Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut

Voittaja

Nokia 5800
1
33%
Iponen
0
Ei ääniä
Ostan vain halvan puhumiseen tarkoitetun.
2
67%
 
Ääniä yhteensä: 3

Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja Niba »

http://www.itviikko.fi/ratkaisut/2008/1 ... 00826037/7

Miltä vaikuttaa kannattaako joku mobiiliteknologiaa erikoistumattoman Mäkkärin näkkärin hankinta ollenkaan? :wink:
Pyyhin Netikettiin..
Tix

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja Tix »

I-fooni on monen ei-omenaintoilijankin käsityksen mukaan wepin selaamisessa hyvinkin rapsakka. xP:n perustelut menivät nyt vähän blue screeniin. Mulle se nyt on ihan sama. En halua kosketusnäytöllistä vaan näppäimistöllisen puhelimen ja sen tarjoaa työnantaja. Baarikäyttöön/metsäreissuille on ostettu 49 egen perusnoksu.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja Niba »

exPertti kirjoitti:Käyttökokemuksia
Your aerials are in a good shape!
Tix kirjoitti:Baarikäyttöön/metsäreissuille on ostettu 49 egen perusnoksu.
Tarpeetonta, mulla kyllä toimii oma nokiani kaikissa tilanteissa, niin baarielämässä kuin kadullakin? En ole sellainen räpelökäsi, joka kännissä rikkoo ja hukkaa kaiken.
Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään o

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ominaisuuksien määrä on paskin ostoperuste ikinä. Giganttia lainaten "Se nyt on vaan tyhmää ostaa ominaisuuksia".

Omassa E71:sessa on ominaisuuksia ja valikoita aivan tolkuttomasti liikaa ja tämä haittaa selvästi käyttöä. Hyötyjä on puhelimeeni pakattu huomattavasti vähemmän eikä lisää hyötyä näytä saavan 'älypuhelimeen' ostettua softan muodossa. Ihan hyvä luuri, mutta hyvyys on kaukana siitä mitä speksien perusteella voisi olettaa.

Tulin lähes hommanneeksi jailbreakatun 1gen iPhonen kokeiltuani sitä eräällä kumppanillamme, mutta sitten E71 tuli markkinoille ja vaikutti duunikäyttöön järkevämmältä. On tämän noksun kanssa insinööri pärjäillyt.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään o

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

exPertti kirjoitti:
Applen pomo on kyllä nero hypen luomisessa, mutta oikeastihan iPhonessa oli kysymys siitä, että sellainen oli ihan pakko tehdä että edes jotenkuten pärjättäisiin mp3-puhelinten seassa.
Pertin kannattaisi ottaa huomioon eräs seikka: Apple julkaisee tuotteen, tottakai hehkuttaen. Mutta iluuri hype on luotu monelta muultakin taholta kuin Jobbsin toimesta, joka vaan messias-tyyliin lanseerasi puhelimen ylisanoin.

Mutta imo aivan toisia tahoja on kiittäminen on hypen ylläpitämisestä julkaisuun asti ja siitä eteenpäin. Luulen ett hypen tuotti ihan yhdessä eri mediat, kuluttajat, kriitikot ja apple-fanit, että Jobbsia yms on vähän turha kaikesta syyttää, vaikka keulakuva onkin.

Kyllä ihan fanboyna myönnän että on monia ärsyttäviä puutteita, MMS viestit ja videokuvauksen puuttuminen ei mielestäni todellakaan ole niitä vakavampia puutteita, hyvä moniajo ois jotai mitä tuohon kaipaisin, mutta siitä on kai luovutta akun keston lisäämiseksi.

Käytettävyydessään, tietokoneen kans synkkauksessa(remote<3 + muut), nettisurffauksessa ja musiikissa kyllä ihan ylivoimainen vekotin, ei pääse muut lähellekään.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään o

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti:Puhelimen toimimattomuus puhelimena on myös aika paska juttu jättää huomioimatta, koska käyttöliittymä nyt on vaan niin hypetetty. Ja nämä typerät operaattorilukitusten käsin purkamiset ja muut idioottimaisuudet.
Eli ne hyödyt ovatkin tärkeämpiä kuin ominaisuudet? Tuota operaattorilukituksen purkua ei ole käytännössä tarvinnut muuhun kuin halvan luurin saamiseen.
exPertti kirjoitti:Applen pomo on kyllä nero hypen luomisessa, mutta oikeastihan iPhonessa oli kysymys siitä, että sellainen oli ihan pakko tehdä että edes jotenkuten pärjättäisiin mp3-puhelinten seassa.
Apple näkee konvergoitumisen siten, että eri Applen laitteet juttelevat keskenään erityisesti softatasolla. Tuosta syystä luuri piti saada kun luurit alkoivat oikeasti kelvata siihen käyttöön, mihin jotain MacBookkia on käytetty. Nokia näkee konvergoitumisen siten, että Nokian luuriin päätyvät kaikki ominaisuudet ja siitä tulee 'look-what-computer-has-become-camera-netbook-videorecorder'.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään o

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

exPertti kirjoitti: iPhonessa oli kysymys siitä, että sellainen oli ihan pakko tehdä että edes jotenkuten pärjättäisiin mp3-puhelinten seassa.
.
Joo, kun juuri 2007 joulukuussa myytiin 150 miljoonas ipodi, niin hätä oli varmaan kaameanmoinen. Taisi se idea puhelinmarkkinoille suuntautuminen syntyä ihan siinä vaiheessa, kun Applen patentoi vuosia sitten ensimäiset patentit multipoint touchscreenistä ja eleillä ohjattavasta käyttiksestä.

EDIT : numerot oikein
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään o

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti: Kuten sanoin, jos joku messias esittelisi noksun luurit ei muita puhelinvalmistajia olisikaan enää.
Jos messias on ainoa ero, niin mitenkäs tuo saman sovelluksen käyttäminen eri laitealustoilla on huomioitu nokiallla? Vinkki: ei mitenkään.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään o

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

sivustahuutaja kirjoitti:Apple näkee konvergoitumisen siten, että eri Applen laitteet juttelevat keskenään erityisesti softatasolla. Tuosta syystä luuri piti saada kun luurit alkoivat oikeasti kelvata siihen käyttöön, mihin jotain MacBookkia on käytetty. Nokia näkee konvergoitumisen siten, että Nokian luuriin päätyvät kaikki ominaisuudet ja siitä tulee 'look-what-computer-has-become-camera-netbook-videorecorder'.
sivustahuutaja kirjoitti:Jos messias on ainoa ero, niin mitenkäs tuo saman sovelluksen käyttäminen eri laitealustoilla on huomioitu nokiallla? Vinkki: ei mitenkään.
Jos oikein pointtisi ymmärsin, iPhone on kannattava ostos lähinnä Mac-faneille joilla on muutenkin paljon Apple-hardwarea kotonaan? Minulla ei ole ja tuskin tuleekaan, joten en ilmeisesti pääsisi nauttimaan iPhonen ylivertaisesta konvergoitumisesta muun kotini elektroniikan kanssa.

Luurin kattava ominaisuuslista on sikäli tärkeä että silloin siitä löytyy useammin juuri ne ominaisuudet mitä yksittäinen henkilö hakee. Jos luurissa on enemmän ominaisuuksia (joiksi laskettakoon myös esim. pieni koko, halpuus ja käytettävyys), vastaa se helpommin suuremman käyttäjäjoukon tarpeita. Sitähän yhdessä ylläolevista artikkeleista mietittiin että uuden Noksun vahvuus markkinoilla olisikin juuri jack-of-all-trades mentaliteetti. Tosin samalla tulee muistaa että toisin kuin Applella, Nokialla on kattava valikoima täysin erilaisia puhelimia täysin erilaisiin tarpeisiin, vaihtelevin ominaisuuslistoin.

Vaikka aikaisemmin olin muuta mieltä, olen totta puhuen alkanut itsekin miettiä olisko kännykässä oleva navigaattori sittenkin kätevämpi kuin erillinen sellainen. Kännykkää ei ainakaan tarvitsisi aina erikseen muistaa ottaa autosta mukaansa, ja se olisi mukana automaattisesti myös silloin jos ei ole omassa autossaan. Sama pätenee moniin muihin ominaisuuksiin joita ehkä useat ovat tottuneet käyttämään erillisillä laitteilla. Ehdin jo vähän harmitella että menin ostamaan erillisen pokkarin kun halvalla sai, olis voinut samantien ostaa kamerakännykän. Tai paremminkin pyytää vihdoinkin sellainen töistä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään o

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

exPertti kirjoitti:
Toimiiko tuo nettisurffaus oikeasti kunnon datanopeuksilla? Vai käytätkö Wlanin yli? Eniten 3G versiota on moitittu siitä, että se ei edes pidä sitä mitä rauta lupaa.
Mitä olen virallista 3G iluuria soneran verkossa kokeillut osaan sano; nettisurffaus toimii ihan jees, puhutuista 3g ongelmista en ole itse kuullut käyttäjiltä, mitä nyt geotagit joskus heittäny muutaman sata metriä sivuun. Samaa yskimistä kuin kaikkien muidenkin luurien 3G ominaisuuksissa, eli joskus jotain vastustaa.

Mutta wlanin ylitse homma toimii kuin unelma, menee kyllä niin kovaa kun kaista antaa periksi. Kaverilla jolla on kys. laite tekee työt kotonansa koneella, ja hänen tehdessä töitään olen surffannut/demonnut iphonella aikalailla, eli voin sanoa ett surffaus natsar de bra ja jewtube istuu loistavasti näyttöön.

Itse arvostan iphonessa jo mainitsemaani todella fiksua remotea joka synkkaa ittensä automaagisesti itunesin soittolistan kanssa, ja luurista voi sitten helposti valita musiikit mistä päin kämppää tahansa tai häiritsemättä koneelle työskentelevää. Myös konetta voi ihan käyttää käyttää VPN:n kautta, frendi aika-ajottain siirtää työnsä hetkeksi kännykkään (hän on moderaattori) kun tahtoo poistua koneelta, esim savukkeelle tai poikansa kanssa leikkimään hetkeksi.

Melkein kaikki mihin liittyy kone - puhelin synkronointi on täysin saumatonta ja vaivatonta ja huomaa selvästi että sitä on vehkeeltä haettu.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään o

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kännyköiden rauta alkaa olla sillä tasolla, että kännyköillä tekee teknisesti kaiken sen, mitä tuon kokoiselta laitteelta voi odottaa. Tämä tarkoittaa sitä, että mid ja low end ottavat nopeasti high endin kiinni ja hintaeroosio alkaa syödä raudan katteita. Ainoa ulospääsy on sovellutuksissa ja palveluissa, joissa nokia ei ole vahvimmillaan. Perinteisistä rautaan nojaavista matkapuhelinvalmistajista kukaan ei pysty haastamaan nokiaa-
Frederik Krueger kirjoitti:Vaikka aikaisemmin olin muuta mieltä, olen totta puhuen alkanut itsekin miettiä olisko kännykässä oleva navigaattori sittenkin kätevämpi kuin erillinen sellainen.
Jos navigaattoria tarvitsee, niin dedikoitu laite hoitaa homman paremmin. Navigaattorit ovat puoli-ilmaisia eikä kai ole mitään suurempaa syytä kanniskella sitä mukanaan. Olkoot auton hanskalokerossa?
Frederik Krueger kirjoitti:Ehdin jo vähän harmitella että menin ostamaan erillisen pokkarin kun halvalla sai, olis voinut samantien ostaa kamerakännykän. Tai paremminkin pyytää vihdoinkin sellainen töistä.
Kännykän kameralla voi napsia kuvia tilaisuuden tullen, mutta ei kännykkä korvaa oikeaa kameraa. Kuvanlaatu on kännyköissä surkea. Pokkarikameratkin joutuvat noudattamaa fysiikan lakeja, saati sitten joku kolikolle tungettu halvin mahdollinen kameramoduli.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään o

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

sivustahuutaja kirjoitti:Jos navigaattoria tarvitsee, niin dedikoitu laite hoitaa homman paremmin. Navigaattorit ovat puoli-ilmaisia eikä kai ole mitään suurempaa syytä kanniskella sitä mukanaan. Olkoot auton hanskalokerossa?
Mulla on óllut dedikoitu TomTomOne kaiketi kaksi vuotta tjsp. Väittävät että hanskalokerosta ne saatetaan varastaa, mutta aika halpojahan ne nykyisin ovat korvata, ja hanskalokeroni on kuitenkin lukittava joten jotain sorkkaraudan tapaista tarvittaisiin sen avaamiseen, otaksun.

Suurempi ongelma navigaattorin säilyttämiseen autossa on Suomen talvet. Kylmällä TomTom ei yleensä käynnisty vaan sitä pitää lämmitellä, ja ilmeisesti kylmän ja lämpimän vaihtelut saavat sen käyttäytymään oudosti (ehkä kertyvän kosteuden takia?): välillä ei käynnisty edes lämpimänä, tai ei suostu lukemaan muistikorttia, tai mitä lie. Olen huomannut parhaaksi tavaksi pitää se toimintakuntoisena pitää sitä aina lämpimässä, siksi se lähtee autosta mukaan.

Useampia kertoja olen myös törmännyt tilanteeseen jolloin olisin toivonut navigaattorin olevan mukana, esim. pari viikkoa sitten kun olin kännikuskin kyydissä hänen eksyillessään Espoon takamailla.
Kännykän kameralla voi napsia kuvia tilaisuuden tullen, mutta ei kännykkä korvaa oikeaa kameraa. Kuvanlaatu on kännyköissä surkea. Pokkarikameratkin joutuvat noudattamaa fysiikan lakeja, saati sitten joku kolikolle tungettu halvin mahdollinen kameramoduli.
Mulle riittää matkoille ja herutuskuvien kuvaamiseen pokkaritasoinen kamera. En harrasta lintu- tai taidekuvausta.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja huima »

Komppailen sivustahuutajaa.

iPhone pelaa erilaista peliä ja Nokia pyrkii nyt kirimään kiinni. Jokaisen teknisen miehen on turha ynistä Symbianille löytyvistä sovelluksista ja kuinka puhelimella voi tehdä kaiken, kun useimmat normaalit tekniset tai vähemmän tekniset henkilöt ihastuvat asioiden käytettävyyteen iPhonessa.

Sillä että saat ssh:n ja Operan ja perseenrapsuttimen S60-puhelimeen ei ole hurjaa hyötyä, jos normikäyttäjä ei pysty noksun käytettävyydessä vaihtamaan vaikka pikavalintoja helposti tai osaa helposti asentaa uusia softia. Pidän itseäni ihan geekkinä ja silti kiroilen melkein aina kun puhelinta joutuu konffaamaan, koska se on juuri sitä - konffaamista. iPhonen kohdalla käytän asioita tai teen asioita, en konffaa puhelinta.

Puhelimenani on edelleen se n95 8Gb, joka on hyvä nokialainen älypuhelin. Odotan että seuraavat nokialaiset olisivat vielä parempia - tai sitten ostan vielä parantuneen iPhonen.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja huima »

exPertti kirjoitti:Voisiko tätä sitten ajatella sillä, että olihan Apple/Amigakin aikoinaan reilusti parempi kuin dos pohjaiset vehkeet, mutta suuruuden ekonomia teki niistä marginaalisten höpöttäjien markkinat.

Sinäkin olet käsittääkseni Apple friikki, joten?
Reps. You will see.

En ole mikään Apple friikki. Minulla on yksi mäkki aktiivisessa käytössä ja pari Linux-konetta. Olen mielestäni geekki, joka käyttää laitteita jotka toimivat hyvin.

Applen vahvuus on käyttökokemuksessa ja konvergenssissa - palvelu, softa ja laite - kuorrutettuna tyylillä. Nokia yrittää sitä samaa peliä, mutta häviää tällä hetkellä Applelle ehkäpä kaikissa muissa paitsi laitteessa, ja sekin on kiisteltävissä.

Marginaalisten höpöttäjien 10% markkinat esimerkiksi läppäreissä on vain 10% vähemmän kuin esimerkiksi Dellin marketshare.

Ja Apple pelaa yhteensopivuuspeliä muiden ympäristöjen kanssa nykyään. Se pyrkii luomaan palveluita, jotka yhdistävät käyttäjät riippumatta käyttöympäristöistä - jonka jälkeen käyttäjillä onkin helpompi siirtyä vaikka Mac-käyttäjiksi ja nauttia sen ympäristön saumattomasta toimivuudesta niiden palveluiden kanssa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

huima kirjoitti:Komppailen sivustahuutajaa.
Kun nyt noin hehkutatte iPhonen ylivertaista käytettävyyttä, pitääkö paikkansa ettei siinä onnistuisi (helposti) sellaiset perusasiat kuten tekstiviestien edelleenlähetys, massapostitus ja massapoisto? Tuollaisen kuvan sain jostain noista aiemmin esitetyistä artikkeleista.

Turhaa naamanlepsutustahan tämä lopulta on, koska voimme todeta kilpailijoiden onnistumisen vaikka vuoden kuluttua älypuhelinten markkinaosuuksista ja myyntimääristä. Mielestäni huiman kommentti kuinka Nokia yrittäisi kiriä Applen etumatkaa kiinni kuulosti hieman... erikoiselta.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti:Riippuu mitä aion puhelimella tehdä.

Jos haluan:
- kalliin
- epäkonfiguroitavan (ei omia ohjelmia)
- toimimattoman 3G:n
- surkeat datayhteydet

ostan toki Applen. Sen positiivisimmat puolet tuohon noksuun verrattuna ovat multitouch ja brassailu kavereille että mulla on massia.

Eli noksu, kiitos.
Hyvä hyvä, mutta miten niin massia? Käsittääkseni joku Nokian antama hinta 5800:lle on n 270€ mut suomessa se maksaa n 420 € (koska meillä on niin kova alv, niinkö??) ja iphone 3G n 450 €. Että jos haluaa massilla brassailla niin osta ihan sama kumman ostaa. Paitsi tietysti jos puhutaan iphonen hitaammasta mallista (en tiedä miten se 3G toimii applella, vai toimiiko se ollenkaan vaikka pitäisi).

EDIT ja äänestykseen en vastaa koska en osta puhelimia. Nyt mulla on N95 8GB ja N81 8GB ja niillä meinaan pärjätä pitkään.
Viimeksi muokannut annepa, 08.10.2008 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Monsieur Manala

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

Frederik Krueger kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Jos navigaattoria tarvitsee, niin dedikoitu laite hoitaa homman paremmin. Navigaattorit ovat puoli-ilmaisia eikä kai ole mitään suurempaa syytä kanniskella sitä mukanaan. Olkoot auton hanskalokerossa?
Mulla on óllut dedikoitu TomTomOne kaiketi kaksi vuotta tjsp. Väittävät että hanskalokerosta ne saatetaan varastaa, mutta aika halpojahan ne nykyisin ovat korvata, ja hanskalokeroni on kuitenkin lukittava joten jotain sorkkaraudan tapaista tarvittaisiin sen avaamiseen, otaksun.
Sinuna en lukitsisi hanskalokeroasi. Jos voro pääsee autoon, se takuulla pääsee myös lukittuun hanskalokeroon. Lisäksi sorkkaraudalla rikottu hanskalokeron kansi/kojetaulu maksaa enemmän korvata kuin uusi navigaattori, ja vituttaa varmasti enemmän.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

huima kirjoitti:En ole mikään Apple friikki. Minulla on yksi mäkki aktiivisessa käytössä ja pari Linux-konetta.
Onko yksi mäkki todellakin ainoa Apple-laitteesi? Minulla on ollut aivan erilainen kuva, luulin parin vuoden takaiseen Tapio-miittiin raahamasi ultrahypermultimediasoittimenkin olleen joku Applen tekele. Minä kannoin sinne tavallisen pienikokoisen matkaradio-CD-soittimen josta lähti lopulta kuitenkin enemmän desibelejä. :)

Kännyköiden saattaminen keskustelemaan myös muiden alustojen kanssa ei ole mikään uusi trendi. Jo vuonna miekka ja kivi kauan ennen iPhonea esim. Windowsin Outlook-kalenterimerkintöjä on siirretty kännyköiden ja tietokoneiden välillä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti: Se iPhonen hinta on kytkykauppahinta operaattorilukitusta puhelimesta, jota on pakko pitää loppuikä Soneran verkossa ellei tee jotakin laitonta. Noksun hinta on ovh-hinta ilman kytkykauppaa ja sen hinnan kestävyydenhän me tiedämme kyllä. :) Oletettavasti noksua myydään peruskytkysopparilla ilmaiseksi.
Voihan sitä toki runsailla ulkomaanmatkoillaan ostaa kytkykaupattoman iphonen. Kytkykaupoista ei ole kokemusta joten eipä tullut edes mieleenkään tämä vaihtoehto.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja huima »

Frederik Krueger kirjoitti:Kun nyt noin hehkutatte iPhonen ylivertaista käytettävyyttä, pitääkö paikkansa ettei siinä onnistuisi (helposti) sellaiset perusasiat kuten tekstiviestien edelleenlähetys, massapostitus ja massapoisto? Tuollaisen kuvan sain jostain noista aiemmin esitetyistä artikkeleista.

Turhaa naamanlepsutustahan tämä lopulta on, koska voimme todeta kilpailijoiden onnistumisen vaikka vuoden kuluttua älypuhelinten markkinaosuuksista ja myyntimääristä. Mielestäni huiman kommentti kuinka Nokia yrittäisi kiriä Applen etumatkaa kiinni kuulosti hieman... erikoiselta.
En ole käyttänyt iPhonea oikeassa käytössä tuolla tavalla, joten voi hyvin olla että ne eivät toimi. Pointti on se, että kun sain iPhonen hieman skeptikkona ensimmäistä kertaa käteen ja surffailin ja kokeilin applikaatioita siinä - oli fiilis ihan eri planeetalta kuin Symppari-puhelimessa. Minä halusin leikkiä ja kokeilla, ja ilman mitään erillistä opetusta tai introa asioihin hommat toimivat niinkuin osasin odottaa.

Tuolle pohjalle on paaaaaaaljon helpompi rakentaa featureita kuin toisinpäin featureiden päälle uusi käyttökokemus.

Nokia yrittää kiriä Applen etumatkaa käyttökokemuksessa ja palveluiden yhdistämisessä. Apple taas kirii Nokian markkinaosuuksia. Ja kyllä sinä sen tiesit, halusit vain vängätä vastaan.

iPhone ei missään nimessä ole täydellinen, mutta se on mielenkiintoinen ekosysteemi ja hyvä pohja rakentaa eteenpäin.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja huima »

Frederik Krueger kirjoitti:Onko yksi mäkki todellakin ainoa Apple-laitteesi? Minulla on ollut aivan erilainen kuva, luulin parin vuoden takaiseen Tapio-miittiin raahamasi ultrahypermultimediasoittimenkin olleen joku Applen tekele. Minä kannoin sinne tavallisen pienikokoisen matkaradio-CD-soittimen josta lähti lopulta kuitenkin enemmän desibelejä. :)

Kännyköiden saattaminen keskustelemaan myös muiden alustojen kanssa ei ole mikään uusi trendi. Jo vuonna miekka ja kivi kauan ennen iPhonea esim. Windowsin Outlook-kalenterimerkintöjä on siirretty kännyköiden ja tietokoneiden välillä.
No toki mulla on iPodi, kuten kaikilla.

Ja kännyköiden keskustelu muiden laitteiden kanssa ei ole mikään uusi trendi, ellei määritteeksi laiteta että keskustelu toimii käyttäjän kannalta hyvin.

Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja annepa »

huima kirjoitti:No toki mulla on iPodi, kuten kaikilla.
Elä valehtele. Teidän monta joilla ei ole, mm. mie!
huima kirjoitti:Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
Kaikki, joilla on joku (ihanmikätahansa) Applen tuote, on ihan hullaantuneita niihin, paitsi yksi. Nämä kaikki paitsi yksi ei suostu uskomaan sitä että kaikki muut ei huraha Appleen. Niillä on milijuunia perusteluita miksi Apple on parempi, mutta ne ei esim ymmärrä sitä että mie en sitä kaipaa (enkö osaa kaivata parempaa vai mitä) ja että mun tekniikka toimii ihan hyvin ja olen tyytyväinen. Vastauksena on yleensä "NIIN MUTTA ET TIEDÄ PAREMMASTA, kokeile, kyllä muutat mieles". No, olen siis kokeillut sekä buukkeja että iPhonea ja minusta iPhone oli ihan ok, mutta ei semmonen että heti ois tullu että "PAKKO SAAHA". Ei se mikään erityisen hieno kokemus ollut, mutta ei huonokaan. Buukki oli minusta epämiellyttävä, mutta voi johtua muutoksen aiheuttamasta hämmennyksestä.

Niin. Siis vuodatuksen tarkotuksena on ihmetellä että miksi ne jotkut hurahtaa ja miksi ne sen jälkeen tyrkyttää vaikka kuinka sanoo että nou thnx? Ne kuulostaa ihan joltain jehovan todistajilta....

Tämä yksi sitten, otti nyt töissä kokeeksi vaihteeksi buukin, ja sanoo joka ikinen päivä että "paskaa".

Sitä ei käy kiistäminen minunkaan mielestä, että esim käyttöliittymä on iPhonessa parempi ku symppareissa, mutta en kyllä sitäkään osaa nyt kaivata kun minusta minun luuri on ehkä maailman paras (se N95 8GB).
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

huima kirjoitti:Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
Tuo on sinun näkemyksesi. Kuten sanottu, myyntimäärät tulevat kertomaan mitä ne ns. "tavalliset käyttäjät" lopulta haluavat. Sinä ehdit jo väittää että vain pahimmat teknonörtit haluaisivat valita Noksun iPhonen puolesta, minä sanon että tuskin ihan noinkaan, mutta jää nähtäväksi.

Jos iPhonesta puuttuu nykyisellään varsin tavanomaisia käytettävyyteen liittyviä ominaisuuksia, on mielestäni turha hehkuttaa sen loistoa ja voittoa käytettävyyden puolella. Mutta pääasia että jokainen voi ostaa just sellaisen kapulan kuin haluaa. Toisaalta osittain nimensä turvin sekä Nokia että Apple myy, niihin vain liitetään erilaiset (positiiviset) mielikuvat.

(Joo joo, kyllä minäkin näin jo vuonna 2001 yhden nuoren naisen Mäkitorpassa valittamassa kuinka hän ei osta enää koskaan Nokiaa koska hänen Nokia-luurissaan ilmeni takuuajan jälkeen jotain vikaa. Tiedä sitten mikä luuri hänellä nykyisin on.)
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja huima »

Frederik Krueger kirjoitti:
huima kirjoitti:Apple pelaa platformi ja ekosysteemipelejä. Ja kun se ekosysteemi tuottaa käyttäjille hyötyjä ja mukavuutta, ovat käyttäjät valmiita maksamaan siitä. Siinä joitain vaillinaisia featureita katsotaan läpi sormien.
Tuo on sinun näkemyksesi. Kuten sanottu, myyntimäärät tulevat kertomaan mitä ne ns. "tavalliset käyttäjät" lopulta haluavat. Sinä ehdit jo väittää että vain pahimmat teknonörtit haluaisivat valita Noksun iPhonen puolesta, minä sanon että tuskin ihan noinkaan, mutta jää nähtäväksi
Yritin jo sanoa, että Nokia ja Apple pelaavat erilaista peliä - ja IMHO siinä pelissä mitä Apple iPhonen kanssa pelaa niin Apple on vahvemmilla kuin Nokia, joka haluaa kovasti siihen segmenttiin. Applen normaali käyttäjä on aina vähän 'erilainen' - samalla tavalla kuin ei tavallinen käyttäjä välttämättä ole ostamassa Luis Vuittonin kassia tai Bang & Olufsenin hifistelyjä kun WingWong-tuotteen joka tekee _ihan samat_ asiat saa halvemmalla.

On monia syitä miksi valita Nokian luuri, siitä ei ole epäilystäkään - ja muistutan edelleen että minullakin on Nokian luuri - itse valittuna - vaikka olisin toisaalta halunnut iPhonen, mutta en uskaltanut vielä kokeilla Suomessa, enkä mennä naimisiin Soneran kanssa.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mobiilivoittaja on..Nokia 5800, Iphonesta ei mihinkään ole?

Viesti Kirjoittaja huima »

exPertti kirjoitti: En ole koskaan omistanut mäkkiä ja kyllästyin iPodiin jo pelkästään tapellessani kaverin vehkeillä. Tai ei kai raudassa vikaa ole, mutta se synkkaaminen iTunesilla. Joko imutat piraattikamaa tai ostat luottokortilla applen omasta kaupasta. Se softa on ihan anaalista ellei ole omenahattu päässä.
Windowsin kanssa mäkin inhosin iTunesia ja käytin Winamppia. Siirryttäni mäkkiin ja tutustuttuani paremin iTunesiin sen logiikka selkeni ja en ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa mihinkään muuhun.

Monissa Applen käyttöä tehostavissa ominaisuuksissa on juuri se puoli, että jos olet oppinut jonkun muun tavan tehdä asioita toisessa ympäristössä - voi Applen tapa tuntua ääliömäiseltä, kun yrität ajatella asioita edelleen sen aikaisemman oppimasi kautta - eikä ko. softa halua taipua sinnepäin lainkaan.

iTunes Storen myyntiluvut puhuvat sen puolesta, että konsepti toimii.
Vastaa Viestiin