Miniläppärit

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Herra Manala

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

exPertti kirjoitti:Minulle riittäisivät seuraavat:
- netti toimii hyvin
- joku download manageri pyörii hyvin (tai vaihtoehtoisesti torrent yms.)
- pitkä piuhattomuus eli wlan/BT ja hyvä akunkesto

Minusta ehdottomasti suurin puute miniläppäreissä on tähän mennessä ollut optisen aseman puute.
http://www.electronista.com/articles/08 ... tude.2008/
masa

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja masa »

Frederik Krueger kirjoitti:. Toki joillekin multimodepuhelimet sitten sopivat kai ihan hyvin, varsinkin jos on isot reisitaskut.
Tai kännykkäkotelo.


Himoitsen N95:sta, vaikka puoli vuotta sitten sitä testatessani olin heittää sen seinään useita kertoja.
elco

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja elco »

Frederik Krueger kirjoitti:Varsinkin kun kyseiset älypuhelimet myös tuppaavat maksamaan maltaita, helposti kaksi kertaa enemmän kuin mainitut miniläppärit. Toki joillekin multimodepuhelimet sitten sopivat kai ihan hyvin, varsinkin jos on isot reisitaskut.
Kuka tykkää mistäkin. Itse olen ollut N95:een verraten tyytyväinen. Pyyhkeitä tulee lähinnä GPS:n kylmäkäynnistysajasta ja akun kestosta. Anteeksiantamaton liike Nokialta oli poistaa softapäivityksen yhteydessä yksi ilmainen reititysfeature. Oli niin veemäinen liike, että seuraava puhelimeni ei ole Nokia.

Mutta siis takaisin asiaan: arkielämässä ja etenkin reissussa en välitä kantaa mukanani erillistä kameraa, puhelinta, ipodia, taskulaskinta, herätyskelloa ja navigaattoria enkä etenkään neljää laturia. N95 oli vielä prototyyppi, mutta olen vakuuttunut siitä, että kehitys kehittyy ja kompromissin laatu paranee jatkossa.

Tokihan minua himottavat erilliset gadgetit, kuten esim. Olympoksenko se nyt on vedenpitävä digikamera, ja tunnustan varauksetta standalone navigaattorin ja kameran edut. Silti valintani on kompromissivehje, jossa kaikki on yhdessä paketissa.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja huima »

elco kirjoitti: N95 oli vielä prototyyppi, mutta olen vakuuttunut siitä, että kehitys kehittyy ja kompromissin laatu paranee jatkossa.
Juu, N95 8Gb oli jo paljon parempi puhelin.

Motkotan edelleen akunkestosta - mutta nyt uuteen duuniin otin silti sen puhelimeksi, vaikka olisin periaatteessa voinut ketkuilla iPhonetkin käyttöön. iPhone - kaikista hyvistä featureistaan huolimatta - ei ole niin monipuolinen ja avoin tekemisille kuin tuo N95.
masa

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja masa »

huima kirjoitti: Juu, N95 8Gb oli jo paljon parempi puhelin..
Eiks se ole muovirungolla?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja huima »

masa kirjoitti: Eiks se ole muovirungolla?
Jaa, enpä tiedä kun en ole hajottanut. Muovinen tuo kuori on, mutta kestää köyttöä ja tiputtelua myös lattialle :-D
masa

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Anteeksi maalaisuuteni, mutta kuka ostaa vielä N95:ttä, kun markkinoilla on mainitsemani E71 ja ihan kulman takana.

http://www.nokia.fi/A4835672
Onks tossa wlan?

Eiku joo. Toi on ruma, pökkelö ja qwerty.
masa

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Paljon pienempi kuin N95 ja metallikuorilla.
Normi ysifemma on myös osittain metallikuorinen, eikä toi E71 nyt niin paljoa ole pienempi..

N95:

Paino: 120 g
Pituus: 99 mm
Leveys: 53 mm
Paksuus (enintään): 21 mm

E71:

Paino: 127 g
Pituus: 114 mm
Leveys 57 mm
Paksuus: 10 mm
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

masa kirjoitti:Normi ysifemma on myös osittain metallikuorinen, eikä toi E71 nyt niin paljoa ole pienempi..
On se helvetin paljon pienempi, lähempänä 6500 classicia kuin n95:sta. N95 ei mukavasti kulje istuvien vaatteiden taskussa, E71 kulkee.
masa

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti: On se helvetin paljon pienempi,
Vai pelkästään ohuempi? No joo saivartelua toki. 6220 oli kädessä näppärä peli, mut siinä ei perkules ole wlania..

http://www.nokia.fi/link?cid=PLAIN_TEXT_870578
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

masa kirjoitti:Vai pelkästään ohuempi?
N95 on tilavuudeltaan 70% isompi kuin E71 ja lisäksi se on se ohuus, joka taskussa tuntuu. E71 taas on vain 40% isompi kuin 6500 Classic.
Hermann Hoth

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Hermann Hoth »

N95 ... eiii pystyyy ...
Kokeiltu on, eikä innostanut.

(btw: on N95 aika reilusti paksumpi kuin E71, joskin sitten hiukan lyhyempi ja inan kapeampi)
masa

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti: N95 on tilavuudeltaan 70% isompi kuin E71 ja lisäksi se on se ohuus, joka taskussa tuntuu.
Käpistelin tuota E71:stä eilen tovin ja tulin siihen tulokseen että nou nou. Painava ja leveä, kuin lattaraudan pätkä. Ei taatusti ole yhtään mukavampi housun etutaskusssa kuin N95.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

masa kirjoitti:Käpistelin tuota E71:stä eilen tovin ja tulin siihen tulokseen että nou nou. Painava ja leveä, kuin lattaraudan pätkä.
4mm leveämpi kuin N95 ja täsmälleen samanpainoinen.
masa

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti:
4mm leveämpi kuin N95 ja täsmälleen samanpainoinen.
Kyllä kyllä, mutta ei silti mikään näppärä, kuten ei N95:kaan.
exPertti kirjoitti:Jos Masa tykkäät N95:stä kai N96 on oikea graalin malja?

http://www.nokia.fi/link?cid=PLAIN_TEXT_870217
Missä olen sanonut tykkäväni N95:sta?

Mä tykkään 6130:sta, mutta siinä ei ole sitten tarvitsemiani vempaimia. Kunhan tässä vaan katselen vaihtoehtoja..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

masa kirjoitti:Mä tykkään 6130:sta, mutta siinä ei ole sitten tarvitsemiani vempaimia. Kunhan tässä vaan katselen vaihtoehtoja..
6220 Classic
http://www.puhelinvertailu.com/vertaa.c ... 20_classic
masa

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:No miltä tuo N96 vaikuttaa sitten?
Kohlolta tiiliskiveltä :P
sivustahuutaja kirjoitti:6220 Classic

Jep. Luultavasti tämä, vaikkakin tuo on ilman Wlania.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti:http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=24795

Miniläppärikeskustelua sivuten, mikä tässä tuotteessa on vikana?
Liian kallis ja painava (2kg). Samalla rahalla saa jo samanpainoisia 13" vehkeitä, joissa on enemmän tehoa ja joilla on mukavampi kirjoitella.

Tässä parempi vaihtoehto:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=17184
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

^ Vaikka rajanveto onkin vaikeaa, nuo esimerkit ovat kuitenkin 2-3 kertaa kalliimpia kuin ns. miniläppärit. Mielestäni halpuus on se tekijä joka erottaa tämän uuden "miniläppäri"-käsitteen täysverisistä läppäreistä. Halpuuteen on päästy karsimalla joukko melko standardejakin asioita (DVD-asema, oikea kiintolevy jne.).

Ehkä asetan omissa mielikuvissani miniläppärien nykyiseksi hintakatoksi 500€, ehkä jopa 400€. Miniläppäri olisi minulle ja varmaan monelle muullekin normaalipalkkaiselle hintansa puolesta helpohko impulssiostos, ns. oikea läppäri ei. Miniläppäreissä on myös ehkä paneuduttu enemmän todelliseen mobiilisuuteen, esim. akun keston osalta.

Olihan jo monia vuosiakin sitten todella kevyitä ja pienikokoisia läppäreitä markkinoilla. Niiden hinnat vaan olivat yleensä jopa paljon kovempia kuin ns. normaalikokoisten läppäreiden, siksi niitä kai ei kutsuttu koostaan ja keveydestään huolimatta erikseen "miniläppäreiksi". Halusin joskus monia monia vuosia sitten sellaisen työläppärikseni mutta en saanut, juuri hinnan takia. Sain normi IBM ThinkPadin, joka sekin oli aika arvokas.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Itselleni kysymyksessä olisi ketjussa mainitsemaani käyttöön tarkoitettu "ykkösläppäri".
No sitten minäkään en ehkä ostaisi mitään eeePC:tä, saattavat rajat tulla ihan liian nopeasti vastaan.

Ehkä tuokin juuri kuuluu keskeisenä miniläppärin määritelmään, eli sitä harvemmin on tarkoitus hankkia kodin ainoaksi tietokoneeksi sen enempää kuin vaikkapa Nokian Communikaattoria. Täysveriset läppärit sopivat useimmille ainoaksi tietokoneeksi.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti:Rautalankaa taivutettuna. Minä siis oikeasti lähdin keskustelemaan miniläppäristä josko jollakin olisi käytännön kokemusta siitä pystyisikö sillä pärjäämään mainitsemissani käyttötarkoituksissa ykköskoneena.
Miniläppäristä ei ole ainoaksi koneeksi, ellei koneen käyttö ole käytännössä vain netin käyttöä.

Liikkuvaan tarpeeseen tuo linkkaamani Lg tai joku muu 13" 2kg vehje on hyvä. Vähemmän liikkuvalle joku edullinen 15" 2,7kg vehje on ihan ok.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Rautalankaa taivutettuna. Minä siis oikeasti lähdin keskustelemaan miniläppäristä josko jollakin olisi käytännön kokemusta siitä pystyisikö sillä pärjäämään mainitsemissani käyttötarkoituksissa ykköskoneena.
Rautalankasi suoristettiin jo aikoja sitten monesta suusta, että ei ehkä ole tyydyttävä vaihtoehto ykköskoneeksi. Kai luit kaikki vastaukset?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Rautalankaa taivutettuna. Minä siis oikeasti lähdin keskustelemaan miniläppäristä josko jollakin olisi käytännön kokemusta siitä pystyisikö sillä pärjäämään mainitsemissani käyttötarkoituksissa ykköskoneena.
Rautalankasi suoristettiin jo aikoja sitten monesta suusta, että ei ehkä ole tyydyttävä vaihtoehto ykköskoneeksi. Kai luit kaikki vastaukset?
Luin luin. Sinä vain aloit puhumaan miniläppärin määritelmästä, josta jäi kuva että asian ymmärtäminen on kadoksissa.
Älä taas vänkää, epäkeskustelija. Puhuin yleisesti miniläppäreistä, aivan kuten keskustelu ehti jo pitkän aikaa sivuta (sinunkin taholtasi) yleisesti kännyköitä vaikka tuskin niistäkään on sinulle kodin ykköskoneeksi, vai?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti:
masa kirjoitti:Käpistelin tuota E71:stä eilen tovin ja tulin siihen tulokseen että nou nou.
4mm leveämpi kuin N95 ja täsmälleen samanpainoinen.
Käpistelin lisää ja tulin siihen tulokseen et haluan tommosen. Sanoin tuon myös pomolle joka sanoi että saat E51:sen. Sanoin pomolle että pidä tunkkisi.

Löytyykö hyviä perusteluja, miksi juuri E71:nen on tarpeellinen? :D
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

masa kirjoitti:Löytyykö hyviä perusteluja, miksi juuri E71:nen on tarpeellinen? :D
- Näet E71:sellä sijaintisi, jos satut kännipäissäsi eksymään.
- Paremmalla kameralla saat pomostasi parempia kuvia noloissa tilanteissa.
- Kallis puhelin kertoo sidosryhmille, että teidän firmalla on millä mällätä

Itsekin painin juuri E51 vs R71 tilanteessa. Firmalla on 300e puhelinraha, loput pitää laittaa itse. Toisaalta puhelimen saa sitten omaksi. Hieman hassu käytäntö johtuu siitä, että kukaan ei ole halunnut päättää minkä puhelimen porukka saa hankkia. Eli nyt pitäisi päättää haluanko laittaa 160 oravannahkaa näppikseen, leveään näyttöön, gepsiin ja kameraan.
Vastaa Viestiin