Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Rahkapussi

Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Niin, nyt on se kamera, mutta jalustaa olen vailla.

Aion kuvata pimeitä maisemia pitkällä valotusajalla ja koska olen tärähtänisminä tunnetun taidesuuntauksen tärisevä edustaja, tarvitsen vakaata tukea kamerani alle.

Mikä jalusta kannattaa vakavan harrastelijan digikameransa alle hankkia?

Minulle on suositeltu Manfrotton jalustoja, mutta olen avoin ehdotuksille...

EDIT: Tarkennus, olen siis vailla tripodia.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5043
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Tiedä sitten, kuinka paljon noissa jalustoissa on eroa. Minulla on kolmijalka ja monopod. Kolmijalka sopii yökuvaukseen ja pitkiin valotusaikoihin. Monopodilla onnistuu zoomin käyttö, joka muuten on aika vaikeaa ilman tukea.

En nyt muista minkä merkkinen oma kolmijalkani on, mutta parasta siinä on runsas säätövara. Tosin lähes kaikissa kunnon jalustoissa tuota säätöä riittää ja myös kameran asentoa voi säätää (jos haluaa esim. pystykuvia). Makrokuvaukseen se ei tosin sovi, jos kohde on maassa, sillä jalustaa ei saa riittävän alas. Riippuu varmaan vähän siitäkin, millaista jööttiä olet valmis kuskaamaan mukana. :)
Rahkapussi

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Sen verran olen tutkimusta tehnyt, että olen kallistumassa seuraavien Manfrotton tuotteiden kannalle:

Tripodi (mahdollistaa esittelyn mukaan myös makrokuvauksen):
http://www.elektroni.fi/?product=10043

Ja siihen kuulapää:
http://www.elektroni.fi/?product=9457

Minun mielestä nuo hinnat ovat kohtuulliset ja liike kotimetromatkani varrella, joten voin säästää postituskulut ja noutaa tuotteet.

Olen kysellyt tuttaviltani kinopään ja kuulapään paremmuudesta ja minulle on suositeltu kuulapäätä siksi, että se antaa mahdollisuuden "luoviin" kuvakulmiin.

Tästäkin kuulen mielelläni Kitinäläisten mielipiteitä ennen ostopäätöksen tekemistä.
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

Rahkapussi kirjoitti:Niin, nyt on se kamera, mutta jalustaa olen vailla.

Aion kuvata pimeitä maisemia pitkällä valotusajalla ja koska olen tärähtänisminä tunnetun taidesuuntauksen tärisevä edustaja, tarvitsen vakaata tukea kamerani alle.

Mikä jalusta kannattaa vakavan harrastelijan digikameransa alle hankkia?

Minulle on suositeltu Manfrotton jalustoja, mutta olen avoin ehdotuksille...

EDIT: Tarkennus, olen siis vailla tripodia.
Manfrotto on hyvä mutta on niitä muitakin hyviä. Itsellä on vanha valurautainen Manfrotto kuulapolven kanssa. Käy öögailemassa jossain liikkeessä, esim. Rajalalla Sanomatalossa.
Rahkapussi kirjoitti:
Ja siihen kuulapää:
http://www.elektroni.fi/?product=9457
Kuula on helppouden takia ihan loisto peli mutta huomaa, että max. kuormitus on tuossa sitten 3 kg.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Herra Manala

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Mä olen vähän sitä mieltä että tripodi kuin tripodi kunhan kamera siinä kiinni pysyy ja vatupassit löytyy. Kuten Vaola - tuo rasvattujen monopodien asiantuntija - jo asian ilmaisikin, hinnalla saa yleensä smoothimpaa operointia. Halpikset nirskuvat ja narskuvat ja hyppivät käännellessä, mutta lopputuloksen kannalta sillä ei ole paskankaan väliä, jos ei harrasta videokuvausta. Tärkeämpää lopputuloksen kannalta on kaukolaukaisimen olemassaolo, tai vähintään viivelaukaisimen (2s) käyttö. Itsellä on Haman halpis joka nirskuu ja narskuu, mutta kertaakaan ei ole vielä tarvinnut tripodia lopputuloksesta syyttää. Halpikset ovat yleensä myös "muovisempia" (ohutta alumiiniputkea) ja sitä kautta kevyempiä kantaa.
Rahkapussi

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

^ Ugh, Munala on puhunut! Eiku aikuisten oikeasti odottelin juuri Manalan kommenttia, sillä olen käsittänyt hänet aikamoiseksi digihifistelijäksi, jolle VAIN paras on kyllin hyvää, jos sekään. Virkistävän piittaamaton asenne tripodien suhteen kylläkin ;)
Tix

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Rahkapussi kirjoitti:^ Ugh, Munala on puhunut! Eiku aikuisten oikeasti odottelin juuri Manalan kommenttia, sillä olen käsittänyt hänet aikamoiseksi digihifistelijäksi, jolle VAIN paras on kyllin hyvää, jos sekään. Virkistävän piittaamaton asenne tripodien suhteen kylläkin ;)
Pakko kompata Manalaa tässä asiassa. Alumiinihalpis on mukavampi viedä mukana vaikka piknikretkelle.
Herra Manala

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Rahkapussi kirjoitti:^ Ugh, Munala on puhunut! Eiku aikuisten oikeasti odottelin juuri Manalan kommenttia, sillä olen käsittänyt hänet aikamoiseksi digihifistelijäksi, jolle VAIN paras on kyllin hyvää, jos sekään.
Nääh. Kyllä mä puntaroin aina melko tarkasti saavutetun hyödyn ja kulutetun euron suhteen. Tottakai pyrin siihen että ostan parasta mitä ensinnäkin kyseinen käyttö(tarve) vaatii ja sen jälkeen parasta mitä sillä käyttöä vaativalla rahalla saa.

Kun olen lähinnä tuurikuvaaja enkä mikään studiokuvaaja jolla himmelit pysyisi enimmäkseen paikoillaan tai sitten vietäisiin pakettiautolla ovelta ovelle asiakaskäynneille, en näe vankkatekoisissa tripodeissa oikein ideaa. Tärkeämpää tällöin on se, että tripodi menee pieneen kokoon ja on kevyt kantaa, eikä vituta hirveästi jos sen unohtaa vaikkapa talveksi parvekkeelle.

Mieluummin sitten käytän vaikka 10s viivelaukaisinta ja juoksen 10m päähän kamerasta kun se alkaa ottamaan kuvaa, ettei ne tärinät pääse kennolle asti. Sitäpaitsi E-510:n optinen vakaaja kyllä eliminoi ne pienet tärinät tehokkaasti mitä vähän huolimattomampikin tripodikäyttö voisi synnyttää.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18750
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Herra Manala kirjoitti:
Rahkapussi kirjoitti: Tärkeämpää tällöin on se, että tripodi menee pieneen kokoon ja on kevyt kantaa, eikä vituta hirveästi jos sen unohtaa vaikkapa talveksi parvekkeelle.
.
Parveke ei ole mikään tavaran säilytyspaikka.
Pyyhin Netikettiin..
Herra Manala

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Vaola kirjoitti:Mä raahasin tuossa alkusyksystä Venäjällä korvessa ja pöpeliköissä videokuvaus-settiä.
Sun setit ei taidakaan olla ihan mitä tahansa Paris Hilton -peruskauraa?
Rahkapussi

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Vaola kirjoitti:...kannattaa hommata kunnon laukku. Voin kertoa, että jo pikkupakkasilla jalusta kylmettyy niin, että sen kantaminen, pystyttäminen ja operointi on aikas jäätävää puuhaa. Ja mitä monimutkaisempi mekanismi, sitä suuremmalla todennäköisyydellä et voi käyttää tarpeeksi lämpimiä hanskoja samalla. Eli ota semmoinen laukku, joka vähän suojaa kylmältä, ja kynsikkäät (auttaa edes vähän) samaan samaan settiin.

Ja tietysti se pussi auttaa myös kantamisessa ja suojaa itse välinettä. Liikkeessä keposelta tuntunut kapistus saattaa muuttua pikku talsimisen jälkeen aikamoiseksi roikaleeksi.
Juu, huomasin, että Manfrottolla on saatavana jalustalaukku, joka on samalla reppu, mihin voi tunkea myös kameran. Kätevä varsinkin fillaroidessa.
http://www.elektroni.fi/?product=10145
aaltomar
Wannabe-kitisijä
Viestit: 1
Liittynyt: 22.12.2007 17:06

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja aaltomar »

Velbon hiilikuitujalusta (näihinhän voi aina lisätä painoja vakauden lisäämiseksi kuvauspaikalla) ja Markinsin kuulapää.

http://www.velbon-tripod.com/sherpa_pro.htm

http://www.markinseurope.com/en/index.php
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Hyvä/paras jalusta digikameralle?

Viesti Kirjoittaja Gat »

IsonTaskunmittaisista Velbon Autopod.. jos vielä tehdään kuten 80-luvulla.
Vastaa Viestiin