Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bluntly kirjoitti: 06.03.2021 16:03 Isäni sammuttaa loisteputket jos lähtee huoneesta minuutiksi. Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran. Uskooko? Ei.
Semifyysiikkona pidän tätä kuitenkin jonkinlaisena urbaanina legndana. Sytytyksen aikainen virta on varmaan suuri, mutta ei se voi olla valojen sulakkeita suurempi. Oletetaan ylimitoiteusti että hetkellisesti tulee vaikka 2kW tehoa. Jos se kestää vaikka 0,2 sekuntia, sen vaikutus sähkölaskuun menee jonnekin pyristysvirheen alle.

Vanhempani päin vastoin jättävät vessan valot päälle, koska se halpisloisteputki ei tahdo syttyä. Enemmän huolissani olen niistä loisteputkista, joita ei ole tarvinnut vaihtaa sitten '83 kun talo on rakennettu. Vikaantuessaan nuo kuumenevat ja ensimmäisenä vanha kuristin syttyy tuleen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 07.04.2021 15:53
Bluntly kirjoitti: 06.03.2021 16:03 Isäni sammuttaa loisteputket jos lähtee huoneesta minuutiksi. Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran. Uskooko? Ei.
Semifyysiikkona pidän tätä kuitenkin jonkinlaisena urbaanina legndana. Sytytyksen aikainen virta on varmaan suuri, mutta ei se voi olla valojen sulakkeita suurempi. Oletetaan ylimitoiteusti että hetkellisesti tulee vaikka 2kW tehoa. Jos se kestää vaikka 0,2 sekuntia, sen vaikutus sähkölaskuun menee jonnekin pyristysvirheen alle.

Vanhempani päin vastoin jättävät vessan valot päälle, koska se halpisloisteputki ei tahdo syttyä. Enemmän huolissani olen niistä loisteputkista, joita ei ole tarvinnut vaihtaa sitten '83 kun talo on rakennettu. Vikaantuessaan nuo kuumenevat ja ensimmäisenä vanha kuristin syttyy tuleen.
Juu. Valot ovat enintään 16A sulakkeen alla. Lasketaan, että ottaisi maksimivirtaa 1 sekunti eli 16 A x 230 V eli 3.7 kW sekunnin ajan, eli 0.001 kWh eli hinnalla 15 c/kWh menisi siinä ajassa 0,015 senttiä.

Edit: typo

Eo ei tietenkään kerro, kuluttaako sammuttaminen enemmän, kuin valojen päällä pito tietyn aikayksikön, mutta se kertoo sen, että mahdollinen lisäkulutus on äärimmäisen pieni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mutta onko tämä keissi nyt alun perin järkeilty sähkölaskun vai eurojen kautta? Jos loisteputkien räpsyttely lyhentää putkien ikää, niin voihan se olla, että putkien uusimisen hinta ja vaiva nousee sen verran, että valoja ei kannata ihan pienestä sammuttaa.

Pitäs jaksaa konffata älyvalot loppuun asti, jotta olisi kaikki liiketunnistimien ja vuorokauden mukaan säätyvää. Sitten säästys sähköä ainakin 10 senttiä ja maailma pelastuisi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

nokkaelain kirjoitti: 07.04.2021 15:53
Bluntly kirjoitti: 06.03.2021 16:03 Isäni sammuttaa loisteputket jos lähtee huoneesta minuutiksi. Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran. Uskooko? Ei.
Semifyysiikkona pidän tätä kuitenkin jonkinlaisena urbaanina legndana. Sytytyksen aikainen virta on varmaan suuri, mutta ei se voi olla valojen sulakkeita suurempi. Oletetaan ylimitoiteusti että hetkellisesti tulee vaikka 2kW tehoa. Jos se kestää vaikka 0,2 sekuntia, sen vaikutus sähkölaskuun menee jonnekin pyristysvirheen alle.
Älä vaihda päiväduunia.

"Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran."

Paljonko päälläolo vie euroja verrattuna sytyttämiseen?


Ja vaikkei liitykkään tähän asiaan mitenkään niin kerrottakoon etteivät sulakkeet poksahda samantien nimellisvirran ylittyessä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bluntly kirjoitti: 07.04.2021 23:06 Älä vaihda päiväduunia.

"Loisteputken sytytys vie virtaa hemmetin pitkän päälläolon verran."

Paljonko päälläolo vie euroja verrattuna sytyttämiseen?

Ja vaikkei liitykkään tähän asiaan mitenkään niin kerrottakoon etteivät sulakkeet poksahda samantien nimellisvirran ylittyessä.
Dave laski asiaa puolestani. Tarkoituksella en esittänyt mitään tarkkoja lukuja, Se nyt vaan on fysikaalinen mahdottomus, että lampun sytyttäminen veisi niin paljon energiaa, että sillä olisi mitään merkitystä.

Edit: päiväduuninaani teeen nyt jotain Android-käyttöliittymää.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mulla oli sellainen mielikuva, että sytyttämisen välttäminen olisi liittynyt kestoikään. Kyse on kuitenkin ilmeisesti jostain viime vuosituhannen ongelmasta. Google tiesi kertoa:

"Loisteputkien sammuttaminen ei enää nykyisin lyhennä loisteputken käyttöikää. Ohje on auttamattomasti vanhentunut. Valot kannattaa sammuttaa aina, sillä sytyttämiseen kuluva energia on hyvin pieni ts. valon pitäminen päällä kymmenen sekuntia kuluttaa sähköä yhtä paljon kuin lampun sytyttäminen."
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Olen autokuumeessa ja miettineyt joko hybridin tai ladattavan hybridin hankintaa. Ladattavakin mahdollinen siis.

