kuin DNA:n tarjoama modeemi. Miksi näin? Jos DNA:n bisnes on myydä tällaista pakettia, luulisi, että heillä olisi toimiva kone. Tällä hetkellä tässä saagassa vaihe on se, että minulla on DNA:n valtuutus käydä DNA-liikkeessä vaihtamassa nykyinen DNA:n modeemi veloituksetta johonkin toiseen malliin. Oletammeko, että uusikin malli on heikompi kuin tuo verkkokaupan laite?
Varmasti kannattaa kokeilla vaihtaa, kun ei maksa mitään.

Miksi Asuksen laite olisi parempi kuin DNA:n? DNA tod. näk. on kuitenkin purkinyt hankkimaan halvimman mahdollisen combo-laitteen, joka tekee kaikki vaadittavat temput (kaapelimodeemi-reititin-wlan). Voi olla, että erillislaite on parempi. Tai sitten ei.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Toisenlainen modeemi tarkoittaa sitä, että toisenlainen piiri pyörittää wlania. Kyllä se voi poistaa koko ongelman. Modeemin vaihto on helpoin jos se pelaa, kun selviää yhdellä laitteella. Ilman muuta sillä ensin. Telewellit on ollut järjestetään mulla kehnoja, asukset on toimineet aina.
Universaali disclaimer.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Mulla vanhat TeleWellin adsl-päätelaitteet toimineet hyvin. Eilen netti pätki, tsekkasin eri päätelaitteella, ettei ollut mun laitteista johtuva vika. Vikailmoa tehdessä aina ovat syyttäneet viallista laitetta asiakkaan päässä(!!). Näin saan pois suljettua tuon syytöksen asiakaspalvelijan puolelta. Maalla toimii sama systeemi hyvin.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vanha dna vehje tietysti kannattaa vaihtaa veloituksetta uudempaan, jos se kerran onnistuu.

Vanhan modeemin jättäminen siltaavaksi ja uuden reitittimen osto jakaa kuormaa laitteiden kesken. Modeemina toimiminen on kevyttä hommaa laitteelle ja melkein mikä tahansa pelaa hienosti siltana. Tätä kannattaa kokeilla jos dnalta haettu uusi vehjekin tökkii.
Vastaa Viestiin