Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mullahan ensi kesänä tulee 8 vuotta täyteen eli akku- ja voimalinjatakuu päättyy. Sitä ennen pitää vaihtaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 31.01.2023 10:20 ...meidän sähköauto on uusi ja tullaan vaihtamaan säännöllisesti uuteen. Mieluusti aina ennen ensimmäistä katsastusta :D
Tuo varmaan perustuu varmaan tähän epänormaaliin tilanteeseen, että sähköt ovat kai pitäneet hintansa hyvin saatavuusongelmista johtuen.

Perinteisesti auton vaihto uuteen 3v takuun päätyttyä tai aiemmin on ollut kallein tapa pitää autoa. Jos sähköjen hinnat alkavat tippua samalla lailla, niin se akkuriskin ottaminen muuttuu houkuttelevammaksi.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 31.01.2023 11:29 Tuo varmaan perustuu varmaan tähän epänormaaliin tilanteeseen, että sähköt ovat kai pitäneet hintansa hyvin saatavuusongelmista johtuen.

Perinteisesti auton vaihto uuteen 3v takuun päätyttyä tai aiemmin on ollut kallein tapa pitää autoa. Jos sähköjen hinnat alkavat tippua samalla lailla, niin se akkuriskin ottaminen muuttuu houkuttelevammaksi.
Näinhän tuo on ollut, mutta etuna on kulujen ennustettavuus. Toisaalta sähköauton kanssa on varaa maksaa vähän enemmän auton arvosta, kun polttoainekulut on niin paljon pienemmät.

Tää nyt liittyy vähän samaan kuin yksi niistä syistä miksi välttelen automaattivaihteita autoissa. Mä en halua ostaa arpaa sen laukeamisesta. Toki kyse on mun henkilökohtaisesta näkemyksestä ja moni toimii ihan toisin. Varmasti moni ostaa vähän vanhempiakin sähköautoja siinä missä automaattivaihteisia autoja. Onhan noissa akkutakuun rajalla myydyissä Tesloissakin vielä aika korkeat hintapyynnit.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Myydyimpiä autoja hinataan eniten, kertoo vakuutusyhtiö. Miten yllättävää...

https://www.hs.fi/talous/art-2000009364036.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Autojen määrän nähden Audi, BMW ja mersu tarvitsevat eniten hinausta:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... c6429d520b

Mutta tuossakaan ei suhteuteta hinausherkkyyttä ajokilometreihin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.02.2023 16:21 Mutta tuossakaan ei suhteuteta hinausherkkyyttä ajokilometreihin.
Kummallakaan tilastolla ei tee mitään, koska ne vaan kertoo mitä autoja käytetään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos hinaus suhteutetaan ajokilometreihin, niin kyllähän se kertoo millä todennäköisyydellä jäädään tien päälle suhteessa ajoihin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.02.2023 20:27 ^ Jos hinaus suhteutetaan ajokilometreihin, niin kyllähän se kertoo millä todennäköisyydellä jäädään tien päälle suhteessa ajoihin.
Niin jos, mutta kun ei suhteuteta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielenkiintoinen artikkeli (faktaa vai fiktiota?) Toyotan ongelmista

https://thedriven.io/2023/01/30/toyota- ... -vehicles/
So even if Toyota is somehow able to match Tesla's production growth rate on BEVs, it would only hit 1 million EVs by 2031, by which time many analysts believe the global car market will be 100% electric.
Eli vuonna -31 Toyota voisi myydä 90% vähemmän autoja kuin nyt..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Tuolta se disruptio näyttää.

Encumbentit hidastelee kannibalisaation takia. Sitten juna lähtee, tuut-tuut! Eikä niitä entrantteja enää saada kiinni. Ei auta, vaikka laittas sen androidin ittekin luuriin. Toki ne kilpailuedutkin menevät uusiksi. Voimalinjalla ei enää ole merkitystä ja akku on iso juttu.

EDIT: Minusta Toyota hidastelee, koska se ei löydä omaan ajatteluunsa sopivaa ratkaisua sähköauton toteutukseen. Tuotantokykyä sitten kyllä löytyy, kun on aika painaa kaasua. Tosin akut ovat arvoitus.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Taidan tänään laittaa Model Y:n tilaukseen.

Ajattelin kokeilla myydä Model S:n itse. Aiemmin olen aina myynyt oman auton autoliikkeelle tai mennyt vaihdossa. Saa nähdä minkälainen kokemus on tiedossa. Motivaattorina itse myyntiin, että tod. näk. siitä saa muutaman tonnin enemmän kuin autoliikkeelle myydessä, eli tulee siitä pakostakin melko hyvä tuntipalkka. Tietysti, jos tulee paljon renkaanpotkijoita, menee hermo. Saattaa tietysti käydä niinkin, että puhelin ei soi. Vaikka hinnastahan se on kiinni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eilinen päivä meni Model S:n kanssa jumpatessa. Ensin ulkopesu ja ulkokuvat, sitten romujen tyhjennys. Sitten pesuaineella ja kuituliinalla katon ja palkkien verhoilusta tahroja ja pois ja sitten lähi-idän pojille muuhun sisäpesuun (eivät myyneet katon verhoilun pesua). Sen jälkeen sisätilojen kuvaus.

Kuvausta varten ostin

https://www.clasohlson.com/fi/LED-renga ... icQAvD_BwE

Nyt olisi tarvikkeet Only Fansia varten myös!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.02.2023 9:13 Taidan tänään laittaa Model Y:n tilaukseen.
Miksi menisit merta edemmäs kalaan? Alakerrassa myydään hyviä hybridiautoja?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.02.2023 9:15 Nyt olisi tarvikkeet Only Fansia varten myös!
Minä tienaan Only Fansissa paremmin kuin lääkärinä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000009373937.html
Täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli tammikuussa 26 prosenttia
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos sähköistä puolet rekisteröitiin uudellemaalle, niin uudellamalla sähköjen osuus on ollut tosi kova?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.02.2023 11:20 ^ Jos sähköistä puolet rekisteröitiin uudellemaalle, niin uudellamalla sähköjen osuus on ollut tosi kova?
Työsuhdeautoissa varmasti kannustaa mukavasti se, että sähkiksen autoedun verotusarvo on alhaisempi ja työnantajan tarjoamaa latausta käyttöedussa ei veroteta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^En tiedä, onko joku tukholma-syndrooma tms. mutta vähitellen olen alkanut pitää tuosta. Mukavan perverssin näköinen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jenkien avolavainto on niin käsittämätön, että Musk ei varmaan kyennyt tekemään "normaalia" avolavaa, vaan piti tehdä "ironinen". Avolava-LARPpaajalle Cybertruck on luultavasti parempi kuin F-150 Lightning.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.02.2023 15:15 ^ Jenkien avolavainto on niin käsittämätön
Avolava on ihan fiksu vekotin moneen käyttöön, mutta toki autolle pitää olla jotain mahdollisesti sotkevan kaman roudauskäyttöä että se kannattaa. Mun vanhemmilla oli pitkään avolava kakkosautona ja kun se oli olemassa, niin kyllä sille maaseudulla oli paljon hyötykäyttöä ja työmatkaliikenteessä toimi siinä missä tavallinenkin auto. Toki peräkärry toimii aika hyvin avolavan korvikkeena.

Jos nykyiset avolavat ei olisi niin kalliita, niin meilläkin olisi saattanut sellainen olla toisena autona täyttämässä vetokykyisen auton roolin. Nyt päädyttiin katumaasturiin. Mä tykkään muotokielestä tosi paljon. Vallankin katetun lavan kanssa.

Kuva

Tuon muotokielen kun saisi suburban tyyppisenä korina ranskalaisena nelivetona niin olisin ihan myyty :lol:
Peugeot 5008:sta puuttuu neliveto ja vähän pituutta. Muuten se on aika unelmavekotin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En kiellä avolavan käytännöllisyyttä, mutta jenkeissä niitä on 20% autoista.

Uudella maalla muuten sähköjä oli 37% uusista rekisteröidyistä:
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/hen ... /#f839d1fe
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.02.2023 16:12 ^ En kiellä avolavan käytännöllisyyttä, mutta jenkeissä niitä on 20% autoista.
Toki jenkkien kohdalla siinä on mukana kulttuurillisia tekijöitä. Isot autot ja moottorit on suosiossa ja truckit ovat niitä isoimpia dinosauruksia. F350 taitaa olla noin 7,5m pitkä ja leveyttä sekä korkeutta sitten sopivassa suhteessa. Hummer on pikkuauto sen rinnalla.

EDIT: Toki sieltä puuttuu myös eurooppalaiset kaupungit ahtaine katuineen. Väljässä kaupungissa on helppo pysäköidä isompikin auto.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Just tuosta syystä Cybertruck voikin menestyä. Näyttää avolavalta, mutta on luultavasti muuten suunniteltu eri lähtökohdista kuin F150, Ram ja Silverado.
Vastaa Viestiin