Ostetaan tietokone.

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Bluntly kirjoitti:Pakkasta tulee sitten reilusti kun sulla loppuu patterit kesken instan ja porukka delaa. Varsinkin kun tämä tapahtuu ainakin kerran kuussa.
Sille on varmasti jokin massiivinen este, että vaihtaa paristot siinä vaiheessa kun punainen virtavalo alkaa palamaan eikä vasta sitten, kun ne ovat loppu..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tix kirjoitti:Sille on varmasti jokin massiivinen este, että vaihtaa paristot siinä vaiheessa kun punainen virtavalo alkaa palamaan eikä vasta sitten, kun ne ovat loppu..
Luulisin, että sille todellakin on jokin este kun tuota sattuu ihmisille harvasepäivä. Itsehän en langatonta ole koskaan omistanut, ja jos se meikäläisestä riippuu niin en tule omistamaankaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Herra Manala kirjoitti:Noi on juttuja, jotka löytyvät kyllä ATIn 3xxx-sarjasta. Jos sulla ei ole kauhea kiire, niin odottele että ATI julkaisee 47xx-sarjansa tässä piakkoin ja katsele mitä se tarjoaa/miten se vaikuttaa markkinahintoihin.
Lueskelin spekulaatiota tuon suorituskyvyistä ja kyllä ne huhut ainakin viittasivat loistopeliin ainakin hintalaatusuhteessa. Katsoo nyt sitten, nyt on tärkeintä saada joku kinneri alle, siihen voi vaihdella noita osia myöhemminkin. Nvidialla oon tahkonnut nyt aika pitkään eikä juuri moitteita ole ollut, mutta enpä mä tuolla ole juuri mitään sellaista vielä tehnytkään mistä niitä voisi keksiä.

Huvittavaa muuten että MikroMafian pakettilaskuri tyrkytti DDR3-muisteja, ihmettelin pitkään että kuinka tää näin saatanan kallis on.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Mylwin kirjoitti:Onko tosiaan 64bit-version kanssa ollut jotain ongelmia?
Ei ainakaan mulla. Ei minkäänlaisia. Läppärien ja niiden valmistajien omien ajurien kanssa on varmasti enemmän.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Bluntly kirjoitti:
Tix kirjoitti:Sille on varmasti jokin massiivinen este, että vaihtaa paristot siinä vaiheessa kun punainen virtavalo alkaa palamaan eikä vasta sitten, kun ne ovat loppu..
Luulisin, että sille todellakin on jokin este kun tuota sattuu ihmisille harvasepäivä. Itsehän en langatonta ole koskaan omistanut, ja jos se meikäläisestä riippuu niin en tule omistamaankaan.
Langaton hiiri on varsin mainio läppärin kanssa ja kyllä se pöytäkoneellakin antaa vähän enemmän liikkumavaraa. Onnistun aina saamaan lankahiiren johdon johonkin väliin jumiin kriittisissä paikoissa.

Patterit kestävät vuoden ainakin tossa mun radiotaajudella toimivassa. Näppiksessä sama juttu jos käyttää läpytintä mutta pöytäkoneessa langattomalle näppikselle en kyl keksi käyttöä. Paitsi että on yksi lanka vähemmän sotkemassa muutenkin kaoottista atk-pistettä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Mylwin kirjoitti:Patterit kestävät vuoden ainakin tossa mun radiotaajudella toimivassa. Näppiksessä sama juttu jos käyttää läpytintä mutta pöytäkoneessa langattomalle näppikselle en kyl keksi käyttöä. Paitsi että on yksi lanka vähemmän sotkemassa muutenkin kaoottista atk-pistettä.
Tsiisus. Mun duunihiiri söi aikanaan paristot kuukaudessa. Kotilaserlogitech syö 2100 mAh parissa kuussa. Mutta kun on laturi ja 2x4 akkua, vaihto kerran kuussa ja virta ei lopu koskaan sen paremmin näppiksestä kuin hiirustakaan.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Tix kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Patterit kestävät vuoden ainakin tossa mun radiotaajudella toimivassa. Näppiksessä sama juttu jos käyttää läpytintä mutta pöytäkoneessa langattomalle näppikselle en kyl keksi käyttöä. Paitsi että on yksi lanka vähemmän sotkemassa muutenkin kaoottista atk-pistettä.
Tsiisus. Mun duunihiiri söi aikanaan paristot kuukaudessa. Kotilaserlogitech syö 2100 mAh parissa kuussa. Mutta kun on laturi ja 2x4 akkua, vaihto kerran kuussa ja virta ei lopu koskaan sen paremmin näppiksestä kuin hiirustakaan.
Kahdella AA-patterilla menee helposti aika lähelle. Tosin se nyt on 1,5 vuotta vanha ja kerran vaihdettu patterit että en tiedä miten vanhetessaan.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Bhven

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Bhven »

HP PÖYTÄKONEPAKETTI ...
Hinta nyt 18 euroa.

http://www.sentti.fi/auction/index.php?lang=fi
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja saira »

Täällä ehkä paremmin aiheeseen sopiva kysymys...
saira kirjoitti:Mäpä kysyn nyt myös teidän mielipiteitä. Eli tarkoitus olisi ostaa kestävä läppäri, jota ei vuoden sisällä tarvitsisi katua. Luultavasti eniten koneella pyörittäisin erilaisia tilasto-ohjelmia, kuten SPSS, SAS, R ja Survo, ja tekstinkäsittelyä varmasti tulee käytettyä. Koska olen päättänyt, että Windowsia en käyttikseksi huoli, vaihtoehdot ovat rajatut. Eli Lenovo TP T61 14.1 XGA T7250 1GB 160GB XPP Linuxilla tai Apple MacBook 13.3 WXGA 2GHz CMB 1G 120G Leopard. Itse olen hieman Maciin kallistunut, mutta päätin pitää avoimen mielen, jos vaikka joku osaisi perustella IBM:n kannattavuuden tällä käytölläni.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

saira kirjoitti:Täällä ehkä paremmin aiheeseen sopiva kysymys...
saira kirjoitti:pyörittäisin erilaisia tilasto-ohjelmia, kuten SPSS, SAS, R ja Survo, ja tekstinkäsittelyä varmasti tulee käytettyä. Koska olen päättänyt, että Windowsia en käyttikseksi huoli
Kannattanee ihan ensiksi varmistua, että mäkki tai linux ovat kelvollisia alustoja pyörittämään noita ohjelmia. Meinaan erikoisohjelmistot tuppaa olemaan usein hyvin rajoittuneita sen suhteen, mille kaikille käyttöjärjestelmille ne on käännetty.

Tuohon tilastokäyttöön vain koneen kahdella speksillä on merkitystä, nimittäin prosessoriteholla ja muistilla. Joku tuplaydinvekotin jossa on vähän enemmän gigahertsejä ja minimissään se 2 gigaa muistia.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja saira »

Tix kirjoitti:
saira kirjoitti:pyörittäisin erilaisia tilasto-ohjelmia, kuten SPSS, SAS, R ja Survo, ja tekstinkäsittelyä varmasti tulee käytettyä. Koska olen päättänyt, että Windowsia en käyttikseksi huoli
Kannattanee ihan ensiksi varmistua, että mäkki tai linux ovat kelvollisia alustoja pyörittämään noita ohjelmia. Meinaan erikoisohjelmistot tuppaa olemaan usein hyvin rajoittuneita sen suhteen, mille kaikille käyttöjärjestelmille ne on käännetty.

Tuohon tilastokäyttöön vain koneen kahdella speksillä on merkitystä, nimittäin prosessoriteholla ja muistilla. Joku tuplaydinvekotin jossa on vähän enemmän gigahertsejä ja minimissään se 2 gigaa muistia.
Noille ohjelmille löytyi mäkki- ja Linux-versiot, Survoon tosin vielä keskeneräinen. Mietin asiaa myös käyttöiän kannalta, eli olen kuullut niin paljon Macin eliniän pituudesta, eräskin leasingfirma kehui sitä yli muiden. Mutta onko kyseessä vain mielikuva, onko mäkin käyttäjät varovaisempia vai onko koneessa todella jotain, mikä toimii paremmin, se olisi mukava tietää.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

saira kirjoitti:Noille ohjelmille löytyi mäkki- ja Linux-versiot, Survoon tosin vielä keskeneräinen. Mietin asiaa myös käyttöiän kannalta, eli olen kuullut niin paljon Macin eliniän pituudesta, eräskin leasingfirma kehui sitä yli muiden. Mutta onko kyseessä vain mielikuva, onko mäkin käyttäjät varovaisempia vai onko koneessa todella jotain, mikä toimii paremmin, se olisi mukava tietää.
Vaikea kuvitella, että se oleellisesti eroasi käyttöiältään saman hintaluokan pc-koneista erityisemmin. Samoja komponentteja ja akkuja niissä käytetään.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja saira »

Tix kirjoitti:Vaikea kuvitella, että se oleellisesti eroasi käyttöiältään saman hintaluokan pc-koneista erityisemmin. Samoja komponentteja ja akkuja niissä käytetään.
Sepä asiassa juuri ihmetyttääkin. Kuitenkin tämä mies oli tässä suhteessa mäkin kannalla, vaikka muuten aika tasapuolisesti koneista puhui. Oli myös sitä mieltä, että tuo Lenovo toimii loistavasti Linuxin kanssa, eli siihen hommaan PC-vaihtoehdoista paras.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

saira kirjoitti: Mutta onko kyseessä vain mielikuva, onko mäkin käyttäjät varovaisempia vai onko koneessa todella jotain, mikä toimii paremmin, se olisi mukava tietää.

Voi olla koneen käyttäjästä kiinni mutta mutta.. ostin ekan mäkkini käytettynä, se oli siinä vaiheessa 4 vuotta vanha, ja oli ollut joka päivä päällä. Minun jokapäiväistä käyttöä masiina kesti vielä melkein 3 vuotta, että sen vehkeen iäksi tuli 7 vuotta, josta se oli valtaosan päällä. Tuosta siis laukesi näytönohjain loppupeleissä..

Tämän hetkinen ibook on ollut täysin samoilla statseilla ja käyttiksellä koko sen elinkaaren ajan, joka on tässä vaiheessa kohta 3 vuotta vanha. Ollut about kokoajan päällä tuosta ajasta ja olen ottanut kaiken irti vehkeestä. Eikä kertaakaan mitään oikeita ongelmia.

Ja en todellakaan ole "turvallinen" koneen käyttäjä, mitä tulee mallwareen jne viruksiin, mutta oikat yms päivittelen kuten hyvän nortin kuuluu.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

saira kirjoitti:
Tix kirjoitti:Vaikea kuvitella, että se oleellisesti eroasi käyttöiältään saman hintaluokan pc-koneista erityisemmin. Samoja komponentteja ja akkuja niissä käytetään.
Sepä asiassa juuri ihmetyttääkin. Kuitenkin tämä mies oli tässä suhteessa mäkin kannalla, vaikka muuten aika tasapuolisesti koneista puhui. Oli myös sitä mieltä, että tuo Lenovo toimii loistavasti Linuxin kanssa, eli siihen hommaan PC-vaihtoehdoista paras.
No, mulla on työkäytössä ollut puoli tusinaa erilaista läppäriä, ja IBM/Levono Thinkpadit ovat olleen yksiselitteisisti parhaita vehkeitä. Ohjaustappi on aluksi kumma, mutta kun siihen tottuu, se on sata kertaa parempi kuin mikään touchscreeni. Tuntuvat olevan kestäviä, velipojalla on kotona 8 vuotta vanha IBM yhä käytössä. Akku siinä ei tietty kestä enää yhtään, mutta akun käyttöikä on mallista riippumatta käytännössä max 3 vuotta.

Henk. koht. en maksaisi mäkkilisää samanarvoisista komponenteista, jos ei ole erityistä syytä/halua saada mäkin käyttistä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Tix kirjoitti: Ohjaustappi on aluksi kumma, mutta kun siihen tottuu, se on sata kertaa parempi kuin mikään touchscreeni.
Hyvä herra, jos tämä ei olisi mielipidekysymys niin menettäisitte kaiken it-uskottavuutenne kys. lausunnon takia. Mutta onneksi tämä on mielipidekysymys.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Haemaeraemies kirjoitti:
Tix kirjoitti: Ohjaustappi on aluksi kumma, mutta kun siihen tottuu, se on sata kertaa parempi kuin mikään touchscreeni.
Hyvä herra, jos tämä ei olisi mielipidekysymys niin menettäisitte kaiken it-uskottavuutenne kys. lausunnon takia. Mutta onneksi tämä on mielipidekysymys.
Ei se ole mielipidekysymys vaan empiirinen havainto. Mikään kosketusalusta ei ole käyttökokemuksien perusteella yhtä tarkka ja nopea kuin tappi. Satunnaiselle käyttäjälle tappi ei ole intuitiivinen, mutta kun siihen tottuu, se on helpompi. Ei tarvitse siirtää sormia näppikseltä pois, peukut hoitavat napit luontevasti ja osoitin liikuu kertaluokkaa tarkemmin kuin touchscreenillä.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja saira »

Auts, edessä siis vaikea valinta... Täytyy sanoa, et mua on myrkytetty mäkkiin jo sen puolelta, että suuri osa kavereista käyttää (muusikkoina) mäkkiä, tottakai. Toisaalta olen tyytyväinen jos vain saan kestävän koneen, jossa ei ole Windowsia. Täytyypä hieman hautoa ajatuksia...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

saira kirjoitti:Auts, edessä siis vaikea valinta... Täytyy sanoa, et mua on myrkytetty mäkkiin jo sen puolelta, että suuri osa kavereista käyttää (muusikkoina) mäkkiä, tottakai. Toisaalta olen tyytyväinen jos vain saan kestävän koneen, jossa ei ole Windowsia. Täytyypä hieman hautoa ajatuksia...
Valintaa helpottanee kovasti se, että Levonot ovat yrityskoneina melkoisen hintavia pc-koneiksi. Mäkkien uusi alumiinikuori on aika suuri etu fyysisessä kestävyydessä. Mutta sopii kysyä, ostaako kestävän mäkin vai vastaavat komponentit sisältävät peeceen huomattavasti halvemmalla. Tietokoneiden käytännön käyttöikä alittaa usein niiden kestävyyden.

Edit:

Jos haluat isomman (käytettävämmän) näytön, valinnan pitäisi olla aika helppo. Mäkbook prot ovat törkeän kalliita verrattuina täysin kelvokkaaseen verrokkilevonoon. Hintaeroa 600 euroa.
RL Burnside

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja RL Burnside »

Graafiselta alalta vuosien kokemuksella voin kertoa, että omput on ihan yhtä vikaantumisherkkiä kuin mitkä tahansa muutkin laitteet. Kuten Tix sanoi, loppupeleissä samoista komponenteista ne omputkin on valmistettu kuin saman hintaluokan puuceetkin. Ja vaikea uskoa että Linux istuisi jotenkin erityisen hyvin juuri Lenovoon. Linuxhan on juuri sellainen käyttis joka taipuu melko helposti rautaan kuin rautaan.

Tässä viimeisen kuukauden aikona olen joutunut tappelemaan parinkin MacBookin kanssa hampaat irvessä. Kovoa paskana, muistia paskana, näppis paskana...

Enemmänkin kannattaisi kiinnittää huomiota suorituskykyyn mikäli laskentatehoa kaipaa. Ja ihan oikeasti. Käyttis kuin käyttis. Kunhan se palvelee tarkoitustaan ja saa haluamansa asiat tehtyä. Ei kannata niinkään tuijotta niitä merkkejä niiden koneiden ja pakettien kyljessä.
bliss

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja bliss »

Tix kirjoitti:Mäkbook prot ovat törkeän kalliita verrattuina täysin kelvokkaaseen verrokkilevonoon. Hintaeroa 600 euroa.
Mutta se ulkomuoto... :h:
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

RL Burnside kirjoitti:Ja vaikea uskoa että Linux istuisi jotenkin erityisen hyvin juuri Lenovoon. Linuxhan on juuri sellainen käyttis joka taipuu melko helposti rautaan kuin rautaan.
Juu, ei tuo mikään pointti olekaan, eiköhän tavallisimmille läpsäkomponenteille löydy linuxajurit ihan asiallisesti. Mutta käytettävyydessään Levonot on pc-läpsistä mielestäni sieltä parhaasta päästä. Jos hakee vaan hinta/tehosuhdetta niin varmasti löytyy parhaat diilit jostain ihan muiden valmistajien koneista.
masa

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti: Ei se ole mielipidekysymys vaan empiirinen havainto. Mikään kosketusalusta ei ole käyttökokemuksien perusteella yhtä tarkka ja nopea kuin tappi. Satunnaiselle käyttäjälle tappi ei ole intuitiivinen, mutta kun siihen tottuu, se on helpompi. Ei tarvitse siirtää sormia näppikseltä pois, peukut hoitavat napit luontevasti ja osoitin liikuu kertaluokkaa tarkemmin kuin touchscreenillä.
Täältä täyskomppi 9:n vuoden Thinkpad-kokemuksella. Läppäri ilman tappihiirtä on kuin masturbaatio ilman käsiä.
Viimeksi muokannut masa, 02.12.2008 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RL Burnside

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja RL Burnside »

bliss kirjoitti:utta se ulkomuoto... :h:
Kiihkouskovainen!!
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

bliss kirjoitti:
Tix kirjoitti:Mäkbook prot ovat törkeän kalliita verrattuina täysin kelvokkaaseen verrokkilevonoon. Hintaeroa 600 euroa.
Mutta se ulkomuoto... :h:
Tää on just sitä, että haluaako joku ostaa nätin design-esineen (Levonot ovat vanhahtavasti muotoiltuja työkaluja ja sen näköisiäkin), käytettävän työkalun vai muovisen numeronmurskaimen joka vaatii erillisen näytön, hiiren ja näppiksen jos sillä meinaa jotain tehdäkin. Itse yritän vastata siihen mitä kysytään ilman ennakkoasenteita mitään vaihtoehtoa kohtaan.

Mäkistit eivät yleensä kykene siihen, vaan kertovat että "kyllä tämänkin vipstaakin avulla tuonkin saa mäkillä tehtyä" :D
Vastaa Viestiin