Ostetaan tietokone.

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Nvidia vai ATI? Paljo vai vähä? Mikä on jees? Quadro FX 1700? Onko kallis huva halba? Quad core saunamakkara? Benq, Samsung, isoruutu jarkkoruutu. Akvatiivilaatikoitu vai paskiivilaatikoitu?

Parhaat vastaukset palkitaan. Menee hermot kohta kun ei pysty saamaan ostopäätöstä aikaiseksi. Vitun datapösilöt limapersepiirisarjamurhaajat kommentteineen sekoittavat vatsaa pahemmin kuin keskenkäynyt ruotsalainen pikakilju rapujuhlissa.

Ja pitäis ostaa koko paketti. Rahaa ehdottomasti max 1,5k.

Ainoat vaatimukset on 4 ydintä, WLAN, vähintään 500kakapiittiä tallentamistilaa ja sopivan mediaseksikäs monitori-näytönohjain - suhde.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
NegaDuck

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Mylwin kirjoitti:Ainoat vaatimukset on 4 ydintä
Ei se 4 ydintä aivan välttämätön ole, 2-pyttyiselläkin pärjää ihan hyvin ja sähvöä säästyy. Jos maltat odottaa syksyyn, Inteliltä tulee uuden polven 4-pyttyisiä jotka ovat jälleen kerran hieman nopeampia (kaikki 4 ydintä samalla piisirulla) ja virtapihimpiä. Niinno, toisaalta, jos menee sille linjalle ettei kannata ostaa vielä kun parempaa on tulossa, niin ei oikeastaan kannattaisi ostaa yhtään mitään, koskaan.

Parhaiten säästyt vaivoilta jos ostat vaikkapa Gigantista jonkun valmiin konepaketin noilla specseillä, saat tuotetuen ja huoltotakuun kaupan päälle (tai lisämaksusta, mutta eniveis).

En minäkään jaksa enää opetella noita kerran viikossa ilmestyviä uusia näytönohjaimia ulkoa, luotan vaan asiaan perehtyneiden kavereiden sekä myyjien sanaan.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Oletko harkinnut Nintendo Wiin hankintaa? Sillehän saa sen WiiFit-ohjaimen jolla voi pelata kotisohvalta esim. koripalloa tai leikkiä lääkärileikkejä.

Jos kuitenkin päädyt peeseeseen, minulla on ollut tapana ostaa esim. Datadogista joku heidän tarjoamistaan konepaketeista, ehkä pyytämällä jotain muutosta kokoonpanoon jos on senhetkinen tietotaito riittänyt muutoksien tekemiseen.

Mäkkiä ei kannata ostaa, liian muodikasta munakarvojen geelihipsimistouhua,
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Ihan noin kuriositeettina noista neljästä ytimestä - onko mitään peliä joka hyödyntäisi neljää? Aika vähässä on vieläkin nekin, jotka osaa käyttää kahtakaan fiksusti. Prosessorikuormia kun on katsellut, niin normaalisti peliä pelatessa toinen core huutaa punaisena ja toinen ei sano juuri mittään = todennaköisesti vain pyörittelee taustalla olevia ohjelmia.

Sitä olen pohdiskellut, että eihän normaali-ihminen tarvitse kahta ydintä enempää, jos pelit eivät tue ja raskaampaa laskentaa tai kuvankäsittelyä tms. ei tee. Tai no mistäs minä tiedän, että miten spelit alkavat myöhemmin tukea, varmaan alkavatkin.

Enivei, jos pelikoneen haluat, läppäristä ei sellaiseksi ole kohtuuhintaan. jos haluat läppärin, osta PS3 ja kesympiläppäri. Jotensakin semmoinen nyrkkisääntö kyllä on ollut, että jos maksaa pöytäkompuutterista yli >1000 € niin hinta-tehosuhde ei ole kohdallaan. Näyttö siihen sitten päälle.

Ihte ottaisin tällä hetkellä näytönohjaimeksi GeForce 8800 GTS 512MB, mallin sen mukaan missä on hiljaisin pöristin. Lankku ja rosessori oman maun mukkaan ja 4 GB muistia heti kärkeen. Intel Core 2 Quad Q9300 vaikuttais kohtuullisen kilpailukykyiseltä vaihtoehdolta prossuksi. Taitaa aika monesta lankusta löytyä tuo wlan jo nykyjään, suosisin laadukkaaksi tiedettyä valmistajaa kuten Asusta kun en ole viime aikoina juuri noita seurannut.

Kotelossa ja powerissa ei kannata pihistellä. Ne ovat ainoat osat, jotka eivät vanhene vuodessa parissa käsiin.

Itse päätin tuossa, että en enää pöytäkonetta päivittele, PS3 tulee taloon kohtapuoliin kunhan sitä taas tulee maahan.
NegaDuck

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Tix kirjoitti:onko mitään peliä joka hyödyntäisi neljää?
Supreme Commander! :D

Ohjelmatkin hyötyvät. Ainakin ZBrush ja FL Studio osaavat hyödyntää kaikkia ytimiä. Ilmeisesti Myltsi aikoo ajaa jotain huippusalaisia ja raskaita militäärisovelluksia...

Kannattaako nykyään muuten valkata 32- vai 64-bittinen Windows?
Viimeksi muokannut NegaDuck, 05.05.2008 9:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

Tix kirjoitti:Ihte ottaisin tällä hetkellä näytönohjaimeksi GeForce 8800 GTS 512MB, mallin sen mukaan missä on hiljaisin pöristin. Lankku ja rosessori oman maun mukkaan ja 4 GB muistia heti kärkeen. Intel Core 2 Quad Q9300 vaikuttais kohtuullisen kilpailukykyiseltä vaihtoehdolta prossuksi.
Jos haluaa, että tuosta 4GB on mitään iloa niin se on sitten 64Bit Vista otettava (XP:ssä ei järkeä). Ja kun ottaa Vistan niin voi unohtaa Nvidiat samantien.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Crowbar kirjoitti:
Tix kirjoitti:Ihte ottaisin tällä hetkellä näytönohjaimeksi GeForce 8800 GTS 512MB, mallin sen mukaan missä on hiljaisin pöristin. Lankku ja rosessori oman maun mukkaan ja 4 GB muistia heti kärkeen. Intel Core 2 Quad Q9300 vaikuttais kohtuullisen kilpailukykyiseltä vaihtoehdolta prossuksi.
Jos haluaa, että tuosta 4GB on mitään iloa niin se on sitten 64Bit Vista otettava (XP:ssä ei järkeä). Ja kun ottaa Vistan niin voi unohtaa Nvidiat samantien.
Ei sitä XP:tä taida mistään saadakaan ja vaikka sais, niin ei se taida tukea 4 ydintä? Ajuriongelmista en tiedä mitään, mutta pakko sanoa että niitä on kovasti liioiteltu.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Bluntly kirjoitti:Jos itse ostaisin:
Ihan turha maksaa täysversiosta. OEM:n saa mukaansa aika lailla halvemmalla.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=10081

Lankusta uupui vissiin wlan, muuten ihan passelin kuuloinen kokoonperseeseenpano.
NegaDuck

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

^^ Ainakin mulle prossun ja prossutuulettimen asennus hopeatahnoineen on vähän liian iso kynnys. Verkkis jossain vaiheessa päätti lopettaa asennuspalveluiden myymisen, mutta näyttääpä se tuolla listalla taas olevan.
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

NegaDuck kirjoitti:^^ Ainakin mulle prossun ja prossutuulettimen asennus hopeatahnoineen on vähän liian iso kynnys.
Wtf? Nykyäänhän ne on törkeän helppoja. Laittaa paikalleen ja kääntää vipua. Tahnan lääriminen vie 2 sekuntia.

Edit: kokoonpanon ostaminen taitaa kyllä nykyään olla edellytys sille, että saa OEM-version käyttiksestä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tix kirjoitti:Ihan turha maksaa täysversiosta. OEM:n saa mukaansa aika lailla halvemmalla.
Eikös OEM vaadi nykyisin laitteiston kasaamisen myyjäliikkeessä? Pelkästään tuossa kyllä säästäisi kasaushinnan, mutta kun se räveltäminen on kivaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Crowbar
Kitinän uhri
Viestit: 933
Liittynyt: 13.02.2007 13:02

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Crowbar »

Bluntly kirjoitti:
Tix kirjoitti:Ihan turha maksaa täysversiosta. OEM:n saa mukaansa aika lailla halvemmalla.
Eikös OEM vaadi nykyisin laitteiston kasaamisen myyjäliikkeessä? Pelkästään tuossa kyllä säästäisi kasaushinnan, mutta kun se räveltäminen on kivaa.
Ei vaadi. Senkus tilaa vaan.
I was at the hospital laughing at cripples
Then I heard your kid just died
Suddenly, that was funnier than the cripples
So I tracked you down and made fun of you
It was an open casket wake
I spilled my beer in your kid’s coffin
Herra Manala

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Mylwin kirjoitti:Nvidia vai ATI? Paljo vai vähä? Mikä on jees? Quadro FX 1700? Onko kallis huva halba? Quad core saunamakkara? Benq, Samsung, isoruutu jarkkoruutu. Akvatiivilaatikoitu vai paskiivilaatikoitu?
Kannattaa lähteä ihan ekana liikenteeseen monitorin natiiviresoluutiovaatimuksesta/tarpeesta. Jos sä haluat pääosin pelikoneen, suosittelen 1680x1050 lättyä pöydälle. Vuoden päästä todennäköisesti suosittelisin jo 1920x näyttöä, mutta se resoluutio alkaa yksinkertaisesti olemaan jo vähän liikaa pelikäyttöön tämän päivän normi näytönohjaimille. 1680x1050 on siis turvallisin ja hinta/laatusuhteeltaankin paras valinta. Sitten tietysti pitää valita että haluaako 20" vai 22" -näytön tuolla resoluutiolla. IMO isommat pikselit luovat ainoastaan illuusion surkeammasta tarkkuudesta, joten itse olen 20" kannalla, mutta eipä tuolla niin suurta eroa loppupeleissä ole.

Mitä näytönohjaimiin tulee, niin itse en ostaisi enää toista kertaa Nvidiaa. Nvidia ei ole tehnyt mitään muuta viimeisen 2 vuotta, kun liimannut uutta mallinimitarraa saman vanhentuneen paskapiirinsä päälle, joka kyllä tarjoaa edelleenkin ihan kohtalaista raakaa DX9-suorituskykyä, mutta jonka feature-set on auttamattoman köyhä (ei DX10.1:tä, ei tukea HDMI-äänille, ei tukea video overlaylle/teatterimoodille). Noi on juttuja, jotka löytyvät kyllä ATIn 3xxx-sarjasta. Jos sulla ei ole kauhea kiire, niin odottele että ATI julkaisee 47xx-sarjansa tässä piakkoin ja katsele mitä se tarjoaa/miten se vaikuttaa markkinahintoihin. Lyön satasesta vetoa että tulee olemaan fiksumpi vaihtoehto kuin tämä GTS 8800 512M, johon olen torveani myöten täynnä. Ihan kuin ajaisi Ladalla, johon on pultattu V8-moottori keulille. Nvidia+Vista on myös yhdistelmä joka tarjoaa useimmiten selittämättömiä blue screenejä.

Muistia kannattaa ehdottomasti ostaa 2x2Gt. Älä missään nimessä sorru enää 1 gigaisiin muistipalikoihin, vaikka 32-bit käyttis ei niitä ihan 100% osaisi käyttääkään hyväkseen. Jos pelulamukäyttöä ensisijaisesti ajattelet, niin kyllä se 32-bittinen wintoosa ehdottomasti turvallisin ratkaisu on. Kuusnelosella tienaa lähinnä ajuriongelmia.

Kiintolevyistä ehdottomasti parasta hinta/kapasiteetti/nopeussuhdetta tarjoaa tämä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Herra Manala kirjoitti:Mitä näytönohjaimiin tulee, niin itse en ostaisi enää toista kertaa Nvidiaa.
WoWi käyttöön en enää ota yhtään Atia. Ei mitään muuta kuin ongelmia ja itse pelihän ei käytä juuri mitään mageita erikoisominaisuuksia, ja jos käyttää niin ne saa pois päältä häiritsemästä olennaista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Herra Manala

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bluntly kirjoitti:WoWi käyttöön
Oiskohan tässä nyt sitten markkinarakoa alkaa pusaamaan valmiiksi kasattuja WOWi-konepaketteja? WOW-yhteensopivuuksista en tiedä käytännön tasolla yhtään mitään, mutta kuulostaa aika oudolta jos Toinen Suurista näytönohjainvalmistajista ei muka pelitä yhteen kunnolla maailman suosituimman verkkopelin kanssa. Että wtf?
1108

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja 1108 »

N00h! They arre te1s1ng Nvidio!!
N00bs!!!!
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Mitä enemmän tätä hommaa miettii, sen fiksummalta tuntuu päätös jättää pelihommat PS3:n varaan. 400 egellä bluraysoitin ja kelvollinen pelirauta, joka toimii yhteen telsun kanssa ja pelit pelaa.

Seuraava askel on ostaa työläpsän seuraksi oma viihdeläpsä. Sen jälkeen voikin rontata pöytäkoneen kaatopaikalle.
1108

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Tix kirjoitti:Mitä enemmän tätä hommaa miettii, sen fiksummalta tuntuu päätös jättää pelihommat PS3:n varaan.
No sehän nyt riippuu täysin siitä mitä haluaa pelata. FPS:ää jos tahkoaa (kuten minä) niin vitut PS3:sta, PC hiirineen ja näppäimistöineen pieksee 100-0 minkä tahansa bädin. PS3:ssa nyt innosta mikään muu kuin SiniSäde ja tuleva GT. Ja Prologueta palattuani sain ainoastaan yhden vittuuntumisen aiheen: Miksi helevetissä PS3 ruksuttaa 30min dataa kovolle ennenkuin pääsee pelaan? Ei nyt tullut otettua selvää paljon meni tilaa mutta kyrpii moinen. Ja eikös GTA4 nysvää samallalailla vai muistanko väärin?
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

1108 kirjoitti:Miksi helevetissä PS3 ruksuttaa 30min dataa kovolle ennenkuin pääsee pelaan? Ei nyt tullut otettua selvää paljon meni tilaa mutta kyrpii moinen. Ja eikös GTA4 nysvää samallalailla vai muistanko väärin?
En mää tiedä. Mua ei kauheasti FPS:t liikuta ja ne on juuri niitä, jotka vaatii koko ajan viimeisintä rautaa. Esim. Call of Duty 4 kyykytti masiinaa niin pahasti, että olis pitäny laittaa taas koko konehuone uusiksi.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Bluntly kirjoitti:Jos itse ostaisin:

Kotelo virtalähteineen 100€
Koppa on hyvin käytännöllinen henk koht pidän siitä todella paljon.
Suurin huono puoli omasta kokemksesta on se että kaikkien ostamieni Antecien powerit poksahivat n 6kk käytön jälkeen tosin minulla oli Sonata 2:sia joissa tuo oli lähes tyyppivika jonka toivottavasti ovat korjanneet uuteen versioon.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

B-sedän rakettipaketti vaikuttaa aika passelilta, kiitokset kaikille kommentoinnista.

Harkitsen kuitenkin Q9x-sarjalaista prosessoriksi näiden benchmarkkien perusteella: http://lly316.blogspot.com/2008/02/core ... hmark.html

Aika minimaalisia eroja, mutta ei se kyllä paljon kalliimpikaan ole. L2 - tason välimuistia on vaan 2x3 9-sarjalaisessa, mutta ei tunnu vaikuttavan vääntöön.

Huvittavaa sekin, että C2DE - sarja tuntuu rokkaavan neliytimiset joka välissä.

Muistia tulee 2x2 ja langattomat näppis-hiiri-yhdistelmät + 2.1 kaiuttimet ensihätään ennen kuin saa varsinaisen vahvistimen aikaiseksi.

Näyttis olkoon GTS8800, päivitän sen varmaan sitten kun ruvetaan lähenemään HD-aikaa vähän kuluttajaystävällisemmin. DX10-tukeahan siinä ei tainnut olla?

Ja joo, näyttö piti vaihtaa vastaavaan mutta mustaan. =)

Tässä on toinenlainen versio, jolle tulis hintaa 1600 ja rapiat:

Kotelo: Nexus Caterpillar Silent Case
Virtalähde: Nexus 500W virtalähde
Emolevy: Intel DQ35JO, 4xDDR, vga/dvi, gblan, audio, firew, raid, vPro
Prosessori: Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 GHz 6 MB S775
Muisti: Kingston 4GB 800MHZ DDR2 CL5 DIMM Kit (2x2G)
Kortinlukija: 3,5" Sisäinen muistikortinlukija USB, musta
Kiintolevy: Western Digital Green Power 500GB SATA2 16MB
Toinen kiintolevy: Ei
Optinen asema: Samsung DVD+/-RW Dual Layer 20x, SATA, musta
Toinen optinen asema: Ei
Näytönohjain: Geforce 8800GTS PCIE 512MB
Näppis+hiiri-paketti: Microsoft Wireless Laser Desktop 6000
Näppäimistö: Ei
Hiiri: Ei
Käyttöjärjestelmä: Windows Vista Business 64bit FI OEM
Toimisto-ohjelma: Ei
Kuvankäsittely: Ei
Virustorjunta: F-SECURE INTERNET SECURITY OEM 2008 FI
Äänikortti: Integroitu emolevylle
CAD-ohjelmisto: Ei
Kaiuttimet: Creative I-Trigue 3330 2.1 kaiuttimet
Verkkokortti: Linksys WMP54G 54Mbps Wlan PCI
Näyttö: SM 2232BW 22'' 3000:1/2MS/1680X1050/DVI

Hintaan sisältyy kokoaminen - tiedän että Bluntly itkee verta mutta oon aivan varma että paksautan prosessorin paskaksi. =P
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mylwin kirjoitti:Näppis+hiiri-paketti: Microsoft Wireless Laser Desktop 6000
Pakkasta tulee sitten reilusti kun sulla loppuu patterit kesken instan ja porukka delaa. Varsinkin kun tämä tapahtuu ainakin kerran kuussa.

Jos nyt saat Visvalla mitään toimimaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Tix

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Mylwin kirjoitti:Kotelo: Nexus Caterpillar Silent Case
Virtalähde: Nexus 500W virtalähde
Sen verran pakko sanoa, että 2 rikki menneen antecin powerin jälkeen toimiva ja hiljainen nexus on ollut erinomainen sijoitus.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Ostetaan tietokone.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Bluntly kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Näppis+hiiri-paketti: Microsoft Wireless Laser Desktop 6000
Pakkasta tulee sitten reilusti kun sulla loppuu patterit kesken instan ja porukka delaa. Varsinkin kun tämä tapahtuu ainakin kerran kuussa.

Jos nyt saat Visvalla mitään toimimaan.
Siksi on ol' reliable lankahiiri aina käden ulottuvilla! Ei se tosin siihen wipeen mitään auta.

Visva nyt on varmaan vaan pakkohankinta jossain vaiheessa. Tosin ehkä sen hankkis mielummin sitten kun se pääsee lapsuusiän ongelmistaan. Saahan sen varmaan heivattua helvettiin jos se alkaa ottamaan kupoliin.

Onko tosiaan 64bit-version kanssa ollut jotain ongelmia?
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Vastaa Viestiin