Miniläppärit

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Bliss

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Bliss »

exPertti kirjoitti:Ajatuksia?
Ahistavan pieni näyttö.
A4-arkkia pienempi härveli. :shock:
NuoriDaavid

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Olen tuota Asusta hypistellyt Elisan myymälässä. Ei missään tapauksessa perheen ainoaksi koneeksi tai edes kakkoskoneeksi, mutta kolmanneksi tietokoneeksi voisi käydä.

Kommarilla hoidan nettiselailun ulkona liikkuessani, mutta ehkä sohvalla maatessa tai autossa kyydissä ollessa miniläppäri olisi paras ratkaisu.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Olen silmäillyt noita Asuksia joo, lahjaksi ja ehkä itsellekin jossain vaiheessa kolmoskoneeksi. Olen vain ollut vähän ulalla eri eeePC-versioiden eroista ja mitä malleja edes on (4G, 900, 901, 701...), yritin vertailla Asuksen sivuilla.

Tällä hetkellä kiinnostaisi eniten ehkä 701 XP:llä varustettuna. Siinä kuulemma pyörii jopa MAME32 varsin hyvin, mikä on aina plussaa. Näyttäisi sillä muutenkin pyörivän varmaan 90% PC-pelikokoelmastani, joka nyt on vähän vanhemmanpuoleista.

Saa sillä varmasti surffailtua netissäkin, aivan kuten puhelimillakin pystyy.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Herra Manala

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bliss kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Ajatuksia?
Ahistavan pieni näyttö.
A4-arkkia pienempi härveli. :shock:
Jep, ja se ahistavan pieni resoluutio ahistaa vielä enemmän.

Noi miniläppärit on imo täysin turha muoti-ilmiö. Se, että kannettava painaa kilon vähemmän kuin normaali kannettava ei yksinkertaisesti anna anteeksi surkeaa näyttöä, vaikeakäyttöisen pientä näppäimistöä ja onnetonta massamuistitilaa. Jos se yksi lisäkilo on merkittävä tekijä kannettavanvalinnassa, kannattaa jo oikeasti ruveta miettimään että tarviiko sitä vehjettä raahata ihan joka paikkaan mukaan ja olisiko sittenkin syytä käydä useammin punttisalilla.

Kyllähän noilla surffaa, huonosti. Mitään muuta niillä ei sitten oikein teekään. Sopii miehille jotka pitävät siitä kun tytöt sanovat "Oiii kun se on pieni ja söpö!" miehen ottaessa varustuksensa esille.
Bliss

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Bliss »

exPertti kirjoitti:Näyttöjä on mallista riippuen 8.9", 10" ja tuossa Asuksen PC 1000H (xp versio) 10,2". Resoluutio taitaa kaikissa olla 1024x600.
Eeeek. Alan olla sitä mieltä, että oman kannettavan 17" näyttö (1920 x 1200) on liian pieni. Tottakai se menettelee jos on pakko tehdä töitä kannettavalla, mutta....
Ja jaksan ihan hyvin kantaa sen jopa laukussa, oheistarvikkeineen :P
Herra Manala

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bliss kirjoitti:Eeeek. Alan olla sitä mieltä, että oman kannettavan 17" näyttö (1920 x 1200) on liian pieni.
Resoluutioltaan vai fyysiseltä (pikseli)kooltaan?

Tää 1920x1080 tuntuu olevan itselle just sopivasti 18,4" näyttöön jaoteltuna. Pienempi fyysinen koko aiheuttaisi vain pienemmät pikselit, joka menisi jo vähän turhan extremeksi.

Tosin tähän kun on tottunut, niin toi pöytäkoneessa nojaileva 1680x1050 tuntuu 20" koossaan olevan rakennettu ihan järkyttävän kokoisista pikselinmollukoista, joissa ei ole enää yhtään mitään järkeä. Eniten ihmetyttää, että jotkut hankkii tota samaa resoluutiota jopa 22" kokoon venytettynä. Pikselit alkavat olemaan sormenpään kokoisia, for gods sake.
Bliss

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Herra Manala kirjoitti: Resoluutioltaan vai fyysiseltä (pikseli)kooltaan?
resoluutio 1680 x 1050
pikselit 1920 x 1200
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja aasi »

exPertti kirjoitti:Linux arveluttaa toiminta-alustana kovasti? Onko siihen perusteita ja onko joku käyttänyt linux-pohjaista miniläppäriä?
Oon käyttänyt jo vuosia sitten Linuxia myös läppärissä, aiemmin oli vähän nihkeää, mutta väittäisin että rajattuun surffilautakäyttöön sopii jo Windowsia paremmin.

Mulle riittäis tuommoinen pikkuläppäri moneen käyttöön. Yleensä ne ohjelmat mitä on käytössä ovat terminaaliemulaattori ja selain, näytöllä joko rinnakkain tai vuorotellen.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Varsinkin hintansa puolesta nuo miniläppärit vaikuttavat ihan päteviltä ei suinkaan ykköskoneeksi, mutta varakoneeksi ja juuri mukanakärräilyä varten. Oma wanha ThinkPad alkoi tuntua repussa hieman liian isolta ja raskaalta matkalle mukaan otettavaksi (kun piti päästä nettiin ja muuta pikku sälää matkan päällä). Ja ihan hyvä vaihtoehto tuo tosiaankin on myös esim. pikku koululaisen ekaksi omaksi koneeksi, ei maksakaan paljoa. Mökkikoneeksikin myös hyvä sadekelille sitten kun kaikki puut on jo pilkottu ja puusee tyhjennetty.

Eihän tässä ole kyse kuin lisävaihtoehtojen tulosta markkinoille. Kaikki eivät miniläppäreitä tarvinne varsinkin jos jo omistaa älypuhelinta ja mitä vielä. Aluksi minäkin pidin miniläppäreitä typeränä ajatuksena, kunnes kuulin halvan hinnan (alle 300€). Sillä on paljon tekemistä myötämielisyyteni kanssa. Kyseessä ei alhaisen hinnan vuoksi olekaan välttämättä joko-tai, vaan sekä-että.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

exPertti kirjoitti:Itselläni on ollut pitkin matkaa 12.1" näytöllä varustettu vanhempi läppäri ja olen hämmästellen katsellut kannettaviksi kutsuttavia 17"-> läppäreitä.
Pienemmille ja varsinkin halvemmille kevytläppäreille on tosiaankin paikkansa. Vaikka toisaalta kuulun ns. teholäppäreidenkin kohderyhmään, ärsyttää minua kuitenkin esim. laajakuvanäyttöjen yleistyminen läppäreissä. Niistä saatava hyöty on mielestäni kovin vähäinen verrattuna niistä johtuvaan läppäreiden koon kasvuun. Teholäppärinikin haluaisin 4:3-kuvasuhteella.

Muistan vielä sen ajan kun "kannettava tietokone" tarkoitti Kaypro II:sta, eli sellaista mitälie 10-15 kiloa painavaa valtavaa laatikkoa. Tuntuu että nyt ollaan oltu menossa takaisin kohti sellaisia kun läppäreihin on tungettu laajakuvaa ja parempia kaiuttimentynkiä.

Kuva

Siinä voisi ideaa että koneen ykköskone olisi telakassa oleva teholäppäri, ja kakkoskone tai eri perheenjäsenten "henkilökohtaiset koneet" halpoja miniläppäreitä. Ehkä kaikkein uusimpia pelejä ei edes teholäppäreissä pyöriteltäisi (saati sitten miniläppäreissä), mutta onneksi minun pelitottumukseni painottuvat vanhempiin ja vähemmän vaativiin peleihin. Kuulemma joku Alien vs Predator 2 FPS-pelikin pyörii ihan sutjakkaasti Asus eeePC 701-miniläppärillä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Frederik Krueger kirjoitti:Vaikka toisaalta kuulun ns. teholäppäreidenkin kohderyhmään, ärsyttää minua kuitenkin esim. laajakuvanäyttöjen yleistyminen läppäreissä. Niistä saatava hyöty on mielestäni kovin vähäinen verrattuna niistä johtuvaan läppäreiden koon kasvuun.
Näppis ratkaisee läppärin koon, ei näyttö. Laajakuva on ainoa oikea valinta 12-14" läppäriin, jotka ovat kooltaan kaikkein fiksuimpia, koska sisältävät täysikokoisen tai lähes täysikokoisen näppiksen. 1,5-2kg 13" laajakulma riittävällä resolla on tällä hetkellä fiksuin paketti. Noita saa jo tonnilla, joten ei ole edes hinnasta kiinni.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

sivustahuutaja kirjoitti:Näppis ratkaisee läppärin koon, ei näyttö.
Laajakuvanäytöt otettiin läppäreissä käyttöön koska läppärien näppiksille tarvittiin yllättäen lisää tilaa? Niinpä niin. Oikeasti syy-seuraus-suhde taisi mennä toisinpäin.

4:3-kuvasuhteella olevassa ThinkPadissani (T40) on läppäriksi ihan sopivan kokoinen näppäimistö, eikä näkemissäni laajakuvaläppäreissä ole ollut sen parempi näppis. Niissä isommasta näytöstä johtuva lisäala on näppiksen osalta vain tuhlattu johonkin, eli näppiksen edessä ja sivuilla on monesti vain tyhjää lisätilaa. Jos tarvitsee romaania kirjoittaa, sitten laittaa läppärinsä telakkaan ja ottaa ulkoisen MS Natural-mikälie-jättihärpätinnäppiksen käyttöön.

Laajakuvanäyttö läppäreissä on aika typerä ajatus muuhun kuin leffojen katselemiseen, WXGA:n resoluutiokin on perinteisesti joku surkea 1280x800 siinä missä ikivanhan T40:seni 4:3-resoluutio on 1400x1050. Miten ihmeessä isomman näytön omaavassa painavammassa läppärissä on selkeästi surkeampi resoluutio? Perin typerää.

Muutenkin koko PC:n laajakuvanäyttösekoilu ihmetyttää. Ensin laajakuvanäyttö PC:llä tarkoitti 16:10-kuvasuhdetta, mutta nyt he ovatkin yleisesti siirtymässä TV:stä tuttuun 16:9-kuvasuhteeseen.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Frederik Krueger kirjoitti:Laajakuvanäytöt otettiin läppäreissä käyttöön koska läppärien näppiksille tarvittiin yllättäen lisää tilaa? Niinpä niin. Oikeasti syy-seuraus-suhde taisi mennä juuri toisinpäin.
Laajakulma yleistyi tosiaan ihan muista syistä, mutta pienissä läppäreissä laajakulma on paikallaan. 4:3 toisi pienessä koneessa lisää syvyyttä leveyden pysyessä näppäimistön sanelemassa mitassa, jolloin paino kasvaisi.

4:3 on parhaimmillaan 14-15" koneissa. Tuota isommissa syvyys jälleen kasvaa mahdottomaksi. Jos haluaa kevyemmän ja pienemmän vehkeen kuin 4:3 14", niin on pakko siirtyä laajakulmaan mikäli ei halua tinkiä näppiksestä. 4:3 14" on nimittäin samanlevyinen kuin 16:10 13".
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Bliss kirjoitti:Ahistavan pieni näyttö.
A4-arkkia pienempi härveli. :shock:
Sillä ei ole tarkoitus tehdä taittotyötä tai kolmiulotteista mallintamista. Kuten ei läppäreillä yleensäkään, paitsi jos ovat kiinni telakassa ja jättinäytössä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Herra Manala kirjoitti:
Bliss kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Ajatuksia?
Ahistavan pieni näyttö.
A4-arkkia pienempi härveli. :shock:
Jep, ja se ahistavan pieni resoluutio ahistaa vielä enemmän.

Noi miniläppärit on imo täysin turha muoti-ilmiö.
Juu kyllä tuo tosiaan riippuu ihan siitä, mihin läppäriä käyttää. Tehtaalla varaosatoimittajat käyttävät noita pikku läppäreitä. uskon heidän olevan siihen tyytyväisiä. Se pysyy pienemmälläkin alustalla samalla kun laskevat paljonko jossakin loorassa on tavaraa, kirjaavat ylös ja tilaavat tarpeen vaatiessa lisää.
Bliss

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Frederik Krueger kirjoitti:
Bliss kirjoitti:Ahistavan pieni näyttö.
A4-arkkia pienempi härveli. :shock:
Sillä ei ole tarkoitus tehdä taittotyötä tai kolmiulotteista mallintamista. Kuten ei läppäreillä yleensäkään, paitsi jos ovat kiinni telakassa ja jättinäytössä.
No eihän sillä ole tarkoitus tehdä mitään muuta kuin näyttää kanssaihmisille, että "hei kattokaa mä oon tärkee mulla pitää olla läppäri mukana suihkussakin"
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja aasi »

Bliss kirjoitti: No eihän sillä ole tarkoitus tehdä mitään muuta kuin näyttää kanssaihmisille, että "hei kattokaa mä oon tärkee mulla pitää olla läppäri mukana suihkussakin"
Siis aivan kuin matkapuhelin!
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Herra Manala

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bliss kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti: Resoluutioltaan vai fyysiseltä (pikseli)kooltaan?
resoluutio 1680 x 1050
pikselit 1920 x 1200
Tttäh? Siis käytät läppärin 1920x1200 näyttöä 1680x1050 -resoluutiolla?
Bliss

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Herra Manala kirjoitti:
Bliss kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti: Resoluutioltaan vai fyysiseltä (pikseli)kooltaan?
resoluutio 1680 x 1050
pikselit 1920 x 1200
Tttäh? Siis käytät läppärin 1920x1200 näyttöä 1680x1050 -resoluutiolla?
E. Kerroin vaan sen mitä tuolta järjestelmän kuvauksesta ekana tulee :D
Herra Manala

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Frederik Krueger kirjoitti:Laajakuvanäyttö läppäreissä on aika typerä ajatus muuhun kuin leffojen katselemiseen, WXGA:n resoluutiokin on perinteisesti joku surkea 1280x800 siinä missä ikivanhan T40:seni 4:3-resoluutio on 1400x1050. Miten ihmeessä isomman näytön omaavassa painavammassa läppärissä on selkeästi surkeampi resoluutio? Perin typerää.

Muutenkin koko PC:n laajakuvanäyttösekoilu ihmetyttää. Ensin laajakuvanäyttö PC:llä tarkoitti 16:10-kuvasuhdetta, mutta nyt he ovatkin yleisesti siirtymässä TV:stä tuttuun 16:9-kuvasuhteeseen.
1280x800 -paneelit ovat aivan perseestä ja turhia, siinä olet ihan oikeassa. Sen sijaan parasta mitä ATK:lle on tapahtumassa, on 16:9-näyttöjen tuominen myös tietotekniikkapuolelle. 16:10 oli hölmö kuvasuhde ja 5:4 jo täysin järjetön. Kun tietokoneet toimittavat yhä enenevissä määrin viihdekeskuksien virkaa ja liikkuvan kuvan katselu, tuottaminen ja presentaatiohommat ovat entistä tärkeämpiä, on helvetin hyvä että aletaan päästä kiinni standardeihin kuvasuhde- ja resoluutioasioissa.

Ja mä olen ainakin ihan tyytyväinen siitä, että laajakuvanäytön vuoksi läppäriini on ilmestynyt myös ihan aito ja oikea numeronäppäimistö. Vaikka näytön koko on 18,4", se mahtuu silti 17" läppäreille tarkoitettuun geneeriseen halpislaukkuun. Jaksan myös kantaa läppärini tässä laukussa minne ikinä olen katsonut tarpeelliseksi, ja olen varmasti tyytyväisempi siellä mökilläkin ulkohuusissa istuessani siitä että näen elokuvat FullHD:na ja dolby 5.1 äänentoiston kera, kuin että yrittäisin saada jotain eepeeseetä toistamaan VGA-tason animaatiota nykimättä.

En oikeasti ymmärrä mihin moista eepeeseetä voisi oikeasti tarvita. Joo, onhan se kivempi ottaa pyöräillessä reppuun, mutta ei ihan just nyt tule mieleen tilannetta, miksi mulla pitäisi olla pyöräillessä kannettava mukana. Porukan pitäisi oppia käymään edes WC:ssä ilman välitöntä mukana kulkevaa ATK-tukea. Sitä voisi leikkisästi kutsua vaikkapa mielenrauhaa edistäväksi minilomaksi!
Herra Manala

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bliss kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti: Tttäh? Siis käytät läppärin 1920x1200 näyttöä 1680x1050 -resoluutiolla?
E. Kerroin vaan sen mitä tuolta järjestelmän kuvauksesta ekana tulee :D
Mitähän ihmettä muuta tuo voisi sitten tarkoittaa edes? Kuulostaisi siltä että sä ajat sitä paneelia vajaalla, etkä natiiviresoluutiolla.
Bliss

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Herra Manala kirjoitti:
Bliss kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti: Tttäh? Siis käytät läppärin 1920x1200 näyttöä 1680x1050 -resoluutiolla?
E. Kerroin vaan sen mitä tuolta järjestelmän kuvauksesta ekana tulee :D
Mitähän ihmettä muuta tuo voisi sitten tarkoittaa edes? Kuulostaisi siltä että sä ajat sitä paneelia vajaalla, etkä natiiviresoluutiolla.
Palaan asiaan kun seuraavan kerran otan läppärin esiin. Se o nyt kaikessa rauhassa laukussaan nukkumassa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Herra Manala kirjoitti:1280x800 -paneelit ovat aivan perseestä ja turhia, siinä olet ihan oikeassa.
Eikös tuo ole paras reso 11-13" koneeseen?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Bliss kirjoitti:No eihän sillä ole tarkoitus tehdä mitään muuta kuin näyttää kanssaihmisille, että "hei kattokaa mä oon tärkee mulla pitää olla läppäri mukana suihkussakin"
Muistuttaisin edelleen sen erityisen halvasta hinnasta. Erinomainen valinta vaikka pikku koululaisen omaksi koneeksi jos sellaista kinuaa ja jos sellaisen haluaa hänelle antaa, tai matkoille/kirjastoon/opiskelupaikalle minne ei välttämättä haluaisi raahata sitä 22" laajakuvanäytöllä ja Bombastic-3D-äänilähdesysteemillä varustettua teholäppäriään mukaan erillisessä läppärilaukussa.

En ymmärrä vihamielisyyttänne kyseistä tuotetta kohtaan, joka asettuu markkinoilla täysveristen läppäreitten ja älypuhelinten väliseen aukkoon. Kaikesta päätellen kyseiselle tuotteelle oli markkinoilla tarve kun niistä on tullut niin hurjan suosittuja. Kukaan ei liene ehdottanut kyseistä vehjettä perheen ainoaksi tietokoneeksi.

Minun epäluuloni puolestaan kohdistuu ammatistani riippumatta yhä isommiksi käyviä multimediaälyvitkutinpuhelimia kohtaan joihin yritetään tunkea kaikki toiminnot mitä maa päällään kantaa. Puhelimet puhelimina, kamerat ja netti-/GPS-/multimediavehkeet sitten erikseen. Varsinkin kun kyseiset älypuhelimet myös tuppaavat maksamaan maltaita, helposti kaksi kertaa enemmän kuin mainitut miniläppärit. Toki joillekin multimodepuhelimet sitten sopivat kai ihan hyvin, varsinkin jos on isot reisitaskut.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NegaDuck

Re: Miniläppärit

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Eivätkös nämä miniläppärit itse asiassa saaneet alkunsa tavoitteesta tehdä halpa kannettava kone kehitysmaihin, jotta joka kylään saataisiin google? Rupesivat sitten menemään kaupaksi niin hyvin että niitä alettiin myymään rikkaille länsimaisille paskiaisillekin.

Tai sitten oon ihan pihalla. *kertaa Wikipediasta OLPC-artikkelia*
Vastaa Viestiin