Auto köyhälle

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Zeb

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Herra Manala kirjoitti:Vieläkös pikkupösöissä lähtee perse alta nopeammin kuin ehtii sanoa "Teuvo"? Ensimmäinen autoni oli 309, jonka kyllä vedin kerran penkkaan niin että lumi pöllysi kun päästin kaasun irti keskellä kaarretta vähän kovempaa ajaen. Perä näytti kohti pohjoista niin nopeasti ettei tehostamattomalla 12-kierrosta tapista tappiin välitetyllä ohjauksella voinut tehdä muuta kuin ottaa tukea.
:shock: Just tuli hankittua iäkkäämmälle sukulaismiehelle vanha Peugeot 106. Kuolooko se nyt talven aikana sitten?
Zeb

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Noista auton ei-toivotuista käyttäytymismalleista tuli mieleen entinen Saab 900, joka oli varsinainen puskutraktori liukkailla jos oli huonot renkaat. Kerrassaan vittumaista kun et voinut muuta kuin istua kyydissä kun auto naurettavan hiljaisella vauhdilla puski halutessaan mutkan suoraksi. No joo, ei toki mulla, seurasin vain vierestä muutamaan otteeseen kyseistä ilmiötä. Itse en ole koskaan ajanut kolaria tai ojaan, mutta otankin talvikeleillä mutkat naurettavan hiljaa. Ainakin jos on takavetoinen auto, kun niillä en oikein ole tottunut ajamaan. Pitäis päästä jonnekin harjoitteluradalle vähän reenaamaan, jotta osaisi tosipaikan tullen tehdä edes jotain järkevänsukuista.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Xiberia!

Vaikka olen mielelläni luontomies, rakastan autoja! Olenhan poika!

EHDOTTOMASTI kannattaa ostaa suhteellisen pieni auto, jos haluaa edullisesti autoilla. Auton hankinta ei ole koskaan hyvä sijoitus finanssimielessä, mutta mitä se sitten vaikuttaa muunlaisesti, se on "ei mitattavissa". Minulle kiva hyvinohjautuva auto on suuri nautinto.

KAIKKEIN halvimpia olisivat kilometrisi, JOS saisit jonkun hyvänäpidetyn vanhan auton, jolla on vähän ajettu, ja jonka nimi olisi Toyota tai vaikka Nissankin. Nämä autot on todistettavasti kestäviä.

Eli JOS saisit esim. Toyota Corollan vm. 1996 ajettu noin 60000 km vaikka vanhalta vaarilta parilla tonnilla, se olisi HETI OTETTAVA. Silloin kilometrit olisi halpoja.

SENSIJAAN vanha Volvo toisi sinulle korjauksia korjauksien perään, koska niin vähän ajettu Volvo maksaisi enemmän ja varaosat kalliita.

Älä osta ihan uutta autoa, koska sitten pääomakulut ovat kalliit.

MINÄ ostaisin, jos olisi siis päällimmäisenä tarkoituksena halvat kilometrit, TOYOTA AYGON 1,0 vm.2006. Sen tinkaan jostain nyt 9000 tai 8500 euroon ja sillä ajaminen vie vain noin 4,6 litraa kaupungissakin bensaa. KUVITTELE mikä säästö Volvoon nähden, koska Volvo veisi noin 14 litraa pakkasella kaupungissa herkästi!!
Maantieajo on sitten se heikko puoli litran moottorisessa autossa, mutta kyllä nämä moottorit ovat kestäviä. Ääni on Aygossa kova, johtuen siitä että autossa on kolme sylinteriä (Tavallisesti siis 4 sylinteriä) . Mutta ajaminen on helppoa ja parkkeeraukset tosi helppoja (pieni auto).

Takuuta olisi myös paljon.

JOS ET OSTA AYGOA, myös suosittelen noin vuosimallia 2004 olevaa Huyndai Getziä, jolla olisi ajettu vain vähän ja jonka hinnat saisit puristettua tuollaiseen 6-7 tuhanteen. Autoa on kehuttu. Voisit ostaa jopa 1,3 litraisen.

Aygosta voisit saada hyvin myydessäsikin, koska se on tuleva POP-auto. (vähäpäästöinen).

Kyllähän yksi oikeasti järkevistä voisi olla myös vuoden vanha Punto, jossa suuri takuu jäljellä tai vuoden vanha Kia Rio tai Kia Cerato.
Mut nää on kalliimpia.

Älä katso kuitenkaan pelkkää hintaa. Lada ei ole hyvä auto, vaikka en olekaan laumasieluisesti autoa vastaan. Se on kehnosti viimeistelty, kuluttaa paljon, ja epämukava ajaa. Vaikka halpa kuin mikä!
MUTTA jos ajat TOSI vähän ja tarkoituksesi on vain mennä paikasta paikkaan ja vähän välität ajomukavuudesta niin osta vanha Lada noin 4 vuotta vanha, ajettu korkeintaan 40000 km. Älä maksa enempää kuin 2000 euroa!!!

Stadinarska
autohirviö auttoi Xibetyttöä TURUUUST
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Gat »

Lantikkani "Pikkumusta" pääsi tänään autosairaalasta. Oli kieltäytynyt käynnistymästä ja piti viedä hoitoon nolosti trailerilla. Ei ollutkaan raskaana vaan solenoidin liuskat piti uusia. Töineen maksoi 322 euroa. Lisäksi jostain syystä hälytin on alkanut moikata minua kun avaan oven. 60 000 huollon katsastuksineen teetin alkusyksystä, se kustansi yli 700. Alkaa tuntua, että käytettyä autoa ei sittenkään kannattaisi ostaa. Käteishinnan 19 000 päälle alkaa kertyä lisää.

Onneksi sekä talvi-että kesärenkaat on vielä kohtuuhyvät. Alla on vielä kesärenkaat, mutta ei paljon nelivetoisella haitannut vaikka täällä on jo lunta kaduilla.
Manzel

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Ensimmäinen ehdotus:

1. Älä osta autoa, se vie opiskelijan (jos sellainen olet) viimeisetkin rahat.
2. Älä osta autoa. Siihen tulee niin paljon yllättäviä menoja, ettet uskokaan!
3. Jos täytyy ostaa auto, hommaa mahdollisimman pienimoottorinen, pienikulutuksinen japanilainen auto, esim. käytetty Toyota Yaris.
Ed. mainittu sillä edellytyksillä, ettet aja pitkiä matkoja moottoriteillä; siis että on lähinnä kaupunkiajoa / taajama-ajoa luvassa.
Ja mahdollisimman pienellä bensakoneella. Vanhemmat mallit muistaakseni 0.99 L.

Olen joutunut ajamaan useampi vuosi sitten n.1000 km vastaavalla autolla, joka oli varusteltu varustettu vastaavalla nuhapumppukoneella. Täytyy sanoa, että se toimi älyttömän hyvin, kaupunkiolosuhteissa, mutta jos joutui ajamaan yli 80 km/h, oli ainakin aluksi meno järkyttävää… Mutta kaikkeen kai sitä ihminen tottuu..

+
- Älyttömän pieni kulutus
- Ei dieselverotusta
- Toyotan hinta/laatu
- Kaupunkiolosuhteissa ”übersähköinen ohjaustehostin” oli yleisesti omiaan sekä muutenkin kaupunkiajaminen oli lähes nautittavaa (mahtui pieniin taskuparkkeihin) jne.
- Pienet huoltokustannukset

_

- Ei kiihdy mihinkään, mm.turha lähteä ohittelemaan
- Tunne kuin ongenvavan päässä, kun ajaa yli 100km/h; sähköisen ohjaustehostimen säädöt on päin helvettiä.
- Paljon muuta, jos autolta haluaa laadukasta olemusta.
- Ruma, ainakin mielestäni.


Täytyy sanoa, että voisin kuvitella autoksesi käytettyä Yarista, jos mielestäsi plussia on enemmän kuin miinuksia.
Viimeksi muokannut Manzel, 24.11.2007 2:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Lisään nyt vielä että Tipo maksoi ostohetkellä 800€. Tämä tammikuussa 2005. Nyt siis kohta kolme vuotta ja 50t kilometriä
myöhemmin, kolmannen katsastuksen lähestyessä olisi kalliimman remontin, eli uuden tuulilasin pakkohankinta.
Sellainen 250€ kieppeille menisi. Muuten pirssi toiminut lähes moitteettomasti.
Ruostetta nolla, ja pikkuviat saanut itse tai tuttavien avustuksella korjattua.
Et ei se halpa aina ihan susipaska ole. Itsellä kuitenkin niin mahdoton autokuume että keväällä
tulee varmasti uudempi pirssi hankittu. Luultavasti jokin siinä 5000-8000 haarukassa.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
isohaara

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja isohaara »

Xiberia kirjoitti:Voiko halpa auto olla hyvä? Jos suunnittelen esimerkiksi maksimissaan 5000 euron lainaa, niin saako sillä aikapommia parempaa nelipyöräistä? Entä parilla tonnilla, onko se jo silkkaa idiotismia? Miten paljon hinnoista saa pudotettua tinkaamalla?
Itse ostin opiskelijana nykyisen Toi-otan, ikää autolla on jo 16 vuotta ja kilometrejä ajettu yli 300 000. Maksoin 1700 € - myyjä oli tuttu, joten ei tarvinnut erikseen alkaa tinkaamaan, mutta puoliasiantuntijamaisella tinkimisellä (eli isi mukaan) olisi parissa minuutissa päätynyt samaan hintaan - ainoastaan kuluvia osia olen joutunut vaihdatuttamaan, viimeiseksi pakoputken ja jarrulevyt, samaa settiä kaikissa autoissa.

Auto ei näytä minkäänlaisia väsymisen merkkejä, ajettaessa ei kuulu minkäänlaisia epäilyttäviä ääniä jne. Talvisin käynnistyy kuin palmupuun alta.
Sinuna luottaisin kyllä halpoihin riisikuppeihin.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Herra Manala kirjoitti:
Camilla kirjoitti:Fiat Puntoa ja Nissan Micraa kannattaa vältellä.
Miksi/millä perusteella? Mun mielestä noi on ihan käyttökelpoisia Ensimmäisiä Autoja nuorelle naiselle.
Makselin ennen työkseni noita hinauslaskuja, Fiat Punto on varmaan tilastojen kärjessä näissä tielle hyytymisissä. Mun kolmella kaverilla on ollut Micra, niissäkin on älyttömästi teknisiä vikoja. Suurin osa yhtiöistä ei korvaa yli 10-vuotiaan auton hinausta jos ei ole sitä täyskaskoa. Mä olen itse ainakin niin persaukinen ettei mulla ole varaa vetää lompakosta sitä 500e mitä se hinaus hyvällä tuurilla maksaa.. Ja uudet autot menee hirveen helposti lunastukseen, ja sillon lunastusetu lämmittää kyllä kovasti :)

Jonkun tilaston mukaan just bemarit ja Honda CRV:t aiheuttaa eniten kolareita, miksiköhän ;)
Manzel

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Ilmoittele ihmeessä, ostitko jonkun auton vaiko et (?)
Mua ainakin kiinnostaa :)
McJanne kirjoitti:Käytä perkele tinyurlia apina.
Voi anteeksi, jos pilasin tuolla linkilläni ketjun, johon et itse kirjoittanut mitään aiheeseen liittyvää ja siten pahoitin mielesi.

Jos edellä mainittu kovasti ahdistaa, kirjoita Iltalehden 'sofian sohvaan' avautuminen, miten ko. kirjoitukseni raiskasi rakkaan keskustelupalstasi - ja varsinkin tämän aiheen luettavuuden.

Siitä voin pyytää ihan oikeasti anteeksi, etten näköjään osaa käyttää näitä jotain ihmeen tinyurleja linkeissäni. Pitää ilmeisesti harjoitella.
NuoriDaavid

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Japanilainen käytetty luotettavin

linkki
Bhven

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Kettu juoksi yli järven.
Viimeksi muokannut Bhven, 24.11.2007 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herra Manala

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Manzel kirjoitti:Jos edellä mainittu kovasti ahdistaa, kirjoita Iltalehden 'sofian sohvaan' avautuminen, miten ko. kirjoitukseni raiskasi rakkaan keskustelupalstasi
Päätit sitten tulla takaisin mussuttamaan, muttet kuitenkaan ole tehnyt elettäkään korjataksesi tuota postausta, jolla renderöit tämän ketjun lähes täysin lukukelvottomaksi.

Nyt apina pää pois perseestä ja se viesti editoiden. Joko tunget sen urlisi url-tagien sisälle osoittamaan yhtä sanaa tai sitten vedät sen tinyurlin läpi. Tai vielä parempi: Poista se turha varisurli sieltä kokonaan.

Miljoona pikseliä leveässä keskustelusivussa ei ole oikeasti yhtään mitään hauskaa jossa pitää surffata poikittain kilometrikaupalla että pystyy lukemaan edes yhden lauseen loppuun.

Tai...ehkäpä tuloksekkaampaa olisi siirtyä suunnitelmaan B ja huutaa että VOISKO JOKU MODERAATTORI TAI JOKU MUU AASI KORJATA TÄN KETJUN KUN TOI URPO EI OSAA?
Manzel

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Nyt on muutettu, linkki poistettu eli helpoimman kautta menin. Töiden takia en ehdi enkä jaksa säätää sen enempää eikä lieemmin mua tahi (eikä tod.näk.) ed. mainitusta jutusta valittajia se voisi vähempää kiinostaa. Tämä tiedoksi Manalalle ja sille yhdelle onnettomalle hylkiölle.
Herra Manala

Re: Auto köyhälle

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Praise Allah.
Vastaa Viestiin