Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 10.10.2018 9:37 Model 3 ehkä tulee Eurooppaan kahden vuoden sisään.
Uskoakseni ajan Model 3:lla vuoden kuluttua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ noita lukuja katsoessa pitää muistaa, että i3 taitaa olla noista ainoa sähköautoksi suunniteltu malli. Muut on viritelty polttomoottorivehkeistä. Silti pärjäävät.

Nyt isot valmistajat ovat kehittämässä sähköjä, joiden alustassa sähkö on jo otettu huomioon. Kilpailukyvyn pitäisi tuosta vain parantua.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.10.2018 10:10t isot valmistajat ovat kehittämässä sähköjä, joiden alustassa sähkö on jo otettu huomioon. Kilpailukyvyn pitäisi tuosta vain parantua.
iPace on tehty sellaiselle alustalle. Se saa ajettavuudesta, muotoilusta ja sisätiloista sellaista krediittiä, että on vaikea kuvitella puskureita tiputtavien Teslojen olevan jotekin kuuminta superhottia 3 tai 5 vuoden päästä. Sitten on vielä ne kiinalaiset. Geely osti jo osaamisen Volvon kautta.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Eiköhän nämä sähköautomarkkinat tule olemaan ihan yhtä jakaantuneet kuin polttomoottoriautot on olleet tähän asti. Tässä siirtymävaiheessa yksittäinen auto malli tai merkki saattaa saada isojakin osuuksia kokonaismyynnistä, mutta sitten kun kaikilta valmistajilta löytyy sähkövispilät joka segmentille, niin ostokäyttäytyminenkin tasaantuu tarpeidenmukaiseksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Elon Musk ideoi taas: alkaa kehitellä taistelurobottia

Ihan viisas veto. On millä puolustautua kun vihaiset asiakkaat rynnäköivät vaatimaan puuttuvia vispilöitään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vapise Tesla! Kohta hype on muualla.

Lentävän auton valmistaja ottaa jo vastaan tilauksia
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Paljonko on co2 kilometrilla?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Eiköhän sieltä kohta tule joku melusaastevero niin auton hinta pompsahtaa kahdeksan numeroiseksi.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Eikö tuolla osaamisella kannattaisi mielummin alkaa myymään seksirobotteja?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Gat »

Autosta ja sähköstä puheenollen: Kylläpä brittiläinen autosähkötekniikka hieman säikäytti toissailtana. Karhu lopussa, tupakka lopussa, ruoka lopussa. Kauppaan 11 kilometriä. Kun promillet olivat alle 0.2 eikun pimeään ajamaan... vaikka muutenkin pelkään ajaa pimeällä.

No pihasta pois lyhyet päällä, katuvalojem loputtua pitkät päälle, toisen auton vastaantullessa vaihto lyhyisiin ettei sokaise vastaantulijaa.

Ja perkele, silloin sammuivat valot kokonaan! Mutkapaikassa! Hengenvaarallista aja pimeällä kun ei näe yhtään mitään. Äkiiä pitkät takaisin jolloin vastaantulija tietnkin sokaistui ja protestina vilkutteli. Sama toisenkin vastantulijan kanssa, mutta nyt vain annoin sammua ja osasin vilkku päällä sopivasti hollilla olevalle bussipysäkille. Joka tosin oli mäkipaikassa, ei hotsittanut pyöritellä uuta siinä, vastaantulijoiden takia.

Onnistuin sitten pitkät päällä kääntymään jollain omakotitontin sisäänajotiellä ja kotio. Vaan heti kotipihassa lyhyet valot jo toimivat normaalisti.

Tuo on käynyt kerran ennenkin, viime talvena. Silloin vitutusta herättäen, vain muutama tuli vastaan, ajoin kirkonkylän kauppaan asti, ja sitä keskikaupunhia lähestyessä lyhyet taas alkoivat toimia.

Ja vaihdokset pitkien ja lyhyiden välillä toimivat nytkin kotipihalla juu.

Kuitenkaan tässä varhaissyksyllä katsastuttaessani valoissa ei ollut mitään vikaa, eikä koko autossa.

Täytyy olla joku kosteushäiiriö joitakin päiviä ajamatta seistessään ulkona.. Ett'ä alkuun lyhyet toimivat, mutta eivät palaudu pitkiä käytettyä. Ennen kuin koko auto vähän lämpenee ja kosteus kuivaa.

Brittiautot.... kerran tuo keksi polttaa kaikkia suuntavilkkuja yhtäaikaisesti, auttoi kun suli. Viime keväänä pitkään Varkaudessa seistyään taas tuulilasinpyyhkijät jäivät päälle, mutta asettuvat taas ajon aikana.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslalta erinomainen osari. Itsehän olin veikkaillut +-0 gaap eps, mutta tulikin 1,75 gaap eps! Model 3:n gross margin 20%. Kassavirta positiivinen.

Kiinan tehtaan maanrakennustyöt aloitettu. Ko. tehdas rahoitetaan paikallisella pankkilainalla.

"We expect to start taking orders in Europe and China for Model 3 before the end of this year"

Suositus: ostakaa Teslaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

I'll put my money where my mouth is. Ostan vähän lisää. Edelleen kuitenkin alle 10% salkusta. Toiseksi isoin sijoitus kuitenkin. Olin jo naputellut siirron Nordnetiin selvästi isommasta summasta, joka olisi nostanut Teslan selvästi yli 10%:iin, mutta sitten pelko iski. Kun kuitenkin olen koko sijoitusurani yrittänyt muistaa "de är alla samma skit" (jonkun ruotsalaisen vanhan rahan suvun päämiehen ohje Seppo Saariolle, kun hän aikoinaan hehkutti, miten Nokia on hieno firma. Saario kertoo kirjassaan, että ko. kommentti oli hänelle valaiseva muistutus siitä, että ei pidä rakastua johonkin firmaan) ja että täytyy pitää hajautus. Pudotin summan alle puoleen. Parempi olla liian varovainen kuin liian rohkea.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Gat »

Brittiautoissa on perinteisen tunnetusti sähköongelmia. Mutta odottakaapa, koska Land Roverilta on oikeasti tulossa muuten täysverinen nelivetoinen LR, mutta täyssähköinen! Tekisi SUV:sta kerralla myös viherpiiperöiden suosikin, luontohenkisyydessään jopa lemmikin!

Vaan yleinen akkutekniikka...missä keskellä savannia lataa?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Amerikkalaismerkeille kylmää kyytiä autojen luotettavuustestissä

Toki kyselytutkimus, mutta kummasti vain samat merkit keikkuu kaikenlaisten listojen kärjessä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Eihän sitä voi kiistää (kuten en ole kiistänytkään), että aika monta kertaa on pajalla tullut Model S:n kanssa käytyä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

VW aikoo sittenkin rakentaa omat akkutehtaat. Erittäin järkevää.

https://electrek.co/2018/10/25/vw-batte ... gafactory/

Suomen asema ainakin paperilla näyttää hyvältä sähköistyvässä autoilussa, koska täällä on raaka-aineita ja merkkejä akkuteollisuuden kemikaalien valmistuksen alkamisesta.

BASF:han rakentaa tänne ison akkukemikaalitehtaan ja Talvivaara aloittaa kemikaalien jalostuksen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Sen verran kävi lunta maassa eilen, että pääsi nelivedolla ottamaan ensituntuman. Kaksivetoisiin tottuneelle tarjoaa hämäävän paljon pitoa. Jarruttaessa vasta huomaa kelin liukkauden, joten ensituntuma tukee ruotsalaisista onnettomuustilastoista taannoin tekemääni hypoteesia liukkaan kelin tunnistamisen vaikeudesta nelivedolla. Täytyy olla tänä talvena ekstra varovainen kunnes oppii tuntemaan kelin tolla, ettei mene jarrutukset pitkäksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Itse vaihdoin huhtikuussa Avensiksen vuoden viisitoista Passattiin. Vaihdatin vakijannulla perjantaina talvikiekot ja huomasin silloin vasta, että nehän ovat kitkarenkaat. Mulla oli aiemmassa Avensiksessa kitkat, enkä sitten yhtään pitänyt niistä. Nyt vaan tarvitsee sulauttaa oma semiaggressiivinen ajotapa näihin hiihtoliiton hyväksymiin mateennahkoihin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

VW:n toimarilla on Muskia vahvemmat aineet piipussa, sen verran korkealentoista tekstiä tulee. VW:n tuleva auto ei missään tapauksessa ole hinnaltaan 50% Model 3:sta.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vwn- ... 1521809009
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Artikkelissahan sanotaan ihan suoraan, että "VW ei ole vielä vahvistanut uuden mallin hintaa, mutta sen arvellaan asettuvan noin 25 000 euroon. Silloin se olisi huomattavasti halvempi kuin Tesla Model 3, mutta ei kuitenkaan puolta edullisempi."
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Aivan. Pääjohtaja kuitenkin puhuu jotain muuta. Mulla ei ole alkuperäistä saksalaista lähdettä (enkä sitä ymmärtäisikään), mutta käännöksen mukaan sanoi "“Here we come very strong now. We have invested 30 billion in electromobility, we have already rededicated a plant in Zwickau, and we are building an electric vehicle plant in Shanghai. We will come in 2020 with vehicles that can do anything like Tesla and are cheaper by half.”
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.10.2018 15:11 ^Aivan. Pääjohtaja kuitenkin puhuu jotain muuta.
Ei liene ensimmäinen liiketoimintajohtaja joka maalailee isoja ja liioittelee. Tämähän on kuitenkin markkinointiviestintää. Kuluttajille kerrotaa, että ei kannata ostaa sitä Tesla 3:sta, kohta tulee parempi vaihtoehto. Hieman silti hauskaa, että vähän loukkaannuit Teslan/Muskin puolesta -puhutaan kuitenkin tyypistä joka horisi täysin höpöjä koko yhtiön osakekannan lunastamisesta ja yhtiöstä joka säännönmukaisesta maalaa näkymistään ylioptimistista tuubaa ja on rikostutkinnassa tiedottamisrikoksesta.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 30.10.2018 15:15
James Potkukelkka kirjoitti: 30.10.2018 15:11 ^Aivan. Pääjohtaja kuitenkin puhuu jotain muuta.
Ei liene ensimmäinen liiketoimintajohtaja joka maalailee isoja ja liioittelee. Tämähän on kuitenkin markkinointiviestintää. Kuluttajille kerrotaa, että ei kannata ostaa sitä Tesla 3:sta, kohta tulee parempi vaihtoehto. Hieman silti hauskaa, että vähän loukkaannuit Teslan/Muskin puolesta -puhutaan kuitenkin tyypistä joka horisi täysin höpöjä koko yhtiön osakekannan lunastamisesta ja yhtiöstä joka säännönmukaisesta maalaa näkymistään ylioptimistista tuubaa ja on rikostutkinnassa tiedottamisrikoksesta.
Kyllähän Musk on puhunut paljon huuhaata, sitä en kiistä ollenkaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kappas. Olihan mullakin Teslan osakkeita rahaston kautta.

HUPS!
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin