Kone ei käynnisty

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
NuoriDaavid

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

McJanne kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Työryhmä? Tuollaista asetusta en ole huomannutkaan. Oli vain tiedostojen jakoa ja yksityinen/julkinen verkko. Missä tuo työryhmäasetus on?
Oma tietokone + right click -> Ominaisuudet -> Tietokoneen nimi -täppä -> Muuta -> työryhmä

Tarkistat että molemmissa sama.
Kiitos.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

NuoriDaavid kirjoitti:
McJanne kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Työryhmä? Tuollaista asetusta en ole huomannutkaan. Oli vain tiedostojen jakoa ja yksityinen/julkinen verkko. Missä tuo työryhmäasetus on?
Oma tietokone + right click -> Ominaisuudet -> Tietokoneen nimi -täppä -> Muuta -> työryhmä

Tarkistat että molemmissa sama.
Kiitos.
Ole hyvä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriDaavid

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Työryhmä olikin automaagisesti nimetty "workgroup", eli vika ei ole siinä.

Mikä oudointa, välillä tietokoneet näkevät toisensa, välillä eivät. Nettiyhteyden jako toimii.

Kun klikkaa "muodosta verkkokartta" (tjsp), niin molemmat koneet näkyvät aivan oikein wlanin päässä, mutta muuten eivät näe toisiaan (paitsi välillä).

Kävin jopa hakemassa uuden kytkimen (alkuperäinenkään ei ollut reititin, vaan kytkin) verkkokaupassa hintaan 16 egee, mutta ei korjannut asiaa. Kaikki pitäisi olla kunnossa: kansiot jaettu kaikille, palomuurien poisottokaan ei auttanut. Verkkojen etsintä päällä, salasanojen kysely poispäältä. Olen myös kokeillut muuttaa verkon yksityisestä julkiseksi (minkä pitäisi kyllä heikentää näkyvyyttä ulospäin).

Epäilen kyllä, että vika on Visvassa. Ehkä Linksysin wlan-verkkosovitin ei ole kunnolla yhteensopiva visvan kanssa. Tietysti vielä voisi käydä tsekkaamassa, onko linksysin sivulla jotain päivitystä visvaa varten.

Ehkä annan paskan olla.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tuskin vika niissä laitteissa on, Windowsin verkkojaot vaan ovat vähän hankalia. Laitevika vaikuttaisi enemmän kaikkeen toimintaan.

Jos lähiverkossa ei ole yhtään dedikoitua palvelinta, verkkoon kytketyt työasemat äänestävät keskenään ns. domain masterin (todennäköisesti muistan termit jo väärin, olen unohtanut aivan riittävästi windows-verkkojen sielunelämästä) joka pitää kirjaa lähiverkossa olevista koneista ja niiden nimistä. Jos äänestysprosessi menee pieleen tai on kesken, koneet todennäköisesti eivät näe toisiaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NuoriDaavid

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ei tuohon ongelmaan taida mitään ratkaisua olla. Kaikki asetukset mielestäni ovat oikein. Välillä koneet löytävät toisensa, suurimman osan ajasta ei. Kerran olen jopa päässyt verkon kautta kuvia selaamaan.

Se eniten hämmästyttää kummastuttaa, että joskus toimii kuitenkin, vaikka ei mitään muutoksia tee.
Tix

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Ei tuohon ongelmaan taida mitään ratkaisua olla. Kaikki asetukset mielestäni ovat oikein. Välillä koneet löytävät toisensa, suurimman osan ajasta ei. Kerran olen jopa päässyt verkon kautta kuvia selaamaan.

Se eniten hämmästyttää kummastuttaa, että joskus toimii kuitenkin, vaikka ei mitään muutoksia tee.
http://windowshelp.microsoft.com/Window ... 81033.mspx

Yks mikä vois auttaa olis se, että naputtelet sisäverkon IP-osoitteet kiinteiksi.
NuoriDaavid

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Voi tätä onnen päivää. Kaikki toimii: nettiyhteydet, tiedostojen jako, printterin jako (tosin hitaasti).

Ilmeisesti alkuperäinen ongelma oli, että yksi usb-wlan sovitin oli XP-ajureilla ja valmistajan patchista huolimatta se katkaisi yhteyden muutaman minuutin välein.

Yritinkin heti jo alkuvaiheessa muodostaa pöytäkoneesta yhteyden kytkimeen ethernetillä, mutta se ei onnistunut. Nyt tänään huomasin, että jostain syystä ethernet-sovittimen IP oli määritelty kiinteäksi, kun otin sen valinnan pois, sain ethernet-yhteyden toimimaan.

Lisämausteena tietysti vielä palomuurit ja se, että verkko on kahdessa kerroksessa ja sisältää wlan-acces pointin ja sitä toistavan repeaterin. En heti tajunnut, että palomuurien poisotto ei auta, jos ei myös irrota virtaa kytkimestä, adsl-modeemista, acces pointista ja repeaterista ja sitten virtojen kytkemisen jälkeen käynnistä koneita uudelleen. Nyt olen saanut toimimaan palomuurit päälläkin, kun olen avannut ovet koneilla ja verkolle.

Olen onnellinen!
Vastaa Viestiin