Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja MrM »

elco kirjoitti:Eli alussa niillä oli rahaa aivan saatanasti ja asiakkaita rivissä odottamassa, mutta menestyvä konsepti ajettiin kiville huonolla taloussuunnittelulla eivätkä mittavat laatuongelmat erityisesti vaikuttaneet konkurssiin? Jep, jep.

Mutta nostan valkoisen lipun ja pistän aurinkolasit päähän bisnesälyn valosta sokaistuneena.
Olihan tämä vielä aika roimalla kädellä yksinkertaistettua, mutta alat selvästi päästä jyvälle. Olen ylpeä sinusta!
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23463
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Teslan tietoturvassa taitaa olla parantamisenvaraa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25566
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5043
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

James Potkukelkka kirjoitti:^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.
En jaksanut lukea, mistä on kysymys, mutta eikös se silloin ole "vain" luvaton käyttöönotto. Että eri asia!
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja MrM »

James Potkukelkka kirjoitti:^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.
Jotenkin hämmentävää journalismia taas. Tekstistä ei oikein käy selville että pitääkö se älypuhelin siis pölliä vai ei ja kuvakin on väärästä autosta.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kreitsu kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.
En jaksanut lukea, mistä on kysymys, mutta eikös se silloin ole "vain" luvaton käyttöönotto. Että eri asia!
Useimmiten moottorikulkuneuvon käyttövarkaus.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23463
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Autoliiton 2014 käyttövoimalaskuri.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25566
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuva

Ensimmäistä kertaa Suomen ilmastosta on autoilussa jotain hyötyä!

SOC= state of charge

Eli mitä alhaisempi keskilämpötila, ja mitä alhaisempaan varaustasoon lataa, sitä pidempään sähköauton akut kestävät. Toki 0%:n varaustasossa pitäminen kuukausia tuhoaa akun. Pääkaupunkiseudun keskilämpötila on hiukan yli 5 astetta C. Eli vaikka lataisi akun 100%:iin (aivan täyteen lataaminen jatkuvasti alentaa hiukan akun kestoa), vielä 10 vuoden päästä akun kapasiteetista on yli 80% jäljellä.

Jatkuvasti täyteen lataaminen ja kuuma ilmasto ovat pahasta. Teslassa on kyllä akun jäähdytys.

Toki Suomen ilmastosta on sitten muita ongelmia sähköautoilussa, mutta akun kestolle se on hyväksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

^
Talveksi tarvitaan akuston lämmitin, kuten (sähkö)bussiliikenteesä taitaa olla jo käytössä.
Lämmittimeksi riittää vastus, jota käytetään automaattisesti latauksen yhteydessä.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25566
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tesla lämmittää tai jäähdyttää akkua automaattisesti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25566
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen jo monta vuotta ihmetellyt, miksi autoissa ei ole tätä Formuloiden MGU-H systeemiä.

Kuva

Eli silloin kun turboa ei tarvita (hidastettaessa), turbiiniin kytketty generaattori lataa akkua. Sitten kun painetaan kaasua, generaattori muuttuu sähkömoottoriksi ja lisää turbon kierroksia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja MrM »

James Potkukelkka kirjoitti:olen jo monta vuotta ihmetellyt, miksi autoissa ei ole tätä Formuloiden MGU-H systeemiä.
En usko että tosta on normaalissa ennakoivassa ajossa kovinkaan paljoa hyötyä... Jos ajo on pelkkää kaasulla tai jarrulla vuorotellen seisomista kuten kilpa-ajossa, tuosta voi alkaakin olla sitä hyötyä. Onhan tuossa se hyöty käytännönkin ajoon, että se pienentää turbolagia, mutta tavisautojen turbot on niin pieniä ahtopaineittensa kanssa, että 80-luvulta tuttu lagiongelma on aika vähäistä jo muutenkin. Jos paineet alkaa olla sitä luokkaa, että autossa tarvitsee olla niitä viheltäviä pieruääniä päästeleviä hukkaportteja, tosta saattais ruveta olemaan jotain käytännön hyötyä myös energian talteenoton suhteen.
Viimeksi muokannut MrM, 05.04.2014 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25566
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Varmasti noin, mutta hybrideissähän on jo kaikki muut tohon kuuluvat osat, paitsi toi generaattori. Eli luulisi, että lisäkustannus olisi aika pieni. Veikkaan, että tulee kyllä hybrideihin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja MrM »

James Potkukelkka kirjoitti:^Varmasti noin, mutta hybrideissähän on jo kaikki muut tohon kuuluvat osat, paitsi toi generaattori. Eli luulisi, että lisäkustannus olisi aika pieni. Veikkaan, että tulee kyllä hybrideihin.
Huom. edelliseen viestiin lisätyt pieruäänet. En tiedä olisiko tuosta hybrideistä juuri iloa, ennemmin tuosta taitaa olla iloa autoissa joissa on ainoana voimanlähteenä vetäville pyörille asti normaalia huomattavasti pienempi polttomoottori, jota vain höökitään normaalia suuremmilla ahtopaineilla, ja tuo ratas sitten ehkäisee sitä moottorin kokoon nähden suuremman turbon aiheuttamaa lagia, pitäen kuitenkin pienemmälle moottorille ominaisemman kulutuksen.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja MrM »



Edit: Hybridejähän nää periaatteessa on kaikki aina joissa on jokin Kerssi tai Lerssi tai mikä tahansa energiaa talteen ottava ja antava lisävehjes, oli sen osa kokonaisuudessa miten pieni tahansa.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Juttua Teslan akuston lämmitylsestä.

http://www.teslamotors.com/forum/forums/battery-warming
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25566
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Elon Musk aikoo rakentaa maailman isoimman tehtaan.

http://finance.yahoo.com/news/does-tesl ... 00968.html

Firma on muutaman vuoden kuluttua konkassa tai maailman valtias. Tai sitten himmaavat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25566
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21322
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Elon Musk aikoo rakentaa maailman isoimman tehtaan.

http://finance.yahoo.com/news/does-tesl ... 00968.html

Firma on muutaman vuoden kuluttua konkassa tai maailman valtias. Tai sitten himmaavat.
Toi ei ole autotehdas, vaan akkutehdas. Teslasta voisi ihan hyvin tulla akkumaailman superstara, jos heillä on tuohon jotain suojattuja innovaatoita. Koko homma kulminoituu siihen, skaalautuuko teslan akkuteknologia halvempiin sovellutuksiin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25566
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Elon Musk aikoo rakentaa maailman isoimman tehtaan.

http://finance.yahoo.com/news/does-tesl ... 00968.html

Firma on muutaman vuoden kuluttua konkassa tai maailman valtias. Tai sitten himmaavat.
Toi ei ole autotehdas, vaan akkutehdas. Teslasta voisi ihan hyvin tulla akkumaailman superstara, jos heillä on tuohon jotain suojattuja innovaatoita. Koko homma kulminoituu siihen, skaalautuuko teslan akkuteknologia halvempiin sovellutuksiin.
En tiedä, mikä oleellinen merkitys tässä keskustelussa on sillä, että kysymyksessä tosiaan on akkutehdas. Erotteletko esim. Hondan autonmoottorituotannon Hondan autotuotannosta, eli että Hondan moottorituotanto ei ole autoteollisuutta? Akku on sähköauton tärkein komponentti.

Teslan Gigafactory aikoo kyllä valmistaa akkuja myös grid storage -tarkoituksiin.

Jos Teslan Gigafactory pystyy muutamassa vuodessa pudottamaan akkujen hintaa 30%:lla (kuten julkilausuttu tavoite on), sillä on merkittävä vaikutus sekä autoteollisuuteen että uusiutuvan energian käyttöön.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21322
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:En tiedä, mikä oleellinen merkitys tässä keskustelussa on sillä, että kysymyksessä tosiaan on akkutehdas. Erotteletko esim. Hondan autonmoottorituotannon Hondan autotuotannosta, eli että Hondan moottorituotanto ei ole autoteollisuutta? Akku on sähköauton tärkein komponentti.
Onhan sillä iso merkitys, onko strategiana olla komponenttivalmistaja vai kuluttajabrändi.

Ei ton mittakaavan akkutehdasta perusteta pelkkiä Tesloja varten. Jos niitä suojattuja innovaatioita on, niin silloin saatta kannattaa käyttää Teslojen nykyistä kysyntää ja markkina-asemaa saavuttamaan akuissa johtoasema. Kuten olen aiemmin hokenut, en oikeasti usko Teslalla olevan mitään etua autojen kasauksessa. Akuissa sen sijaan voisi olla.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25566
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:j Kuten olen aiemmin hokenut, en oikeasti usko Teslalla olevan mitään etua autojen kasauksessa..
Niin. Esim. Applehan ei edes kokoa tuotteitaan itse. Ei se silti ole estänyt sitä nousemasta merkittävimmäksi kulutuselektroniikka brandiksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21322
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuotahan tässä juuri alleviivaan. Jos Teslan core olisi autojen kasaamisessa tai suunnittelussa, niin tuskin he miettisivät akkutehtaan perustamista. Autojen kasaaminen sopisi loistavasti akkubisneksen ylösajoon. Jos Teslalla on suojaa innovaatioilleen ja se saavuttaisi tuon lisäksi merkittävän skaalaedun olemalla ylivoimaisesti suurin auton akkujen valmistaja, niin siinä kelpaisi köllötellä ainakin sen 20v, minkä patentit kantaa.

Mikään ei edes estä pysymästä brändinä, vaikka olisikin vain komponenttitoimittaja. Tietokoneissä lukee nätisti 'Intel Inside' ja ulkoiluvaatteissa on Goren laput isommalla kuin valmistajan omat. Goren kohdalla patentit vanhenivat jo 10v sitten, mutta silti heillä on edelleen luja ote rättimaakareista ja kuluttajista. Ei se ihan kaukaa haettua ole, että Teslalla on jatkossa oma hyvin positioitu Premium-mallisto ylläpitämässä mielikuvaa ja helpottamassa tuotekehitystä. Muiden valmistamissa halpisautoissa on sitten kissankokoinen teksti persiissä 'Powered by Musk, Guaranteed to Keep You Going AMG65e'. Jos Teslan etu on akuissa, niin akkutehdas voi olla paras tapa skaalata toimintaa kun fyysisessä bisneksessä kasvulla on rajansa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23463
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14904
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jotenkin niin perttimäistä olla uskomatta laatutilastoja ja sitten messuta yksittäistä, yhtä tehdasta koskevaa ongelmaa indisiona laadusta ei vain yhden merkin vaan suorastaan koko maan osalta. Kyllä voi yhden ihmisen pienessä mielessä olla monensorttista vinksahdusta. Varmaan ne mahdollistavat myös sen, että pertti näkee tämänkin briljanttina ulostulona vaikka todellisuudessa se on normi päivän POI.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin