Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Gat »

Kiitos neuvoista.

Uskaltauduin pesemään kaarnat etuovesta, eikä se näytä ollenkaan niin pahalta kuin panikoin. Naarmuja ei itse asiassa ole näkyvästi ollenkaan, vain yksi ihan hento 20 cm mittainen, jossa muutenkin mustan auton värierosta päätellen saattaa paistaa musta pohjamaali tai sitten ei. Oven painautumakin on sittenkin vain välittömästi kahvan alapuolella kapea alue, joka voisi olla joo yhtä hyvin muotoilua. Jopa oveen rykäisty linnunpaska on ainakin kymmenen kertaa näyttävämpi kuin nuo. Tosin jos jonkun muun autoon nuo tekisi, sitten varmaan joutuisi maksamaan koko oven. Ja mahdollisessa vanhuksen jälleenmyynnissä ostaja huomaa tuonkin pikkujutun.

Tuli itsellekin mieleen oikoa peltiä itse sisäkautta, mutta muoviahan se sisäpinta alhaalta on tavarakaukaloineen ja ylempi verhoilu siihen kiinnitetty.

Vaurioitunut púskurin sivujatke ei tosiaan ole puskuria, vaan takasivuoven alareunaa. Siinä luultavasti "urheilullisuutta" poseeraamaan tai sitten alunperin peltiä suojaamaan jos joku kyvytön harrastaa pettingiä männyn kanssa. Harmaata muovia, ei maalipintaa onneksi. Sisäänpäinhän se onkin painunut, jopa sentin ero taaempaan osaan. Ei ole tippumassa, mutta longottelee millin tai parin verran yläreunastaankin . Ei taivu käsissä vääntää suoraksi. Huollossa varmaan kertoisivat, että varaosa pitää tilata Britanniasta¨.

Eli aika vähällä selvisin, opettavaista lähinnä. Huomioonottaen intiimikosketuksen ison puun kanssa. Oikeille maastoautolle tuo olisi vain komeaa, kuten alan lehdessä joku jenkki kuvien kera kehui, että autonsa maalipinnat ja peltityöt ovat Oregonin kivien, kantojen ja mäntyjen toimesta. Kun taas tuollainen edustavalta mustan värin takia vaikuttava vanhakin neitimäinen SUV on eri asia.

Onhan mulla tietysti pakollisen lisäksi kaupallinenkin vakuutus. Mutta harmi, jos sekään ei korvaa "harrasteajon" vaurioita tien ulkopuolella. Entäs jos selittäisin, että kohde olikin vaikka pylväs kadun varrella? Kitinäläiset tuskin kielivät lärpätyksiäni, ette voi todistaa mitään ja ainoa kunnon todistaja oli se runsaasti kaarnaa menettänyt mänty. Toivottavasti kuolee siihen, oikein sellaiselle huligaanille!

Edit:
sivustahuutaja kirjoitti: 22.06.2017 8:11 ^ miten se turvallisuutta lisää, että neliveto etenee paremmin? Jos 2-vetoisen joutuu siemiretkellä jätämään 300m kauemmas, niin ei siinä kukaan sairaalaan joudu.
Noin, mutta maaseudulla on muutakin kuin hupi-sieniretket. Esmes kun piha oli joskus auraamatta, piti ajaa hangen läpi ovelle asti. Tai kun kaivoni hajosi, piti ajaa osaamaton korjausmies sen kolmesataa metriä pellon keskellä sijaitsevalle kaivolle hangen läpi aika syvässä lumessa. Sitten tilasin kyllä aurauksen sinnekin. Nyt on onneksi kunnallinen osuuskuntavesi´jo.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ niinhän just sanoin, että nelikolla on syynsö, mutta ne eivöt liity turvallisuuteen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Gat »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.06.2017 21:00 ^ niinhän just sanoin, että nelikolla on syynsö, mutta ne eivöt liity turvallisuuteen.
Kyllä se on mun mielestä turvallisuutta sekin, ettei auto jää kiinni mihin vaan mutalätäkköön tai hankeen ja voi kohtuullisesti luottaa, että autolla selviää paikoista. Jopa kääntymistä pusikoissa ja ojienkin ylittämistä niiku vinoittain ajaen. Ellei siis aja pahki mäntyyn. Ei hengen päälle-turvallisuutta, mutta turvallisempaa liikkumista ihan auton ja hinauksen välttämisen takia. Myöskin neliveto on maantieajossa hengen päälle turvallisempi liukkailla ja muutenkin mutkissa. Niissä istuukin ylempänä, näkee paremmin.

Toki tuo, että nelivedon tiessä pysyminen on voi olla nopeassa maantieajossa hämäävää, sitä yliarvioidaan ja kun se lähtee lapasesta, se on menoa sitten.

Mutta ei minusta ole hyvä niinkään, että noista lähinnä psyykkisistä syistä pitäisi ajaa vain vanhanajan tekniikalla. Tai ei kaksivetoisuus ole tietenkään vanhaa aikaa, vaikka mun mielestä puute. ABS-jarrut ja luistonnesto ja niihin tottuminen on siis vaarallista? Autoiksi T-Fordit ja Rättisitikat? Polkupyöriksi sitten ne varovaisuutta tarvitsevat korkeat isoetupyöräiset, jolloin osaisi varmaan keskittyä ettei kaadu?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Gat kirjoitti: 27.06.2017 8:34Mutta ei minusta ole hyvä niinkään, että noista lähinnä psyykkisistä syistä pitäisi ajaa vain vanhanajan tekniikalla.
Ei pidäkään, mutta niiden keliolosuhteiden tuntumaa heikentävä vaikutus on syytä oppia tuntemaan, jotta osaa reagoida huonontuneisiin ajo-olosuhteisiin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti: 27.06.2017 8:34ABS-jarrut ja luistonnesto ja niihin tottuminen on siis vaarallista? Autoiksi T-Fordit ja Rättisitikat? Polkupyöriksi sitten ne varovaisuutta tarvitsevat korkeat isoetupyöräiset, jolloin osaisi varmaan keskittyä ettei kaadu?
Äläs nyt vääristele. Esim. ABS:llä ei ole nelikkoon verrattavaa kykyä lisätä ongelmiin joutumista, vasn abs auttaa ääritilanteista selviytymistä tehostaen jarruttamista ja säilyttämällä ohjattavuuden. Ajonvakautuskin on sellainen, johon ei käytännössä kukaan totu ja ulosmittaa turvallisuushyötyjä kovemmilla tilannenopeuksilla.

Ei uudella tekniikalla kuitenkaan ole mitään automaattisesti turvallisuutta parantavaa ominaisuutta. Nämä "kiinni-juuttumis-turvallisuus" läppäsi menevät ihan ohisektoriin kun selvästikin keskustellaan henkilövahinkojen riskistä. Tuolla logiikallasi ylinopeys lisää turvallisuutta, tarkemmin sanottuna nyöhästymisenestoturvallisuutta.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.06.2017 10:51Esim. ABS:llä ei ole nelikkoon verrattavaa kykyä lisätä ongelmiin joutumista, vasn abs auttaa ääritilanteista selviytymistä tehostaen jarruttamista ja säilyttämällä ohjattavuuden. Ajonvakautuskin on sellainen, johon ei käytännössä kukaan totu ja ulosmittaa turvallisuushyötyjä kovemmilla tilannenopeuksilla.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin ABS ei tehosta jarruttamista. Tekee siitä vain huomattavasti helpompaa. Osaava kuski pystyy pysäyttämään auton perinteisillä jarruilla marginaalisesti nopeammin kun verrataan ABS pohjaan polkaistuna. Asiaa on joskus kauan sitten autolehtien puolesta testattu.

Ajonvakautus nimenomaan heikentää tuntumaa tienliukkauteen ja vaikeuttaa liukkaan kelin havaitsemista. Vallankin tilanteissa joissa tien pinnan liukkaus muuttuu nopeasti. Uskoisin että siitä huolimatta kokonaisuudessa ajonvakautus lisää turvallisuutta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 27.06.2017 11:42
sivustahuutaja kirjoitti: 27.06.2017 10:51Esim. ABS:llä ei ole nelikkoon verrattavaa kykyä lisätä ongelmiin joutumista, vasn abs auttaa ääritilanteista selviytymistä tehostaen käytännössä jarruttamista ja säilyttämällä ohjattavuuden. Ajonvakautuskin on sellainen, johon ei käytännössä kukaan totu ja ulosmittaa turvallisuushyötyjä kovemmilla tilannenopeuksilla.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin ABS ei tehosta jarruttamista. Tekee siitä vain huomattavasti helpompaa. Osaava kuski pystyy pysäyttämään auton perinteisillä jarruilla marginaalisesti nopeammin kun verrataan ABS pohjaan polkaistuna. Asiaa on joskus kauan sitten autolehtien puolesta testattu.
Korjasin tuon koskemaan 99% kuskeista ja tilanteista. Olen myös tuon 1% suhteen hieman skeptinen. Luulen Kiminkin hyötyvän ABS:stä, jos edellä ajava vetää lumisella kotitiellä odottamatta liinat kiinni.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 27.06.2017 11:42 Ajonvakautus nimenomaan heikentää tuntumaa tienliukkauteen ja vaikeuttaa liukkaan kelin havaitsemista. Vallankin tilanteissa joissa tien pinnan liukkaus muuttuu nopeasti. Uskoisin että siitä huolimatta kokonaisuudessa ajonvakautus lisää turvallisuutta.
Eikös ajonvakautus puutu isommin tilanteeseen vasta kun rajat lähestyvät? Ei normikuskilla normiliikenteessa ole mitään asiaa säännöllisesti sille sektorille, jossa ajanvakautus toimisi agresssiivisesti ja opettaisi huonoille tavoille.

If you're flashing the ESC light on a public road, you are doing something that is extremely risky, extremely stupid, extremely incompetent, or possibly all of the above. Don't do it.
http://www.roadandtrack.com/car-culture ... -in-a-car/
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.06.2017 12:51 Eikös ajonvakautus puutu isommin tilanteeseen vasta kun rajat lähestyvät?
Isommin joo, mutta se siivoaa auton käytöksestä pois myös sellaiset pienet liukkaankelin tunnusmerkit. Pienet renkaan sutaisut ei enää tunnu ohjaamossa, eikä välttämättä edes näy ECS valon välkkeenä. Mulla on ollut samanlaiset autot sekä ilman ajonvakautusta, että ajonvakautuksen kanssa. Ero siinä kuinka selvästi auto viestii pito-olosuhteista on merkittävä. Ajonvakautuksen kanssa oikeastaan jarrutus on ainoa vaihe missä saa kunnollisen tuntuman pitoon.

Kuitenkin mulla on aina ajonvakautus päällä, koska se parantaa turvallisuutta. Talvikelissä ja vallankin pitkää matkaa ajaessa pitää vaan tarkemmin kiinnittää huomiota tien pintaan ja auton käytökseen, jotta havaitsee muutokset ajo-olosuhteissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Meille muutti vm. 1963 VW Karmann Ghia.

Täydellinen auto. Ei ilmastointia, ei hifilaitteita, ei luistonestoa, ei yhtään turhaa nappulaa ja moottorissa tehoa vain 25kW :h:
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Gat »

Kommentteja jaksamatta kaikkia quotata.

-Totta, ABS ei tehosta jarruttamista. Silloin mun autokouluaikaan ei moista ollut. Vaan ns "höyhenjarrutus". Eli siis pumpataan jarrupoljinta tosi tiheästi. Oon monesti tehnynnä. ABS hoitaa sen nyt. Ja mahdollisesti paremmin kuin keskivertokuski.

-Luistonesto taas saattaa olla samaten maantietieturvallisuuttakin lisäävää. Esimerkiksi jos ajaa julkisella tielläkin lätäkköön (jollainen kehä ykköselläkin oli suorastaan lampi niin että narraamatta keula-aalto pärskyi tuulilasin yli). Ja myos välikausiliukkailla, jolloin toinen puoli omaa kaistaa saattaa olla kuivana, toisen rengasparin alla sitä salakavalaa "mustaa jäätä".

-Sitten mistä ei saanut puhua. Eli siis "ei jää kiinni turvallisuus". Citymaastureissa kuten mun ei ole lukkoja kuten oikeissa maastureissa. Vanhassa Pikkumustassa vain jatkuvan nelivedon akselien välisssä mekaanisesti automaattinen viskolukko. Ei rengaskohtaista.

Sitä oikea-maasturi-lukottomuutta kuitenkin korvaa pikkasen juurikin luistonnesto tien ulkopuolella. Joka siis pyrkii pysäyttämään juurikin sen sutivan renkaan, jolloin moottorin teho menee niihin vetäviin renkaisiin siinä möyriessä ja mäntyyn hinkatessa.

Kuitenkin ihan oikeilla maastureillakin on rajansa mihin ajaa. Jos ei millään renkaalla ole pitoa, sitten kävelet. Kaksvetosista nyt puhumattakaan. Vaikka nyt puhun ja lisää sossupokea.

Kauan sitten ajoin äitini ja koiramme uimaan Joroisissa. Köyhä kesämökkimme ei ole järven rannassa, mutta lyhyen kilometrien automatkan päässä on järvi. Koska sillä kerralla oli koirakin mukana, ei menty pienelle julkiselle uimarannalle, vaan harjuille siinä ulkopuolella. Ennenkin tehtiin. Minä kuitenkin ajaessani ISÄNI olikos se Nissan Bluebird, kaksivetoinen... katsoin, että kas siinä on hiekkakuoppa, ja sen pohjalla mainio ja tasainen ja suojainen parkkipaikka!

No niin, kun uimasta tultiin, auto oli uponnut siihen melkein lentohiekkaan. Siitä olisi tuskin nelivetoinenkaan saanut otetta,

Pitkän kävelyn jälkeen löytyi talo, jossa maajussi avuliaasti tuli hinaamaan NELIvetoisella kuorma-autollaan. No saakeli, se nelivetoinen kuorma-autokin juuttui jo siihen ei vielä hiekkakuoppaan, mutta sinne menevään hiekkaiseen mäkeen! Joten sitten talonjussi käveli kotiinsa ja haki nelivetoisen traktorin. Jolla kiskoi ensin sitten oman kuorma-autonsa ja sitten meidän automme pois siitä juuoksuhiekasta.

Eli siis millä vaan nelivetoisellakaan autolla jos yksikään pyörä ei saa otetta, niin siinähän kävelet ja anelet hinausta.
Kiukkutipu kirjoitti: 03.07.2017 12:25 Meille muutti vm. 1963 VW Karmann Ghia.

Täydellinen auto. Ei ilmastointia, ei hifilaitteita, ei luistonestoa, ei yhtään turhaa nappulaa ja moottorissa tehoa vain 25kW :h:
Vaikuttavaa, oikeasti. Periaatteessahan pitäisi olla, että riittää kun autolla pääsee paikasta A paikkaan B. Ihan maantietä. Hinttarihilavitkuttimilla tai ajo-ominaisuuksilla ei siinä ole merkitystä. Eikä huippunnopeudellakaan. Tosin tehokas moottori tarkoittaa nopeaa kiihtyvyyttä, joka on maantieajon paikoissa turvallisuutta.

Nostalgisesti muistelen inttiaikaan käyttämääni Lada 1200 farmaria. Ei mitään nykyherkkuja. Ensimmäinen autoni, olisi kiva kokeilla miltä se nyt tuntuu. Kiihtyvyys nollasta sataan 30 sekuntia, huippunopeus 135. Hyvänä puolena että saattoi seistä viikkoja tulipalopakkasissa, ja silti varmasti käynnistyi. Ei tarvinnut edes vakiovaruste kampea. Olihan siinä hyvä lämmityslaitekin.

Lämmöllä mustelen, kun eri reittiä kun yleensä intistä lomillle talla aina pohjassa ajaessani, talvella, pimesää, ilman ajotaitoa ja nykymitoin ja silloinkin huonolla autolla rykäisin mutkassa 135 kmh metsään. Onneksi lunta oli paksulti ja sillä kertaa koivu pysäytti. Heti tuli joku maajussi joka hinasi traktorillaan, ja kas: Se ihmeauto liikkui vielä! Mutta tietääpä miltä tuntuisi kuolla liikenneonnettomuudessa. Hirveä säikähdys, avuttomuuden tunne ja kuollessa pimeys.

Olihan siinä Ladassa jarruongelmakin. Kerran Kouvolan intistä lomille lähtiessäni jarrupoljin tipahti velttona lattiaan risteystä lähestyessni. Liikennevaloissa, joten piti ajaa hieman mutkille. No siitä eteenpäin ajaen poljinta pumppamaalla saihan jarrut tehoa. Seuraavan kerran palatessa kokeilin, voiko Kouvola-Varkaus -väin ajaa jarruja ollenkaan käyttämättä. Moottorijarrutuksella. vaihdekepillä. Onnistuihan se, niin että jarruilla jarrutin vasta viimeisessä käännöksessä asemapaikkamme SS kolmosen pihalle.

Toinen lääkintämies lainasi Ladaa. Sitten moitti, että olisin voinut varoittaa ettei siinä ole jarruja ollenkaan.

Joten minusta on parempaa, että nykyään autoissa on kaikkea sellaista, ettei aina tarvitse mun ylvertaisia ajokykyjä! :mrgreen:
Viimeksi muokannut Gat, 06.07.2017 18:27. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti: 05.07.2017 14:25-Totta, ABS ei tehosta jarruttamista. Silloin mun autokouluaikaan ei moista ollut. Vaan ns "höyhenjarrutus". Eli siis pumpataan jarrupoljinta tosi tiheästi. Oon monesti tehnynnä. ABS hoitaa sen nyt. Ja mahdollisesti paremmin kuin keskivertokuski.
Mahdollisesti? Perstuntumalta toimiva ihminen ihmisen reaktioajoin vs. millisekunneissa päätöksiä tekevä tietokone jolla on koko ajan ajantasainen tieto luiston alkamisesta? Tämä on vähän saman kuin sanoisi, että Gattaca mahdollisesti pärjäisi nyrkkitappelussa T1000-terminaattorin kanssa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti: 05.07.2017 14:29
Gat kirjoitti: 05.07.2017 14:25-Totta, ABS ei tehosta jarruttamista. Silloin mun autokouluaikaan ei moista ollut. Vaan ns "höyhenjarrutus". Eli siis pumpataan jarrupoljinta tosi tiheästi. Oon monesti tehnynnä. ABS hoitaa sen nyt. Ja mahdollisesti paremmin kuin keskivertokuski.
Mahdollisesti? Perstuntumalta toimiva ihminen ihmisen reaktioajoin vs. millisekunneissa päätöksiä tekevä tietokone jolla on koko ajan ajantasainen tieto luiston alkamisesta? Tämä on vähän saman kuin sanoisi, että Gattaca mahdollisesti pärjäisi nyrkkitappelussa T1000-terminaattorin kanssa.
Noin minäkin sen ajattelen, hitaasti.
Ylle muuten just kommenttiasi kirjoittassasi editoin lisää Lada-kokemuksiani.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Elon Musk Can't Sell His Teslas in Texas

https://www.youtube.com/watch?v=noqdlCmn4h0
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nyt meni hermo. Teslaan ei enää saa nahkapenkkejä.

En ryhdy ajaamaan millään puunhalausituhippiautolla!1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Oho. Itse en suostuisi maksamaan nahkapenkittömästä autosta yli kolmea euroa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.hs.fi/autot/art-2000005306743.html

Elon on kyllä onnistunut luoman uskomattoman hypen, kun Hesarikin kirjoittanut Model 3:sta jo monta juttua. Ei ihme, että Tesla ei mainosta lainkaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Luultavasti johtaa global losses in electric cars -kategoriassa myös.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti: 28.07.2017 20:22 ^ on helppo lyödä vetoa, että Teslan ohi tappiota kategoriassa on kenenkään mahdollista mennä. Tosin Renault-Nissan pystyy kuittaamaan ne omista voitoistaan eikä veronmaksajien rahoista.
Renault-Nissanin pitäisi tehdä voittoa n. 100 vuotta että se maksaisi takaisin subventionsa.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

Nokia myi enemmän puhelimia kuin apple varmaan loppuun asti.

Nissanin golfautojen merkittävin ero Teslaan on, ettei kukaan halua sellaista. Ei taida olla puolta miljoonaa tyyppiä jonossa odottamassa leafia.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ihan hyvinhän leaf myy. Se taitaa olla arvoitus, tekeekö leaf rahaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Se että se myy hyvin ei mitenkään indikoi sitä, että se olisi haluttava.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos Model 3:n saisi kaupasta mukaansa, Leaf myisi tuskin yhtään.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin