HD-DVD vai Bluray?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
killkill

HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja killkill »

Speksien mukaan Blurayn bittivirta ja tallennuskapasiteetti per levy ovat suuremmat kuin HD-DVD:ssä - maallikko (minä) siis ajattelee, että enemmän dadaa, parempi laatu.

Onko kukaan koskaan verrannut, onko formaattien äänen-kuvan laadussa eroa jonka silmä ja korva pystyvät havaitsemaan? Muutenkin olisi kiva kuulla käyttökokemuksia teräväpiirtosoittimista ja -medioista. Jossain välissä sellainen tulee kuitenkin ostettavaksi.
aimohaiku

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Kumpihan noista sitten voittaa formaattiväännön? Sillä on suuri merkitys hankintapäätöksen kannalta. Blu-ray taitaa tällä hetkellä johtaa, Paramount ja Universal isoista elokuvayhtiöistä ovat HD-DVD:n kannalla.

Soittimien hintaerotkin ovat melkoiset, HD DVD:n saa halvimmillaan 223 eurolla (Toshiba), kun taas halvin sinisäde (Samsung) maksaa 406 euroa.
Viimeksi muokannut aimohaiku, 16.01.2008 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hermann Hoth

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

Eikös Bluray saanut tässä taannoin hieman etumatkaa ...
En nyt muista juttua, mutta Helsingin sanomissa siitä taisi olla, viime viikolla??
aimohaiku

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

Hermann Hoth kirjoitti:Eikös Bluray saanut tässä taannoin hieman etumatkaa ...
Tammikuun alussa Time Warner ilmoitti siirtyvänsä tukemaan blu-raytä, TW:n markkinaosuus dvd-levyjen tuotannosta on Yhdysvalloissa noin 20 %. Ja kyllähän tuo Playstation 3:n Blu-ray tuki auttaa asiaa. Yhdysvaltain kotitalouksissa oli markkinatutkimusten mukaan vuoden 2007 lopussa noin 948 000 HD DVD-teknologiaa tukevaa laitetta ja lähes kolme miljoonaa Blu-ray-teknologiaa tukevaa laitetta, joista PS3:sia oli noin 2,5 miljoonaa kappaletta. Ja joulun alla Yhdysvalloissa myydyistä teräväpiirtolevyistä 70 prosenttia oli blu-ray-standardia.

Ihmeitä saa tapahtua HD-DVD-leirissä, että tuosta tilanteesta päästään edelle formaattisodassa. Tai sitten tarvitaan laite, joka toistaa molempia formaatteja.
killkill

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja killkill »

^^ Viitannet tähän uutiseen:
Toshiba laski hd-dvd-soittimien hintoja reilusti

Tulee vaan deva-ju-olo. Noin 25 vuotta sitten (herranjumala, onko siitä jo niin kauan?) oli videomarkkinoilla kova vääntö VHS:n ja Betan välillä. Ensiksimainittu onnistui vakiinnuttamaan asemansa, vaikka Betan kuvanlaatu olikin huomattavasti parempi. Toivottavasti heikompi lenkki ei voita tälläkin kertaa...
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
bedlam

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Blu-rayhan häviää kilpailijalleen tällä hetkellä käyttäjien kannalta aluekoodeillaan ja kykenemättömyydellään toistamaan joitakin HD-DVD:n ominaisuuksia, mutta jälkimmäinen saadaan todennäköisesti päivityksillä kuntoon tulevaisuudessa ja isompi tallennuskapasiteetti on kieltämättä suurin valtti. Kyllä mun mielestä sinilevy on kuitenkin jo tuon Warner-liikun jälkeen voittanut.

Kuvanlaaduissa noissa ei kai huomattavaa eroa ole, jos ovat samasta masterista lähtöisin. Isse olen muutaman blu-rayn ostanut ja ollut kyllä tyytyväinen. Toisaalta tuolla HD-Ready-telkkarilla keskitason blu-ray ei mitään suurta kiljumista aiheuta, mutta hyvälaatuiset levyt ovat kyllä maukkaita. Esim. Ice Age 2:n traileri lennätti suunnilleen perseelleen.

Pleikkari on ollut todella hyvä soitin ja ilmeisesti markkinoiden parhaita vehkeitä vielä tällä hetkellä ainakin. Jossain vertailussa mainittiin, että erilliset blu-ray-soittimet ovat toiminnoltaan monta kertaa hitaampia kuin dvd-soittimet, mutta PS3 pyörittää ja käynnistää Bd-levyjä ihan samalla vauhdilla kuin devareitakin.
aimohaiku kirjoitti:Tai sitten tarvitaan laite, joka toistaa molempia formaatteja.
Tällaisia saa jo kaupoista. Hintaa tosin on vielä reilusti.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

bedlam kirjoitti:Blu-rayhan häviää kilpailijalleen tällä hetkellä käyttäjien kannalta aluekoodeillaan ja kykenemättömyydellään toistamaan joitakin HD-DVD:n ominaisuuksia, .
Täysin merkityksettömiä juttuja BD:n kapasiteetin rinnalla. Mitä merkitystä elokuvan kannalta on noilla hd-dvd:n hienoilla ominaisuuksilla? Ja vaikka itse omistankin aika kasan 1 ja 4 regionin dvd-levyjä niin viimeaikoina ei ole tullut ostettua yhden yhtään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Herra Manala

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

killkill kirjoitti:Tulee vaan deva-ju-olo. Noin 25 vuotta sitten (herranjumala, onko siitä jo niin kauan?) oli videomarkkinoilla kova vääntö VHS:n ja Betan välillä. Ensiksimainittu onnistui vakiinnuttamaan asemansa, vaikka Betan kuvanlaatu olikin huomattavasti parempi. Toivottavasti heikompi lenkki ei voita tälläkin kertaa...
Vastalause. Betan kuvanlaatu ei todellakaan ollut huomattavasti parempi. Beta I:n säälittävällä 1 tunnin tallennusajalla per kasetti kuvan erottelu oli "jopa" 10 linjaa parempi (240 vs. 250) ja kuvassa oli vähemmän kohinaa kuin VHS:llä, mutta kun Betamax haluttiin virittää tallentamaan edes 2 tuntia yhdelle nauhalle jotta siitä olisi ollut yhtään mitään käytännön consumer-hyötyä, kuvanlaatu romahti. Sen lisäksi tuli sitten vielä yhteensopivuusongelmat näiden BI ja BII -hässäköiden välillä, ja hautapaikka oli valmis.

Sanoisin itse että Betamax oli pikemminkin sellaista tekniikkaa jota ei suunniteltu ajatuksella loppuun asti ennen tuotantoonpanoa. Standardi jolla ei pystytä tallentamaan yhtä kokoillan elokuvaa/media tulee aina olemaan se heikoin lenkki, tässä tapauksessa Betamax.
bedlam

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Bluntly kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Blu-rayhan häviää kilpailijalleen tällä hetkellä käyttäjien kannalta aluekoodeillaan ja kykenemättömyydellään toistamaan joitakin HD-DVD:n ominaisuuksia, .
Täysin merkityksettömiä juttuja BD:n kapasiteetin rinnalla. Mitä merkitystä elokuvan kannalta on noilla hd-dvd:n hienoilla ominaisuuksilla?
Meinaatko sitten, että kaikki Blu-rayt käyttävät levyn kapasiteetista 100%? Jotenkin en usko kyllä. Ja itse tykkään kaikista ekstramatskuista kovastikin, esim. leffan kanssa yhtäjaksoisesti näkyvä kommentointi / kuvakäsikirjoitus / kohtaus ilman tehosteita ym ym mikävain olisi ihan hieno lisä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

bedlam kirjoitti:Meinaatko sitten, että kaikki Blu-rayt käyttävät levyn kapasiteetista 100%? Jotenkin en usko kyllä. Ja itse tykkään kaikista ekstramatskuista kovastikin, esim. leffan kanssa yhtäjaksoisesti näkyvä kommentointi / kuvakäsikirjoitus / kohtaus ilman tehosteita ym ym mikävain olisi ihan hieno lisä.
Ei varmasti..tällä hetkellä. Mutta kapasiteetti mahdollista kaikenlaista, esim. itse tykkään enemmän DTS kuin DD ja tämähän vie tilaa. Ja niitä extrojakin mahtuu paremmin kun tilaa on. Itse en kylläkään koskaan kaso niitä, vain leffa kiinnostaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
bedlam

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Bluntly kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Meinaatko sitten, että kaikki Blu-rayt käyttävät levyn kapasiteetista 100%? Jotenkin en usko kyllä. Ja itse tykkään kaikista ekstramatskuista kovastikin, esim. leffan kanssa yhtäjaksoisesti näkyvä kommentointi / kuvakäsikirjoitus / kohtaus ilman tehosteita ym ym mikävain olisi ihan hieno lisä.
Ei varmasti..tällä hetkellä. Mutta kapasiteetti mahdollista kaikenlaista, esim. itse tykkään enemmän DTS kuin DD ja tämähän vie tilaa. Ja niitä extrojakin mahtuu paremmin kun tilaa on. Itse en kylläkään koskaan kaso niitä, vain leffa kiinnostaa.
No mahdollistaa juu. Mutta en usko, että tuosta erosta on hirveästi hyötyä kuin korkeintaan todella pitkien leffojen kohdalla. Tai no, mähän en kyllä asiasta hirveästi tiedä.

Itse taas ostelen levyjä jopa pelkästään ekstrojen takia. Esim. Halloweenista löytyy neljä erilaista versiota ihan niiden takia.
killkill

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja killkill »

Sivukommentti Beddikselle:
Kuinka moni näistä "tällä levyllä on X eri versiota samasta elokuvasta" ovat oikeasti hankkimisen arvoisia ** - edes die-HC-faneille?

Omien kokemusten perusteella alle 10% näistä "erikoispaketeista" ovat oikeasti hankkimisen arvoisia. Markkinamiesten hööpötyksiä.

Poikkeuksia toki löytyy, esimerkiksi "Alien Legacy" oli asiallinen feature, samaten "Abyssin" making-off. "Blade Runnerin" kaikki-mahdolliset-versiot-paketti tuntuu ehdottomasti liioittelulta, en viitsinyt katsoa esimerkiksi "work-printtiä" viittä minuuttia kauempaa. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että "Allu 3" on gaziljoona kertaa teatteriversiota parempi ohjaajan leikkauksena.

** tarkennetaan: "hankkimisen" == "warettamisen"
Manala kirjoitti:Linjatiheydellä päähän
En käy tästä asiasta vänkäämään, kirjoitus perustui hatariin muistikuviin ko aikakaudelta. Varmasti googlettamalla löytyi tähän(kin) oikeampaa tietoa.
Viimeksi muokannut killkill, 16.01.2008 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bedlam

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

killkill kirjoitti:Sivukommentti Beddikselle:
Kuinka moni näistä "tällä levyllä on X eri versiota samasta elokuvasta" ovat oikeasti hankkimisen arvoisia - edes die-HC-faneille?
Tuollaisia paketteja en taida omistaa muita kuin Alien Quadrilogyn ja RoboCopin. Kummatkin toimivat ja edellämainitun ekstratkin ovat parhaat koskaan. Ekstrojen yhteiskesto taitaa olla yli 20 tuntia ja olen ne monta kertaa innossani tuijottanut.

Blade Runnerista on tosiaan tulossa postissa se viiden erilaisen version paketti. Sen hankkimiseen oli enemmänkin kuitenkin syynä se, että sen sai Ameriikasta postikuluineen halvemmalla kuin Suomesta sen yhden version sisältävän paketin.
Viimeksi muokannut bedlam, 16.01.2008 21:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
killkill

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja killkill »

Höm, onko "Robo"-paketissa mitään kiinnostavaa, jos on jo ykkösosan nähnyt leikkaamattomana versiona?

(/näinpä meni tämäkin ketju offtopikiksi)
bedlam

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

killkill kirjoitti:Höm, onko "Robo"-paketissa mitään kiinnostavaa, jos on jo ykkösosan nähnyt leikkaamattomana versiona?
Oletko nähnyt sen "leikkaamattoman" teatteriversion vai ihan sen director's cut-nimellä kulkevan vielä leikkaamattomamman? Jälkimmäisessä on väkivaltaa vielä ekstra-annos lisää ja vaikka ne lisäpätkät erottuvatkin muusta elokuvasta heikommalla kuvanlaadulla niin sen teatteriversion jälkeen oli mielenkiintoista nähdä, että miten tämä nyt vielä voi olla väkivaltaisempi.

Ja kakkonen ja kolmonenhan ovat hauskoja pläjäyksiä kun niihin suhtautuu tietyllä roskaelokuva-asenteella!
Herra Manala

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Eikö tää ollutkaan VHS vs. Betamax threadi? Niinjoo, kyllä mä näkisin bluuuurein voittavan. Speksit tarjoavat enemmän/monipuolisempaa bittivirtaa verrattuna HD DVD:hen. Käytännössä siis saadaan lyhyemmälläkin elokuvalla levy helpommin täyteen ja maksimoitua kuvan- ja äänenlaatu. Me likes. Ja jos nyt en ihan väärin muista, niin eikös bluurei tarjoa äänipuolella huomattavastikin parempaa bittiraitaa (olikos nimenomaan DTS:nä?)
killkill

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja killkill »

bedlam kirjoitti:Oletko nähnyt sen "leikkaamattoman" teatteriversion vai ihan sen director's cut-nimellä kulkevan vielä leikkaamattomamman?
Öh. En ole varma. Versiossa jota tarkoitan, Boddickerin jengi teloitti officer Murphyn lähes peckinpahmaisella hartaudella ja showdownissa mm. jengiläinen Antonowsky (piti googlettaa) suli SUX 6000:n konepellillä.
bedlam

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

killkill kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Oletko nähnyt sen "leikkaamattoman" teatteriversion vai ihan sen director's cut-nimellä kulkevan vielä leikkaamattomamman?
Öh. En ole varma. Versiossa jota tarkoitan, Boddickerin jengi teloitti officer Murphyn lähes peckinpahmaisella hartaudella ja showdownissa mm. jengiläinen Antonowsky (piti googlettaa) suli SUX 6000:n konepellillä.
Joo, noi kyllä tapahtuu kummassakin, mutta esim. se Murphyn teloitus oli vielä muutamaa astetta raaempi unrated-versiossa. Ei sitä kokonaiseroa taida itse asiassa versioiden pituuksissa olla kuin ehkä minuutti mutta munlaiselle "fanille" sekin oli jo melkoisesti.

Montakohan leikkausta tuosta leffasta on tullut nähtyä. Ensin alunperin se surullisenkuuluisa vuokraversio, josta oli lähtenyt melkein varttitunti veke, sitten uusi vhs-versio pienillä leikkauksilla, sitten teatteriversio telkkarista ja tuo dir cut dvd:llä. Oli pakko pari vuotta sitten ostaa huutonetistä tuo RoboCopin alkuperäinen vuokrakasetti ihan vain legendaarisuutensa takia. Robo ampuu kerran ja koko huumetehdas on täynnä ruumiita.
killkill

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja killkill »

bedlam kirjoitti:Robo ampuu kerran ja koko huumetehdas on täynnä ruumiita.
Mä muistan tuon. Oli vissiin käytössä Judge Dreddin erikoisluoteja :)
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

HD DVD hävinnee sodan. Tietysti kun on luotettavampi. Molempia on hyllyssä joku 30kpl. Yhdessäkään HD DVD:ssä ei ole mitään moitittavaa kun taas Blu-Ray-julkaisusta ei vain voi tietää kuinka päin vittua ne on tehty. Blu-raylla ei yli puoli vuotta sitten hyviä elokuvia juurikaan edes ollut.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
killkill

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja killkill »

^Minkälaisia nuo mainitsemasi Bluray-ongelmat on? Valikot ei toimi, jumittelee, kuva tai ääni hyytyy..?

Oletko varma, ettei ole rautaongelma?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

killkill kirjoitti:Omien kokemusten perusteella alle 10% näistä "erikoispaketeista" ovat oikeasti hankkimisen arvoisia. Markkinamiesten hööpötyksiä.
Keinotekoista paskaahan nuo ovat. Homman jujun alleviivaa se, että jokaisessa 'erikoisversiossa' on aina vaan toistaan enemmän tavaraa samasta leffasta. Mistä lähtien pitempi leffa on ollut parempi!? Tuohan on ihan sama kuin Hurriganes julkaisisi 10 minuutin 'erikois-remun' Get On -biisistä.

Leffat ja naiset nautitaan tiukkoina paketteina.
masa

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti:Mistä lähtien pitempi leffa on ollut parempi!?
Ainakin siitä lähtien, kun LOTR extended editionit julkaistiin.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: HD-DVD vai Bluray?

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

killkill kirjoitti:^Minkälaisia nuo mainitsemasi Bluray-ongelmat on? Valikot ei toimi, jumittelee, kuva tai ääni hyytyy..?

Oletko varma, ettei ole rautaongelma?
Ei kun paska kuva. Just esim. eilen katoin Coppolan Draculan ja oli niin paska kuva etten vähään aikaan muista nähneeni. Jäi ihan monien DVDiden taakse.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Vastaa Viestiin