Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.04.2023 12:21
So Hard kirjoitti: 14.04.2023 12:06 Harmi että Model 3 on niin huono autona. Teknologia-alustana se olisi ihan kiinnostava. Sitä on vain ihan kamala ajaa ainakin talvella.
Kannattaa kokeilla uusinta versiota (en toki itse ole kokeillut). Teslat muuttuvat koko ajan.
Ehkä pitäisi. Alkaisi olla aika edullinen työsuhdeautoksi.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Model 3 saattaa saada isomman päiviyksen vuoden sisään:
https://www.autoblog.com/2023/04/13/is- ... a-model-3/
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joku osti 2010 kolme uutta Tesla Roadsteria, mutta unohti ne sitten konttiin satamaan

https://electrek.co/2023/05/02/brand-ne ... er-decade/

Jollain on liikaa rahaa :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://electrek.co/2023/05/03/tesla-dr ... -argument/

Sähköauton lataaminen on vaarallista!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sähköautoa ei kannata ostaa, jos ei lataa pääasiassa kotona.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.05.2023 9:12 ^ Sähköautoa ei kannata ostaa, jos ei lataa pääasiassa kotona.
Jos lataa kaupungilla, pitää ensin ladata myös ase

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuossakin kotilataaminen kannattaa!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hieman tietoa sähköautojen ylläpitokuluista:
https://www.autoblog.com/2023/05/03/the ... -10-years/

Leaf oli yli puolet halvempi kuin seuraavaksi halvin Camry. Nettiautosta Leafeja saa pilkkahintaan. Eikä uusi akkukaan kustanna mahdottomia.

Tosin tällä menolla 10 vuoden päästä käytetyt sähköt ovat pelkkiä mätiä Tesloja.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Mitä mieltä Kitinäraati on väitteestä "Auto on välttämätön melkein jokaiselle suomalaiselle"?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Homeboy65 kirjoitti: 04.05.2023 19:22 Mitä mieltä Kitinäraati on väitteestä "Auto on välttämätön melkein jokaiselle suomalaiselle"?
Että se on väite, jota kukaan muu kuin sinä ei ole esittänyt. Ja kun sinulla ei ole dataa eikä argumentteja niin se on turha väite.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Bluntly kirjoitti: 04.05.2023 19:42
Homeboy65 kirjoitti: 04.05.2023 19:22 Mitä mieltä Kitinäraati on väitteestä "Auto on välttämätön melkein jokaiselle suomalaiselle"?
Että se on väite, jota kukaan muu kuin sinä ei ole esittänyt. Ja kun sinulla ei ole dataa eikä argumentteja niin se on turha väite.
No eräs poliitikko noin väitti jossain lehdessä. Minä olen siis ERI mieltä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ainoat välttämättömät asiat ovat (laskevassa järjestyksessä)
-hengitysilma (riittävässä ilmanpaineessa)
-lämmin yösija
-vesi
-ruoka

Tosin lämmin yösija vs. vesi tärkeysjärjestys riippuu vallitsevasta ulkolämpötilasta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 04.05.2023 19:22 Mitä mieltä Kitinäraati on väitteestä "Auto on välttämätön melkein jokaiselle suomalaiselle"?
Tää on tietysti itsessään aivan älytön väite ja sellaisena täysin mielenkiinnoton keskustelunaihe.

Jos viitsisit linkata sen keskustelun, jonka osana tällainen väite on esitetty (olettaen siis, että tällainen keskustelu on tosiaan tapahtunut pääsi ulkopuolella), niin voisimme katsoa, onko kyseessä tahallinen epätosi kärjistys, jonka taustalla on jotain kiinnostavaa. Itse esimerkiksi kyllä ajattelen, että Suomessa yhdyskuntasuunnittelua on harrastettu aivan liikaa pohjalta, joka olettaa aika universaalin auton käytön ja/tai ohjaa rakentamaan elämänsä autoilun varaan. Mutta ilman tällaista kontekstointia väite itsessään on niin ilmeisen urpo, että on tietysti täysin mielenkiinnoton eikä kutsu keskustelemaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kaiken kaman saa nykyään netistä ja pyörällä pääsee helposti ja nopeasti minne vaan. Sanoisin markkinoiden hoitaneen asian. Tietty elämä on hankalaa, jos on "pakko" raahata maitoa prismasta bussilla.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 05.05.2023 9:00Itse esimerkiksi kyllä ajattelen, että Suomessa yhdyskuntasuunnittelua on harrastettu aivan liikaa pohjalta, joka olettaa aika universaalin auton käytön ja/tai ohjaa rakentamaan elämänsä autoilun varaan. Mutta ilman tällaista kontekstointia väite itsessään on niin ilmeisen urpo, että on tietysti täysin mielenkiinnoton eikä kutsu keskustelemaan.
Mä olen luonnollisesti ihan päinvastaista mieltä. Mun mielestä on vaan järkevää suurimmassa osassa Suomea rakentaa yhteiskunta yksityisautoilun varaan. Se on äärimmäisen käytännöllinen liikkumisväline ja kun kehitys vielä hieman kehittyy, niin tulee olemaan melko saasteeton vaihtoehto, joten sen syrjimiseen ei ole mitään syytä. Mä kyllä ymmärrän miksi jotain Helsingin keskustaa halutaan tehdä joukkoliikennepainotteiseksi ja että joihinkin elämäntyyleihin hyvin istuu autottomuus pks alueella ja ehkä muutamassa muussakin isossa kaupungissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Komppaan tuota. Minusta on ihan älytöntä kuvitella tulevaisuuden perustuvan massaliikenteeseen. Kaikki kehitys kulkee pois massoista ja kohti yksilöllisyyttä. Liikkumisessa tuo tarkoittaa "privaatisti ovelta ovelle": jalan, sähköpyörä, sähköpotkulauta, oma auto, traktorimönkijä, taksi tai robotaksi.

Elintason kasvaessa joukkoliikenteen pitäisi kyetä tarjoamaan nopeampia matkoja ovelta ovelle, jotta se pystyisi kilpailemaan.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Tuntuu siltä että ainakin käsitys jonka mukaan auto on "välttämätön" joka paikassa pk-seutua ja suurimpia kaupunkeja lukuunottamatta on aika yleinen. Eikös Suomessa joukkoliikenne toimi melkoisen hyvin?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Joukkoliikenne jopa pääkaupunkiseudulla toimii aika heikosti. Pyörrän mielipiteeni, jos joku osoittaa miten 60 min julkisilla 13 km matkaan on hyvä diili.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.05.2023 11:08 ^ Joukkoliikenne jopa pääkaupunkiseudulla toimii aika heikosti. Pyörrän mielipiteeni, jos joku osoittaa miten 60 min julkisilla 13 km matkaan on hyvä diili.
Kas kun en ole tuollaista huomannutkaan VUOSIKYMMENIEN aikana, hassu juttu. :roll:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Homeboy65 kirjoitti: 05.05.2023 11:12
sivustahuutaja kirjoitti: 05.05.2023 11:08 ^ Joukkoliikenne jopa pääkaupunkiseudulla toimii aika heikosti. Pyörrän mielipiteeni, jos joku osoittaa miten 60 min julkisilla 13 km matkaan on hyvä diili.
Kas kun en ole tuollaista huomannutkaan VUOSIKYMMENIEN aikana, hassu juttu. :roll:
Et tietenkään ole huomannut. Ethän sinä käsittääkseni säännöllisesti liiku noin kaukana kotoa. Lisäksi sinulle tunti vapaa-aikaa on arvottomampi asia kuin minulle.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.05.2023 11:15
Homeboy65 kirjoitti: 05.05.2023 11:12
sivustahuutaja kirjoitti: 05.05.2023 11:08 ^ Joukkoliikenne jopa pääkaupunkiseudulla toimii aika heikosti. Pyörrän mielipiteeni, jos joku osoittaa miten 60 min julkisilla 13 km matkaan on hyvä diili.
Kas kun en ole tuollaista huomannutkaan VUOSIKYMMENIEN aikana, hassu juttu. :roll:
Et tietenkään ole huomannut. Ethän sinä käsittääkseni säännöllisesti liiku noin kaukana kotoa. Lisäksi sinulle tunti vapaa-aikaa on arvottomampi asia kuin minulle.
Kyllä minä aika usein liikun.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuten jo toisaalla tuli sanottua, kun olet yksinasuva lapseton pitkäaikaistyötön, sun ajankäyttö- ja liikkumistarpeet ovat luonnollisesti hyvin erilaiset, kuin suurimmalla osalla ihmisistä.
Jos olisit esim. ihminen, joka veisi joka arkiaamu kaksi alle kouluikäistä lasta aamulla päiväkotiin ja sen jälkeen töihin ja iltapäivällä sama toisinpäin niin voisit olla eri mieltä. Lisäksi lapset luonnollisesti säännöllisesti harrastuksiin. Molemmat pelaavat jalkapalloa, poika lisäksi soittaa pianoa ja tyttö viulua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.05.2023 11:27 Kuten jo toisaalla tuli sanottua, kun olet yksinasuva lapseton pitkäaikaistyötön, sun ajankäyttö- ja liikkumistarpeet ovat luonnollisesti hyvin erilaiset, kuin suurimmalla osalla ihmisistä.
Mä lisäisin tähän, että Homiella ei ole myöskään minkäänlaisia harrastuksia eikä ilmeisesti myöskään kiinteistöjä, sukulaisia tai ystäviä pks alueen ulkopuolella tai jos onkin niin ei tapaa heitä livenä. Kyllähän tuollaisessa nolife elämässä helposti pärjää ilman autoa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Homeboy65 kirjoitti: 05.05.2023 11:01 Tuntuu siltä että ainakin käsitys jonka mukaan auto on "välttämätön" joka paikassa pk-seutua ja suurimpia kaupunkeja lukuunottamatta on aika yleinen. Eikös Suomessa joukkoliikenne toimi melkoisen hyvin?
Joukkoliikenne toimii aika hyvin ainakin Helsingin, Tampereen ja Turun seuduilla. Keskisuurissa kaupungeissa voi olla jonkinlaista joukkoliikennettä, mutta tyypillisissä kaupungeissa ehkä yksi bussi päivässä, jota kukaan ei käytä. Pienemmissä kaupungeissa ei ole ollenkaan paikallisliikennettä.

Kaukoliikenteen bussivuoroja on karsittu 10 vuoden aikan rajusti. Kun aloitin opiskelut, pääsi tunnin välein Turusta Sastamalaan. Nyt menee yksi vuoro perjantaina, ja lauantaina kun työssä käyvä ehtisi, ei kulje yhtään vuoroa. Junalla pääsee Tampereen kautta kolmessa tunnissa, kun autolla meni tunti ja vartti.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.05.2023 11:08 ^ Joukkoliikenne jopa pääkaupunkiseudulla toimii aika heikosti. Pyörrän mielipiteeni, jos joku osoittaa miten 60 min julkisilla 13 km matkaan on hyvä diili.
Pääkaupunkiseudulla on kuitenkin parhaat mahdollisuudet liikkua julkisilla. Itse asun Turussa lentokentältä tulevan reitin varressa, ja mihin vain pääsee hyvin. Kaikki tosin menee keskustan kautta, joten pyörällä pääsee vaikka julkiselle hammaslääkäriin nopeammin ja varmemmin, koska aikatauluseuranta on ollut rikki puoli vuotta ja HSL:kin käyttämään appsiin keksitään jatkuvasti uusia tapoja rikkoa se (ainakin iPhonella saa swaipata sen aina pois joka kerta, jos on erehtynyt vakiona tulevaan karttanäykymään koskemaan sen toivossa, että osuisi kärpäsenpaskan kokoiseen pysäkkimerkkiin. Ja useimmissa busseissa seuranta ei toimi olleenkaan paitsi ehkä pysäkkinäytöissä.)

Veljelläni (lääkiksessä post doc labrainssi) ei ollut Helsingissä autoa ennen kuin tuli perintönä vanha rytö kun hänen anoppinsa kuoli yllättäen. Oli helpompi vuorata auto tarvittaessa perheen käyttöön. Aallossa töissä olevalla kaverillani ei taas ole koskaan ollut omaa autoa, vaikka on kaksi lasta. Hänen vihreä valintansa. Kun työpaikka siirtyi Arabianrannasta Otaniemeen, matka ryydytti, mutta nyt on saanut etäillä pääosin.
Vastaa Viestiin