Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25606
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 02.10.2019 8:35 Mutta osa on hallinnollisesti osakkaan vastuulle, osa taloyhtiön. Esimerkikisi ulko-oveen tekee rempat taloyhtiö ja sisäoveen osakekirjojen haltija. Asukas saa edes räveltää ulko-ovea. Samoiten kaikki parkkipaikkaan liittyvä on taloyhtiön kontolla.
Tietysti muutos vaatii taloyhtiön luvan. Ei kait kukaan ole ollut tästä eri mieltä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25606
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuten sanoin, useampikin toimija muuttaa lämmityspaikkoja latauspaikoiksi. Tässä muutama

https://www.latari.fi

https://www.satmatic.fi/2_16A_JS_30_mA_ ... 59eTolppa/

https://www.parkkisahko.fi/tuotteet/lam ... BwEALw_wcB
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 02.10.2019 9:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 02.10.2019 8:13
Kysyit että mikä on taloyhtiön omaisuutta. Vastasin että kaikki. Kyllä se asuntoon seinään ruuvattu ilppikin on. Siitä on tullut ko. Rakennuksen osa ja taloyhtiö omistaa rakennuksen.
Ok. Tuo omistusaspekti ei tule selvästi esiin kiinteistöliiton lakimiesten kirjoituksista. Eli ilppi on taloyhtiön omaisuutta muutoksen jälkeen ja sopimuksella voidaan sitten siirtää kunnossapitovastuuta osakkaalle. Ilpin poistaminen olisi uusi muutostyö ja jos muuta ei sovita, niin poistettu ilppi kuuluu taloyhtiölle. Latausboksi sitten samaan tyyliin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25606
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onko tosiaan niin, että jos osakas laittaa ilmalämpöpumpun taloyhtiön seinään, se muuttuu taloyhtiön omaisuudeksi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2019 9:44 Onko tosiaan niin, että jos osakas laittaa ilmalämpöpumpun taloyhtiön seinään, se muuttuu taloyhtiön omaisuudeksi?
Ilp on muutostyö rakennukseen. Sen poisto on yhtä lailla rakennuksen muutostyö eikä sitä saa ilman hallituksen lupaa tehdä. Niin kauan kun se on kiinni rakennuksessa, se on osa rakennuksen aineistoa ja tarpeistoa ja siten rakennuksen omistajan omaisuutta. Poistamisen jälkeen se on tietysti osakkaan omaisuutta, mutta sitä ei saa poistaa jos taloyhtiö ei anna siihen lupaa.

Toki osakas saa osakkeet myydessään hyödyn ilp:n tuomasta arvonnoususta.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25606
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voisiko taloyhtiö irrottaa ko ilp:n ja myydä sen pitää rahat?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2019 10:56 Voisiko taloyhtiö irrottaa ko ilp:n ja myydä sen pitää rahat?
Teoriassa voi jos on ottanut huoneiston hallintaansa.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

So Hard kirjoitti: 29.09.2019 13:43 Aika harva taloyhtiö on vielä tehnyt asialle mitään. Otaksun että jossain vaiheessa tulee lakisääteinen pakko.
Dodii.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... c7be5c4880
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tässä kohtaa tuo koskisi vanhoja yhtiöitä vain isojen uudistusten yhteydessä.

Taloyhtiön kannalta homma on jo nyt simppeli:

1. Ennen kuin EV on kustannustehokkain vaihtoehto, ainoastaan ymppähörhöt tai muuten sekavat osakkaat hommaavat EV:n --> Osakas sekoilkoon omilla rahoillaan. Latauspaikat eivät kummoisesti vaikuta yhtiön arvoon.

2. Kun EV muuttuu kustannustehokkaimmaksi kulkupeliksi, vanhoista ja uusista osakkaista moni varmaan haluaisi EV:n ja lisäksi latausinfra vaikuttaa yhtiön arvoon --> Latausinfraa kannattaa rakentaa pienimuotoisesti ilman isoja remppoja ja isommin sitten remppojen yhteydessä.

Tällä hetkellä vanhalla yhtiöllä suurin päänsärky liittyy osakkaiden tasavertaiseen kohteluun. Silloinkin ongelma liittyy lähinnä näihin sähkötolppaa järeämpiin ratkaisuihin, jolloin infra ei ehkä kestä montaa pikalataajaa. Tällöin pitää jotenkin fiksusti allokoida latausaikaa, ilman että touhu muuttuu vittumaiseksi hallinnoida. Teknologia hoitaa tämän ongelman takuulla heti kun kysyntää on, mutta tällä hetkellä avaimet käteen halpoja kapasiteetin hallintaratkaisuja ei saa kaupasta.

Luultavasti tulevaisuudessakaan kaikki eivät voi pikaladata holtittomasti koska lystäävät, vaikka yhtiön infra sen kestäisi. Luultavasti siirtohinnoittelu muuttuu sulakepohjaiseksi, jolloin taloyhtiö tarvitsee ratkaisun, joka pitää kuorman hallinnassa. Jos kapasiteetti on fiksusti hallittua, niin käyttäjä ei tuosta kärsi. Suurin osa pärjää verkkaisemmalla latauksella, koska auto on kiinni piuhassa yön. Sitten jonkun appisin kautta voi kertoa nopeammasta lataustarpeesta, jolloin saa auton täyteen ennen iltatansseja.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pakko tulee vanhoihin yhtiöihin myöhemmin yleisemmin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Toivottavasti parkkipaikan asfaltointi suoritetaan ennen lain voimaanastumista.

Ja mikähän tuo "suurempi remontti" on? Ikkunaremontti?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ varmaan sellaiset rempat, joissa sähköjä uusitaan tai tehdään kaivuuhommia.

En muuten ymmärrä, miksi et haluaisi yhtiön hoitavan kaapelointeja asfaltoinnin yhteydessä? Nehän on vitun kalliita tehdä erillisenä. Ei sitä sähkökeskusta tartte uusia, vaikka kaapeloinnin hoitaisi tässä kohtaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No joo, kunnon kaapelit voi heittää valmiiksi samalla. Jos niille joskus vaikka tulisi käyttöä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikä edes tartte kaapeleita, kunhan putkittaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aika paljon helpompi pistää pelkkä piuha. Suorat putket tuskin onnistuu ja mitähän pikalataus vaatii, kympin tai kuudentoista kaapelit? Kuitenkin vaatisi koneen vetämään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

1.0 Ecoboost sarjahybridissä
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/7 ... 1cf89b1707

1.0 Ecoboost + bensat + rakenteet + generaattori = n. 150 - 200 kg ylimääräistä. Periaatteessa tuo voisi todella paljon ajavalle olla hyvä diili. Normiajolla jatkuva 200kg ylimääräistä massaa tuntuu yliampuvalta vain, jotta sen pari kertaa vuodessa voisi tehdä pitemmän reissun ilman lataustaukoja.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.10.2019 15:40 1.0 Ecoboost sarjahybridissä
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/7 ... 1cf89b1707

1.0 Ecoboost + bensat + rakenteet + generaattori = n. 150 - 200 kg ylimääräistä. Periaatteessa tuo voisi todella paljon ajavalle olla hyvä diili. Normiajolla jatkuva 200kg ylimääräistä massaa tuntuu yliampuvalta vain, jotta sen pari kertaa vuodessa voisi tehdä pitemmän reissun ilman lataustaukoja.

Paljonko saman rangen tuovat akut painavat?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Hyvä pointti. 500kg akkuja antaa noin 400 km. Eli 200 kg Ecoboost + 300kg akut antaisi 240 km sähköllä ja sitten reippaasti rangea bensalla. Eli jos ajaa usein yli 400km tiukalla aikataululla niin Fordin hybridi on ihan jees.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Mikäs noissa TAVALLISISSA, ei hybridi- 1,0 ecoboosteissa ihmisiä pitäisi mietityttää? Minä en tykännyt traktorin äänestä kun oon kokeillut , mutta onko niissä todettu jotain huonoa puolta tavalliseen moottoriin?

LOKA-ARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25606
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stadinarska kirjoitti: 10.10.2019 22:27 Mikäs noissa TAVALLISISSA, ei hybridi- 1,0 ecoboosteissa ihmisiä pitäisi mietityttää? Minä en tykännyt traktorin äänestä kun oon kokeillut , mutta onko niissä todettu jotain huonoa puolta tavalliseen moottoriin?

LOKA-ARSKA
Esson baarissa tiedetään, että kolmepyttyinen kone ei voi kestää. Samat miehet tietävät myös, että sähköauton akku pitää vaihtaa viimeistään viiden vuoden päästä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Litraiset pikkukoneet on pahempia nox-saastuttajia kuin dieselit.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25606
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^juu Esson baarissa ollaan NOx päästöistä tosi huolisaan.

Onko sulla lähdettä tuohon, että ahdetut 3-pyttyiset olisivat muita pahempia NOx lähteitä?

edit: löysin https://www.driving.co.uk/news/eco-engi ... ons-index/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Anteeksi hieman viivästynyt vastaus

Kiitos hienoista vastauksista myös minun kysymyksiini.
Täällä ollaan kyllä ehdottomasti keskimääräistä valistuneempia. Ihan päätä pyöritän.

RESPECT teille osaajille! Nimittäin minäkin tiedän aikalailla autoista, mutta nuo analyysit teiltä joltain kyllä tekee vaikutuksen!

Itse en vieläkään ole osannut vaihtaa autoa! Mitenkäs te ajattelette, onko Audi A4 tai Volswagen Golf tai Mersun B-sarja tai Toyota Corolla Hybrid tai Ford Focus tai Mondeo. Mikä näistä olisi arveluttava ja mikä kiinnostavin nykytilanteessa?? Diesel nyt vielä vai bensa vai hydrid ja halpeneeko sähköautot sikana?? Daciaa en nyt kuitenkaan "uskalla" ostaa. Mun hintaraja on noin 35000 euroa. En kestä laittaa autoon enempää rahaa

LOKAPOIKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25606
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Syyskuussa Suomessa Model 3 oli rekisteröintitilaston sijalla 14, jakoi sijan BMW 3-sarjan kanssa. Mersun C sarja oli sijalla 29. Alkaa olla varsin mainstreamia.

Ykkösenä oli Toyota Corolla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9420
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Onko kellään kokemusta kuin jyrkästi kilometrit nostaa yksityisleasingin hintaa? Ei tartte mitään tarkkaa, mutta jonkunlainen arvio hintaluokasta paljonko 10tkm vuodessa lisää maksaa kuukaudessa. Pyöritäänkö jossain 50€, 100€ vai 200€ hintaluokassa?

Ihan uteliaisuudesta, kun lehtijuttujen perusteella e208n leasinghinnan arvioidaan jäävän alle 400€, mutta se on varmaan laskettu jollain 10tkm/vuosi ajomäärällä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin