Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2019 11:16
Vagabondo kirjoitti: 02.05.2019 10:55
Voittajina järjestelmässä on olleet uusilla autoilla ajavat.
Tätä kohtaa en ymmärrä. Miten nykysysteemissä uuden ison maasturin ostaja hyötyy siitä, että joutuu maksamaan yli 30 tonnia autoveroa?

Jos menisin kauppaan ja ostaisin uuden Q7:n, joutuisin maksamaan 32-36t autoveroa

https://content.audi.fi/Extra/Hinnasto. ... %20119.pdf

Tietenkin saan auton edelleen myytäessä osan tuosta reilusta 30 tonnista takaisin, mutta mun on vaikea nähdä, että hyötyisin siitä?
Siis uudella autolla ajavat hyötyvät siitä, että autot menettävät Suomessa arvoaan muuta eurooppaa hitaammin. Mähän jo taannoin kaivoin sulle Q7:n luvut, jotka osoittivat, että Saksassa ja Suomessa uuden ja, muistaakseni 3 vuoden ikäisen, käytetyn auton hintaero oli sama. Ensimmäinen omistaja ei siis maksanut autoverostaan kuin korot.

Nyt menee mutuiluksi, mutta käsittääkseni tuontiautosta maksettavaan veroon tulee ikävähennys, jonka takia Saksasta tai Ruotsista tuotu auto on sitten loppuhinnaltaan edullisempi. Jotta ulkomaantuonti ei kannattaisi tulisi kotimaisista autoista hyvittää tämän ikävähennyksen verran vähemmän autokaupassa. Kotimarkkinoilla autoliikkeet siis hyvittävät liian hyvin käytetyistä autoista verrattuna Saksaan tai Ruotsiin. Homma toimiin niin kauan kuin se pystytään pitämään suljettuna.

Autoveron poiston myötä ulkomaan tuonti ei poistu ennen kuin autot halpenevat kotimaassa samaan tahtiin kuin Saksassa tai Ruotsissa, jolloin uuden auton ostaja joutuu maksamaan saman välirahan ja vuosittaiset verot päälle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21328
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2019 11:16
Vagabondo kirjoitti: 02.05.2019 10:55
Voittajina järjestelmässä on olleet uusilla autoilla ajavat.
Tätä kohtaa en ymmärrä. Miten nykysysteemissä uuden ison maasturin ostaja hyötyy siitä, että joutuu maksamaan yli 30 tonnia autoveroa?
Tossa viitattiin käytettyjen hintoihin, ei veroihin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 02.05.2019 11:50
James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2019 11:16
Vagabondo kirjoitti: 02.05.2019 10:55
Voittajina järjestelmässä on olleet uusilla autoilla ajavat.
Tätä kohtaa en ymmärrä. Miten nykysysteemissä uuden ison maasturin ostaja hyötyy siitä, että joutuu maksamaan yli 30 tonnia autoveroa?

Jos menisin kauppaan ja ostaisin uuden Q7:n, joutuisin maksamaan 32-36t autoveroa

https://content.audi.fi/Extra/Hinnasto. ... %20119.pdf

Tietenkin saan auton edelleen myytäessä osan tuosta reilusta 30 tonnista takaisin, mutta mun on vaikea nähdä, että hyötyisin siitä?
Siis uudella autolla ajavat hyötyvät siitä, että autot menettävät Suomessa arvoaan muuta eurooppaa hitaammin. Mähän jo taannoin kaivoin sulle Q7:n luvut, jotka osoittivat, että Saksassa ja Suomessa uuden ja, muistaakseni 3 vuoden ikäisen, käytetyn auton hintaero oli sama. Ensimmäinen omistaja ei siis maksanut autoverostaan kuin korot.

Ei hän silloinkaan siitä hyödy :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 02.05.2019 11:50
Nyt menee mutuiluksi, mutta käsittääkseni tuontiautosta maksettavaan veroon tulee ikävähennys
Mun käsittääkseni autosta ulkomailta tuotaessa ei nykysysteemissä (joskus aikoinaan kyllä) tehdä mitään kummempia laskutoimituksia tai vähennyksiä. Katsotaan ainoastaan kolmannen osapuolen ylläpitämästä kannasta, mitä vastaavasta käytetystä maksetaan Suomessa ja kun tiedetään, paljonko vastaavassa käytetyssä aikoinaan oli käyttöönottohetkellä prosentuaalisesti autoveroa, siitä saadaan jäljellä olevan autoveron määrä, joka tuotiautosta pitää maksaa.

Eli kuvitteelinen esimerkki (summat hatusta).

Tuot Ruotsista vm 2010 Q7:n. Tulli katsoo, että vastaavan arvo Suomessa tällä hetkellä on 30 000 euroa. Tulli tietää, että vastaavan auton rekisteröintihetkellä Suomessa kyseisen kaltaisen auton vero oli 30%. Eli tällä hetkellä 30t:n arvoisessa autossa on veroa 30% eli 9t, eli tuontiautostasi maksat veroa 9t. Veron määrään ei siis lainkaan vaikuta se, mitä siitä Ruotsissa maksoit.

Oikeus on päättänyt, että tuodusta autosta ei saa periä enempää veroa kuin mitä vastaavassa suomalaisessa on veroa jäljellä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2019 12:19 Tuot Ruotsista vm 2010 Q7:n. Tulli katsoo, että vastaavan arvo Suomessa tällä hetkellä on 30 000 euroa. Tulli tietää, että vastaavan auton rekisteröintihetkellä Suomessa kyseisen kaltaisen auton vero oli 30%. Eli tällä hetkellä 30t:n arvoisessa autossa on veroa 30% eli 9t, eli tuontiautostasi maksat veroa 9t. Veron määrään ei siis lainkaan vaikuta se, mitä siitä Ruotsissa maksoit.
Joo, ton tiesin, että määräytyy Suomen hintojen mukaan, eikä sen mitä autosta oikeasti maksettiin. Mutta teoriassa tuon järjestelmän pitäisi tehdä tuonti kannattamattomaksi, jos vaan Suomessa käytetyistä autoista pyydettäisiin markkinahintaa. Se, että tuonti kannattaa, todistaa käytettyjen autojen hintatason olevan liian korkea. Ihan autokauppiaiden oma moka.

Mä ajan itse niin halvoilla autoilla, etten ole jaksanut selvitellä tuonteja, kun olen kokenut hyödyn jäävän liian pieneksi kaiken säätämisen kanssa. Riski kilometrihuijauksiin luultavasti vielä kasvaa mitä vanhempi auto kyseessä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Käytettyjen hintataso varmasti pitkällä tähtäimellä asettuu sille tasolle, että tuonti ei enää juuri kannata. Uusin oikeuden päätös, jonka mukaan käytettyjä tuotavia ei voi verottaa nykyisen CO2_taulukon mukaan, vaan ostohetkellä vallinneen, on mun käsittäkseni jtn 3 vuotta vanha.

Edit: 2014 joulukuussa tuli. Aika rientää. Mutta edelleen mahdollista, että käytettyjen hintataso ei ole tuohon vielä täysin reagoinut, kun tuonnin lisääntyminenkin kestää aikansa, kun juttu huoltoaseman baarissa kiertää. Tuonti jatkuu niin kauan, kuin se kannattaa.

https://www.auto-saksasta.fi/articles.php
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23466
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Samaan aikaan uutisoidaan, että akkumetalleista tuleepi pulaa ja sitten tämä. Onkohan suositus "Osta teslaa" kovin vaffa just nyt?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 03.05.2019 13:50
Samaan aikaan uutisoidaan, että akkumetalleista tuleepi pulaa ja sitten tämä. Onkohan suositus "Osta teslaa" kovin vaffa just nyt?
Sen kun tietäisi, olisi rikas :-D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23466
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Suomessa monella Model 3:n "rocker panel"-alue jo muutaman tuhannen km:n jälkeen pahasti naarmuinen. Liittyy ilmeisesti siihen, että 3:ssa ei ole roiskeläppiä, eikä myöskään muovia ko. alueella. Model S:ssä tuo rocker panel on mustaa muovia ja sen kanssa ei ongelmaa. 3:ssa sen sijaan metallia. Omistajat yrittävät saada kuluttajaviranomaista nostamaan joukkokannetta (olisi Suomen ensimmäinen), koska Tesla ei suostu korvaamaan.

Suurimmassa osassa eri automalleista on joko roiskeläpät tai muovinen rocker panel.

Jos itse 3:n ostan, täytyy heti laittaa PPF-maalinsuojakalvo vähintään tuolle alueelle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ensimmäistä kertaa elämässäni tilasin autoon jatkovakuutuksen. Model S:n vakuutus päättyy ensi kuussa, ostin 2 vuoden jatkovakuutuksen, 40 t km. 1900 €. Myyjänä Allianz.

Edit: ei "jatkovakuutus", vaan takuu.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 23.05.2019 8:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Tarkoitatko takuuta?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Anteeksi maalaisuuteni. Takuusta oli kyse!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21328
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2019 8:28 Ensimmäistä kertaa elämässäni tilasin autoon jatkovakuutuksen.
Ostitko samalla Huawein luurin?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2019 9:18
James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2019 8:28 Ensimmäistä kertaa elämässäni tilasin autoon jatkovakuutuksen.
Ostitko samalla Huawein luurin?
En nyt pysty seuraamaan tätä ajatuskulkua :?:

Meinaatko, että jatkotakuu on niin huono diili? Tietenkin lähtökohtaisesti jatkotakuu on huono diili, koska vakuutusyhtiöiden liikeidea on kerätä enemmän maksuja kuin maksaa korvauksia..

Itse kuitenkin halusin alentaa riskitasoani ja maksaa kerran 1900 euroa ja välttää se mahdollisuus, että tulee useamman tonnin laskut kahden vuoden aikana. Pieni lisäosa tuossa on, että jos takuun voimassaoloaikana auton myy yksityiselle eteenpäin, takuu säilyy. Jos liikkeeseen, saa jäljellä olevan takuun arvon pro rata takaisin.

Naamakirjakeskustelujen perusteella Allianz on maksanut korvauksia ilman ongelmia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2019 9:30 Meinaatko, että jatkotakuu on niin huono diili? Tietenkin lähtökohtaisesti jatkotakuu on huono diili, koska vakuutusyhtiöiden liikeidea on kerätä enemmän maksuja kuin maksaa korvauksia..
Mä aina toivon, ettei tarvitsisi mistään vakuutuksista hakea korvauksia. Se on aina se paras optio. Diili, jossa tappiolle jääminen on toivottavaa :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2019 9:18
James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2019 8:28 Ensimmäistä kertaa elämässäni tilasin autoon jatkovakuutuksen.
Ostitko samalla Huawein luurin?
Firman autolla ei ole kuluttajansuojaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^harmittaa, kun talo ei ole vieläkään palanut!1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 23.05.2019 9:54
sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2019 9:18
James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2019 8:28 Ensimmäistä kertaa elämässäni tilasin autoon jatkovakuutuksen.
Ostitko samalla Huawein luurin?
Firman autolla ei ole kuluttajansuojaa.
Ja neljä vuotta vanha auto, virhevastuu alkaa olla jo heikkoa luullakseni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Näin tän liikenteenjakajan pari päivää sitten kun ajoin siitä ohi. Viimesen päälle tehty mä oon vaan töissä täällä -asennus :D

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006115419.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14905
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2019 9:55
So Hard kirjoitti: 23.05.2019 9:54
sivustahuutaja kirjoitti: 23.05.2019 9:18

Ostitko samalla Huawein luurin?
Firman autolla ei ole kuluttajansuojaa.
Ja neljä vuotta vanha auto, virhevastuu alkaa olla jo heikkoa luullakseni.
Kyllä se kauppalain pohjalta vähän kehnolla tolalla on joo. Pitäisi olla selkeä valmistus- tai suunnitteluvirhe.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Ei kait saarekkeen vinossa olo ole virhe vaan suunniteltu juttu? Mutta tietysti hankala, kun tuollaisia ei ole muualla, niin autoilija ei varaudu siihen, että saareke on vinossa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9401
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2019 10:05 ^^Ei kait saarekkeen vinossa olo ole virhe vaan suunniteltu juttu?
Se vähän riippuu siitä miten seuraavat saarekkeet asennetaan. Jos ne on samalla tavalla vinossa, niin kyseessä on suunnitelma. Mutta jos ne on suorassa, niin kyseessä virhe. Vähän niin kuin musiikissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25571
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 23.05.2019 10:10
James Potkukelkka kirjoitti: 23.05.2019 10:05 ^^Ei kait saarekkeen vinossa olo ole virhe vaan suunniteltu juttu?
Se vähän riippuu siitä miten seuraavat saarekkeet asennetaan. Jos ne on samalla tavalla vinossa, niin kyseessä on suunnitelma. Mutta jos ne on suorassa, niin kyseessä virhe. Vähän niin kuin musiikissa.
:)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin