Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut

Autosi keskikulutus?

Liian paljon.
6
43%
Sopivasti.
8
57%
Aivan liian vähän.
0
Ei ääniä
En tiedä miten kulutuksen saa laskettua, auttakaa.
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 14

Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja martza »

Mun auto vie siinä 8,5 -9.0 litraa satasella. Ihan likaa, mutta mukavuudesta on maksettava.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa löpöä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Olen ollut hieman huolissani näistä jutuista. Autoista mitään ymmärtämättömänä ostin hiljattain elämäni ensimmäisen auton. Siskoni vanhan romun - tai, voisi kai sanoa, Bluntlyn lämpimien suosituksien perusteella, kesällä 10 v. täyttävän Opel Astran 1,6 l koneella ja automaattivaihteistolla (tämähän on kai oleellinen tieto bensankulutuksessa?). Ajan vain kaupunkiruuhkassa, ja aina kylmällä koneella lyhyitä matkoja. Kulutus on ollut lähes 12 litraa sadalla tässä talvella. Yhden pidemmän maantiereissun tein kyllä, silloin laskin kulutukseksi reilu 8 litraa sadalla. Mitens tuo kaupunkikulutus on noin huima? Olenko normaali?
Automaattivaihteisto ja noin pieni kone yhdistettynä kokemattomaan (?) kuskiin. Ei se muuta tarvitse.
Oletettavasti pari litraa lähtisi ajotavan muutoksella, mutta kyllä 1.6litrainen automaatti voi sen kympin kaupungissa haluta.
En nyt tiedä, onko vaikuttavana tekijänä muuttunut ajotyyli vai pikemminkin kesärenkaat ja lämpö (+ se, että nyt oli kaupunkiajon lisäksi espooajoa), mutta viimeisin tankillinen oli vain(sic!) reilu 10 litraa sadalla. Parempaan suuntaan, sano.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Herra Manala

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

martza kirjoitti:Mun auto vie siinä 8,5 -9.0 litraa satasella. Ihan likaa, mutta mukavuudesta on maksettava.
Joo, kuulostaa ihan Nissan Sunny -luokan mukavuudelta.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja martza »

Herra Manala kirjoitti: Joo, kuulostaa ihan Nissan Sunny -luokan mukavuudelta.
:lol: :lol: :lol:
No ei nyt sentään Japanilaiseen olla vielä sorruttu.

En tiedä, mikä minuun meni kuukausi sitten, kun päädyin jenkkiautoon.
Tarkoituksena oli vain käydä ihastelemassa autoja ja prkle, myyjä puhui mut ympäri ja sai myytyä mulle Dodge Caliber 2.4 RT:n.
Lohduttelin itseäni sillä muutamalla tosiasialla, että sain sitikasta todella hyvän hinnan ja se, että tässä iässä saa myös nauttia elämästä.
Hinta/laatu on tässä paketissa kohdallaan, paitsi, että tuo bensan kulutus saisi olla hiukan pienempi, mutta ihmeen vähän Caliber kuitenkin kuluttaa kokoonsa nähden ja totta kai kaasujalan raskaus vaikuttaa suoraan kulutuksen määrään.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
masa

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja masa »

martza kirjoitti:[ sai myytyä mulle Dodge Caliber 2.4 RT:n.
Saitko kaupanpäällisiksi 18" aluvalssit, karvanopat ja ikkunoiden tummennuskalvot? :rofl:
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja martza »

masa kirjoitti: Saitko kaupanpäällisiksi 18" aluvalssit, karvanopat ja ikkunoiden tummennuskalvot?
18" aluvanteet oli vakiona, mutta karvanoppia ja ikkunoiden tummennuskalvoja en saanut samaan hintaan. :lol:
Aika hyvä äänentoistojärjestelmä vakiona Caliberissa, 8 kaiutinta, 458W + Subfooter
Tuli tähän malliin myös sähkötoiminen kattoluukku samaan hintaan ja hieman tuunasin autoa lisää. Etuspoileri , sivulevikkeet ja tuplaputket. Jeeee....
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Tix

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Tix »

martza kirjoitti:hieman tuunasin autoa lisää. Etuspoileri , sivulevikkeet ja tuplaputket. Jeeee....
Ootko tosissas? :shock:

Kyllä ne karvanopat nyt vaan kannattais hankkia. Mieluiten pinkit.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja martza »

Tix kirjoitti: Ootko tosissas?

Kyllä ne karvanopat nyt vaan kannattais hankkia. Mieluiten pinkit.
En kyllä hanki korvanoppia. Eikö nuo karvanopat ollut 70-luvun Datsun 100A:n tunnusmerkkejä.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
NegaDuck

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

exPertti kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Askel kerrallaan.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Vety+l ... SI1AL020gx
Oikeastaan vetytaloudessa ei ole niin paljon järkeä. Vedyn tuottamisessa menee paljon energiaa hukkaan koska prosessin hyötysuhde on huono (se vety-ydinvoimala kuulostaa tietty lupaavalta). Vety on tulenarkaa ja sen jakeluun pitäisi rakentaa uusi infrastruktuuri. Lisäksi vetyä on vaikea säilöä ja kuljettaa, ja ilmakehään karkaileva vety tuhoaa otsonikerrosta.

Kunhan akkuteknologia tästä vielä vähän paranee, niin sähköauto olisi paras ratkaisu. Infrastruktuuri on jo melkein olemassa - parkkimittarin kokoiset lataustolpat on helppo rakentaa sähköverkon jatkoksi, ja taloyhtiöiden parkkipaikkojen sähkötolpat voi muuttaa jatkuvasti lataaviksi. Silloin tuulivoimakin toimii paremmin, sillä verkkoon kytketyt sähköautot akkuineen voivat toimia säätövoimana. Tätä konseptia ollaan jo kovasti ajamassa esim. Kaliforniassa, jossa ladattavia hybridiautoja ajetaan markkinoille.

Vetyautojen vaatimaa polttokennoteknologiaa kannattaa kuitenkin kehittää. Vaikka vedystä ei tulisikaan de facto -energiansiirtomenetelmä, niin polttokennoautot ovat kuitenkin hyötysuhteeltaan parempia kuin polttomoottoriautot. Hyvässä hyötysuhteessa on tietty omat ongelmansa, kun moottori ei tuotakaan talvisin tarpeeksi lämpöä, ja sähköenergiaa täytyykin uhrata sisätilojen lämmittämiseen... can't have a cake and eat it?

Oli miten oli, se että autot eivät enää käytä bensaa tai riisseliä, ei vielä läheskään tee meitä riippumattomaksi öljystä. Sitä kun käytetään niin moneen muuhunkin. Se on kemian- ja muoviteollisuuden tärkeä raaka-aine. Öljyä käytetään välillisesti jopa lannoitteena (nitraattilannoitteet ovat yksi öljyteollisuuden ala), joten mehän käytännössä syömme öljyä, ja öljyn hinnan nousu saa ruuankin kalliimmaksi.
Herra Manala

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

martza kirjoitti:Hinta/laatu on tässä paketissa kohdallaan, paitsi, että tuo bensan kulutus saisi olla hiukan pienempi, mutta ihmeen vähän Caliber kuitenkin kuluttaa kokoonsa nähden ja totta kai kaasujalan raskaus vaikuttaa suoraan kulutuksen määrään.
Kuluttaa vähän kokoonsa nähden? Öööh, sehän on ahdas almera-kokoluokan pikkuauto, joka on saatu visuaalisilla kikoilla näyttämään isolta. Ja hidas. Caliber R/T on pyhäinhäväistys Dodgen maineikkaalle R/T-merkinnälle.

Verrantona jo vaikkapa oma Octavia on Caliber R/T:tä
a) suurempi tiloiltaan
b) vähemmän kuluttava
c) suorituskykyisempi

Mä en oikeen näe Caliberin kohdalla niitä ruusunpunaisia ihmeitä mitä sä näet. Ja Caliberhan nimenomaan on tämän päivän 100A teinien keskuudessa. Joka huoltsikalla seisoo aina yksi sysimusta Caliber bling-bling vanteilla, madallus- ja levikesarjoilla, spoilereilla ja teinipopit raikuen.

Ai se oletkin sinä?
NegaDuck

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

^ Sä aikoinaan suosittelit mulle Caliberia Civicin sijaan. :)
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja martza »

Herra Manala kirjoitti: Kuluttaa vähän kokoonsa nähden? Öööh, sehän on ahdas almera-kokoluokan pikkuauto, joka on saatu visuaalisilla kikoilla näyttämään isolta. Ja hidas. Caliber R/T on pyhäinhäväistys Dodgen maineikkaalle R/T-merkinnälle.

