Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

^
Meinnatko, että "Tesla-mies" ajaa yli 8-vuotiaalla autolla?
wannabe ajaa, mutta Tesla-mies ei.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos auton käyttöarvo on ilman toimivaa akkua nolla ja uuden auton hinta 50-100K niin eikös se ole aika pieni investointi. Semminkin kun on huolloissa ja polttonesteissä tullut plussaa kosolti.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Akkutakuu on tosiaan se 8 vuotta, mutta sen jälkeen mahd. vaihto menisi omasta pussista. Vanhimmat Teslat ovat nyt 4 vuotiaita. Kukaan ei tiedä, mikä on akun vaihtohinta 4 vuoden kuluttua. Tod. näk. silloin on saatavilla myös käytettyjä akkuja kolarien takia paalatuista autoista.

Teslan Suomi fb-ryhmässä eräs taksikuski kertoi juuri ostaneensa 190t ajetun auton itselleen. Taksikäytössä noiden käyttöarvo on suuri, koska sähkökustannus on suunnilleen se 2€/100km.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

^^
Ymmärtääkseni Teslan huoltohinnat on suolasia. Korjaa faktalla jos olen väärässä.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Dynamo kirjoitti: 25.08.2017 8:49 ^^
Ymmärtääkseni Teslan huoltohinnat on suolasia. Korjaa faktalla jos olen väärässä.
On ne tällä hetkellä. Teslallahan on siitä erikoinen (EU:ssa laiton??) systeemi, että kukaan muu kuin Tesla ei voi huoltaa ja korjata autoja. Korikorjaukset ovat mahdollisia vain Teslan sertifioimissa paikoissa, joita esim. Suomessa on tasan 1 kappale. Em. asiaa uskoakseni muuttuu, kun Model 3:n myötä myyntimäärät kasvavat ja autosta tulee selvästi enemmän mainstream-kamaa.

Muuttuisi varmaan heti, jos joku vain haastaisi Teslan EU:ssa oikeuteen asiasta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Se korjaantuu heti kun joku alkaa tarjota Teslan huoltoa. Ei Tesla voi sitä mitenkään estää.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 25.08.2017 9:08 Se korjaantuu heti kun joku alkaa tarjota Teslan huoltoa. Ei Tesla voi sitä mitenkään estää.
Voihan se estää kieltäytymällä luovuttamasta manuaaleja, osia ja diagnostiikkasoftaa. Lisäksi maailmalla on ollut vaikeuksia, kun jotkut ovat ostaneet liikennekäytöstä kolarin takia poistettuja ja korjanneet ne itse ajokuntoon, mutta Tesla ei ole silti avannut auton softalukitusta. Kun auto (kuten tietysti monet nykyautot) on pyörillä kulkeva tietokone, voi valmistaja kontrolloida järjestelmää hyvin.

Kun Teslalla on koko ajan etäyhteys autoon, se hallitsee autoa täysin.

Em. asiat varmasti korjautuisivat oikeuden päätöksellä. Tällä hetkelllä, kun lähes kaikki autot ovat vielä täyden takuun piirissä ja jokaisella omistajalla on täydet vakuutukset, ei ole ollut riittävästi insentiiviä käräjöidä asiasta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eihän Tesla ole yksin. Esim. John Deeren 250 t USD traktorin ostaneet ovat kuvitelleet ostaneensa traktorin, mutta todellisuudessa he ovat vain ostaneet lisenssin traktorin käyttöön :D

https://www.theguardian.com/environment ... eere-apple
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Puhuin vastoin parempaa tietoa. Huoltomanuaaleihin pääsee

https://service.teslamotors.com/?fref=gc

Yritän vielä selvittää softatyökalu- ja varaosapuolta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

EU:n kilpailulainsäädäntö estää moiset estot. Heti kun joku haluaa tarjota, Teslan on pakko nyökätä tai se saa miljardisakot.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Näin se varmasti on. Itsekin jo aiemmin kirjoitin, että homma kaatunee, kun joku vain nostaa kanteen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.08.2017 13:21 ^Näin se varmasti on. Itsekin jo aiemmin kirjoitin, että homma kaatunee, kun joku vain nostaa kanteen.
En usko että kannetta tarvitaan. Komission cease and desist -yhteydenotot toimii.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Fb-ryhmässä kaivettiin esiin EU-säädös ja se sanoo " "Manufacturers must ensure that independent operators have easy, restriction-free, and standardised access to information on the repair and maintenance of vehicles. Discrimination with respect to authorised dealers and repair workshops is not allowed." "

Eli tuo ei kait suoraan vaadi, että softatyökaluja pitää tarjota, mutta toki pitää tarjota tieto, jolla ulkopuolinen osapuoli voi itse tehdä ko. työkalun.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kaikki sellainen mitä auton huoltoon tarvitaan, on pakko tarjota ja samalla kustannuksella.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pelkistettyhän juuri on hyvä? Ei kai kukaan kaipaa esim, iphoneensa jotain koristeita? Enemmän teslan sisustassa tökkii semmoinen viimeistelemättömyys.

Ulkopuolelta 3 on ihan timanttia. Feikkiilmanottoaukot tietty puuttuu. Mutta semmoisia voi hakea vaikka bemarin kyljistä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Nissan Leaf on sitten vissiin kaunis. Model 3 on ihan kiva perusauto.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21330
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Osaatko nimetä jonkun nätimmän samassa luokassa? Siis model 3:sen luokassa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.08.2017 23:03 ^ Osaatko nimetä jonkun nätimmän samassa luokassa? Siis model 3:sen luokassa.
Kaikki Teslan autot näyttää premium-luokan japseilta. Vaihtoehdot Bolt ja Leaf on rumia kuin taivas.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exPertti kirjoitti: 25.08.2017 20:21

Eli Tesla 3 on käsittämättömän ruma keulasta.
Makuasia. Mun mielestäni se on keulasta ok. Grillin tarpeettomuus sähköautoissa tekee niistä eri näköisiä. Ihan hyvä imho, että Model 3:ssa ole feikkigrilliä sen kummemmin kuin feikkipakoputkeakaan.

Alkuperäisen Model S:n (joka mulla on) kalaansuu-keula on mun mielestäni hiukan epäonnistunut. 3 on selkeästi parempi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sisustahan on selkeä paradigman muutos ja alkuun nikottelin Model 3:n sisustaa, mutta nyt uskon vahvasti, että Tesla tekee auton sisustassa vallankumouksen samaan tyyliin, kuin iPhone muutti käyttöliittymän fyysistä painikkeista pois.

Verrataan nyt esim. näitä

Kuva

Kuva

Mun mielestäni ei ole mitään epäselvää siitä, kumpi on tulevaisuus ja kumpi menneisyys.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23467
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Miten tossa sähkövispilässä toimitaan jos haluaa kuunnella pakkaamatonta ääntä?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

On tuossa Teslassa sellaisiakin ratkaisuja joita en ymmärrä, esim. mekaanisen sisäkahvan puute. Vähän huono jos ei pääse autosta ulos sen tiltatessa.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 28.08.2017 8:49 Miten tossa sähkövispilässä toimitaan jos haluaa kuunnella pakkaamatonta ääntä?
Mennään aikakoneella 90-luvulle.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9402
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.08.2017 8:45 Sisustahan on selkeä paradigman muutos ja alkuun nikottelin Model 3:n sisustaa, mutta nyt uskon vahvasti, että Tesla tekee auton sisustassa vallankumouksen samaan tyyliin, kuin iPhone muutti käyttöliittymän fyysistä painikkeista pois.
Mä en oo oikein koskaan lämmennyt kevyennäköisille kojelaudoille. Samoin se, ettei mittaristo ole kuljettajan silmien edessä on iso miinus niin kauan kuin autoja ajetaan itse. Myöskään fyysisten painikkeiden puute ei ole mikään positiivinen asia autossa.

Eli toki Teslassa on sellaista futurista muotoilua, mutta BMW:n perinteisempi muotoilu on joka suhteessa parempi :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pitää olla melkoinen kultakorva, että pysyy auton liikkeellä ollessa erottamaan Spotifystä tulevan musiikin jostain losless audiosta. Spotifykin kyllä ilmeisesti tarjoaa jatkossa losless audiota. Mutta en hetkeäkään usko, että kukaan pystyy kuulemaan eroa liikkeellä olevassa autossa (tuskin irl edes kuunteluhuoneessa parhailla kaiuttimilla, mutta ei nyt mennä siihen).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin