Olihan tämä vielä aika roimalla kädellä yksinkertaistettua, mutta alat selvästi päästä jyvälle. Olen ylpeä sinusta!elco kirjoitti:Eli alussa niillä oli rahaa aivan saatanasti ja asiakkaita rivissä odottamassa, mutta menestyvä konsepti ajettiin kiville huonolla taloussuunnittelulla eivätkä mittavat laatuongelmat erityisesti vaikuttaneet konkurssiin? Jep, jep.
Mutta nostan valkoisen lipun ja pistän aurinkolasit päähän bisnesälyn valosta sokaistuneena.
Autoilu 2
Re: Autoilu 2
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
-Hit it.
Re: Autoilu 2
Teslan tietoturvassa taitaa olla parantamisenvaraa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25653
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
En jaksanut lukea, mistä on kysymys, mutta eikös se silloin ole "vain" luvaton käyttöönotto. Että eri asia!James Potkukelkka kirjoitti:^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
I'm thinking of making a few more."
Re: Autoilu 2
Jotenkin hämmentävää journalismia taas. Tekstistä ei oikein käy selville että pitääkö se älypuhelin siis pölliä vai ei ja kuvakin on väärästä autosta.James Potkukelkka kirjoitti:^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
-Hit it.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14936
- Liittynyt: 22.09.2008 13:03
Re: Autoilu 2
Useimmiten moottorikulkuneuvon käyttövarkaus.Kreitsu kirjoitti:En jaksanut lukea, mistä on kysymys, mutta eikös se silloin ole "vain" luvaton käyttöönotto. Että eri asia!James Potkukelkka kirjoitti:^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25653
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Ensimmäistä kertaa Suomen ilmastosta on autoilussa jotain hyötyä!
SOC= state of charge
Eli mitä alhaisempi keskilämpötila, ja mitä alhaisempaan varaustasoon lataa, sitä pidempään sähköauton akut kestävät. Toki 0%:n varaustasossa pitäminen kuukausia tuhoaa akun. Pääkaupunkiseudun keskilämpötila on hiukan yli 5 astetta C. Eli vaikka lataisi akun 100%:iin (aivan täyteen lataaminen jatkuvasti alentaa hiukan akun kestoa), vielä 10 vuoden päästä akun kapasiteetista on yli 80% jäljellä.
Jatkuvasti täyteen lataaminen ja kuuma ilmasto ovat pahasta. Teslassa on kyllä akun jäähdytys.
Toki Suomen ilmastosta on sitten muita ongelmia sähköautoilussa, mutta akun kestolle se on hyväksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
^
Talveksi tarvitaan akuston lämmitin, kuten (sähkö)bussiliikenteesä taitaa olla jo käytössä.
Lämmittimeksi riittää vastus, jota käytetään automaattisesti latauksen yhteydessä.
Talveksi tarvitaan akuston lämmitin, kuten (sähkö)bussiliikenteesä taitaa olla jo käytössä.
Lämmittimeksi riittää vastus, jota käytetään automaattisesti latauksen yhteydessä.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Nussittuna nukut paremmin.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25653
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Tesla lämmittää tai jäähdyttää akkua automaattisesti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25653
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
olen jo monta vuotta ihmetellyt, miksi autoissa ei ole tätä Formuloiden MGU-H systeemiä.
Eli silloin kun turboa ei tarvita (hidastettaessa), turbiiniin kytketty generaattori lataa akkua. Sitten kun painetaan kaasua, generaattori muuttuu sähkömoottoriksi ja lisää turbon kierroksia.
Eli silloin kun turboa ei tarvita (hidastettaessa), turbiiniin kytketty generaattori lataa akkua. Sitten kun painetaan kaasua, generaattori muuttuu sähkömoottoriksi ja lisää turbon kierroksia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
En usko että tosta on normaalissa ennakoivassa ajossa kovinkaan paljoa hyötyä... Jos ajo on pelkkää kaasulla tai jarrulla vuorotellen seisomista kuten kilpa-ajossa, tuosta voi alkaakin olla sitä hyötyä. Onhan tuossa se hyöty käytännönkin ajoon, että se pienentää turbolagia, mutta tavisautojen turbot on niin pieniä ahtopaineittensa kanssa, että 80-luvulta tuttu lagiongelma on aika vähäistä jo muutenkin. Jos paineet alkaa olla sitä luokkaa, että autossa tarvitsee olla niitä viheltäviä pieruääniä päästeleviä hukkaportteja, tosta saattais ruveta olemaan jotain käytännön hyötyä myös energian talteenoton suhteen.James Potkukelkka kirjoitti:olen jo monta vuotta ihmetellyt, miksi autoissa ei ole tätä Formuloiden MGU-H systeemiä.
Viimeksi muokannut MrM, 05.04.2014 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
-Hit it.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25653
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^Varmasti noin, mutta hybrideissähän on jo kaikki muut tohon kuuluvat osat, paitsi toi generaattori. Eli luulisi, että lisäkustannus olisi aika pieni. Veikkaan, että tulee kyllä hybrideihin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
Huom. edelliseen viestiin lisätyt pieruäänet. En tiedä olisiko tuosta hybrideistä juuri iloa, ennemmin tuosta taitaa olla iloa autoissa joissa on ainoana voimanlähteenä vetäville pyörille asti normaalia huomattavasti pienempi polttomoottori, jota vain höökitään normaalia suuremmilla ahtopaineilla, ja tuo ratas sitten ehkäisee sitä moottorin kokoon nähden suuremman turbon aiheuttamaa lagia, pitäen kuitenkin pienemmälle moottorille ominaisemman kulutuksen.James Potkukelkka kirjoitti:^Varmasti noin, mutta hybrideissähän on jo kaikki muut tohon kuuluvat osat, paitsi toi generaattori. Eli luulisi, että lisäkustannus olisi aika pieni. Veikkaan, että tulee kyllä hybrideihin.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
-Hit it.
Re: Autoilu 2
Edit: Hybridejähän nää periaatteessa on kaikki aina joissa on jokin Kerssi tai Lerssi tai mikä tahansa energiaa talteen ottava ja antava lisävehjes, oli sen osa kokonaisuudessa miten pieni tahansa.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
-Hit it.
Re: Autoilu 2
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Nussittuna nukut paremmin.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25653
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Elon Musk aikoo rakentaa maailman isoimman tehtaan.
http://finance.yahoo.com/news/does-tesl ... 00968.html
Firma on muutaman vuoden kuluttua konkassa tai maailman valtias. Tai sitten himmaavat.
http://finance.yahoo.com/news/does-tesl ... 00968.html
Firma on muutaman vuoden kuluttua konkassa tai maailman valtias. Tai sitten himmaavat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25653
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21385
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Toi ei ole autotehdas, vaan akkutehdas. Teslasta voisi ihan hyvin tulla akkumaailman superstara, jos heillä on tuohon jotain suojattuja innovaatoita. Koko homma kulminoituu siihen, skaalautuuko teslan akkuteknologia halvempiin sovellutuksiin.James Potkukelkka kirjoitti:Elon Musk aikoo rakentaa maailman isoimman tehtaan.
http://finance.yahoo.com/news/does-tesl ... 00968.html
Firma on muutaman vuoden kuluttua konkassa tai maailman valtias. Tai sitten himmaavat.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25653
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
En tiedä, mikä oleellinen merkitys tässä keskustelussa on sillä, että kysymyksessä tosiaan on akkutehdas. Erotteletko esim. Hondan autonmoottorituotannon Hondan autotuotannosta, eli että Hondan moottorituotanto ei ole autoteollisuutta? Akku on sähköauton tärkein komponentti.sivustahuutaja kirjoitti:Toi ei ole autotehdas, vaan akkutehdas. Teslasta voisi ihan hyvin tulla akkumaailman superstara, jos heillä on tuohon jotain suojattuja innovaatoita. Koko homma kulminoituu siihen, skaalautuuko teslan akkuteknologia halvempiin sovellutuksiin.James Potkukelkka kirjoitti:Elon Musk aikoo rakentaa maailman isoimman tehtaan.
http://finance.yahoo.com/news/does-tesl ... 00968.html
Firma on muutaman vuoden kuluttua konkassa tai maailman valtias. Tai sitten himmaavat.
Teslan Gigafactory aikoo kyllä valmistaa akkuja myös grid storage -tarkoituksiin.
Jos Teslan Gigafactory pystyy muutamassa vuodessa pudottamaan akkujen hintaa 30%:lla (kuten julkilausuttu tavoite on), sillä on merkittävä vaikutus sekä autoteollisuuteen että uusiutuvan energian käyttöön.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21385
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Onhan sillä iso merkitys, onko strategiana olla komponenttivalmistaja vai kuluttajabrändi.James Potkukelkka kirjoitti:En tiedä, mikä oleellinen merkitys tässä keskustelussa on sillä, että kysymyksessä tosiaan on akkutehdas. Erotteletko esim. Hondan autonmoottorituotannon Hondan autotuotannosta, eli että Hondan moottorituotanto ei ole autoteollisuutta? Akku on sähköauton tärkein komponentti.
Ei ton mittakaavan akkutehdasta perusteta pelkkiä Tesloja varten. Jos niitä suojattuja innovaatioita on, niin silloin saatta kannattaa käyttää Teslojen nykyistä kysyntää ja markkina-asemaa saavuttamaan akuissa johtoasema. Kuten olen aiemmin hokenut, en oikeasti usko Teslalla olevan mitään etua autojen kasauksessa. Akuissa sen sijaan voisi olla.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25653
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Niin. Esim. Applehan ei edes kokoa tuotteitaan itse. Ei se silti ole estänyt sitä nousemasta merkittävimmäksi kulutuselektroniikka brandiksi.sivustahuutaja kirjoitti:j Kuten olen aiemmin hokenut, en oikeasti usko Teslalla olevan mitään etua autojen kasauksessa..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21385
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Tuotahan tässä juuri alleviivaan. Jos Teslan core olisi autojen kasaamisessa tai suunnittelussa, niin tuskin he miettisivät akkutehtaan perustamista. Autojen kasaaminen sopisi loistavasti akkubisneksen ylösajoon. Jos Teslalla on suojaa innovaatioilleen ja se saavuttaisi tuon lisäksi merkittävän skaalaedun olemalla ylivoimaisesti suurin auton akkujen valmistaja, niin siinä kelpaisi köllötellä ainakin sen 20v, minkä patentit kantaa.
Mikään ei edes estä pysymästä brändinä, vaikka olisikin vain komponenttitoimittaja. Tietokoneissä lukee nätisti 'Intel Inside' ja ulkoiluvaatteissa on Goren laput isommalla kuin valmistajan omat. Goren kohdalla patentit vanhenivat jo 10v sitten, mutta silti heillä on edelleen luja ote rättimaakareista ja kuluttajista. Ei se ihan kaukaa haettua ole, että Teslalla on jatkossa oma hyvin positioitu Premium-mallisto ylläpitämässä mielikuvaa ja helpottamassa tuotekehitystä. Muiden valmistamissa halpisautoissa on sitten kissankokoinen teksti persiissä 'Powered by Musk, Guaranteed to Keep You Going AMG65e'. Jos Teslan etu on akuissa, niin akkutehdas voi olla paras tapa skaalata toimintaa kun fyysisessä bisneksessä kasvulla on rajansa.
Mikään ei edes estä pysymästä brändinä, vaikka olisikin vain komponenttitoimittaja. Tietokoneissä lukee nätisti 'Intel Inside' ja ulkoiluvaatteissa on Goren laput isommalla kuin valmistajan omat. Goren kohdalla patentit vanhenivat jo 10v sitten, mutta silti heillä on edelleen luja ote rättimaakareista ja kuluttajista. Ei se ihan kaukaa haettua ole, että Teslalla on jatkossa oma hyvin positioitu Premium-mallisto ylläpitämässä mielikuvaa ja helpottamassa tuotekehitystä. Muiden valmistamissa halpisautoissa on sitten kissankokoinen teksti persiissä 'Powered by Musk, Guaranteed to Keep You Going AMG65e'. Jos Teslan etu on akuissa, niin akkutehdas voi olla paras tapa skaalata toimintaa kun fyysisessä bisneksessä kasvulla on rajansa.
Re: Autoilu 2
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Re: Autoilu 2
Jotenkin niin perttimäistä olla uskomatta laatutilastoja ja sitten messuta yksittäistä, yhtä tehdasta koskevaa ongelmaa indisiona laadusta ei vain yhden merkin vaan suorastaan koko maan osalta. Kyllä voi yhden ihmisen pienessä mielessä olla monensorttista vinksahdusta. Varmaan ne mahdollistavat myös sen, että pertti näkee tämänkin briljanttina ulostulona vaikka todellisuudessa se on normi päivän POI.
Universaali disclaimer.