Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.11.2021 9:31
Vagabondo kirjoitti: 03.11.2021 8:41 Mä olen aikaisemmin laittanut paljon toivoa vetytekniikkaan, mutta ei nämä ensimmäiset kaupalliset viritykset täysin vakuuta. Samat ongelmat tuntuu vaivaavan kuin täyssähköjä; huono vetokyky ja kantama moottoritieajossa. Ei näillä oikein kuskata veneitä, asuntovaunuja tai hevosia. Ei liioin hurauteta päivässä euroooppaan, jos jo suomen nopeuksilla moottoritie pudottaa rangen puoleen.
Ajan 20t km vuodessa, eli enemmän kuin suomalainen keskimäärin. Ajokortti on ollut 35 vuotta. Olen elämäni aikana kerran vetänyt peräkärryä. Asuntovaunua tai hevosta en koskaan. En ole myöskään ajanut autolla Lappiin tai Eurooppaan.

Jos haluan kuskata jotain, vuokraan pakun. Jos lähden Lappiin tai Eurooppaan, lennän.
Mun ei tarvi vuokrata pakua. Saan käyttää ihan ilmaiseksi. Edes bensoja ei tarvi maksaa :D

Mä oon ennenkin sanonut, että sä tarvitset harrastuksia :paavi:

Joo, tiedostan edustavani marginaalia. Enemmistölle sähköauto on oikein hyvä valinta ja eikä itseänikään haittaisi, että yksi auto olisi täyssähkö. Asiaa jopa harkittiin vakavasti, mutta se kaatui sähköisen ohjauksen huonoon ajotuntumaan. Hyvä että kaatui, koska koronan myötä talouden jokapäiväinen ajaminen väheni niin paljon, että suunnitelman taloudellinen kannattavuus romahti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vuokrapaku on muuten tosi helppo systeemi nykyään.

Tätä olen aiemminkin kehunut

https://www.24rent.fi/#/

Tänä vuonna paku tullut vuokrattua tuolta useamman kerran. Voin tarvittaessa tulla tuomaan 1000kg kukkamultaa!1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.11.2021 10:01 Asuntovaunun vetäminen Suomesta Saksaan tai peräkarryn kiskominen kusematta Lappiin ovat toki aivan legitiimejä käyttöskenaarioita, mutta en näe, että niillä olisi isossa kuvassa mitään merkitystä. Lähes sama asia, kuin keskustelisimme siitä, mikä on paras käyttövoima Le Mansin 24h ajossa.
Ei tavallinen peräkärry sähkölle mikään ongelma ole ja mä olenkin koko ajan puhunut marginaalista. Vaikka sähkö on suurelle massalle sopiva vaihtoehto, niin marginaalissa on myös muunlaisia tarpeita ja ne tarvii myös toimivan ratkaisun. Yksi toimiva vaihtoehto olisi jättää perinteinen polttomoottori hoitamaan tuo marginaali, mutta verotuksellisesti tästä ollaan ilmeisesti tekemässä mahdotonta, joten tarvittaneen jotain muuta.

Mua ei kiinnosta iso kuva. Mua kiinnostaa oma marginaalissa oleva elämäni.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.11.2021 9:59
sivustahuutaja kirjoitti: 03.11.2021 9:57 ^ tilannehan tulee muuttumaan radikaalisti kun fossiilisista luovutaan. Aöan asiantuntijoiden mukaan sähkön hinta tulee lährstymään nollaa. Tuosta seuraa, että kilowattien sijaan maksetaan toimitusvarmuudesta ja siirrossa siirtohinnan sojaan sulakkeesta.
Onko noin? Onko tämä asiantuntijoiden konsensus?
Jep.

Fossiilisien kanssahan se oli selvää, että jokaista kilowattia kohden käytetään resursseja. Uusituvat taas ovat puhtaasti pääomavaltaisia ja niiden kustannukset juoksevat, tuottivat laitokset sähköä tai eivät. Ei siis ole mitään estettä myydä ilmaiseksi syntyvää energiaa ulos nollahinnalla. Uusiutuvien energiantuotto korreloi alueellisesti, joten meillä on suurimman osaa aikaa tilanne, jossa uusiutuvaa nollahintaista sähköä on tarjolla yllin kyllin ja yleensä yli sen tarpeen, mitä kukaan pystyy käyttämään. Jos noin ei olisi, niin sitten meillä olisi ajoittain puutetta sähköstä, kun on pilvistä ja ei tuule. Sähköautot yms. eivät ratkaise tilannetta täysin, koska "kuivat" kaudet voivat kestää viikkoja, eli esim. shköautojen varastointikyky loppuu. Asuntojakaan ei haluta päästää kylmiksi, vaikka sitä lämminvesivaraajaa voisi päivän aikana hieman ohjatakin. Uusiutuvien "turhaa" sähköä ei yksinkertaisesti saada mahtumaan minnekaan säätökikkailulla, vaan tarvitaan varastointia.

Islanti on jo 100% uusituvassa sähkössä ja se näkyy kwh-hinnoissa:
https://www.statice.is/publications/new ... countries/

Ilmaisella sähköllä tuotettu vety ei tietenkään ole ilmaista, koska se vetytehdas ja jakelu maksaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 03.11.2021 10:14 Yksi toimiva vaihtoehto olisi jättää perinteinen polttomoottori hoitamaan tuo marginaali
Eihän polttomoottrit häviä minnekään? Niihin voidaan tankata biopolttoainetta maksukykyisille.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei öljynjalostus lopu mihinkään. Edelleen tarvitaan kaikenlaisia erikoislitkuja, eikä siitä kertynyttä löböä maahan kaadeta,
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eiköhän fossiilinen bensa kuitenkin kielletä tai veroteta kannattamattomaksi hyvin pian.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen jo vastannut tähän jalostamiskysymykseen. Prosessaja voidaan säätää. Ei nestemäisten hiilivetyjen saanto ole mikään luonnonvakio vaan nykyisen prosessin tavoite.

viewtopic.php?t=713&start=13925
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ hiilivedyt eivät myöskään välttämättä ole fossiilisia.

Mutta teoriaahan tämä kaikki on, koska kiinaa ja intiaa ei kiinnosta ja sleepy joen kannatis on laskussa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.11.2021 11:25 ^ hiilivedyt eivät myöskään välttämättä ole fossiilisia.

Juu, toki voidaan lähteä liikkeelle vaikka ilmakehän CO2:sta ja veden elektrolyysistä saadulla vedyllä ja lähdetään siitä rakentamaan Sabatier-reaktiolla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ bluntlylle "edullista" biobensaa!
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Onko teillä suositella tai tiedättekö artikkelia, jossa on puhuttu autoilun tulevaisuudesta nimenomaa niin, että siinä mietittäisiin kuinka kauan bensiiniautot tai dieselautot ovat vielä liikenteessä ja mikä on aika kun niitä autonvalmistajat tekee ja olisiko vielä ennustetta kuinka kauan bensaa tai dieseliä ylipäätään myydään ja millä hinnalla?

Minä en nyt löydä artikkelia...

Tai jos tiedätte näihin vastauksen!

MARRASARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/tiede/art-2000008367843.html

Tuossa vähän autonvalmistajien aikataulusuunnitelmia.
Suurista valmistajista esimerkiksi yhdysvaltalainen General Motors on ilmoittanut lopettavansa polttomoottorien käytön vuonna 2030, saksalainen Volkswagen tähtää samaan ainakin Euroopassa vuoteen 2035 mennessä.
Kuinka kauan niillä voi ajaa, on tietysti poliittinen kysymys mitä suurimmassa määrin ja sitä ei kukaan tällä hetkellä tiedä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ GMC Sierraa / Chevy Silveradoa saa siis ainoastaan sähköisena vuonna 2030? Uskokoon ken haluaa.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.11.2021 9:15 https://www.hs.fi/tiede/art-2000008367843.html

Tuossa vähän autonvalmistajien aikataulusuunnitelmia.
Suurista valmistajista esimerkiksi yhdysvaltalainen General Motors on ilmoittanut lopettavansa polttomoottorien käytön vuonna 2030, saksalainen Volkswagen tähtää samaan ainakin Euroopassa vuoteen 2035 mennessä.
Kuinka kauan niillä voi ajaa, on tietysti poliittinen kysymys mitä suurimmassa määrin ja sitä ei kukaan tällä hetkellä tiedä.
SUURKIITOS, James!!! Mahtavaa!

ARSKA MARRAS
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.11.2021 9:21 ^ GMC Sierraa / Chevy Silveradoa saa siis ainoastaan sähköisena vuonna 2030? Uskokoon ken haluaa.
https://www.ford.com/trucks/f150/f150-lightning/2022/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En epäile, etteikö myös sähköistä avolavaa voisi valmistaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hintapariteetti pick upeissa 2030 lienee saavutettu sähkö vs räjähdysmoottori. Mutta tietysti on ihmisiä, jotka haluavat coal rollerin. En osaa sanoa, mitä GM tekee.

Edit: pikainen googlettelu paljastaa, että ei se GM 2030 ole lopettamassa. Vuosi oli 2035 ja sekin "aspiration". Eli HS:n artikkelissa on virhe.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.11.2021 9:59 Eli HS:n artikkelissa on virhe.
Onko myllykirje jo lähtenyt?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Petri Forsell on vapaa tiedetoimittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja.

Julkaistu Tiede-lehdessä 9 / 2021.
Aateluus kyllä velvoittaisi.

Kokemukseni on, että noille vapaille toimittajille ei kannata HS:n meilin kautta lähettää postia. Twitterin kautta voisi yrittää tavoittaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ympäristö kiittää sähkövispilöitsijää:

Kiinassa tikittää ympäristöpommi
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000008445368.html

LADATTAVIEN autojen osuus ensirekisteröinneistä nousi marraskuussa 37 prosenttiin, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Täyssähköautojen osuus oli 14 prosenttia ja ladattavien hybrideiden 23 prosenttia
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ladattavat hybridit ovat nylyään usein malliston fiksuin vaihtoehto, esim. bemarin 5-sarjassa 530e.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.12.2021 15:41 ^ Ladattavat hybridit ovat nylyään usein malliston fiksuin vaihtoehto, esim. bemarin 5-sarjassa 530e.
Joo, isommissa autoissa CO2-perusteinen verotus ja päästöjen mittaustapa suosivat niitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.12.2021 9:59 Joo, isommissa autoissa CO2-perusteinen verotus ja päästöjen mittaustapa suosivat niitä.
Jep. Octaviassa ladattavan hybridin veroton hintalisä on 6k€, eli sama kuin 5-sarjalaisessa. Bemarissa kuitenkin hyötyy autoveron kautta 6k ja ocussa vain 2k. Molemmissa toki ladattava on hitusen pirteämpi kuin vastaava bensakone, mutta ei ladattava ocu silti ole samalla lailla automaattinen valinta kuin 5-sarjassa.
Vastaa Viestiin