Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Joo, 2 eriliasta piuhaa vaatii meillä, mikä on perseestä. Luulisi jonkun jo kehittäneen 2->1 fiksun piuhan, joka osaisi tunnistaa kumpaa haaraa käytetään.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 05.01.2023 14:31
sivustahuutaja kirjoitti: 05.01.2023 14:08
exsu kirjoitti: 05.01.2023 13:58 En olisi itse koskaan valinnut Skodaa, mutta ihan mukava tuo on ollut käytössä.
Maailman paras karvalakkimerkki hands down.
Joo. Voisi ajatella, että Skodan ostaminen määrittää jonkinlaisen auto-ostopäätöksen puhtaan rationaalisen default-peruslinjan. Minkä tahansa muun merkin ostaminen kutsuu psykologista selitystä sille, miksi ostaja erkani rationaaliselta polulta - mitä signaloi, performoi tai kompensoi.
Aavistuksen olen tätä pohtinut Model Y:n sijaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zeekr_001

Olen kuitenkin sen verran epävarma seksuaalisuudestani, että mietin, mitä tuo signaloisi.

Tuo kinostaa, koska olisi ensimmäinen Euroopassa myytävä, joka sisältää MobileEyen SuperVisionin

https://www.mobileye.com/solutions/super-vision/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Joko noi kiinalaiset pärjää törmäystesteissä?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tuota ei ole varmaan vielä Euroopassa testattu, mutta omistaja on Geely, joka puolestaan omistaa esim. Volvon, Lotuksen ja Polestarin

https://en.wikipedia.org/wiki/Geely
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mahtaako tulla Suomeen? Huollot voi olla vähän hankalia muuten.

Eikös tuo luultavasti ole Polestar 3? Polestar 3 varmaan tulee Suomeen ja jos malleissa jotain eroja on, niin 3:sen huollot varmaan pelaa paremmin.
https://www.google.com/search?q=Polesta ... =929&dpr=1
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Toistaiseksi erittäin tyytyväinen Pösön e208n kauppakassina. Hauska ajaa, pieni ja ketterä. Ensi vuonna voimalinja saa päivityksen jossa lisää tehoa ja rangea tarjolla. Ajatus oli pitää nykyistä 2 vuotta, mutta nykyisillä toimitusajoilla uusi pitänee tilata joskus syksyllä, että tuo toteutuu. Jos jäi epäselväksi, niin todennäköisesti jatketaan samalla merkillä ja mallilla. Isompikin sähkö (e308) tulee tänä vuonna myyntiin, mutta ei me tarvita tuon isompaa sähköautoa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2023 8:49 ^ Mahtaako tulla Suomeen? Huollot voi olla vähän hankalia muuten.

Eikös tuo luultavasti ole Polestar 3? Polestar 3 varmaan tulee Suomeen ja jos malleissa jotain eroja on, niin 3:sen huollot varmaan pelaa paremmin.
https://www.google.com/search?q=Polesta ... =929&dpr=1
Zeekr on Geelyn oma sähköautopremium-malli. Mutta koska omistaa myös Polestarin, voi tietysti helposti olla kyse VAG:n tyylistä myydä samaa autoa eri merkeillä. Tässä kiinnostaisi MobileEyen SuperVision.

Zeekr on lupaillut aloittavansa tänä vuonna myynnin Europassa, mutta asiasta on hyvin vähän julkista tietoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Geelyllä on 13 brändiä, joten eiköhän ne mene VAG linjalla.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 8:57 Zeekr on Geelyn oma sähköautopremium-malli. Mutta koska omistaa myös Polestarin, voi tietysti helposti olla kyse VAG:n tyylistä myydä samaa autoa eri merkeillä. Tässä kiinnostaisi MobileEyen SuperVision.
Eikö kaikki autonvalmistajat nykyään käytä samaa pohjalevyä useammassa mallissa?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 09.01.2023 9:15
James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 8:57 Zeekr on Geelyn oma sähköautopremium-malli. Mutta koska omistaa myös Polestarin, voi tietysti helposti olla kyse VAG:n tyylistä myydä samaa autoa eri merkeillä. Tässä kiinnostaisi MobileEyen SuperVision.
Eikö kaikki autonvalmistajat nykyään käytä samaa pohjalevyä useammassa mallissa?
Varmaan, mutta samasta pohjalevystähän voidaan tehdä hyvin erilaisia autoja. VAG:han myy oikeasti käytännössä samaa autoa eri merkeillä..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuten aiemminkin on sanottu, kiinalaiset tulevat laittamaan muun maailman autonvalmistajat jatkossa hyvin ahtaalle. Tuo Zeekrin omistaja Geely on esim. Kiinan vasta seitsemänneksi suurin autonvalmistaja ja myi silti viime vuonna yli 2 miljoonaa autoa.

BYD:n Seal tällä hetkellä syö Model 3:n myyntiä Kiinassa ankarasti ja on pakottanut Teslan alentamaan Model 3:n hintaa Kiinassa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 09.01.2023 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Jeps, kinkit tulevat pyyhkimään pöytää länsimerkeillä.

Perustelut olen esittänyt aiemminkin:
1) Sähköjen kohdalla euromerkkien etumatka voimalinjassa häviää. Myöskin eurotuotantoa suojelevat päästörajoitukset menettävät merkityksensä.
2) Euromerkit hidastelevat sähköjen tuotannossa, koska sähköt osin kannibalisoivat polttismalleja.
3) Euromerkit ovat toimineet ylikapasiteetin riivaamilla polttismarkkinoila ja sähköt nähdään mahdollisuutena siirtyä "premiumimpaan" ja nostaa katteita. Tuo strategia ei vaan toimi, kun sitä tekevät kaikki.

Kinkit tulevat markkinoille riittävän hyvällä sähköisellä voimalinjalla, isoilla voluumeilla ja edullisilla autoilla.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Premiumissa tekee paremmin katetta.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Reality check:

Kuinka monii täällä on valmis ostamaan kiinalaisen sähkötuo...auton?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 09.01.2023 10:42 Reality check:

Kuinka monii täällä on valmis ostamaan kiinalaisen sähkötuo...auton?
Euro on hyvä konsultti. Jos samalla rahalla saa paremman auton, niin varmaan aika moni. Jos katsot ympärillesi, niin varmaan kaikki sähköllä toimiva mitä näet on tehty Kiinassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 10:44 Euro on hyvä konsultti. Jos samalla rahalla saa paremman auton, niin varmaan aika moni. Jos katsot ympärillesi, niin varmaan kaikki sähköllä toimiva mitä näet on tehty Kiinassa.
Kuinka moni täällä on ostanut Dacian bensa-aikana vaikka se on selvästi halvin?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 09.01.2023 10:40 Premiumissa tekee paremmin katetta.
Ei kaikki voi olla premiumissa. 90% autoista tulee olemaan ihan tavallisia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 09.01.2023 10:47
James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 10:44 Euro on hyvä konsultti. Jos samalla rahalla saa paremman auton, niin varmaan aika moni. Jos katsot ympärillesi, niin varmaan kaikki sähköllä toimiva mitä näet on tehty Kiinassa.
Kuinka moni täällä on ostanut Dacian bensa-aikana vaikka se on selvästi halvin?
iPhone kelpaa monelle. Kiinalaiset tekevät ihan niin huonoa tai hyvää kuin tilaaja haluaa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 09.01.2023 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 09.01.2023 10:42 Reality check:

Kuinka monii täällä on valmis ostamaan kiinalaisen sähkötuo...auton?
Reality check: kuka on valmis ostamaan paskan japanilaisen auton? Omituinen pieni koppero. Vuonna 1970.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^tai korealaisen. Koskaan kuullutkaan mistään korealaisesta autosta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14916
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2023 10:58
Bluntly kirjoitti: 09.01.2023 10:42 Reality check:

Kuinka monii täällä on valmis ostamaan kiinalaisen sähkötuo...auton?
Reality check: kuka on valmis ostamaan paskan japanilaisen auton? Omituinen pieni koppero. Vuonna 1970.
Minä en ostaisi kiinalaista autoa yksin siitä syystä että en halua tukea ko. maan hallintoa yhtään enempää kuin on pakko ja uskon että tuleva Taiwanin sota tuo mukanaan ison kauppasodan jossa on parempi olla auto jonka osat ja softa tulee täältä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 10:44 Jos katsot ympärillesi, niin varmaan kaikki sähköllä toimiva mitä näet on tehty Kiinassa.
- läppäri: Intiassa
- puhelin: Koreassa
- puhelin 2: Korea tai Kiina, ei varmuutta
- näyttö 1: ei löytynyt netistä, en jaksa kääntää
- näyttö 2: katso näyttö 1
- näppis: Kiina
- hiiri: Kiina
- kattolamput: ei hajua

Trendi tuotteen hinnan ja valmistusmaan suhteen on selvästi havaittavissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kyllähän Suomessa moni ajoi Ladalla vielä 80-luvulla. Halvalle paskalle löytyy aina mauttomia pihejä ostajia. Mulla on myös tapana pettyä suuren massan makuun vähän joka asiassa, joten kiinalaiset autot tulee varmaan jossain vaiheessa myymään ihan hyvin, kuten japanilaiset jo pitkään ja korealaiset tällä vuosituhannella. Ei ne silti tavoita ranskalaista eleganssia :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Tämä murros ei välttämättä mene kuten uumoilet. Automerkkien suhteellinen asema mullistuu luultavasti täysin.

Tällä hetkellä esim. Ioniq 5 on monien mielestä paras perussähköauto. Siis oikeasti paras keskiluokan sähköauto jättäen japsit ja eurooppalaiset taakseen. Kuitenkin KIA:a ja Huyndaita on pidetty meillä vähän alemman kastin merkkeinä, joita ostetaan kun kunnon autoon ei ihan ole varaa.

Jos korealaisia on nyt ihan ok verrata vaikka VAG:in tuotantoon, niin pian kiinalaisiin suhtaudutaan kuten korealaisiin vielä hetki sitten.

Oma octavia jatkaa vielä pitkään. Aika paljon pitää tapahtua, että uudesta sähköstä tulisi kilpailukykyinen vaihtoehto tälle alle 9000 kilsoilla. Parin vuoden päästä toki voi käytettyjä sähköjä olla hyvin tarjolla, mutta vähän epäilen tuota, jos tuotantomäärät eivät rajusti nouse.
Vastaa Viestiin