Siis uudella autolla ajavat hyötyvät siitä, että autot menettävät Suomessa arvoaan muuta eurooppaa hitaammin. Mähän jo taannoin kaivoin sulle Q7:n luvut, jotka osoittivat, että Saksassa ja Suomessa uuden ja, muistaakseni 3 vuoden ikäisen, käytetyn auton hintaero oli sama. Ensimmäinen omistaja ei siis maksanut autoverostaan kuin korot.James Potkukelkka kirjoitti: ↑02.05.2019 11:16Tätä kohtaa en ymmärrä. Miten nykysysteemissä uuden ison maasturin ostaja hyötyy siitä, että joutuu maksamaan yli 30 tonnia autoveroa?
Jos menisin kauppaan ja ostaisin uuden Q7:n, joutuisin maksamaan 32-36t autoveroa
https://content.audi.fi/Extra/Hinnasto. ... %20119.pdf
Tietenkin saan auton edelleen myytäessä osan tuosta reilusta 30 tonnista takaisin, mutta mun on vaikea nähdä, että hyötyisin siitä?
Nyt menee mutuiluksi, mutta käsittääkseni tuontiautosta maksettavaan veroon tulee ikävähennys, jonka takia Saksasta tai Ruotsista tuotu auto on sitten loppuhinnaltaan edullisempi. Jotta ulkomaantuonti ei kannattaisi tulisi kotimaisista autoista hyvittää tämän ikävähennyksen verran vähemmän autokaupassa. Kotimarkkinoilla autoliikkeet siis hyvittävät liian hyvin käytetyistä autoista verrattuna Saksaan tai Ruotsiin. Homma toimiin niin kauan kuin se pystytään pitämään suljettuna.
Autoveron poiston myötä ulkomaan tuonti ei poistu ennen kuin autot halpenevat kotimaassa samaan tahtiin kuin Saksassa tai Ruotsissa, jolloin uuden auton ostaja joutuu maksamaan saman välirahan ja vuosittaiset verot päälle.