Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Noinhan se just on. Autossa pitää panostaa äänierisytkseen ja lähikenttäkuunteluun.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 08.05.2023 14:29 Enpä jaksa enempää.
Älä nyt oo tollanen. Sä itse avasit tän keskustelun kuin kyseessä olisi jokin tärkeä asia ja mä mielestäni tein ihan asiallisia tarkentavia kysymyksiä sun turhakelistaan. Kyllä sä nyt voisit edes yhden vastauskierroksen vaivautua suorittamaan korvaukseksi. Kai sulla nyt joku ajatus oli miksi listaamasi asiat on turhia? Onko kyse ympäristöasioista vai millä perusteella niitä listalle valitsit? Vai ihan mutulla heittelit kaikenlaista mihin sulla ei ole varaa?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12358
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 08.05.2023 14:45
Homeboy65 kirjoitti: 08.05.2023 14:29 Enpä jaksa enempää.
Älä nyt oo tollanen. Sä itse avasit tän keskustelun kuin kyseessä olisi jokin tärkeä asia ja mä mielestäni tein ihan asiallisia tarkentavia kysymyksiä sun turhakelistaan. Kyllä sä nyt voisit edes yhden vastauskierroksen vaivautua suorittamaan korvaukseksi. Kai sulla nyt joku ajatus oli miksi listaamasi asiat on turhia? Onko kyse ympäristöasioista vai millä perusteella niitä listalle valitsit? Vai ihan mutulla heittelit kaikenlaista mihin sulla ei ole varaa?
Asiantuntemukseni on hieman vaatimaton joten en jatka keskustelua, anteeksi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.05.2023 14:29 ^^ Noinhan se just on. Autossa pitää panostaa äänierisytkseen ja lähikenttäkuunteluun.
Mun poika sai ukiltaan auton, niin ensimmäinen ja tärkein asia oli päästä asentamaan äänieristysmattoja lattiaan ja sivupaneeleihin. Ja tällä oli siis kiire eikä meinannut malttaa odottaa Ukin luokse pääsyä. Ajokorttiinhan on siis vielä pari vuotta aikaa, joten menee vielä hetki ennen kuin annetaan lupaa tuoda auto kotipihaan :lol:

Tuunaus listalla on vielä ainakin takaspoileri. Semmoinen pitää kuulemma ehdottomasti olla. Tää nyt varmasti menee samaan sarjaan kuin helmasarjat Homien turhien asioiden listalla, joten en tiedä pitäiskö mun yrittää pysyä tiukkana ja kieltää poikaa asentamasta moista. Tuosta yli 20 vuotta vanhasta autosta kun voi sen seurauksena tulla statussymboli.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 08.05.2023 14:51 Asiantuntemukseni on hieman vaatimaton joten en jatka keskustelua, anteeksi.
Ymmärrän.

Kannattaisiko harkita ettei muodostaisi voimakkaita mielipiteitä asioista joista ei oikein tiedä? Että ikäänkuin ottaisi selvää ennen kuin töräyttää jonkin ehdottoman vakaumuksellisen kannan?

Ja noin sivumennen sanottuna se musiikin kuuntelu flattinä ei ollut vitsi, vaan mä todellakin vaadin niin hyvää äänentoistoa, ettei soundia tarvi taajuuskorjaimilla korjata, jotta oon samaa mieltä siitä että taajuuskorjaimet on turhia :lol:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.dacia.fi/mallisto/sandero/

Markkintatalous on ratkaissut tämänkin ongelman.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^Hyvä. Nyt muiden autojen myyminen pitää kieltää ja Dacia kansallistaa. Sitten on hyvä. Voidaan ajaa seuraavat 70 vuotta ei-turhalla autolla.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Hesarissa juttu matkasta sähköautolla Brysseliin ja takaisin: https://www.hs.fi/talous/art-2000009554990.html

Kyllähän tuo vahvistaa, että ei sähkö oikein ole matka-auto, vaikka näin lähiajossa on mielettömän mukava ja edullinen kulkupeli. Sitten kun pitäisi taittaa kilometrejä, niin puutteet tulee esiin. Päivämatkaan menee 2 päivää, kun pitää säätää latausten kanssa, eikä lataaminenkaan ole niin edullista kuin kotipistokkeesta. Kun lisätään ylimääräisestä päivästä koituvat majoitus ja ruokailukustannukset, niin kokonaiskulut on samaa luokkaa kuin isolla polttomoottorilla.

Edellisestä omalla autolla tehdystä euroopan reissusta on tainnut vierähtää kohta kymmenen vuotta. Jotenkin elämä on kääntynyt niin, että ei oikein ehdi tekemään pitkiä reissuja, joille kannattaa viedä oma auto, vaan tulee mentyä lento+vuokra-auto yhdistelmällä. 2 viikkoa on melkein minimi, että kannattaa mennä omalla autolla. Vallankin kun Italiaan ajamiseen menee 2 päivää suuntaansa. Pitäis päästä eläkkeelle, että olis taas aikaa tehdä 2-3kk reissuja :wink:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuo juttu tosiaan jäi torsoksi, koska reissun kokonaiskuluja ei avattu. Ketä nuo latailuhintojen yksityiskohdat kiinnostaa. Olisin halunnut nähdä kokonaisajan, hinnan ja hiilen verrattuna sähkön, normiauton ja lentämisen välillä. Veikkaan, että lentäminen olisi kokonaisuutena ollut paras vaihtoehto.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.05.2023 9:14 ^ Tuo juttu tosiaan jäi torsoksi, koska reissun kokonaiskuluja ei avattu. Ketä nuo latailuhintojen yksityiskohdat kiinnostaa. Olisin halunnut nähdä kokonaisajan, hinnan ja hiilen verrattuna sähkön, normiauton ja lentämisen välillä. Veikkaan, että lentäminen olisi kokonaisuutena ollut paras vaihtoehto.
Oli siellä jutun lopussa arvioitu lentämisen hiilijalan jälkeä ja todettu polttiksen käyttävän selvästi eniten. Ja kokonaisaikahan näytti olevan 2 päivää suuntaansa Tukholma-Bryssel välillä, jonka ajaa polttiksella päivässä, kun ei säästele kaasujalan kanssa ja jos ei tarvi istua ruuhkassa Saksassa. Olen kerran tehnyt virheen ajaa Saksan 1 tietä pitkin kun siellä oli paljon tietöitä ja sen seurauksena suunniteltu hotelliyö vaihtui läpi yön ajamiseen. Paluumatkalla Saksan halki pääsi sitten tosi nopeesti, kun koukkasin 2 tien kautta ja sai ajaa sunnuntai aamuna tyhjää 3 kaistaista tietä sen minkä autosta irti sai (mittarin mukaan 200km/h, mutta siinä varmasti mittarivirhettä ainakin kymppi).
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »




"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ai että mä inhoan 20 minuuttisia videoita asiasta jonka voisi korvata lyhyellä hyvin jäsennellyllä tekstin pätkällä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16670
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 17.05.2023 9:41 Ai että mä inhoan 20 minuuttisia videoita asiasta jonka voisi korvata lyhyellä hyvin jäsennellyllä tekstin pätkällä.
En inhoa. Jätän vain kokonaan katsomatta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Niitä voi myös kuunnella taustalla kun tekee töitä. Tai on tylsässä palaverissa.

Mutta ADHD on vahva.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 17.05.2023 9:49
Vagabondo kirjoitti: 17.05.2023 9:41 Ai että mä inhoan 20 minuuttisia videoita asiasta jonka voisi korvata lyhyellä hyvin jäsennellyllä tekstin pätkällä.
En inhoa. Jätän vain kokonaan katsomatta.
Ööö... En huomaa eroa :?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 17.05.2023 9:54 Niitä voi myös kuunnella taustalla kun tekee töitä. Tai on tylsässä palaverissa.

Mutta ADHD on vahva.
Juu, ei pysty. En mä voi pitää tuollaista taustalla pyörimässä. Joko mä keskityn täysillä tai sitten se menee täysin ohi. Hyperfocus tai jotain.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2796
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Vagabondo kirjoitti: 17.05.2023 9:41 Ai että mä inhoan 20 minuuttisia videoita asiasta jonka voisi korvata lyhyellä hyvin jäsennellyllä tekstin pätkällä.
Yleensä inhoan, mutta videoilla on paikkansa, koska kaikki eivät osaa englantia. Kuviteltuna esimerkkitapauksena esimiesasemassa oleva on mieltänyt jonkin asian vaikeaksi, mutta vain hän voi hoitaa sen. Etsin sitten tubesta 3 min videon aiheesta. (Ja lopputulos: en tee, koska siihen menisi aikaa, mutta se on toinen kuvitteellinen lopputulos.)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Traficomin mukaan sähköautojen ilmastohyödyt toteutuvat jo 3 vuodessa
https://www.hs.fi/talous/art-2000009638461.html

Traficom myös väittää, että sähköauto tulisi kannattavaksi 14 000 km ajolla jo 10 vuodessa. Valitettavasti Traficom nojaa ilmastopaneelin autokalkulaattorin tuloksiin ja tuossa laskurissa pääomakustannus on oletuksena 2%. Kokeilin huvikseni järkevämmällä korkotasolla ja meillä toteutuvalla 9000 km ajolla milloin Ioniq 5 kannattaisi. Vastaus: ei koskaan.
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

Pitäisi ajaa yli 20 000 km vuodessa, jotta 3-4% korolla kannattaisi vaihtaa nykyinen auto Ioniqiin.

Veikkaan, että uusien autojen kauppa pysähtyy vähäksi aikaa kuin seinään.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.06.2023 0:07
Veikkaan, että uusien autojen kauppa pysähtyy vähäksi aikaa kuin seinään.
Mutta etkös sä aiemmin laskenut, että ei 9t ajolla auton osto kannata koskaan? Eli miksi tilanne nyt muuttuisi? Nykyinen korkotasohan on aivan normaali.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

9tkm ajot kuulostaa vähän sellaiselta tonnin pommi kakkosauto -luokalta. Auton pito kannattaa vain jos siitä ei ole pääomakuluja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Juu, tulipahan nyt kokeiltua uudestaan 9000 kilsalla. Enemmin kiinnosti se kannattavuusraja korkojen nousun jälkeen, joka aiemmin joskus reilu vuosi sitten oli 14.000 kieppeillä.

Jos oletetaan sähkön hinnaksi 2,5c/kwh (pelkkä carunan siirto, itse sähkö on tässä yöllä ilmaista!) ja koroksi 4%, niin sähköauto alkaa 20 000 kilsalla nousta tasoihin 20 vuoden kohdalla. 50 000 kilsalla päästäisiin tasoihin 7v kohdalla.

Ei taida suomalaisten autot olla sähköisiä 2035.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.06.2023 8:59
Ei taida suomalaisten autot olla sähköisiä 2035.
Kyllähän ne uudet on, koska uusia polttiksia ei enää ole kaupassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.06.2023 8:59 Ei taida suomalaisten autot olla sähköisiä 2035.
Eihän tuohon ole kuin 12v. Selvästi vähemmän kuin auton keski-ikä suomessa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Jos tänään menee uuttaa autoa ostamaan, niin sähkö kirii tasoihin bensan kanssa 14 000 ajolla 15 vuodessa. Hybridiin verrattuna tarvitaan 17 000 ajot. Ladattavaan hybridiin 24 000 ajot.

Veikkaan, että autokannan sähköistyminen Suomessa pysähtyi uusien autojen kohdalla, sikäli kun puhutaan täyssähköistä. Hybridit varmaan voittavat tässä, sikäli kun nyt uusia autoja uskalletaan ostaa.

Korkotaso on myrkkyä tulevaisuuden kassavirroille.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mun SUV on nyt ollut mulla 5v. Halpahan tuo oli jo ostettaessa, mutta otin niin pienellä kuukausierällä, että on vasta nyt maksettu kokonaan kun auto on pudonnut tonnin pommi luokkaan. Tän nipponin ylläpito on ollut kalliimpaa kuin aikaisempien patonkien, mutta 5v/100tkm kokonaiskustannuksena ei hirveän paha. Mutta ihmeellisiä vikoja.

- Turbon ilmaputki oli asennettu jossain kohtaa väärältä puolelta jotain johtoa ja siihen oli sen seurauksena kulunut reikä.
- Peltinen polttoainetankki 2007 markkinoille tulleessa autossa, joka sitten ruostu puhki. Ei ranskalaisiin tottuneena osannut edes kuvitella tälläistä typeryyttä suunnittelussa.
- Kun auto oli tankin takia korjaamolla, niin jäähdytin kusi nesteet lattialle. Joku huoltomies joskus oli pudottanut hylsyn jäähdyttimen viereen kapeaan rakoon ja se oli siellä tärissyt ja pyörinyt aikansa ja hiljalleen puhkonut jäädyttimen paskaksi. Lopullinen hajoaminen oli kyllä hienosti ajoitettu. Eikä muuten ollut mun tai mun käyttämän huoltomiehen hylsy, joten se on oli ollut siellä vuosia.
- Peräkoukku ei ollut enää kuin 2 pultilla kiinni, kun katsastus huomasi asian. Tästä iso kiitos katsastusjärjestelmälle ja kyseiselle katsastajalle. Olis ollut ikävä, jos olisi pettänyt ajossa.
- En ole pissapojan pumppuakaan joutunut mihinkään muuhun autoon vaihtamaan.

Sitten on ollut luonnollista huoltoa laakerien, jarrujen ja jousituksen osalla, niin kuin paljon ajetuisa autoissa tuppaa olemaan. Nyt 315tkm mittarissa.

Nyt olis toivottavasti muutama edullinen vuosi ajoa autolla ennen kuin jossain vaiheessa kytkin ja voimansiirto alkaa pettämään, jolloin autolla taitaa tulla romutusikä vastaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin