Kone ei käynnisty

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
NuoriDaavid

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Nyt rupesi huolestuttamaan tuo SATA-PATA kysymys. Kun wanha kiintolevyni on PATA niin miten sen saa kiinni uuteen koneeseen?
Useimmissa emoissa on yhä molemmat liittimet. Asiaa voi kysyä, joskin epäilen että onoffin myyjä ei tiedä eikä osaa tarkistaa. Tietoaseman, Mikromafian tms. myyjä osaa.
Joo. Huomaan, että Sellossahan on tietoaseman myymälä myös. Menen sinne, On Offin kahvinkeitinmyyjä ei varmasti osaa emolevyn liittimistä sanoa mitään.
NuoriDaavid

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:Ja tietysti asian voi ratkaista ilman uuden koneen ruuvailuja helpostikin. Ostat vain kotelon johon lyöt levyn kiinni ja USB:lla uuteen koneeseen.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3571

Saat samalla ulkoisen varmistuslevyn.
Kiitos Tix, ihmisen paras ystävä!! Oikeasti!

:jee: :ohyeah: :cheer:

Olin kyllä ajatellut, että miten sen wanhan levyn saisi kiinni konetta avaamatta, mutta ajattelin, että se on niin tyhmä ajatus, etten kehdannut edes kysyä.

Ostankin läppärin ja tuollaisen.
Tix

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Kiitos Tix, ihmisen paras ystävä!! Oikeasti!
Ohhoh. Jurristi sai korotuksen rotan ja korppikotkan tasolta koiran tasolle.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tix kirjoitti:Ohhoh. Jurristi sai korotuksen rotan ja korppikotkan tasolta koiran tasolle.
Kyllä sustakin vielä joskus voidaan tietokonemies saada.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Tix

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tix »

aasi kirjoitti:Kyllä sustakin vielä joskus voidaan tietokonemies saada.
Eipäs nyt sentään liioitella.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tix kirjoitti: Eipäs nyt sentään liioitella.
Yritin vain kannustaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
sanctus

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sanctus »

aasi kirjoitti:
Tix kirjoitti:Ohhoh. Jurristi sai korotuksen rotan ja korppikotkan tasolta koiran tasolle.
Kyllä sustakin vielä joskus voidaan tietokonemies saada.
Siis oikiksenhan erottaa mistä tahansa muusta opinahjosta sisällöllisesti vain kaksi asiaa: prosessi- ja rikosoikeus. Mitä muita aineita tahansa voidaan opettaa missä muissa opistoissa tahansa. Ts. substanssimielessä välimatka juristista ei juristiksi on erinomaisen lyhyt. Sen sijaan tietokonemieheksi pääsi muinaisella 90 -luvulla olemalla huonoryhtinen ja alipainoinen. Näitä kumpaakaan reunaehtoa en täyttänyt, vaikka tietojenkäsittelytieteen ovet avautuivat itsellenikin n. kahdeksi kuukaudeksi. Nykyisistä vaatimuksista en tiedä, mutta muistaakseni Tix saattaa jotenkin täyttää ainakin tuon jälkimmäisen ehdon.

Edit. Tietoni oikiksen eroavuudesta suhteessa muihin opinahjoihin voivat olla vanhoja ja epätarkkoja - näin kuitenkin Terttu "Guru" Utriainen kertoi.
Tix

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tix »

sanctus kirjoitti:Nykyisistä vaatimuksista en tiedä, mutta muistaakseni Tix saattaa jotenkin täyttää ainakin tuon jälkimmäisen ehdon.
Riippuu miten asiaa katsoo. Olen kyllä melkoinen luikero ja vähärasvainen, mutta painoindeksi on keikkunut melko tarkasti 22 tienoilla, mikä on selkeästi normaalipainoisen puolella - melko tarkkaan keskellä normaalipainoa, itse asiassa. Lähteestä riippuen normaalipaino sijoittuu joko akselille 20-25 tai 18,5 - 25.
sanctus

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Tix kirjoitti:Riippuu miten asiaa katsoo.
No se oli vähän huumoriin päin kallellaan toi mun heitto.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aasi »

sanctus kirjoitti: Sen sijaan tietokonemieheksi pääsi muinaisella 90 -luvulla olemalla huonoryhtinen ja alipainoinen. Näitä kumpaakaan reunaehtoa en täyttänyt, vaikka tietojenkäsittelytieteen ovet avautuivat itsellenikin n. kahdeksi kuukaudeksi. Nykyisistä vaatimuksista en tiedä, mutta muistaakseni Tix saattaa jotenkin täyttää ainakin tuon jälkimmäisen ehdon.
Muistaakseni pääsyvaatimukset eivät olleet ihan noin tiukkoja. Kunhan nyt paidan osasi napittaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Tix

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tix »

sanctus kirjoitti:No se oli vähän huumoriin päin kallellaan toi mun heitto.
Minä kun hieman ajattelin, että painoindeksivastausta ei otettaisi kovin tosissaan.
sanctus

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Tix kirjoitti:
sanctus kirjoitti:No se oli vähän huumoriin päin kallellaan toi mun heitto.
Minä kun hieman ajattelin, että painoindeksivastausta ei otettaisi kovin tosissaan.
Kuultuani eilen sekä Kallin että Korhosen vastauksia kysymykseen "pitääkö kansanedustajan noudattaa lakia", en voi enää olla täysin varma siitä, kuinka vakavastiottamisen rajat olisi syytä määritellä ja paljonko omia sanomisiaan olisi syytä selitellä. Ehkä ainakin silloin, kun luulee toisen ymmärtävän asian väärin, voisi vääntää jonkin rautalankamallin sanomisistaan.

Toki tiedän, että molemmat edellä mainitut änkyrät kuuluvat hämärään lahkoon nimeltä Suomen Keskusta, mutta silti olin hieman ymmyrkäisenä.
Tix

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tix »

sanctus kirjoitti:Toki tiedän, että molemmat edellä mainitut änkyrät kuuluvat hämärään lahkoon nimeltä Suomen Keskusta, mutta silti olin hieman ymmyrkäisenä.
Keskusta on niin lähellä sydäntäni, että pidän sen edustajien kuolemattomia lausahduksia allekirjoitusmateriaalina.
sanctus

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Tix kirjoitti:Keskusta on niin lähellä sydäntäni, että pidän sen edustajien kuolemattomia lausahduksia allekirjoitusmateriaalina.
Kalli lausahti myös jotain sellaista, kuin "valmistelen lakialoitetta, jossa tällainen toiminta ei ole enää mahdollista" vastaukseksi johonkin sellaiseen kysymykseen, kuin "mitä aiotte nyt tehdä asiassa".

Erityisen hämmentävää on mielestäni kuitenkin se, ettei opetella valehtelemaan. Tässä on jo nyt lyhyen ajan sisällä toinen pitkän linjan poliitikko Kanervan ohella, joka ei osaa valehdella. Mitä, mitä?
Tix

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tix »

sanctus kirjoitti:Kalli lausahti myös jotain sellaista, kuin "valmistelen lakialoitetta, jossa tällainen toiminta ei ole enää mahdollista" vastaukseksi johonkin sellaiseen kysymykseen, kuin "mitä aiotte nyt tehdä asiassa".
Juu, tuota minä suu auki ihmettelin. Mikä laki ylipäänsä tekisi sen mahdottomaksi salata vaalirahoituksensa? Voihan sitä vaikka lätkäistä kuolemantuomiouhan eikä se silti olisi mahdotonta olla ilmoittamatta.

Minusta on kyllä surkea veto kansanedustajalta ensin ilmoittaa, että toimin näin koska se ei ole rangaistavaa ja sitten ilmoittaa, että pyrin saamaan tämän rangaistavaksi jotta minunkin pitäisi toimia näin. Öh?
NuoriDaavid

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Wanha kovalevy nyt kopuloitu uuden läppärin kanssa Tixin vinkkaamalla laitteella, kiitoksia vielä kertaalleen. Toimenpide oli yllättävän helppo. Kovalevy koteloon, laattakaapeli ja virtapiuha kiinni ja sitten plug and play.

Visvaa on nyt ihmetelty. Miksia asioiden pitää muuttua !?

Uusi kone on kyllä ihastuttavan hiljainen. Suurimman osan ajasta ei pidä mitään ääntä. Vielä kauppaan mennessäni mietin ostaako neliytiminen tehomylly vai kannettava, kyllä hiljaisuus on palkitseva.
Tix

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Visvaa on nyt ihmetelty. Miksia asioiden pitää muuttua !?
Visvan saa parilla asetuksella ihan XP:n kaltaiseksi. Mä käytän vieläkin Win98-tyylistä start menua..
Uusi kone on kyllä ihastuttavan hiljainen. Suurimman osan ajasta ei pidä mitään ääntä. Vielä kauppaan mennessäni mietin ostaako neliytiminen tehomylly vai kannettava, kyllä hiljaisuus on palkitseva.
Itse olen todennut tuon jo vuosia sitten. Kaikenlaiset pyörivät ropelit vituttavat niin maan perkeleesti.
Herra Manala

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Visvaa on nyt ihmetelty. Miksia asioiden pitää muuttua !?
Visvan saa parilla asetuksella ihan XP:n kaltaiseksi. Mä käytän vieläkin Win98-tyylistä start menua..
Kerro mullekin miten? Tota nimenomaista starttimenua kun ei tunnu saavan millään XP:n kaltaiseksi, joka on ehdottomasti toimivin tähän saakka kaikista Windowseista. Vistan starttimenu on suoraan sanottuna hirveä "All Programs" -valikon puolelta, ja 98-menussa taasen ei ole sitä erinomaista oikeanpuolista pikalinkkisaraketta lainkaan joka XP:ssä ja Vistassa on.
Tix

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tix »

Herra Manala kirjoitti:Kerro mullekin miten? Tota nimenomaista starttimenua kun ei tunnu saavan millään XP:n kaltaiseksi, joka on ehdottomasti toimivin tähän saakka kaikista Windowseista. Vistan starttimenu on suoraan sanottuna hirveä "All Programs" -valikon puolelta, ja 98-menussa taasen ei ole sitä erinomaista oikeanpuolista pikalinkkisaraketta lainkaan joka XP:ssä ja Vistassa on.
No ei siitä ihan samanlaista saa, mutta pienellä virityksellä samantyyppisen ja toimivan. Viimeksi käytettyjen ohjelmien lista on mulla 10 objektin mittainen, ja kaikki yleisesti normaalisti käyttämäni ohjelmat olen laittanut all programs-listasta "pin to start menu"-toiminnolla avaussivulla pysyvästi näkyväksi.

Näin muodostuu aikas käytettävä viritys - ei näy turhaa tauhkaa, ei tarvi selata valikkoja ja ne harvemmin käytettävät löytää painamalla näppikseltä pelkkää alkukirjainta käyttämällä. Muutaman kirjaimen naputtamalla visva alkaa tarjota jo indeksoituja dokumenttejakin listaan.

All programs -valikkoa en käytä ollenkaan. Pienen totuttelun jälkeen pidän tästä systeemistä enemmän.

Töissä on käytössä XP-tyylinen classic-menu.

XP-mallisen saa kun napsauttaa classic start menu -asetuksen päälle start menu and taskbar properties -valikosta. Tuosta saa asetuksilla XP:hen liki identtisen. (Se löytyy kun klikkaa oikealla start-nappia ja valkkaa "properties.")
Viimeksi muokannut Tix, 15.05.2008 1:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Herra Manala

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Tix kirjoitti:XP-mallisen saa kun napsauttaa classic start menu -asetuksen päälle start menu and taskbar properties -valikosta. Tuosta saa asetuksilla XP:hen liki identtisen. (Se löytyy kun klikkaa oikealla start-nappia ja valkkaa "properties.")
Niin, mutta toihan on juuri se 98-mallinen, joka XP:ssäkin oli vaihtoehtona XP:n valikon sijaan ihan samalla tavalla valittavissa. XP:ssä siis sai valita XP vs. 98 starttivalikon, mutta Vistassa sitten enää vain Vista vs. 98. XP-tyylistä starttivalikkoa, jossa on puumaisesti oikealle avautuva All Programs -menu kuten ysikasissa, ja näiden lisäksi sitten ne My Computer ja My Documents -valikot sekä Recent Programs -lista, en onnistu tähän kyllä räätälöimään mitenkään.

Pakkohan se on tossa Vista-moodissa pitää. 98 on yksinkertaisesti niin spartalainen. Vistan All Programs sitten taas on lähestulkoon käyttökelvoton, kun vaatii skrollaamista pystysuunassa ja sumppuuntuu vaakasuunnassa omaan ahtauteensa alikansioiden kanssa.

Ja esimerkiksi videokäsittelyssä tarvitsee usein monia pikkuohjelmia ja kodekkeja, jotka jokainen tekee about yhden asian hyvin, ja joita tarvitsee käyttää vain melko harvoin. Näitä sitten kertyy jonnekin "Video Tools" kansion alle iso läjä joita on todella hankala selata Vistan All Programs -ränniruudusta, eikä kirjoittamalla suoritettu hakukaan oikein auta, kun ei muista ohjelman nimeäkään välttämättä ulkoa.

Yksi päivä tuossa mm. mietin aivan helvetin pitkään sitä mikä ohjelman "Wordpad" -nimi on...
Tix

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tix »

Herra Manala kirjoitti:Niin, mutta toihan on juuri se 98-mallinen, joka XP:ssäkin oli vaihtoehtona XP:n valikon sijaan ihan samalla tavalla valittavissa. XP:ssä siis sai valita XP vs. 98 starttivalikon, mutta Vistassa sitten enää vain Vista vs. 98. XP-tyylistä starttivalikkoa, jossa on puumaisesti oikealle avautuva All Programs -menu kuten ysikasissa, ja näiden lisäksi sitten ne My Computer ja My Documents -valikot sekä Recent Programs -lista, en onnistu tähän kyllä räätälöimään mitenkään.
Joops, kuten totesin, käytän win98-tyylistä valikkoa, en ole koskaan käyttänyt sitä XP:n viritystä mikä siinä oli vakiona. Tästä uudesta olen oppinut pitämään.

Tsekkaa toi jos siitä olis iloa.

http://www.vistastartmenu.com/index.html

Voihan tota all programssia muokata poistelemalla ja siirtelemällä alikansioiksi, mutta se on kyllä perseestä.
NuoriDaavid

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ostin pöytäkoneen kannettavan kaveriksi.

Nettiyhteyden sain toimimaan, mutta tiedostojen jakoa en, vaikka olen laittanut tiedostot jaettaviksi.

Pähkäilin missä vika.

Mulla on reitittimessä kiinni adsl-modeemi, xbox ja wlan tukiasema.

Molemmat koneet ovat reitittimeen yhteydessä wlan-tukiaseman avulla.

Voisiko tässä olla syy, miksi tiedostojenjako ei toimi? Koneet eivät näe toisiaan, kun molemmat ovat wlanin kautta kiinni samassa reitittimen portissa?

Täytyy kokeilla liittää toinen kone reittimeen suoraan verkkopiuhalla.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriDaavid kirjoitti: Voisiko tässä olla syy, miksi tiedostojenjako ei toimi? Koneet eivät näe toisiaan, kun molemmat ovat wlanin kautta kiinni samassa reitittimen portissa?
Ei ole vika tässä, jos molemmista intternettiin kuitenkin samalla pääsee.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Tix

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Nettiyhteyden sain toimimaan, mutta tiedostojen jakoa en, vaikka olen laittanut tiedostot jaettaviksi.
Ymmärtääkseni jaetut tiedostot näkyvät vain samassa työryhmässä oleville koneille. Näkevätkö koneet toisiaan sisäverkossa ylipäänsä? Network discovery päällä jne?
NuoriDaavid

Re: Kone ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Nettiyhteyden sain toimimaan, mutta tiedostojen jakoa en, vaikka olen laittanut tiedostot jaettaviksi.
Ymmärtääkseni jaetut tiedostot näkyvät vain samassa työryhmässä oleville koneille. Näkevätkö koneet toisiaan sisäverkossa ylipäänsä? Network discovery päällä jne?
Työryhmä? Tuollaista asetusta en ole huomannutkaan. Oli vain tiedostojen jakoa ja yksityinen/julkinen verkko. Missä tuo työryhmäasetus on?

Pöytäkone ei näe läppäriä, mutta läppäri näkee pöytäkoneen. Kokeilen nyt kuitenkin laittaa pöytäkoneen verkkopiuhalla reittimeen, kun ne anyways ovat vierekkäin. Piti lopettaa kesken, kun kello oli jo ohittanut puolen yön.
Vastaa Viestiin