Verrantona jo vaikkapa oma Octavia on Caliber R/T:tä
a) suurempi tiloiltaan
b) vähemmän kuluttava
c) suorituskykyisempi

Mä en oikeen näe Caliberin kohdalla niitä ruusunpunaisia ihmeitä mitä sä näet. Ja Caliberhan nimenomaan on tämän päivän 100A teinien keskuudessa. Joka huoltsikalla seisoo aina yksi sysimusta Caliber bling-bling vanteilla, madallus- ja levikesarjoilla, spoilereilla ja teinipopit raikuen.

Ai se oletkin sinä?
Caliber RT4 ei ole iso auto. Ulkomitoilla kikkailtu ja syö bensiiniä aika lailla, tässä olet oikeassa. Suurempaa en tarvitse, kun 90% ajoista istun siellä yksinään. Mitä taasen tehoihin tulee, on se riittävän tehokas minulle.

Tehoja 260hv
Huippunopeus 243
Kiihtyvyys 0-100km/s 6.0
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Herra Manala

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

martza kirjoitti:En tiedä, mikä minuun meni kuukausi sitten, kun päädyin jenkkiautoon.
Tarkoituksena oli vain käydä ihastelemassa autoja ja prkle, myyjä puhui mut ympäri ja sai myytyä mulle Dodge Caliber 2.4 RT:n.
Lohduttelin itseäni sillä muutamalla tosiasialla, että sain sitikasta todella hyvän hinnan ja se, että tässä iässä saa myös nauttia elämästä.
Hinta/laatu on tässä paketissa kohdallaan, paitsi, että tuo bensan kulutus saisi olla hiukan pienempi, mutta ihmeen vähän Caliber kuitenkin kuluttaa kokoonsa nähden ja totta kai kaasujalan raskaus vaikuttaa suoraan kulutuksen määrään.
martza kirjoitti:Caliber RT4 ei ole iso auto. Ulkomitoilla kikkailtu ja syö bensiiniä aika lailla, tässä olet oikeassa. Suurempaa en tarvitse, kun 90% ajoista istun siellä yksinään. Mitä taasen tehoihin tulee, on se riittävän tehokas minulle.

Tehoja 260hv
Huippunopeus 243
Kiihtyvyys 0-100km/s 6.0
Kato kato, paskanjauhaja vaihtoi autoa lennosta. Äsken olit kummasti R/T:n omistaja, nyt jo SRT4:n (jonka mallimerkintää et muista oikein) omistaja. Hieno juttu. Seuraavan kerran kun ajelet sillä SRT4:lläsi ja katselet polttoainepumpulla sen bensankulutusta, niin muistutathan autoasi siitä, että niitä aletaan tuomaan suomeen vasta ensi kuussa.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja martza »

Herra Manala kirjoitti: Kato kato, paskanjauhaja vaihtoi autoa lennosta. Äsken olit kummasti R/T:n omistaja, nyt jo SRT4:n (jonka mallimerkintää et muista oikein) omistaja. Hieno juttu. Seuraavan kerran kun ajelet sillä SRT4:lläsi ja katselet polttoainepumpulla sen bensankulutusta, niin muistutathan autoasi siitä, että niitä aletaan tuomaan suomeen vasta ensi kuussa.

Tulin juuri palaverista

Noh, noh.
Mulla on auto ollut 3 viikkoa ja tilauksen tein tammikuussa ja kutsun sitä edeltäjänsä mukaan vain RT:ksi.
Sorry, että en maininnut kaikkia adjektiivejä Super, De Lux, Sport, Turbo Ghia jne..
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Herra Manala

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

martza kirjoitti:Noh, noh.
Mulla on auto ollut 3 viikkoa ja tilauksen tein tammikuussa ja kutsun sitä edeltäjänsä mukaan vain RT:ksi.
Sorry, että en maininnut kaikkia adjektiivejä Super, De Lux, Sport, Turbo Ghia jne..
Kun jää kiinni paskanjauhannasta, selittely vain pahentaa asiaa.

Mitä kohtaa et ymmärtänyt lauseesta "niitä aletaan tuomaan suomeen vasta ensi kuussa"?
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja martza »

Herra Manala kirjoitti: Kun jää kiinni paskanjauhannasta, selittely vain pahentaa asiaa.

Mitä kohtaa et ymmärtänyt lauseesta "niitä aletaan tuomaan suomeen vasta ensi kuussa"?
Otappa selvää asiasta. :)
Autoja on jo myyty Suomessa.
Mulle taisi auto sitten tippu taivaasta.
Hywää Wappua sulle kuitenkin.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
elco

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja elco »

Herra Manala kirjoitti: Kato kato, paskanjauhaja vaihtoi autoa lennosta. Äsken olit kummasti R/T:n omistaja, nyt jo SRT4:n (jonka mallimerkintää et muista oikein) omistaja.
Eikä tässä vielä kaikki: martza on neuvokkaasti hommannut sen 18":n vanteilla vakiona tulevien 19":sien sijaan.

Joka tapauksessa martza on menossa kymppitonnilla naikkariin.
Herra Manala

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

martza kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Kun jää kiinni paskanjauhannasta, selittely vain pahentaa asiaa.

Mitä kohtaa et ymmärtänyt lauseesta "niitä aletaan tuomaan suomeen vasta ensi kuussa"?
Otappa selvää asiasta. :)
Autoja on jo myyty Suomessa.
Mulle taisi auto sitten tippu taivaasta.
Myyty on toki, muttei toimitettu. Taisi tosiaan tippua taivaasta. Näin Autokeskus-miehenä pressipaperit lukaisseena uskon olevani aika paljon paremmin kartalla kuin "En muista onko mun auto joku Ghia" -martza. Kolme viikkoa sitten SRT4:iä ei ole maahantuojalla ollut toimitettavana, ja se on vain ikävän kylmä fakta. Koko auto vasta julkaistiin paperilla euroopan markkinoille 3.4.

No joka tapauksessa, kyllä sua kohtaan on pakko tuntea vähän sääliä. Joko sulla ei ole R/T:tä lainkaan mikä on alkanut kuulostamaan siltä todennäköisimmältä vaihtoehdolta tässä, tai sitten olet mennyt tilaamaan luuska-R/T:n tammikuussa ja nyt vituttaa niin helvetisti kun myyntiin on tullut SRT4 joka on käytännössä puolet tehokkaampi peli samaan rahaan.

elco kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Kato kato, paskanjauhaja vaihtoi autoa lennosta. Äsken olit kummasti R/T:n omistaja, nyt jo SRT4:n (jonka mallimerkintää et muista oikein) omistaja.
Eikä tässä vielä kaikki: martza on neuvokkaasti hommannut sen 18":n vanteilla vakiona tulevien 19":sien sijaan.
Lyön muuten satasesta vetoa, ettei "Otappa selvää asiasta" -martzalla ole edes sitä R/T:tä.

NP: Riki Sorsa - Haaveissa vainko oot mun
Yönmustaritari

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

martza kirjoitti: En kyllä hanki korvanoppia. Eikö nuo karvanopat ollut 70-luvun Datsun 100A:n tunnusmerkkejä.
Eikun hajukuuset. Karvanopat kuuluu jokaiseen automalliin vuosiluvusta riippumatta.
Bhven

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Ihan kuin olisin lukenut tämän ketjun aikaisemminkin. Tuli bonvoyage -fiilis.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Vastataan kun kerran nostettiin.
Maantiellä n 4ltr/00km ja pks-ajossa n 5 ltr/100km. Dieseliä. Talvella n 2dl/100km enemmän.
Löpöä en käytä veroseuraumusten 'pelossa'.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Vie kyllä ihan sikana toi luuska. Lähemmäs 9 kaupungissa ja maantiellä joku 6. Mutta se onkin niin mopo että joutuu koko ajan kengittämään otsasuoni paineessa.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Nykyinen liki kympin, tuleva alle 4 :h:
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Kaasujalkasi asennon tuntien (se mitä olet kirjoittanut tänne) ja työmatkasi huomioiden toteutuva työmatkakulutus tulee olemaan kesällä n 5 ltr/100km ja talvirajoituksilla n 4.4 ltr/100km. Jos siis jotakuinkin noudatat nopeusrajoituksia.
Raportoi muutaman tankillisen jälkeen arvasinko oikein !
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kuinka paljon autosi kuluttaa pölöä?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^ No se tiedetään kyllä. Mut en voinut vielä laittaa faktaa, kun autoa vasta nikkaroidaan tehtaalla. Silti kulutus liki puoliintuu ja aineetkin vaihtuu bensasta naftaan, jei! Pikkulinnut kiittää!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin