Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Gat »

89-vuotiaalle enolleni ostettiin kesällä digiboksi. Alkuun oli hankalaa, mutta jotenkin hän tuntui oppivan. Mutta nyt on unohtanut.

Kuulemma kun kanavaa vaihtaa, tulee useimmiten vain lumisadetta tai "kummallisia taulukoita", vaikka joskus kanavanvaihto toimii. Äänikin on kadonnut.

Nyt enoon on vain puhelinyhteys, ja yritäpä opastaa suullisesti, sama kuin koiralle puhuisi. "Vika" on ilmeisesti sama kuin ennenkin, niin että halutessaan nähdä Ketun kakkoselta enoni ei painakaan 2, vaan 22, 2222 tms. Siis painelee nappia kärsimättömästi useita kertoja, ei malta odottaa sitä aika hidasta kanavan vaihtumista, tai pitää napin pohjassa liian pitkään. Äänen on varmaan saanut itse pois painamalla jotain "Mute"-nappia, mutta sen sijainnista minulla ei ole näkömuistikuvaa eikä itselläni vielä digiboksia.

Koetin viimeksi puhelimessa sanoa, että painakoon kanavan nappia vain kerran ja lyhyesti, malttaa sitten odottaa koska telkku vaihtaa kanavan hitaasti. Ja että boksista näkee numerona mitä on painanut, eli jos lukee vaikka 22, silloin on itse painanut ei 2 vaan 22 ja sitten pitää painaa vaan kakkosta uudestaan, mutta vain kerran ja lyhyesti..

Tuskin tajusi mitään... on tuo kerrottu ennenkin. Käsistään niin kätevälle miehelle vaikeaa sellainen asia kuin napin painaminen :D

Vanhassa kaukosäätimessähän tuollaista ongelmaa ei ole, kanavan nappia saa painella peräkkäin, koska kukin numeronappi meinaa tosiaan vain yhtä kanavaa. Digiteevessä taas kanavia voi olla satoja, joten kännykkätyyliin pitää voida painella suoraan vaikka se 22 tai 123 kanavan numerona. Mutta tuota nyt on turha yrittää selittää. Suunnittelijat tarkoitti tuon helppokäyttöisyysjutuksi, mutta vanhuksille se on ihan päinvastoin ja koko vehje on kuulemma ihan paska :D

Miten opastaa vanhaa miestä puhelimitse? Ei oikein voi matkustaa joka kerta eriksen hänelle kanavaa vaihtamaan. Nyt koetetaan suostuisko kunnan kodinhoitajanaiset opettamaan.
Tix

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Sano sille että otan boxin pois jos et ala oleen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tix kirjoitti:Sano sille että otan boxin pois jos et ala oleen.
Heko heko. Eipä Kitinästä saa neuvoja tosielämän tilanteisiin.. se on vähän eri maailma kuin kitynörtteily :D

Periaatteessa jännä, miten käytännön käden taidot minua paremmin hallitseville vanhemmille ihmisille tuottaa vaikeuksia ymmärtää digidigi-maailmaa.

Vaikkapa isäni, joka on herrajumala sentään sähköinsinööri, ei millään saa miellettyä tietokoneen sisäistä logikkaa kansioineen, ohjelmineen ja tiedostoineen, vaan kaikki on hänelle vain ulkoa opeteltua klikkailua.. joka unohtuu heti. Ei halua ajatella mitä tekee. Isälle sekä työpöytä, ohjelmat ja kansiot ovat "taulukoita", ei ymmärrä niiden eroa eikä mikä ruudulla näkyvistä ikkunoista on sitä tai tuota ohjelmaa. Äiti ei opi edes hiirtä käyttämään. Vaikeuksia osua oikeaan kohtaan ja sitten aina irrottaa kätensä hiirestä ennen kuin klikkaa. Nyt ovat eläkkeellä. Ehtivät kyllä töissäkin tietokoneille, mutta nehän ei olleet tämä "helppokäyttöinen" Windows vielä. Vaan tekstikomentoja.

Töissä muistan miten oli vaikea selittää puhelimessa jollekin kuuskymppiselle, että nähdäkseen sivun tuoreimman version, hänen pitäisi päivittää sivu selaimessaan. Sanat "selain" ja "päivittää" eivät kuuluneet hänen maailmaansa. Vaikea sitten puhelimessa neuvoa mitä klikata.

Eno puhui tänään puhelimessa äidin kanssa, ja valitti puoli tuntia miten ei voi katsoa telkkaria ollenkaan, kun se on niin vaikea käyttää. Eli mun neuvosta ei ollut apua, tuskin sitä ymmärsi. Tai ei osaa nappia painaa käsi tutisematta. Mahdollista myös, että on laittanut vahingossa boksin radiopuolen päälle.. siitäkin kerran puhuin, mutta toki se nappi on enolle mahdoton löytää. Ja jos niin, kyllä sitä uudestaankin vaingossa tulee painaneeksi ja taas sama juttu.

Kaiken tämän, mikä meistä on vain käyttäjäystävällisyyttä parantavia systeemejä, vanhus kokee huononnuksiksi.

Toinen hankala tekninen ongelma:
Eno ei kuule makuuhuoneeseen asti jos olohuoneessa oleva puhelin soi. Tästä on sekin riski, että entäs jos huonossa kunnossa jumittuu sänkyynsä eikä voi itsekään soittaa. Näin itse asiassa kävi pari viikkoa sitten. Oli kaatunut (luultavasti päissään) ja vaivoin päässyt ryömimään sänkyynsä, josta ei päässyt pois aamulla. Onneksi iltapäivällä tuli sairaanhoitaja normitarkastukselle ja toimitti ukon ambulanssilla sairaalaan. Eno oli siellä noin viikon, mutta uutta vikaa ei löydetty ja kotiutettiin. Kävely kuulemma vähän parani.

Mutta siis puhelin sängyn vieressä olisi tarpeen. Mutta kun ei.
Olohuoneen puhelinta ei voi siirtää makuuhuoneeseen, koska eno "ei ole tottunut". Makkarissa ei tietenkään ole puhelinpistoketta. Tarjottiin rinnakkaispuhelinta, mutta enoa "häiritsee", jos se piuha vedetään vaikka maton alta. Harkittiin sitten langatonta rinnakkaispuhelinta, mutta todettiin itse, että siinähän on liikaa nappeja, ei tule enolla mitään. Kännykkää eno ei huoli, koska siinä on nappeja (eno inhoaa nappien painamista) ja siinä ei toimi vanha lankapuhelinnumero. Tuskin osaisi käyttääkään, kun ei digiboksin kaukosäädintäkään.

Ei voi mitään. Kas kun eno "ei ole tottunut", niin sitten kai mieluummin vaikka halvaantuu sänkyynsä ilman apua??

Tai nyt harkitaan, ostaisiko sille väkisin sellaisen vanhuskännykän, jossa on vain neljä esiohjelmoitua ISOA nappia. Osaisiko käyttää? Muistaisiko laittaa laturiin?
SikaMika

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Miten selittää 45-vuotiaalle naisen käyttö internetitse?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja aasi »

SikaMika kirjoitti:Miten selittää 45-vuotiaalle naisen käyttö internetitse?
Repskops!
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Gat »

SikaMika kirjoitti:Miten selittää 45-vuotiaalle naisen käyttö internetitse?
Olen kuullut, että naisissa on reikä johon työnnetään jotain. Mutta jos vanhukseksi heittäydyn, niin yritäpä selittää mikä reikä ja onko sillä väliä, ja mitä sinne laitetaan ja miten niihin tilanteisiin päästään. Ei onnistu, liian monimutkaista! :D
SikaMika

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Gat kirjoitti:
SikaMika kirjoitti:Miten selittää 45-vuotiaalle naisen käyttö internetitse?
miten niihin tilanteisiin päästään.
Juuri noin niin kuin sä teet. Jatka samaan malliin, mä aavistan että sun touhusi alkaa pelittämään ihan näinä vuosikymmeninä.
Herra Manala

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Edelleen sama vastaus: Niihin tilanteisiin ei päästä ainakaan näyttämällä katkeruuttaan kaikessa kirjossaan, tai päästelemällä suustaan muita naisia ja naisten seuranvalintakriteerejä halveksuvia ilmaisuja. Se lyö välittömän stop-merkin kaikkien naisten ajatuksiin jonka maantieteellinen radius on 100 metriä ja karenssiaika 18 kuukautta.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Herra Manala kirjoitti:Edelleen sama vastaus: Niihin tilanteisiin ei päästä ainakaan näyttämällä katkeruuttaan kaikessa kirjossaan, tai päästelemällä suustaan muita naisia ja naisten seuranvalintakriteerejä halveksuvia ilmaisuja. Se lyö välittömän stop-merkin kaikkien naisten ajatuksiin jonka maantieteellinen radius on 100 metriä ja karenssiaika 18 kuukautta.
Nooo.. kitinämisujen suhteen olen luovuttanut. Sama mitä niiden kuullen kiukkuaa. En minä oikeiden livenaisten kanssa ole näitä katkeruuksia purkanut. Ei toimi niinkään päin... En jaksa yritellä, onkos viime treffeistäni kolme vuotta vai mitä. Tai nyt saattaa olla, että kitinämisujakin saisin satimeen kierolla antisankarityylilläni, mutta en enää viitsi yrittää. Paitsi jos itse kerjäävät ja nousevat päälle. :D

Mutta älkää kääntäkö aiheesta pois.
Jos ei neuvoja enon asiaan tule (eikä niille kukaan mitään voikaan), niin kertokaa vaikka itse ylimielisiä nörttijuttuja vanhemman polven tyhmyydestä nykylaitteiden kanssa. Ylimielinen naureskelu on kivaa, kunnes itse ollaan jämähtäneitä vanhuksia. Me kai 90- ja 00- vuosikymmenille sitten. Minä vähän 70-luvullekin :D
Herra Manala

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Gat kirjoitti:Ylimielinen naureskelu on kivaa, kunnes itse ollaan jämähtäneitä vanhuksia.
Se aika tulee äkkiä! Kun olin skidi niin faijani oli isohko pamppu panasonicin, pioneerin, nationalin, technicsin, yashican, contaxin, korgin ymv. tekniikkalaitteiden virallisen maahantuojan leivissä. Toi lähes viikottain uusia esittelylaitteita kotiin testattavaksi ja tutustuttavaksi. Nykyään se soittelee mulle ihan samanlaisia puheluita kuin enosi, eikä se ole vielä edes kuuttakymmentä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ohjelmoitavasta kaukosäätimestä voisi olla apua. Pistä kakeen vain pakolliset toiminnot: Virta, ääni, kanavat + ja kanavat -. Huomaa siis, että kanavien suoravalinta on poistettu. Poista digiboksista kaikki kanavat, joita vanhukset eivät katso.
Herra Manala

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

sivustahuutaja kirjoitti:Ohjelmoitavasta kaukosäätimestä voisi olla apua. Pistä kakeen vain pakolliset toiminnot: Virta, ääni, kanavat + ja kanavat -. Huomaa siis, että kanavien suoravalinta on poistettu. Poista digiboksista kaikki kanavat, joita vanhukset eivät katso.
Joo ja jos digiboksi on niin typerä että se antaa valita kanavapaikan 222, vaikka siellä ei edes ole viritettynä mitään, niin kanavanvaihto kannattaa ohjelmoida macrolla niin että "2" ei ole pelkkä "2" vaan "2 + OK", jolloin kanavanvaihto pitäisi tapahtua ilman normaalia viivettä, eikä tuplanylpyttämisen vaaraa ole.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Sviddu, piti lisätä uusi viesti, mutta muokkasin vanhaa sisällön tuhoten.. vaikken ole edes kännissä.
No uusintaa ja jatko:

En ole kuullutkaan ohjelmoitavista kaukosäätimistä. Saako niitä ostaa erikseen? Manalan zydemilllä voisi tehdä vanhukselle sopivaksi.

Edit: toissapäivänä kotihoidon nainen oli enolle näyttänyt miten boksin kaukosäätimen homma toimii, ja ainakin päivän jälkeenpäin eno oli osannut ja muistanut.

PÄIVITYS:
Turha toivo.
Hoitsu oli vain katsonut että telkku toimii. Ja eno ei ole turhautumisen takia itse yrittänytkään sen jälkeen.

Nyt ostettiin enolle kännykkä, joka yllättäen kelpaakin 90-vuotislahjaksi. Lapsille ja vanhuksille tarkoitettu malli, jossa on vain viisi isoa esiohjelmoitavaa näppäintä. Ei norminäppäimistöä, ei näyttöä. Mutta kun sitä katson, niin eikös sivussa kumminkin ole äänenvoimakkuuden säätöön pienenpieni keinukytkin. Ja sitähän eno ihan varmaan tulee vahingossa painaneeksi ja sitten tulee valittamaan, että ääni ei kuulu. Turha etukäteen selittää ja puhelimitse sitten mahdotonta kun ääni on jo poissa. Siis miksei suunnittelijat tuota tajunneet?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Ei tuu mittään.

Kaksi viikkoa oltiin Orimattilassa, minä ja vanhempani (äitee on siis enon sisar). Piti mennä enon 90-vuotispäiväksi, mutta eno oli jäänyt kotonaan kävelykyvyttömäksi ja toimitettu sairaalaan. Jälkimmäisellä viikolla pääsi kotiin , ja me katsottiin viikko päälle. Hoitsu alkaa käymään joka aamu. Kaatuilun syykin selveni: ukko vetää pullon viiniä päivässä. Eihän se terveelle mitään, mutta enolta se vie viimeisenkin järjen ja liikuntakyvyn.

No niin.
Yritettiin siis opettaa digiboksia. Ei tajunnut mitään. Numeronäppäimistä kuten arvasin, ei osaa painaa kerran ja lyhyesti, vaan vilisee ympäri 2, 22, 222, 2, 22, 222, 2, 22, 222 kunnes sormensa irottaa. Boksista aiemmin saamansa lumisade johtunee siitä, että hamuilee vanhan telkkarin nappeja kanavanvaihtoon. Lisäongelmana, että sen jälkeen telkku pitäisi sammuttaa, ykkösen painaminen ei auta. Selitäpä sitä. Tai sitten on saanut digiboksista virran pois.

Lopulta keksin, että TEIPPASIN molemmista kaukosäätimistä "turhat" napit piiloon. Jäljelle jäi vain vanhan (itse teeveen) säätimen käynnistys- ja sulkemisnappi. Ja digiboksin säätimen kanavanvaihdon keinuvipu ja äänenvoimakkuuden keinuvipu. Isäni sitten kolmeen kertaan selitti hitaasti nämä enolleni ja tekstasi isolla kirjalliset ohjeet. Epäilemme oppiko. Eilen ei kuulemma katsonut teeveetä, koska rasitti se, kun sairaanhoitajat pakottivat suihkuun. Eli jos ei ole harjoitellut, on päivässä varmasti unohtanut. Luultavaa myös, että kuitenkin painelee teippien läpi, pitäsi olla muotoon valettu jäykkä kotelo.

PUHELIMESTA olen yllä selittänyt. Eno siis ei kuule olohuoneen puhelinta makuuhuoneeseen eikä hätätilanteessa pääse sängystään olohuoneeseen asti apua soittamaan. Mutta ei kelpuuta puhelimem siirtoa tai piuhallista rinnakkaispuhelinta. Ja niissä olisi liikaa nappejakin.

Ostettiin siis enolle tämä:
Kuva
http://www.coline.fi/dorohandleplus324gsm/index.html
Vastausnappi, puhelun lopetusnappi. Viisi muistiin esiohjelmoitua puhelinnumeroa.
Jossain mainoksessa oli: "Doro: Puhelin, jota kaikki osaavat käyttää."
HAHAHAHAHAHAHA!!
Viiteen kertaan opetettiin.
Joka kerta piti uudestaan neuvoa, että vastataan vihreää nappia painamalla. Ja viedä enon sormi sille napille. Joskus väitti painavansa sitä, mutta ei painanut, vaikka sormi oli päällä.

Laitteessa on suunnitteluvirhe: Oletetaan että käyttäjä ymmärtää, ajattelee ja osaa jotain.

Puhelu katkaistaan punamustasta napista, mutta siitä luovuttiin enon kanssa, koska suunnittelijat ovat laittaneet että samasta napista katkaistaan virta. Joten eno toki painoi sitä kahdesti ja niin pitkään, että virta pois. Liian monimutkainen asia selittää, joten teipattiin siihen vähän teippiä päälle.

SOITTAMINEN tapahtuu joko normityyliin ensin numeroa painamalla ja sitten vihreää, mutta olisi toki liian monimutkaista selittää enolle, että pitääkin painaa kahta nappia.

Joten se toinen tyyli käyttöön, että painaa numeroituja esivalintanäppäimiä niin pitkään, että kello kilahtaa ja sitten se soittaa sillä yhden napin painalluksella. Mutta kun eno ei muista painaa niin pitkään.

Toissailtana kokeeksi yritettiin soittaa enon kännykkään. Soi siellä vähän aikaa ja sitten lakkasi. Eno kertoi eilen puhelimessa (lankapuhelin siis), että kännykkä oli soinut, oli yrittänyt vastata, mutta mitään ei ollut kuulunut. Siis luultavasti painoikin puhelun lopetusnappia (johon siis kiellettiin koskemasta) tai hapuili vastausnappia oikeasti painamatta. Ei tule mitään.

Lisäksi vehkeessä on sivussa äänensäätövipu, josta eno takuudella saa äänen kokonaan pois.

ILTALÄÄKKEIDEN ottoa varten laitettiin herätyskello, joka soi kello yhdeksäntoista. Sairaanhoitajan idea. Sairaanhoitaja selitti enolle moneen kertaan. No, eilen eno valitti, että miksi herätyskello soi toissapäivänä. Ja myös äidin kysellessä oliko eilen ottanut iltalääkkeensä selitti, että niitä ei ole.. ts.. syönyt ne jo aikaisemmin ja ei muista.

Kaikkiin noihin apuvälineisiin ja konsteihin vanhusten auttamiseksi sisältyy virheellinen oletus, että vanhus ymmärtää, ajattelee ja muistaa jotain. Ei se niin mene. Olisi todellinen haaste suunnitella vanhuksille teknisiä apuvälineitä, joita osaisivat käyttää.

Enon henkinen ja fyysinen tila näyttää muutaman kuukauden poissaolomme aikana menneen roimasti alaspäin. Kesällä ja syksyllä oli paljon tolkumpi. Siihen toki vaikuttaa, että eno on nyt koko ajan kännissä tai krapulassa.

Onneksi päästiin pois, ei sitä jaksa enää äitinikään.
Minulta (joka en enoani muutenkaan rakasta), menee kaikki hellyys "söpöä" vanhaa ihmistä kohtaan. Ei toimisi kuin leffassa "Purppuravyöhyke" kerrottu Lipitzanhevosten koulutusmenetelmä: Sähköpiiska perseeseen ja ne saa vaikka soittamaan pianoa. :lol: Tosin enoni ei ole nyt hevosenkaan tasolla.
Viimeksi muokannut Gat, 31.01.2008 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tix

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gat kirjoitti:Enon henkinen ja fyysinen tila näyttää muutaman kuukauden poissaolomme aikana menneen roimasti alaspäin. Kesällä ja syksyllä oli paljon tolkumpi. Siihen toki vaikuttaa, että eno on nyt koko ajan kännissä tai krapulassa.
Perinnöllistä? Eikö ole mukava katsella omaa tulevaisuuttaan!
Onneksi päästiin pois, ei sitä jaksa enää äitinikään.
Minulta (joka en enoani muutenkaan rakasta), menee kaikki hellyys "söpöä" vanhaa ihmistä kohtaan. Ei toimisi kuin leffassa "Purppuravyöhyke" kerrottu Lipitzanhevosten koulutusmenetelmä: Sähköpiiska perseeseen ja ne saa vaikka soittamaan pianoa. :lol: Tosin enoni ei ole nyt hevosenkaan tasolla.
Miksi sitten menette? Sitä vartenhan meillä on kaiken maailman laitoksia, että ihmisiä jotka eivät pärjää itse hoidetaan.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tix kirjoitti:
Gat kirjoitti:Enon henkinen ja fyysinen tila näyttää muutaman kuukauden poissaolomme aikana menneen roimasti alaspäin. Kesällä ja syksyllä oli paljon tolkumpi. Siihen toki vaikuttaa, että eno on nyt koko ajan kännissä tai krapulassa.
Perinnöllistä? Eikö ole mukava katsella omaa tulevaisuuttaan!
Tai omaasi, jos 90-vuotiaaksi elät?
Toivon tulevani enemmän isäni enoon, joka 93-vuotiaana on täysin skarppi ja tässä ajassa mukana. Ajaa autoa ja kas, osaa käyttää digiboksiaankin.

Tämän nyt valittamani enon ongelma lienee osittain sitä, että hän jo minua nuorempana lopetti huomaamasta uusia asioita, joten koko viimeiset puoli vuosisataa ovat enolle sitä "kummallista nykyaikaa". Siihen päälle oikea vanhuus niin eipä tajua mitään. Itse yritän tapella vastaan. Muutenhan voisin heittäytyä "taataksi" ja loppuikäni muistella vain 70-lukua. "Oli se Kekkonen hyvä presidentti." "Kyllä se Vietnamin sota oli kamala" "Erkki Liikanen ja Irwin voittivat Syksyn Sävelen monta kertaa" "höppöp":D
Tix kirjoitti: Miksi sitten menette? Sitä vartenhan meillä on kaiken maailman laitoksia, että ihmisiä jotka eivät pärjää itse hoidetaan.
Sä et nyt tajuu.
Eno EI HALUA mennä laitokseen, vaan HALUAA asua KOTONAAN. Ja ainakaan äitini ei muuhun painosta. Minunkin puolestani jos vielä pärjää kotonaan niin mikäs siinä, kunhan meidän ei tarvitse kykkiä siellä 24/7. Vuoden verran jo oltiin, ja se kävi tosi raskaaksi. Edes äitinikään joka veljeään niin rakastaa, ei enää jaksa. 77-vuotias sairas nainen itsekin.

Joten menköön näin, kunnes siellä säännöllisesti käyvät sairaanhoitajat kyöräävät enon vanhainkotiin.

Muuten just kuultiin enolta: Sairaanhoitaja oli repinyt kaukosäätimien teipit pois. Joten eno ei osaa käyttää telkkaria. Mitävittuu? Minähän selitin idean yhdelle hoitsulle, kaksi kertaa. Ihan odottamattomia, hallitsemattomia ongelmia. Matkustanko taas teippaamaan?
Tix

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gat kirjoitti:hän jo minua nuorempana lopetti huomaamasta uusia asioita, joten koko viimeiset puoli vuosisataa ovat enolle sitä "kummallista nykyaikaa".
Tämäkin lienee perinnöllistä? :roll:
Sä et nyt tajuu. Eno EI HALUA mennä laitokseen, vaan HALUAA asua KOTONAAN.


Niin, mutta kun on kyse omasta elämästä, niin vitunkö väliä sillä mitä ENO haluaa vaan mitä ITSE haluaa.
Bliss

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Gat kirjoitti: Eno EI HALUA mennä laitokseen, vaan HALUAA asua KOTONAAN....Minunkin puolestani jos vielä pärjää kotonaan niin mikäs siinä, kunhan meidän ei tarvitse kykkiä siellä 24/7. Vuoden verran jo oltiin, ja se kävi tosi raskaaksi.
Kuulostaa pahasti siltä, että se EI PÄRJÄÄ kotonaan.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tix kirjoitti:
Gat kirjoitti:hän jo minua nuorempana lopetti huomaamasta uusia asioita, joten koko viimeiset puoli vuosisataa ovat enolle sitä "kummallista nykyaikaa".
Tämäkin lienee perinnöllistä? :roll:
KRhhhmmmm... no minä en tajua nyKyajan nussimatapoja (jos en itse saa), en ymmärrä rappia, hiphoppia, teknoa, animea enkä facebookkia... ne on sitä "kummallista nykyaikaa".

Mutta olen sentään tietoinen niistä. Toisin kuin enoni, jonka musiikki- elokuva-, kirjallisuus-, jopa maatalous- ym tietämys loppuu noin vuoteen 1960.

Ja minuakin huonommin menee ikäiselläni ex-duunipaikan sihteeriköllä, joka ihailee Katri Helenaa... vanhempiemme kamaa.. siis eikös meidän polvi kasvanut rokkenroulin, punkin ja hevin kanssa?

Taikka isäni, joka intoilee vain "kapinasta" (paljon ennen omaa syntymäänsä!) ja "sodista". Suomen historia 1918-1945 on isälle maailman tärkeintä. Sama kuin minä keskittyisin nyt ja loppuikäni vuosiin 1948-1975 ja vain Suomessa. Niistäpä kehitän hyvät vanhushöppöppäilyt...
Tix kirjoitti:
Sä et nyt tajuu. Eno EI HALUA mennä laitokseen, vaan HALUAA asua KOTONAAN.


Niin, mutta kun on kyse omasta elämästä, niin vitunkö väliä sillä mitä ENO haluaa vaan mitä ITSE haluaa.
Et edelleenkään tajuu.
Enosta paskat nakkaan, mutta kyseessä on äitini tunteet. Äidillä on melkeinpä henkisesti sukurutsainen suhde palvomaansa isoveljeen.
Niinkö sinä vain haistatat paskat omalle äidillesi? No, senkin olen tehnyt, mutta eihän se auta. Kummallisia ihmmissuhteita teillä, jos ne ei tunkeudu nenään ja nieluun ja persrööriin kun mustekalan limaiset lonkerot.
Bliss kirjoitti:
Gat kirjoitti: Eno EI HALUA mennä laitokseen, vaan HALUAA asua KOTONAAN....Minunkin puolestani jos vielä pärjää kotonaan niin mikäs siinä, kunhan meidän ei tarvitse kykkiä siellä 24/7. Vuoden verran jo oltiin, ja se kävi tosi raskaaksi.
Kuulostaa pahasti siltä, että se EI PÄRJÄÄ kotonaan.
Kyllä eno oli tolkussaan ja melko hyvin liikkuva siellä ollessamme enoa , itsenostamaansa täydellistä Herra Jumalaa, palvomassa yhteensä vuoden verran. Pikku katko keväällä äidin kaihileikkauksen takia. Silloin eno olisi pärjännyt yksin, mutta oli pelästynyt kuultuaan saaneensa eturauhassyövän, ja äitini halusi lohduttaa.. äiti 77 nyt ja kivulias osteoporoosi.. ja koska äidillä ei ole ajokorttia, sydänsairas 75 vee isäni mukaan ja minäkin mukaan, koska kumpikaan vanhemmistani ei enää jaksa paljoa fyysistä tehdä. Silleen. Minkäs teet.

Muuten kuten Pave Maijasen huskasteleva laulu sanoo: "Muista: vanhukset ei kuulu vanhainkotiin".
Teillä kaikilla kumminkin on suvussa vanhuksia. Miksi ette itse muuta niiden omaan kotiin tai miksei vielä tolkut vanhempanne uhraa loppuelämäänsä kykkimällä sukulaisvanhusten kodissa hissukseen ja kyyristellen? Oi oi kuinka ITSEKÄSTÄ! :D

Mutta joo.. NYT eno ei varmaan pärjää edes kotihoidon turvin, mutta mitenkäs sen vanhainkotiin saa, kun ei itse halua?

Ja teknisistä ongelmistä (yyveepaljastus) kysyin vanhushoidon aSiantuntijalta eli Mustaenkeliltä, ja Mustiksen neuvot ovat itsestäänselviä ja jo aiemmin käytetty.. mutta selvästi fiksummille ihmisille kuin enoni.
Tix

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gat kirjoitti: Äidillä on melkeinpä henkisesti sukurutsainen suhde palvomaansa isoveljeen.
Niinkö sinä vain haistatat paskat omalle äidillesi? No, senkin olen tehnyt, mutta eihän se auta. Kummallisia ihmmissuhteita teillä, jos ne ei tunkeudu nenään ja nieluun ja persrööriin kun mustekalan limaiset lonkerot.
Näköjään myös kyvyttömyys katkoa napanuora on perinnöllistä. Minä en missään nimessä tukisi tai ruokkisi "henkisesti sukurutsaista" hyväksikäyttösuhdetta, jossa näkisin oman vanhempani elävän. Kritisoisin sitä, koettaisin puhua järkeä, enkä takuulla ainakaan omalla panoksellani edesauttaisi sitä. Jos äitisi HALUAISI hypätä enosi perässä kaivoon, olisitko sinä avaamassa kantta?

Välittämiseen ei kuulu vain se, että tekee niin kuin läheinen haluaa vaan myös kannan ottaminen silloin kun katsoo läheisen toimivan väärin. Muuten kyseessä on vääristynyt tai sairas ihmissuhde.
Mutta joo.. NYT eno ei varmaan pärjää edes kotihoidon turvin, mutta mitenkäs sen vanhainkotiin saa, kun ei itse halua?
Vanhuksen joka ei ole kykenevä huolehtimaan itsestään saa kyllä hoitoon vaikka väkisin. Jos HALUAA. Toisaalta jos ukonrähjä pärjää kotihoidossa, niin pärjätköön, mutta mitä järkeä siinä on että 3 muuta ihmistä uhraa oman elämänsä siinä sivussa?

No, vastatuuleen huutamistahan tämä on, kyvyttömyytesi nähdä muita toimintavaihtoehtoja kuin se minkä olet valinnut on liki legendaarinen :)
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tix kirjoitti:
Gat kirjoitti: Äidillä on melkeinpä henkisesti sukurutsainen suhde palvomaansa isoveljeen.
Niinkö sinä vain haistatat paskat omalle äidillesi? No, senkin olen tehnyt, mutta eihän se auta. Kummallisia ihmmissuhteita teillä, jos ne ei tunkeudu nenään ja nieluun ja persrööriin kun mustekalan limaiset lonkerot.
Näköjään myös kyvyttömyys katkoa napanuora on perinnöllistä. Minä en missään nimessä tukisi tai ruokkisi "henkisesti sukurutsaista" hyväksikäyttösuhdetta, jossa näkisin oman vanhempani elävän. Kritisoisin sitä, koettaisin puhua järkeä, enkä takuulla ainakaan omalla panoksellani edesauttaisi sitä. Jos äitisi HALUAISI hypätä enosi perässä kaivoon, olisitko sinä avaamassa kantta?

Välittämiseen ei kuulu vain se, että tekee niin kuin läheinen haluaa vaan myös kannan ottaminen silloin kun katsoo läheisen toimivan väärin. Muuten kyseessä on vääristynyt tai sairas ihmissuhde.
Et edelleenkään tajua.
Minulle on itsestäänselvää, että äitini ja isäni pitää pelastaa tuolta. Ja luuletko, että en ole sekä kärsivällisesti ja lempeästi että lopulta vittuillen selittänyt äidilleni juuri mitä sanot? Mutta mitäs se auttaa Tunteisiin? Ei mitään. Oikeasti ei ihmisiin puhumalla vaikuta.

Olen sanonut äidille, että vien äidin sieltä köysissä pois...ja oikeasti niin teenkin jos on pakko... no... lopulta äitikin on nyt liian väsy siellä ollakseen, ei halua enää, ja itse asiassa toivoo, että veljensä KUOLISI nopeasti noin surkeasta loppuelämästä..

Mutta viimeiset puolitoista vuotta.. kaiken olen äiteelle sanonut, ei auta. Ja isänikin on sanonut.
Ja muista, että vuoden 2006 lokakuuhun asti tulevaisuuteni oli taloudellisesti riippuvainen enostani. Testamentti minulle ainoalle suvun nuorelle jatkajalle oli ollut kymmeniä vuosia, toisen miehen vaimolle 1949 siitetyn ja enon tunnustamattoman, meille puhumattoman äpäränsä tuomitsemisen 1996 jälkeen Enon itse keksimänsä talon myyntisuunnitelma minulle oli (muuten äpäräpoikansa veisi puolet talosta, nyt vain puolet mitä enolla on tilillä... koska minä en ole rintaperillinen, lakiosan täydennysvaatimus ei toimi). Mutta ne valheet ja vetkuilut ja takinkäännöt moneen kertaan... Joka enoni suoraan sanottuna, vaikka en itsekään niin häävi ole, on oikeasti huono ihminen. Koko ikänsä. Itsekäs kuin kissa. Patologinen valehtelija. Sen päälle hurskastelija. Kyläsonni, joka haluaa nyt sairaanhoitajamisuja. Ei ole vitsi. Huonoin isäntä talossaNi ikinä, viimeiset parikytä vuotta vain tuhosi taloa ja yritti väkisin ohjata ojaan. Isyysjuttu.. ja Koneet mädänneet ulkona parikytä vuotta, puolet pelloista vuokralla pilkkahintaan 2012 asti. Kaikki vain koska tykkäsi OMISTAA, talosta viis.

Joten... vaikka miten oli hänen.. en kunnioita pätkääkään. Varsinkin kun on puhdasverinen hyväksikäyttäjä ja yrittää Saatana kuluttaa vanhempanikin loppuun.

Ja kaiken voisin todistaa dokumentein. Hovioikeutta myöten.
Tix kirjoitti:
Mutta joo.. NYT eno ei varmaan pärjää edes kotihoidon turvin, mutta mitenkäs sen vanhainkotiin saa, kun ei itse halua?
Vanhuksen joka ei ole kykenevä huolehtimaan itsestään saa kyllä hoitoon vaikka väkisin. Jos HALUAA. Toisaalta jos ukonrähjä pärjää kotihoidossa, niin pärjätköön, mutta mitä järkeä siinä on että 3 muuta ihmistä uhraa oman elämänsä siinä sivussa?:
No nyt kun vanhempanikaan ei enää suostu sinne uhraamaan itseään, mulle sama miten eno voi.
Se raja kuitenkin ihan Äiteen toimesta on, että ME ei enoa vanhainkotiin pakoteta, sen saa vastaava hoitomisuporukka tehdä kunhan enoni tilaa havainnoivat.
Tix kirjoitti: No, vastatuuleen huutamistahan tämä on, kyvyttömyytesi nähdä muita toimintavaihtoehtoja kuin se minkä olet valinnut on liki legendaarinen :)
Kaksinaismoralismi on toki osa avopokeriani :D
Tix

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gat kirjoitti:Minulle on itsestäänselvää, että äitini ja isäni pitää pelastaa tuolta. Ja luuletko, että en ole sekä kärsivällisesti ja lempeästi että lopulta vittuillen selittänyt äidilleni juuri mitä sanot? Mutta mitäs se auttaa Tunteisiin? Ei mitään. Oikeasti ei ihmisiin puhumalla vaikuta.
Kyllä oikeisiin ihmisiin voi puhumalla vaikuttaa. Ainakin siellä, mistä minä olen kotoisin. Oikeastaan juuri millään muulla ei voi vaikuttaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tix kirjoitti:
Gat kirjoitti:Minulle on itsestäänselvää, että äitini ja isäni pitää pelastaa tuolta. Ja luuletko, että en ole sekä kärsivällisesti ja lempeästi että lopulta vittuillen selittänyt äidilleni juuri mitä sanot? Mutta mitäs se auttaa Tunteisiin? Ei mitään. Oikeasti ei ihmisiin puhumalla vaikuta.
Kyllä oikeisiin ihmisiin voi puhumalla vaikuttaa. Ainakin siellä, mistä minä olen kotoisin. Oikeastaan juuri millään muulla ei voi vaikuttaa.
Jaa-a.
No sitten varmaan George W. Bush ja Osama bin Laden voivat selvittää asiat keskustelemalla? Ja sinä pystyt vaikuttamaan Petri FB:hen puhumalla? Ja kapteeni Kirk verkkareissaan monessa Star Trekin jaksossa saa vieraan planeetan väen muuttamaan vuosisataiset huonot tapansa.. puhumalla pari minuuttia :D Ja koiralle voi opettaa digiboksin käytön puhumalla?

Niin ja äitini suku ei ole koskaan ollut normaali-ihmisiä.
Tix

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gat kirjoitti:George W. Bush
Osama bin Laden
Petri FB
vieraan planeetan väen
koiralle
Miksi näistä luokittelet äitisi?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten selittää 89-vuotiaalle digiboksin käyttö puhelimitse?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tix kirjoitti:
Gat kirjoitti:George W. Bush
Osama bin Laden
Petri FB
vieraan planeetan väen
koiralle
Miksi näistä luokittelet äitisi?
Ei mikään.
Vaan huonosta isäsuhteesta johtunut 12 vuotta vanhemman veljensä ottaminen palvotuksi isänkorvikkeeksi, erehtymättömäksi superolennoksi, joka enoni sentään oli traagisesti viisi vuotta sodassakin.. huoltojoukoissa. Ja puolusti äitiäni kun äitini 50-luvulla seurusteli vaarini inhoaman renkipojan kanssa. Mahtavaa. Toki sen takia äitini uhraa viimeiset vuotensa veljensä tukena.
Vastaa Viestiin