Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2019 10:40
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2019 9:47 Kaikissa polttiksissa, joilla olen viime vuodet ajanut, voi klikata vilkkua kerran ja vilkuttaa sitten 3 kertaa.
Missäs tilanteessa 3 välähdystä riittää?
Kaistanvaihdoissa joissa tilaa on jo valmiiksi.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ vilkkua käytetään hyvissä ajoin ennen toimenpidettä ja koko toimenpiteen ajan. Aika nopea kaistanvaihto, jos kolmella räpsyllä kerkee. Benari tietty on niin nopee, että ei tartte yhtään räpsyä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2019 10:45 ^ vilkkua käytetään hyvissä ajoin ennen toimenpidettä ja koko toimenpiteen ajan. Aika nopea kaistanvaihto, jos kolmella räpsyllä kerkee. Benari tietty on niin nopee, että ei tartte yhtään räpsyä.
Jos on valmiiksi tilaa, "hyvissä ajoin" on melko joustava käsite.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ei ole kovin fiksua jättää tekemättä vilkun käytöstä rutiinia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2019 10:56 ^ ei ole kovin fiksua jättää tekemättä vilkun käytöstä rutiinia.
Vilkun käyttö on rutiinia. Kyllä yksi koira voi osata kaksi temppua - tyhjään tilaan meno ja lyhyt informointi muille siitä vs. tiukempaan tilaan meno jossa kerrotaan muille että täältä haluttaisiin tulla.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tietysti Yariksen perinteinen vilkku mahdollistaa rattimiesten puolikasvilkutuksen. Sillä säästää pitkässä juoksussa isot rahat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 17.09.2019 11:01
sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2019 10:56 ^ ei ole kovin fiksua jättää tekemättä vilkun käytöstä rutiinia.
Vilkun käyttö on rutiinia. Kyllä yksi koira voi osata kaksi temppua - tyhjään tilaan meno ja lyhyt informointi muille siitä vs. tiukempaan tilaan meno jossa kerrotaan muille että täältä haluttaisiin tulla.
Juu, mulla on nuo kaksi tapaa vilkuttaa. Kolmea vilkutusta käytän, jos tilaa on valmiiksi riittävästi.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 17.09.2019 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Eiks tää ole yksi niistä jutuista, joilla iltapäivälehdet ovat jo jonkin aikaa yrittäneet kiihottaa persumielisiä, eli että ensi vuonna voimaan tuleva tieliikennelaki olisi niin tiukka suuntavilkkumääräysten suhteen, että normaali 3 väläyksen kaistanvaihtovilkku ei enää Suomessa riitä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 17.09.2019 11:12 Eiks tää ole yksi niistä jutuista, joilla iltapäivälehdet ovat jo jonkin aikaa yrittäneet kiihottaa persumielisiä, eli että ensi vuonna voimaan tuleva tieliikennelaki olisi niin tiukka suuntavilkkumääräysten suhteen, että normaali 3 väläyksen kaistanvaihtovilkku ei enää Suomessa riitä?
Se taisi olla erään komisarion oma tulkinta.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2019 9:28

Jos tämä huhu pitää paikkansa, niin Tesla onnistui jo.
https://www.autoblog.com/2019/09/17/tes ... ar-record/

Saa sitä saivarella ja halkoa hiuksia, mutta ei Yaris kierrä nyrreä 7:23, vaikka kuinka laittaisi tehoputkea.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu. Mutta kyseessä on Teslan proto. Varmasti Possua harmittaa Teslan FUD-taktiikka, jossa Tesla tuo protonsa radalla viedäkseen huomiota Possun tuotantomallilta. Mutta tuo FUDi varmaan toimii kohtalaisesti. Osa päättää odottaa uutta Plaid-Teslaa.

JOs joku ihmettelee, mistä nämä Ludicrous ja Plaid -mallit tulevat, niin Spaceballs-leffasta

Kuva

Kuva
Kyllä. Musk on nörtti.

Kun tilaa Teslan, tulee vahvistukseen tämä kuva

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ renkaita lukuunottamatta kaikki protossa oleva vaikuttaisi olevan siirrettävissä tuotantomallin sporttiversioon. Lämmöt on varmasti olleet ne haasteellisimmat, mutta 3:sessa lämmöt ratkottiin jo tarpeelliselle tasolle.

”Hitaampi kuin Taycan” olisi sekin Teslalle ihan hyvä markkinointiviesti. Jos minä jäisin Hamiltonille sekunnin jälkeen, niin hävettäisi yhtään.

Sinänsä jännä tuo Plaid. Voisi viitata siihen, että ajatus ”AMG” versiosta on elänyt alusta asti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.09.2019 8:49

Sinänsä jännä tuo Plaid. Voisi viitata siihen, että ajatus ”AMG” versiosta on elänyt alusta asti.
Juu. Kyllähän se, että eka viritysversio oli "ludicrous" kertoo, että tarkoitus oli myöhemmin tehdä "plaid" :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Ystävä (liian hyvä ystävä hukattavaksi :D ) etsii edullista autoa ja hän on iskenyt silmänsä Dacia Sandero Stepwayhin.

Olinkin koeajamassa sitä viime viikonloppuna. Minusta oli suht. karvalakkimalli. Takku sentään 3 vuotta eikä se ainakaan ruma ole.

Kannattaako sitä, teidän idän tietäjien mukaan, ostaa? Siis hinta on olellainen sikäli, että olisi jotain 12-14000 egeä.

Eli hajoaako tai mitä mahdollisesti on edessä? Minä itse suosittelin Volswagen Poloa ihan noin intuition äänenä, mutta olisiko tuo Dacia kuitenkin järkevämpi kun on noin halpa ja kun on jopa kolmen vuoden takuu.

Ajaa vuodessa noin 1500 km kuussa eli eli...noh...minä OLEN ollut hyvä päässälaskija... 15000+3000 eli 18000 km noin.

SYYSDACIA?
Siis metallinsinistä ajatteli
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Poijaat ja tyttöset!

Koettakaa wastata tuohon kusimukseeni edellä. Jos teillä on jollain vankka ajatus tai tunnette jonkun jolla on Dacia..

SYYSARSKIS
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos pää mahtuu Daciaan, varmasti järkiostos.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Tutulla on Dacia ja olen sillä joskus ajanut. Vuosimalli on sieltä merkin alkutaipaleelta, joten en tiedä onko miten muuttunut. Toimiva auto ollut. Ei mitään merkittäviä tekniikkamurheita. Halvan hinnan kyllä huomaa vähän kaikessa, mutta kyllä siinä hinta-laatu -suhde on kohdallaan. Jos ajo-ominaisuudet riittää vaatimustasoon ja tarpeeseen sekä kokee tarvitsevansa ison auton halvalla, niin voi olla järkevä valinta. Itselleni en hankkisi koskaan. Ennemmin ajan vanhalla hyvällä autolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

TM oli näköjään päässyt koeajamaan e208n: https://tekniikanmaailma.fi/tm-ajettua- ... nnyksella/

Artikkelin mukaan parempi ajettavuus kuin polttisversioilla, joten ilmeisesti akusto on sijoitettu kohtuu hyvin Jameksen epäilyistä huolimatta. Sisä- ja tavaratilat myös samat eri moottorivaihtoehdoilla. PSAn vaihtoehdoista Peugeot on mulle ehdoton valinta. Tykkään tuosta pienestä ratista ja ylhäällä olevasta mittarista. Perinteisessä ratkaisussa mulla aina pyrkii ratti mittarin yläreunan eteen ja joutuu tekemään kompromissin ajoasennon ja mittariston näkyvyyden kanssa. Peugeotin vähän jämäkämpi alusta on myös minun makuuni sopiva kompromissi suorituskykyä ja ranskalaista pehmeyttä.

TM arvioi lähtöhinnan jonnekin 34k€ seutuville. Vaimolla menee tällä hetkellä volvon dieseleihin ja lyhennykseen noin 550€/kk. Aletaan lähestyä tilannetta, että samalla rahalla ajaisi uudella sähköautolla. Mulla ei kyllä ole mitään kokemusta uusien autojen rahoituskuluista, niin vaikea tässä vaiheessa tarkemmin arvioida. Täytyy laskeskella tarkemmin sitten kun autoa pääsee koeajamaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 27.09.2019 9:50 TM oli näköjään päässyt koeajamaan e208n: https://tekniikanmaailma.fi/tm-ajettua- ... nnyksella/

Artikkelin mukaan parempi ajettavuus kuin polttisversioilla, joten ilmeisesti akusto on sijoitettu kohtuu hyvin Jameksen epäilyistä huolimatta. Sisä- ja tavaratilat myös samat eri moottorivaihtoehdoilla. PSAn vaihtoehdoista Peugeot on mulle ehdoton valinta. Tykkään tuosta pienestä ratista ja ylhäällä olevasta mittarista. Perinteisessä ratkaisussa mulla aina pyrkii ratti mittarin yläreunan eteen ja joutuu tekemään kompromissin ajoasennon ja mittariston näkyvyyden kanssa. Peugeotin vähän jämäkämpi alusta on myös minun makuuni sopiva kompromissi suorituskykyä ja ranskalaista pehmeyttä.

TM arvioi lähtöhinnan jonnekin 34k€ seutuville. Vaimolla menee tällä hetkellä volvon dieseleihin ja lyhennykseen noin 550€/kk. Aletaan lähestyä tilannetta, että samalla rahalla ajaisi uudella sähköautolla. Mulla ei kyllä ole mitään kokemusta uusien autojen rahoituskuluista, niin vaikea tässä vaiheessa tarkemmin arvioida. Täytyy laskeskella tarkemmin sitten kun autoa pääsee koeajamaan.
Sähköauton hankintaan saat myös 2t hankintatukea.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2019 8:21 Jos pää mahtuu Daciaan, varmasti järkiostos.
Onko? Eli Daciallako saa halvimmilla kuukausikulyilla tavoitellun palvelutason?

Taannoin kun tuli vaihdettua auto, niin laskin aika tarkkaan eri muuttujien vaikutuksen. Käyttövoima, huolto, arvonalenema ja vakuutukset dominoivat kustannuseroja.

Veikkaisin Dacian ottavan kuokkaan arvonalenemassa ja huolloissa. Luotettavuustilastoissa uusi Dacia vastaa useamman vuoden ikäistä japsia.

Autoilun kokonaiskulujen erot ovat pieniä kun pysytään suunnilleen samalla tavalla speksatuissa autoissa. Ei kannata jonkun 5% eron takia tehdä suuria kompromisseja.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 27.09.2019 9:50
Artikkelin mukaan parempi ajettavuus kuin polttisversioilla, joten ilmeisesti akusto on sijoitettu kohtuu hyvin Jameksen epäilyistä huolimatta. .
Ei dave tehnyt vertausta polttikseen, vaan puhtaaseen ev:hen.

Katsotaan miten e208 myy verrattuna VAG:in dedikoituihin malleihin. Id.3:sen saa samalla hinnalla ja sen tiloja on verrattu passattiin. E208:ia kuvattiin tuossa linkissäsi tiivistunnelmaiseksi. Itse uskon sähköisen voimalinjan hävittävän autojen perinteisiä eroja, jolloin esim. viimeistely ja tilat korostuvat mallia valittaessa. Tiloissa puhtaan ev:n pitäisi pyyhkiä pöytää muilla.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.09.2019 10:40

Taannoin kun tuli vaihdettua auto, niin laskin aika tarkkaan eri muuttujien vaikutuksen. Käyttövoima, huolto, arvonalenema ja vakuutukset dominoivat kustannuseroja.
Eikös se hankintahinta ole ylivoimaisesti tärkein kustannustasoon vaikuttava muuttuja? JOs ostat 100k:n auton, se tulee taatusti kalliimmaksi kuin 10k:n auto..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kaikki varmaan muistavat tämän tuoreen Motivan laskelman
https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... annuksista

Tuossa eGolf maksoi 41k ja jäi pääomakustannusten takia kalliimmaksi kuin polttis-golffit. Jos ID.3 maksaisi suomessa 30k, niin sen pääomakustannus laskisi niin paljon, että ID.3 tulisi halvemmaksi kokonaiskustannuksiltaan kuin polttikset.

ID.3 on tiloiltaan isompi kuin Golf ja luultavasti kiihtyy paremmin. Ajettavuuskin luultavasti parempi painopisteen, väännön ja takavedon ansiosta. Jos siis otetaankin vertailukohdaksi vähän pirteämpi Passat, niin ID.3 alkaa näyttää vielä paremmalta diililtä.

Tai pistetään ihan reilu vertailu pystyyn: Mikä ID.3:sen kilpailija täyttää nämä speksit:
- Takavetoinen
- Tehopainosuhde 125 heppaa per tonni
- Passatin sisätilat
- Tavaratila 385 litraa
- Samat kokonaiskulut

Range on ID.3:sen ainoa heikkous. Ja toki ulkonäkö on vähän mitä on.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2019 11:13 Eikös se hankintahinta ole ylivoimaisesti tärkein kustannustasoon vaikuttava muuttuja? JOs ostat 100k:n auton, se tulee taatusti kalliimmaksi kuin 10k:n auto..
Tuohan on vain rahoituskysymys. Eli tulee huomioiduksi pääomakuluissa; rahoituskulut + arvonalenema. Eli ostohinnalla on aika vähän merkitystä kun pystytään järkevän haarukan sisällä.

100k vs 10k on ihan älytön haarukka. Et taatusti keksi yhtään järkevää esimerkkiä, joissa löytäisit noilla hinnoilla 2 saman palvelutason autoa.

Itse vertailin aikanaan esim. 2007 A6 farkkua tuoreeseen Ocataviaan, koska speksit olivat samat ikäerosta huolimatta. Kokonaiskustannukset menivät hyvin samoihin, vaikka A6 olisi ollut huomattavasti halvempi hankkia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.09.2019 11:30

100k vs 10k on ihan älytön haarukka. Et taatusti keksi yhtään järkevää esimerkkiä, joissa löytäisit noilla hinnoilla 2 saman palvelutason autoa.
Puhumme varmasti vähän toisemme ohi. Tietenkin 100k:n auto on erilainen kuin 10k:n auto. Eihän kait siitä ole epäselvyyttä. Yhtä selvää lienee, että 100k:n auto tulee kokonaisuudessaan kalliimmaksi kuin 10k:n auto?

Mutta jos yritän ymmärtää, mitä sanot, niin varmaan tarkoitat, että pitää vertailla saman hintaisia autoja keskenään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin