Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16637
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.04.2017 14:14Elon (me seuraajat kutsumme Mestaria etunimellä)
Mikäs on fanclubin virallinen kanta tähän tematiikkaan: http://www.hs.fi/autot/art-2000005178965.html?

Kiehtoo tuo, että kun Musk on niin tavattoman taitava luomaan myönteistä ilmapiiriä touhujensa ympärille, niin hän näemmä laskee Trumpin kanssa veljeilyn tuottamien ilmeisten imagoriskien olevan pitkän päälle kannattavia. Ja ihan yleisellä tasolla (vaikka voi olla, että tässä ei ole mitään yleistä tasoa, vaan vain ainutlaatuisia yksittäistapauksia) minua mietityttää tuo kysymys siitä, pitääkö vastenmieliseen tahoon pitää etäisyyttä vai luoda neuvottelu- ja yhteistyöyhteys.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Teslakultin yhdysvaltalaisjäsenistä ylivoimainen enemmistö on uskoakseni koulutettuja hyvätuloisia demokraatteja ja tämä Trumpin kanssa yhteistyön tekeminen on herättänyt närää myös lahkon sisällä.

Osa katsoo, että se tahraa Teslan, osa taas katsoo, että kannattaa yrittää vaikuttaa sisältä käsin.

Oma kantani (jota en ole mielestäni mistään lukenut) on, että Elon nauttii saamastaan huomiosta (hän on näin etädiagnostiikan perusteella jonkin verran huomiohakuinen ja narsistinen) ja tässä voi olla sekin twisti, että Elon ei voi vastustaa kutsua em. syistäkään. Lisäksi Tesla on kaikkein eniten Made in USA markkinoilla olevista autoista ja voi olla, että Musk laskee, että voi olla hyödyllistä kuiskutella tätä tosiasiaa Trumpin korvaan.

IMHO tämä juorupalstan uutinen kertoo jotain Muskin persoonasta

http://www.iltalehti.fi/viihde/20170418 ... 9_vi.shtml

Ps. Toki Musk saa valtavasti huomiota ilman Trumpiakin, mutta voihan se silti olla kutkuttavaa tehdä yhteistyötä maailman vaikutusvaltaisimman ihmisen kanssa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 21.04.2017 10:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16637
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Tässä varmaan vaikuttaa tosiaan myös instituution paino: jos viehättyy huomiosta, piireihin pääsystä ja (todellisesta tai kuvitellusta) vaikutusvallasta, Valkoisen Talon (riippumatta kulloisestakin isännästä/emännästä) kutsua voi olla mahdoton vastustaa.

Kuten hyvin muistamme, keskiaikaiset kielifilosofit tekivät tärkeän erottelun siitä, suhtaudutaanko johonkin väitelauseeseen de dicto vai de re. De dicto -suhtautuminen tarkoittaa suhtautumista itse lauseeseen: onko lauseen ilmaisema sisältö totta. De re -suhtautuminen tarkoittaa suhtautumista niihin konkreettisiin olioihin, joista lause puhuu (jotka se poimii maailmasta) - ovatko lauseen viittaamien olioiden asiat siten, miten lause väittää niiden olevan.

Tyypillinen esimerkki olisi uskomus, jonka voimme ilmaista lauseella "2020-luvulla Yhdysvaltain presidentti on nainen". Ymmärrettynä de dicto tämä tarkoittaa, että 2020-luvulla Yhdysvallat valitsevat viimein naisen (olipa hän kuka hyvänsä) presidentiksi, mikä tekee uskomuksesta toden. Luettuna de re lause tarkoittaa, että 2020-luvulla Yhdysvaltain presidentti, siis Donald Trump, on käynyt läpi sukupuolenvaihdosleikkauksen ja on nainen, mikä tekee uskomuksesta toden.

Kun Musk tarkastelee sydämessään lausetta "Elon Musk on Yhdysvaltain Presidentin läheinen neuvonantaja ja yhteistyökumppani" hän mitä ilmeisimmin suhtautuu tähän de dicto: häntä hivelee ajatus, että Yhdysvaltain presidentti, vapaan maailman johtaja ja maailman vaiktusvaltaisin henkilö (olipa hän muuten kuka tahansa), pitää Elon Muskia läheisenä neuvonantajana ja yhteistyökumppanina (oleellista ei ole se, minkä konkreettisen olion kuvaus "Yhdysvaltain presidentti" poimii maailmasta vaan itse lause, Muskin suhde presidenttiyteen). Kriitikot taas suhtautuvat lauseeseen de re: Elon Musk on öykkäripopulistin, ympäristöuhan, naisvihaajan ja kaikin tavoin vastenmielisen pellen läheinen neuvonantaja ja yhteistyökumppani (oleellista ei ole presidenttiys vaan se, minkä konkreettisen olion kuvaus "Yhdysvaltain presidentti" poimii maailmasta).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pirun japskit kun eivät kumarra Musk I:n edessä.

Toyota oli Teslaa nopeampi

Aika harhaanjohtava otsikko tosin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä oon epäillyt, ettei neliveto juurikaan liikenneturvallisuutta paranna. Ruotsalaistutkimuksen valossa epäilyni näyttää pitävän paikkaansa.

"Liukkaalla ja lumisissa olosuhteissa ajettaessa nelivetoisten henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet lisääntyivät 20–30 prosenttia."

"Nelivetoisten parempi ote tienpinnasta kiihdytyksessä johtaa siihen, että kuljettaja ei sopeuta vauhtia ajo-olosuhteiden mukaan."

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artik ... an/6423062
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja aasi »

Vaihtoehtoisesti nelivetoja ostavat enemmän riskejä ottavat kuljettajat.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ hyvä analyysi. Neliveto helpottaa etenemistä, ei pysähtymistä.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tuossa tutkimuksessa ei ole otettu kantaa ajosuoritteisiin eri vetotapojen välillä..
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pulkannaru kirjoitti: 10.05.2017 14:19 Tuossa tutkimuksessa ei ole otettu kantaa ajosuoritteisiin eri vetotapojen välillä..
Mistä tiedät? Eiköhän pihvi ole tässä: "Lisäksi tulokset osoittivat, että nelivetoisten autojen ajonopeus oli talvella tapahtuneissa onnettomuuksissa jopa 10 prosenttia korkeampi kuin kaksivetoisilla autoilla."
Universaali disclaimer.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Mielestäni pihvi on vain osittain tuossa. Jos ajosuorite tiedettäisiin, se olisi aivan varmaan kerrottu.
Moni paljon ajava ajaa nelivetoisella henkilöautolla, ei kuitenkaan ns citymaasturilla.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16637
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

On se uutinen kyllä aika hankalasti muotoiltu. Pääviesti taitaa olla, että kun keliolosuhteet huononevat, niin nelivetojen onnettomuusluvut nousevat 20-30 %. Ilmeisesti siis kaksivetojen nousevat vähemmän (kuinka paljon), vai nousevatko nelivetojen onnettomuusluvut 20-30 % enemmän kuin kaksivetojen onnettomuusluvut?

Aasin ilmaiseman pointin lisäksi voisi tuo ajosuoritekin olla relevantti: voisi vaikka olla niin, että nelivetoja ostavat ja ajavat henkilöt, jotka tyypillisesti eivät jätä autoa kotiin kun kelit huononevat. Voisi siis ehkä tosiaan olla, että kun kelit huononevat, nelivetojen osuus liikenteestä (ja sitä myöten onnettomuuksista) kasvaa 20-30 %. Vai voisiko?

Luulen kyllä, että ilmeisin selitys yhdistelee näitä: kun kelit huononevat, nelivetokuskit eivät ymmärrä lisätä tarpeeksi varovaisuutta (joko jättämällä auto kotiin tai ajamalla hiljempaa), ja ajavat kolareita.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 10.05.2017 15:08Luulen kyllä, että ilmeisin selitys yhdistelee näitä: kun kelit huononevat, nelivetokuskit eivät ymmärrä lisätä tarpeeksi varovaisuutta (joko jättämällä auto kotiin tai ajamalla hiljempaa), ja ajavat kolareita.
Mä näkisin, että nelivedon kanssa ei vaan tajuta kelin liukkautta, kun kiihdytyksissä ja kaarreajossa pitoa riittää kaksivetoista paremmin. Liukkaus tulee vastaan vasta kun pitäisi jarruttaa vähän nopeammin tai saadaan hilattua kaarrenopeus pitokyvyn yli. Jos neliveto lähtee kaarteessa yllättäen* luisuun, on sitä aika vaikea pitää tien puolella.

*Tarkoituksella luisussa rallityyliin on eri asia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pulkannaru kirjoitti: 10.05.2017 14:42 ^
Mielestäni pihvi on vain osittain tuossa. Jos ajosuorite tiedettäisiin, se olisi aivan varmaan kerrottu.
Moni paljon ajava ajaa nelivetoisella henkilöautolla, ei kuitenkaan ns citymaasturilla.
Mikä ajosuorite?

Mekanismi tässä on ihan selvä: neliveto huijaa ajamaan kovempaa, jolloin pysähtymisen kanssa tulee ongelma. Tuolle on hiton vaikea tehdä mitään, vaikka olisi 'keskivertoa parempi kuski, eiku ässärattimies!.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Ajosuorite eli ajetut kilometrit.
Nehän poikkeavat tyypillisesti jo automerkkien, saati mallien kesken huimasti.
Muutamalla automerkillä ja mallilla on huimasti keskimääräisesti suurempi ajosuorite kuin vakka pikku fiiatilla.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ meinaat, että nelikoilla ajetaan enemmän nimenomaan huonossa kelissä? Hyvällä kelillähän nelikot eivät olleet onnettomuusherkempiä kuin normit.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pulkannaru kirjoitti: 11.05.2017 0:28 Ajosuorite eli ajetut kilometrit.
Nehän poikkeavat tyypillisesti jo automerkkien, saati mallien kesken huimasti.
Muutamalla automerkillä ja mallilla on huimasti keskimääräisesti suurempi ajosuorite kuin vakka pikku fiiatilla.
Jos luet artikkelin saatika sen takana olevan tutkimusraportit (linkki löytyy), näet että vertailut on tehty siten että nelivetojen onnettomuusriskiä verrataan nelivetojen onnettomuusriskiin, ei suinkaan kaksivetojen. Lopputulema on, että nelivetojen onnettomuusriski kasvaa 20-30% enemmän kuin kaksivetoisten kun keli menee kehnoksi ja ajonopeudet kolareissa joissa neliveto on osapuolena ovat suuremmat. Näitä lukuja ei selitä mikään ajosuorite, oli se sitten X taikka Y, kun nelivetoja ei verrata kaksivetoisiin suhteessa niiden ajosuoritteeseen, vaan katsotaan muutosta onnettomuuksissa kummankin ryhmän sisällä. Samoin ajonopeuksien suhteellinen osuus on ajosuoriteneutraali havainto. Kahden kaksivetoisen kolarissa on keskimäärin pienempi ajonopeus kuin sellaisen jossa neliveto on osallisena. Sillä ei ole mitään merkitystä mikä suhteellinen osuus kolareista on mitäkin ja mikä ajosuorite on, kun selittävä tekijä on vain osapuolen nelivetoisuus.

Näitä havaintoja selittää siis vain penkin ja ratin väli. Vaikka neliveto kulkee kivemmin eteenpäin, se ei pysähdy yhtään sen nopeammin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: 11.05.2017 9:44 Näitä havaintoja selittää siis vain penkin ja ratin väli. Vaikka neliveto kulkee kivemmin eteenpäin, se ei pysähdy yhtään sen nopeammin.
Tulosten perusteella voisikin sanoa nelivedon sopivan nimenomaan paljon ajavalle, jos oletetaan kyvyn arvioida tien liukkautta paranevan ajomäärän mukana, vaikka eihän näin aina tapahdu. Joka tapauksessa pienellä ajomäärällä se tuntuma ei kehity, joten ainakaan liikenneturvallisuuden puolesta ei vasta kortin saaneille ja vähän ajaville kannata laittaa nelivetoa talviautoksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vagabondo kirjoitti: 10.05.2017 15:32 Mä näkisin, että nelivedon kanssa ei vaan tajuta kelin liukkautta, kun kiihdytyksissä ja kaarreajossa pitoa riittää kaksivetoista paremmin. Liukkaus tulee vastaan vasta kun pitäisi jarruttaa vähän nopeammin tai saadaan hilattua kaarrenopeus pitokyvyn yli. Jos neliveto lähtee kaarteessa yllättäen* luisuun, on sitä aika vaikea pitää tien puolella.

*Tarkoituksella luisussa rallityyliin on eri asia.
Luulisin, että juuri tuosta on kyse. Neliveto ja varsinkin jatkuva neliveto on turvallisempi liukkailla ja kuivankin tien aikaan kaarteissa. Nelivedolla esimerkiksi ei tarvitse hidastaa mutkiin, voi pitää vauhdin samana tai suorastaan kiihdyttää.

Mutta kun kaikki neljä rengasta irtoavat tiestä, ei kaksivetosten temppuja enää ole käytettävissä. Paitsi rallikuskeilla omansa.

Mutta muuten periaatteessa turvallisuutta se neliveto. Myös ihan katumaastureilla niinkin että voi ajaa lumihankeen, rypeä mutalätäköissä, kääntyä sellaisissa paikoissa johon kaksivetosilla on rajoituksensa. Huolettomampaa arjessa.

Aiheeseen liittyen nyt kuitenkin seuraa sossupoke-, itsehäpäisy- ja pilkan aihe -osuus. Jonka lopuksi kysymys.

Tulipa maanantaina TAAS kerran mokailtua auton kanssa.
Tällä kertaa asiaan ei liity alkoholia, ei henkilövahingon riskiä. ei suuria vaurioita eikä asiaan edes liity toista ajoneuvoa siellä melkein metsässä.

Itsehäpäisevänä pohjustuksena, että minulle on aina ollut vaikeaa ahtailla paikoilla autolla liikkuminen. Jopa parkkipaikat joskus stressaavat minua. Silloin ahtaudessa eestaa hitaasti kykkiessä (edit: sanamuoto taitaa olla freudilainen lipsahdus) menetän sen luontaisen fiiliksen joka on kadulla ja maantiellä. Joissa tuntee auton liiketilan ja suorastaan tienpinnan renkaiden kautta. Ahtaudessa ja hitaasti ja eestaa ajaminen ei ole minulle enää intuitiivista, vaan älyllistä kuin Rubikin kuutio ja pää Exorcist-tyyliin pyörivää. Ja minä kun en suuresta (köh) älystäni huolimatta ole koskaan vaivautunut analysoimaan arjen hetkellisiä pikkudetaljeja kuin laajempia kuvioita.

Osansa voi olla myös vanhenemisella, alkoholismilla, masennuksella, ehkä jo dementialla ja etten ole kuukausiin saanut unta kuin neljä tuntia yössä.

Nyt lopulta noloon tarinaan:
Orimattilassa vähän aikaa olon ja Helsingissä käynnin jälkeen piti taas palata Varkauteen, kohta onneksi pois. Vanha äitini kaipaa kesää, joten ajoin hänet kaupungin käytännössä luonnonpuistoihin. Kämärillähän pääsee polkua myöten melkein rantaan paikalle mitä kalastajatkin käyttävät autoineen. Ei kieltomerkkiä. Maanantaina sain kuitenkin ihan turhan ambition, että pääseekö niitä muitakin polkuja siellä autolla. Näkyihän siinä mahdollisesti ajokelpoinen kinttupolku. Kapea mutta molemmin puolin tasaista ruohoa auton renkaille. Äidilleni joka ei näistä mitään ymmärrä, leveilin että millä vaan autolla ei tuosta uskaltaisi mennä, mutta tällä kyllä.

No toki pikku Lantikka siinä kulki. Kuitenkin metsässä on niitä.... miksi niitä sanotaan... ai niin puita. Ahtailla paikoilla vajavuuteni iski. Katselin vasenta laitaa ja väistin kiviä. En huomannut oikealla puolella mäntyä joka niksautti sivupeilin linkkuun. Sehän ei ole vakavaa, ne on suunniteltukin taittuviksi. Tein kuitenkin siinä vielä liikkeessä virhearvion, että kun peili meni linkkuun mikä sopii, kyllä mun auto siitä mahtuu. Enkä huomioinut auton kulmaa ja renkaiden asentoa siinä hitaassa vauhdissa.

Välittömästi Pikkumustan oikealta kyljeltä kuului aivan helvetinmoista rominaa ja rousketta. Vahinkoja tarkastaessani hokasin, että pelkääjän paikan ovi on kaarnan tahrima vaan tuskin paljon pikkunaarmujakaan. Mutta koko ovi oli painunut sisäänpäin. Hyvin lievästi, voisi kuvitella muotoiluun kuuluvaksi. Lisäksi kun Freelanderissa on takapuskurin jatkeena sivuilla muhkeat muovilevennykset (luultavasti tarkoitettu suojaamaan tuollaisissa tilanteissa), oikeanpuoleinen takarengasta ympäröivä tai siiitä eteenpäin suoja on vähän vääntynyt ja pullahtanut takareunastaan vajaan sentin ulospäin.

Nämähän eivät varmaan ole katsastukseen littyviä, kun se puskurin sivujatkekaan ei liity varsinaiseen puskuriin. Vain pieniä kosmeettisia haittoja joita ei huomaa ellei tarkkaan katso. Mutta laskevat mahdollista jälleenmyyntiarvoa ja ennen kaikkea se vitutus, että pitikö mun ajaa pahki mäntyyn ja itse rikkoa rakasta vanhaa autoani.

Niin sitten käytiin joo rannassa. Mutta pois pääsy oli mulle vaikeaa. Kääntöpaikkaa ei ollut, joten piti peruuttaa mutkaista metsäpolkua. Ylämäkeen, joten takana ei nähnyt juuri muuta kuin taivasta, ei edes missä se polku menee. Vaikeampi mun olemattomilla kyvyillä kuin sinne pääsy etuperin. Pakotin vanhan äitini ulos spottaamaan, mutta ei hän paljoa tajunnut.- Minä taas opin, että vaikka tuollaisella pääsee eksoottisilla pinnoilla, metsässä on joskus niitä pystysuoraan puita liiankin tiheässä. Joten en enää moiseen sumppuun aja.

Mutta sossupoken jälkeen KYSYMYKSEEN:
Ei välttämätöntä mutta jos haluan korjauttaa vauriot ja Hollolan Laatuvaunu kovin laskuttaa, voinko maksattaa korjausta vakuutusyhtiölläni kun vakuutus on? Noloa kyllä mulla ei ole autovakuutuksesta kokemusta tai tietoa. En ole ennen auton kanssa asioinut. Joten korvaavatko vakuutusyhtiöt myös itsetehtyjä vahinkoja? Vai pitäisikö selittää, että mänty se hyökkäsi kimppuuni pahoinpitely- ja raiskausaikein?

Jos korvaavat jotain, missä järjestyksessä tuo tehdään? Ensin Orimattilan Lähitapiolan vai mikäseon konttoriin ja sitten huoltoon? Vai ensin pajalle ja lopuksi lasku vakuutusyhtiöön?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21329
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ miten se turvallisuutta lisää, että neliveto etenee paremmin? Jos 2-vetoisen joutuu siemiretkellä jätämään 300m kauemmas, niin ei siinä kukaan sairaalaan joudu.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 22.06.2017 1:24
Mutta sossupoken jälkeen KYSYMYKSEEN:
Ei välttämätöntä mutta jos haluan korjauttaa vauriot ja Hollolan Laatuvaunu kovin laskuttaa, voinko maksattaa korjausta vakuutusyhtiölläni kun vakuutus on? Noloa kyllä mulla ei ole autovakuutuksesta kokemusta tai tietoa. En ole ennen auton kanssa asioinut. Joten korvaavatko vakuutusyhtiöt myös itsetehtyjä vahinkoja? Vai pitäisikö selittää, että mänty se hyökkäsi kimppuuni pahoinpitely- ja raiskausaikein?

Jos korvaavat jotain, missä järjestyksessä tuo tehdään? Ensin Orimattilan Lähitapiolan vai mikäseon konttoriin ja sitten huoltoon? Vai ensin pajalle ja lopuksi lasku vakuutusyhtiöön?
Pakollinen liikennevakuutus korvaa vain vastapuolen vahingot. Vapaaehtoinen autovakuutus (jota jostain syystä sanotaan kaskovakuutukseksi) korvaa myös omat vahingot. Eli jos sulla on autovakuutus, se hyvin tod. näk. korvaa vahinkosi.

Kannattaa ilmoittaa vahingosta ensin vak. yhtiöön, koska korjauspaja ei saa vakuutusyhtiöltä maksusitoomusta, jos et ole tehnyt vahingosta ilmoitusta. Kun vahinko on korjattu ja vak. yhtiö on sen maksanut, saat ilmoituksen vak. yhtiön pajalle maksamasta korvauksesta ja JOS haluat, voit senkin jälkeen vielä päättää maksaa sen itse, jotta bonukset eivät pienene. Vak. yhtiön korvauspäätöksessä on vielä laskelma siitä, paljonko bonukset pienenevät, joten voit helposti päättää, maksaako vahinko takaisin vak. yhtiölle.

Kuvaamasi perusteella kannattaa laittaa vahinko vak. yhtiön piikkiin.

Ilmoituksen vahingosta voit tehdä joko telefoonilla, konttorissa (ehkä) tai internationaalisessa matematiikkakoneiden välisessä lennätinverkossa. Suosittelen viimeistä vaihtoehtoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

En usko että vakuutusyhtiö maksaa ajoväylien ulkopuolella tapahtuneesta maastoajosta mitään. Kaskokin rajoittuu normaaliin liikennekäyttöön, ei ralliin tai offroadiin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 22.06.2017 9:18 En usko että vakuutusyhtiö maksaa ajoväylien ulkopuolella tapahtuneesta maastoajosta mitään. Kaskokin rajoittuu normaaliin liikennekäyttöön, ei ralliin tai offroadiin.
Tuo on kyllä hyvä pointti, ei tullut mieleen, että tapahtui maastossa. Joo, tuskin korvaa normaalien liikenneväylien ulkopuolella tapahtunutta vahinkoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sisäänpainunutta ovea voi kokeilla painaa sisäpuolelta paikoilleen. Lantikassa verhoilu irtoaa muistaakseni alareunasta melko helposti, brittilaadun mukaisesti ihan itsekseen.

Naarmuja voi kokeilla häivyttää hammastahnalla kunhan on ensin pesee oven elleivät ole pohjamaaliin asti. Päälle värivaha.

Joo liian vaikeaa, vie huoltamolle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 22.06.2017 9:25
Naarmuja voi kokeilla häivyttää hammastahnalla kunhan on ensin pesee oven elleivät ole pohjamaaliin asti. Päälle värivaha.

Itse sain hyviä tuloksia puskurin naarmujen kanssa tällä

viewtopic.php?f=12&t=11232&start=75#p711908

edit: vanhan viestin linkit ei toimi näköjään. Autoglymin tuotteita siis. VArsinainen hionta tällä

http://www.motonet.fi/fi/tuote/602721/A ... ator-325ml

sitten jälkikäsittely

http://www.motonet.fi/fi/tuote/602756/A ... ish-325-ml

Mutta eo toimii vain hyvin hentoihin, kynnellä tuntumattomiin naarmuihin. Jos naarmut ovat niin syviä, että tuntuvat kynnellä, vaatii ammattiauttajaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin