Läppäriä hankkimassa..

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Herra Manala

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

SingleMalt kirjoitti:Mikäs kone oli kyseessä ja mistä? Tuo kuulostaa ihan pätevältä peliltä.

Paskempi juttu on taas se, ettei tämän hintaluokan koneissa ole tappihiirtä. Se kun on tuhannesti kätevämpi, kun se helvetin nuolulevy. Stana.
http://www.targa-online.com/cms/targa_2 ... ukt_id=375

Tämä on se "Lidlin kannettava", joka on herättänyt vähintään yhtä paljon ennakkoluuloja kuin koko kauppaketju itse. Lidlillä on joku diili Targan kanssa, mutta kuten tiedät, kyseinen pulju myy datatuotteita vain kausiluontoisesti. Muuten ko. saksalaismerkillä ei taida olla maahantuojaa tai edustusta. Kannattanee soittaa Lidlin asiakaspalveluun ja kysäistä koneen saatavuutta jos mielenkiintoa riittää.

Mitään pahaa sanottavaa en koneesta keksi. Ei ole mikään muovisen oloinen naksuva ja raksuva Compaq, vaan ihan solid piece of work. Näytönohjaimen 64 megan muisti ei kyllä kovin kummoisesti, mutta jos alle tonnilla haluaa koneen, ei yleensä ole varaa vaatia ihan järjettömiä. Touchpadi on ehkäpä keskivertoa huonompi, mutta ei niiltä hirveesti yleensä voi vaatiakaan. Mitä taas noihin tappihiiriin tulee, niin minun mielestäni ne on ainoat kikottimet maan päällä, jotka saa touchpaditkin näyttämään hyviltä. :D
SingleMalt

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Kas perkelettä. Melkoinen paketti alle tonnin. Tuskin saa enää..

Tuo amilo m1437g on yli 300 kalliimpi, eikä siinä edes ole sinihammasta.. Muuten kyseinen malli vaikutaa kyllä aika hyvältä.

Tappihiiri aka. klitta, on erittäin nopea ja näppärä, kun sitä oppii käytämään. Mä olen sen kanssa pelannut 5 vuotta, joten tuohon levyyn ei millään meinaa oppia..

Hmm.. dellissähän on klitta muuten..
Herra Manala

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

SingleMalt kirjoitti:Kas perkelettä. Melkoinen paketti alle tonnin. Tuskin saa enää..
Äläs vanno. Nimittäin käsittääkseni Lidlin kautta on mahdollista tilata varaosiakin (mm. uusi akku) noihin laitteisiin. Voisi kuvitella että tilauksesta onnistuisi koko kannettavakin? Ja saattaahan niitä olla vielä jäänyt myymättäkin, jolloin ne on palautettu johonkin suomen keskusvarastoon.

Monihan ei edes tiennyt kyseisten kannettavien olemassaolosta, kun niitä ei hyllyissä myyty. Näitä piti osata kysyä kaupan henkilökunnalta, joka haki myytävän masiinan takahuoneesta. Hinta oli ensin 1299e joskus alkuvuodesta (väittävät maailman ensimmäiseksi PCI-e/X700 kannettavaksi), joka ei siihen aikaan ollut kallis hinta sekään tällä tavalla varustellulle koneelle. Koneet eivät kuitenkaan menneet kaupaksi, joten hinta tippui noin parin kuukauden jälkeen 999 euroon. Huomasin itse ilmon vasta loppuviikosta, ja ajattelin että tuohon hintaan nuo koneet ovat varmasti menneet jo maanantaina puoleen päivään mennessä. Mutta kokeilin silti onneani, ja kappas, koneita oli kuin olikin vielä loppuviikosta jäljellä.
Tappihiiri aka. klitta, on erittäin nopea ja näppärä, kun sitä oppii käytämään. Mä olen sen kanssa pelannut 5 vuotta, joten tuohon levyyn ei millään meinaa oppia..
Joo, tottumiskysymyksiähän noi on. Minä taas olen sen pari kertaa, mitä olen joutunut klitalla leikkimään, keskittynyt lähinnä kiroilemaan sen vaikeakäyttöisyyttä. Varsinkin makuuhuoneessa. :D
Bliss

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja Bliss »

huima kirjoitti:
Payla kirjoitti:esim. mainosala..Niin-no..tarkotin, että sitä varmaan käytetään vielä enemmän työkoneena kuin kotikoteena.. :roll:
Vaikea sanoa pitääkö tuo paikkaansa.

Tai siis Applen iLife-strategian kautta Macistä on tullut todella hyvä yleiskone digitaalisen elämän hallintaan ( kuvat, musiikit, videot, viestit jne. ). Käyttöjärjestelmä on todella käyttäjäystävällinen, joten et joudu tappelemaan windowsin outouksien kanssa.

Ja samalla kertaa käyttöjärjestelmä antaa tehokäyttäjille mahdollisuuden muokata ympäristöään juuri sellaiseksi kuin haluaa, luoden aivan vertaansa vailla olevan ympäristön tehdä mitä tahansa. Ei sis ihme, että muutama vuosi sitten erilaiset freelance-ohjelmoijat vaihtoivat laumoissa koneitaan powerbookeiksi - kun samalla koneella pystyi tekemään sekä työjutut että kaiken muun -- ja kone vielä näytti seksikkäältä.

Ainoa miinus Applen koneissa - mitä olen havainnut - on ollut hitaus Java-kehityksessä.
Kuvittelisin, että varsin harvassa ovat mainosalan ihmiset, jotka työnsä tekevät windows-ympäristössä. Itse olen näissä alan hommissa kiitollisena käyttänyt Macia 90-luvun puolivälistä asti. Applen kamaa töissä, kotona sekä tuo powerbook lähes kaikkialla mukana. OS X on visuaalisesti miellyttävä ja toimii niinkuin sen olettaakin toimivan, eli sopii myös minunlaiselleni subintellektuellille :D Mulla kun ei ole koskaan ollut tarvetta käyttää konetta pelaamiseen, riittää että osaan käyttää ohjelmia joita päivittäin tarvitsen :roll:
Hebuli

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

SingleMalt kirjoitti:Tappihiiri aka. klitta, on erittäin nopea ja näppärä, kun sitä oppii käytämään. Mä olen sen kanssa pelannut 5 vuotta, joten tuohon levyyn ei millään meinaa oppia..
Oli mullakin useita vuosia vanhempi IBM ThinkPad jossa oli pelkkä clitta, mutta seuraavan kannettavan touchpadiin opin nopeasti, ja tuntuu paljon paremmalta ja tarkemmalta kuin tappi. Touchpad muistuttaa enemmän oikean hiiren käyttöä (siirrät hiirenosoitinta suoraan paikasta toiseen joko hiirellä tai sormenpäälläsi), kun taas tappiohjain on enemmän kuin yrittäisi operoida Windowsissa sauvaohjaimella (ohjaimen asennolla määrittelet mihin suuntaan ja millä nopeudella hiirenosoitin liikkuu, eli siirrät sitä epäsuorasti paikasta toiseen kuvaruudulla). Sama syy miksi first person (view) shooter-räiskintäpelit ovat niin paljon mukavampia PC:llä hiirellä, kuin konsoleilla tappiohjaimilla.

Läppäreistä omat kokemukseni rajoittuvat töissä vain kahteen IBM Thinkpadiin ja aikaisempaan Compaqiin (olikohan M700 tjsp.). Compaqiin ja tähän uuteen Thinkpadiin olen ollut tyytyväinen, siihen vanhempaan isokokoiseen IBM-kohloon en niinkään... Nykyisen pari vuotta vanhan ThinkPadin (T40) ostaisin mielelläni omaan käyttööni ainoaksi läppärikseni, jos hinta olisi sopiva. Minulla on kuva että ThinkPadit ovat normaalia hintavampia, mutta syystä.

Mitä tulee läppärin käytettynä ostamiseen, niin eipä niitä pahemmin taida käytettyinä saada, paitsi susia joihin ostaja ei ole ollut tyytyväinen. Läppärit kulutetaan paljon useammin loppuun asti ekan ostajansa toimesta kuin esim. pelikäyttöön viritetyt pöytäkoneet, joita jotkut haluavat uusia melkein joka vuosi.
SingleMalt

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Herra Manala kirjoitti: Äläs vanno.
Soitin ja kyselin. Ei saatavilla enää.

Ollut näköjään myöhemminkin myynnissä toisena versiona..

http://www.ahjos.net/meriarkisto/life20 ... n_tite.htm

Jos sitä ostaisi tuon AMILO M1437G. Siinä ei kyllä ole bluetoothia.. :maanantai:
Viimeksi muokannut SingleMalt, 13.10.2005 16:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
killkill

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja killkill »

Bliss kirjoitti:Kuvittelisin, että varsin harvassa ovat mainosalan ihmiset, jotka työnsä tekevät windows-ympäristössä
Harvassa varmastikin, mutta kyllä niitäkin (meitäkin) löytyy. Onneksi tärkeimmät softat kuten Freehand sekä Adoben tuoteperhe pyörivät nätisti molemmissa ympäristöissä. Olikohan niin, että Indesignilla oli jotain vaikeuksia avata windows-ympäristössä tehtyä taittoa omenakoneella. Toivottavasti tämä on jo CS2:ssa korjattu.
SingleMalt

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

sivustahuutaja kirjoitti:kova sana:
http://hugohouse.net/kauppa/product_inf ... f0588447eb
Kävin hyväilemässä ja hipelöimässä kyseistä laitetta. ---> Alkoi jopo keulimaan.

Kone tilattu.
PerttiMakimaa

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Jos käytettävyyttä pitää mittarina niin eihän oikeita vaihtoehtoja ole kuin ThinkPad ja Toshiban mallit.

Jos on valmis tinkimään ihan hieman käytettävyydestä (mm. ei tappihiirtä :cry: , kokoa on melko paljon ), mutta saamaan silti peruskäytettävän ja luotettavan kunnon matolaatikon suosittelen tutkimaan Acerin listat. On hyviä muistoja merkistä vaikka toinen ylläolevista nyt onkin.
PerttiMakimaa

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

SingleMalt kirjoitti: Kävin hyväilemässä ja hipelöimässä kyseistä laitetta. ---> Alkoi jopo keulimaan.

Kone tilattu.
Kah, tätä en huomannutkaan.

Meinasin juuri editoida viestiäni ja sanoa etten Fujitsua suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään.
SingleMalt

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

PerttiMakimaa kirjoitti: sanoa etten Fujitsua suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään.
:lol:

Olet saanut maanantaikappaleenko?

Mäkin mielelläni olisin ostanut Ibarin koneen, koska se sopii käteen helvetin hyvin ja on muutenkin laadukas. Mutta, kun ottaakin värilliset lasit päästä ja muistelee mitä kaikkea mun duuniläppäristä on hajonnut 2,5 vuoden aikana, onkin tilanne toinen. Kovo on mennyt 3 krt. Nyt hajosi emolevy niin, ettei enää edes kannata korjata.. Eli paskaaa sitä kai löytyy kaikesta..


Kokeillaan nyt fujitsua. On siinä sentään edes 2v takuu. Monessa kun takuu on vain vuoden pituinen..
PerttiMakimaa

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

SingleMalt kirjoitti:Mäkin mielelläni olisin ostanut Ibarin koneen, koska se sopii käteen helvetin hyvin ja on muutenkin laadukas. Mutta, kun ottaakin värilliset lasit päästä ja muistelee mitä kaikkea mun duuniläppäristä on hajonnut 2,5 vuoden aikana, onkin tilanne toinen. Kovo on mennyt 3 krt. Nyt hajosi emolevy niin, ettei enää edes kannata korjata.. Eli paskaaa sitä kai löytyy kaikesta..

Kokeillaan nyt fujitsua. On siinä sentään edes 2v takuu. Monessa kun takuu on vain vuoden pituinen..
Ilmeisesti ThinkPadien laatu on hivenen huonontunut. Kokemusperäisesti niissä ja Toshiboissa on parhaan tuntuiset näppikset.

Katselin noita Fujitsun speksejä. Mukavan kokoinen vehje tuo toisaalta on, mutta noitten speksien on kyllä syytä olla maksimispeksit. Tuota ei paljon laajennella ilman munuaisten myyntiä mustassa pörssissä.

Täällä kun on puhuttu tuosta 15,4 laajakulmanäytöstä niin mikä ihme siinä viehättää? Leffojen katselu? Muutenhan tuo näyttö on halvin mahdollinen valmistajalle, kun hän saa "synergiaa" laajakuvatelkkarimarkkinoista. Ne laidat toisaalta ovat normaalikäytössä vain tilaa vievää skeidaa. Olenko yksin tämän mielipiteeni kanssa?
killkill

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja killkill »

PerttiMakimaa kirjoitti:Ilmeisesti ThinkPadien laatu on hivenen huonontunut
Vasta yksi kovo kärähtänyt vähän yli vuoden vanhasta koneesta. Vanhemmista Toshiboista vain huonoja kokemuksia. HP:t painavia ja äänekkäitä.
SingleMalt

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Menkööt kysymys tässä ketjussa.

Onnistuuko WINXP HOMEn kieliversion vaihtamaan finskistä lontooksi jotenkin muuten, kuin asentamalla lontoonkielinen versio?
Herra Manala

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

SingleMalt kirjoitti:Menkööt kysymys tässä ketjussa.

Onnistuuko WINXP HOMEn kieliversion vaihtamaan finskistä lontooksi jotenkin muuten, kuin asentamalla lontoonkielinen versio?
Ei.
SingleMalt

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Herra Manala kirjoitti:Ei.
Damn! Sitten asentuu koneelle piraattiversio.
Herra Manala

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

SingleMalt kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Ei.
Damn! Sitten asentuu koneelle piraattiversio.
Tuntuvat olevan hankalia päivittää nuo piraattiversiot. Ja asennusavain taas ei taida toimia kieliversioiden välillä. Eli englanninkielisessä joutuu sitten käyttämään jostain muualta keksittyä avainta, jonka toiminta saattaa loppua siihen pisteeseen, kun pitäisi lähteä päivittämään wintoosaa windows updatesta. :-/

Mutta joo, vituttaa se minuakin tämä finskiwinukka.
SingleMalt

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Herra Manala kirjoitti: Tuntuvat olevan hankalia päivittää nuo piraattiversiot. .
Mulla on kyllä olemassa sellainen XP Pro versio avaimineen joka toimii.. Se jäi hanskaan. höm.. tuoooolta... joo..

Jos nyt kokeilisin totutella tähän savoversioon ennen kuin muuttelen. Täytyy tuumata myöhemmin.

Tää levyhiiri on kyllä kuin yrittäisi runkata kahdella raastinraudalla. Hermo menee.

Huomenissa täytyy asennella koneelle dc++ ja pudottaa vähän tauhkaa levyn kulmalle..
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

How I Got Mac OS X Tiger for Intel (x86) Working Great:
http://www.osx86.theplaceforitall.com/howto/

Eli tiettyjen prossujen omistajat saa macin kiitellyn Os Tigerin toimimaan pc:llä.Suosittelen lukemaan artikkelin jos windowsmaailma riepoo.koska tuon saa asenettua windowsin rinnalle,jolloin satunnaiset pelaamiset jne voi suorittaa Win ympäristössä.8 gigaa tilaa suositellaan sillee varaamaan,mutta enemmän parempi.Lukekaa lisää.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Hebuli

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Herra Manala kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti: Damn! Sitten asentuu koneelle piraattiversio.
Tuntuvat olevan hankalia päivittää nuo piraattiversiot. Ja asennusavain taas ei taida toimia kieliversioiden välillä. Eli englanninkielisessä joutuu sitten käyttämään jostain muualta keksittyä avainta, jonka toiminta saattaa loppua siihen pisteeseen, kun pitäisi lähteä päivittämään wintoosaa windows updatesta. :-/
Ainakin toistaiseksi tämä ohje kuulemma toimii:

- menee Windows Updateen
- kun edessäsi on sivu jolla näkyy Express ja Custom nappulat, selaimen otsikkoriville seuraava rivi + paina Enter:

javascript:void(window.g_sDisableWGACheck='all')

- sitten jatkaa päivitystarkistusta normaalisti.

Ohje taisi ilmestyä myös Tietoviikon tms. nettisivuille seuraavana päivänä kun tuo päivitystarkistus tuli käyttöön. Microsoft loisti taas, menikö edes yhtä päivää kyseisen tarkistussuojauksen murtamiseen.
SingleMalt

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Amilon viat, osa 1

Virtanäppämestä bootattaessa kone jää junnaamaan mustalle ruudullle josta ei pääse biosiin, ei minnekkään. Edes windows ei käynnisty, ennenkuin kone jäähtyy. Koneen ollessa kylmä, bootti onnistuu ja biosiinkin pääsee. Heti lämmetessään vika ilmenee. Windowsissa kone toimii oikein ja bootti winkkarin kanssa pelaa myös.

Bios päivitetty - ei apua. Maanantaina kone huoltoon.

Vittu. Miksi aina minä saan maanantaikappaleet..
SingleMalt

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

SingleMalt kirjoitti:Amilon viat, osa 1
Bios päivitetty - ei apua. Maanantaina kone huoltoon.
Ja vitut. Toista viikkoa olisi kone ollut huollossa, eikä uuteen vaihtaminen olisi ollut mahdollista. --> Kauppa purettu ja kone palautettu.

Jos seuraavaksi kattelisi sitten sen tappihiirellisen version. Laattahiiri oli persestä, syvältä ja poikittain. Myös 15" laajakuvakone osoittautui liian suureksi sohvakäyttöön. En tykännyt, joten ihan hyvä että koneesta löytyi vika, jonka verukkeella sen sai palauttaa.

Seuraava kone on 14" ja 1400/1050 resolla.. Rautapuoli ei ole nin tarkkaa.
1108

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja 1108 »

EDIT: Täh???
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

SingleMalt kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:Amilon viat, osa 1
Bios päivitetty - ei apua. Maanantaina kone huoltoon.
Ja vitut. Toista viikkoa olisi kone ollut huollossa, eikä uuteen vaihtaminen olisi ollut mahdollista. --> Kauppa purettu ja kone palautettu.
Sinulle selvisi nopeasti, mistä ibareissa ja tecroissa oikein maksetaan:)
SingleMalt

Re: Läppäriä hankkimassa..

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

sivustahuutaja kirjoitti: Sinulle selvisi nopeasti, mistä ibareissa ja tecroissa oikein maksetaan:)
Jep. Nyt kädessä duunin muutaman vuoden vanha T21. On muuten ihan helvetin paljon parempi kone käteen, kuin tuo amilo. Tämä on kannettava, kun amilo taas oli pöytäkoneen korvike.

Taidan etsiä sen käytetyn T23:sen..
Vastaa Viestiin