Mutta mikä auto ja mikä hybridimoottoriyhdistelmä nykyään on kehittynein, mitä luulette?

Toinen asia: Naisystäväni (ei seurustelukump) yhä piti Daciastaan, jota suosittelin! Pirulauta- se oli hyvä suositus. Ajanut jo 10000 km.

Oli ollut ihan erikseen puhdistamassa auton. Ihanan kiiltävän sininen Sandero Stepway.

Mutta minä haluan paremman :oops:

HUHTIARSKA
mukava autohullu
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos hybridin ostat, niin varmaankin ladattavan. Niillä on pieni laskennallinen co2 päästö ja siten pieni autovero.

Mutta jos sulla on mahdollisuus ladata autoa eikä tarvetta vetää purjenettä lappiin ilman vessataukoa, niin osta täyssähkö!

Esim ID.4

https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id4.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eivät sentään molemmat takapenkillä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teslan systeemin heikkous on, että se mahdollistaa kohtuullisen helposti tuollaisen. Kuskin paikalla oloa mitataan vain ratin vääntömomentin kautta.

Uusimmissa malleissa on kyllä sisäkamera, mutta sitä ei vielä käytetä tuohon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.04.2021 9:12 ^ Eivät sentään molemmat takapenkillä.
”Törmäyksen voimasta housut olivat valahtaneet alas”
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Hyvällä kelillä talvirajoituksilla köröttely on ihan tavallisellakin autolla niin tylsää, ettei meinaa keskittyminen säilyä ajamisessa. Mä en ymmärrä miten tuollaisen autopilotin kanssa pysyisi valppaus niin, että ehtisi reagoida kun jotain yllättävää tapahtuu. Mä ainakin hukahtaisin rattiin :krooh:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vagabondo kirjoitti: 19.04.2021 9:27 Mä en ymmärrä miten tuollaisen autopilotin kanssa pysyisi valppaus niin, että ehtisi reagoida kun jotain yllättävää tapahtuu. Mä ainakin hukahtaisin rattiin :krooh:
Mä en ymmärrä koko autopilotin lisäarvoa. Siis miksi autopilotti?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Keskimääräisesti ihmiskunta on ihan lapanen. Joko ihminen on ratissa tai sitten kone hoitaa 100% koko homman, ei saa päästää välimuotoon räveltämään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 19.04.2021 10:21
Vagabondo kirjoitti: 19.04.2021 9:27 Mä en ymmärrä miten tuollaisen autopilotin kanssa pysyisi valppaus niin, että ehtisi reagoida kun jotain yllättävää tapahtuu. Mä ainakin hukahtaisin rattiin :krooh:
Mä en ymmärrä koko autopilotin lisäarvoa. Siis miksi autopilotti?
Mä ymmärrän siinä kohtaa, kun voin naputella määränpään, kääntää tuolin lepoasentoon, ottaa peiton ja tyynyn esiin ja käydä nukkumaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuten Vagis sanoi. Siinä vaiheessa, kun voit nukkua tai katsoa elokuvaa tai lukea kirjaa, autopilotti on erittäin arvokas. Voit myös esim. vuokrata autollesi tallin kilometrien päähän kotoa. Auto menee itsenäisesti talliin lataukseen ja tulee sieltä pois.

Puhumattakaan siitä, että jossain vaiheessa automaattiohjauksella olevat autot muuttuvat selvästi ihmisen ohjaamia turvallisemmiksi ja lopulta saa myydä vain automaattiohjauksella toimivia autoja. Samaan tapaan kuin nykyään myytävissä uusisa autoissa kuuluu olla abs jarrut ja turvatyynyt jne.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.04.2021 10:46 Kuten Vagis sanoi. Siinä vaiheessa, kun voit nukkua tai katsoa elokuvaa tai lukea kirjaa, autopilotti on erittäin arvokas.
Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ja sitten autot tai niiden laitteet liitetään nettiin, tulee tietomurtoja ja jälki on dystooppista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 19.04.2021 10:49
James Potkukelkka kirjoitti: 19.04.2021 10:46 Kuten Vagis sanoi. Siinä vaiheessa, kun voit nukkua tai katsoa elokuvaa tai lukea kirjaa, autopilotti on erittäin arvokas.
Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
Voi olla :D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 19.04.2021 10:49 Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
Veikkaisin, että -25 mä ajan vielä vanhalla polttomoottoriautolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.04.2021 11:02
urpiainen kirjoitti: 19.04.2021 10:49
James Potkukelkka kirjoitti: 19.04.2021 10:46 Kuten Vagis sanoi. Siinä vaiheessa, kun voit nukkua tai katsoa elokuvaa tai lukea kirjaa, autopilotti on erittäin arvokas.
Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
Voi olla :D
viewtopic.php?f=5&t=11809&start=25

Pikaisesti katsoen minä ja So Hard oltiin 2025
kannalla, selvää sitoumusta vetoon ei Elcolta saatu. Ei kuitenkaan nukkumista määritelty ehdoksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.04.2021 11:09
James Potkukelkka kirjoitti: 19.04.2021 11:02
urpiainen kirjoitti: 19.04.2021 10:49
Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
Voi olla :D
viewtopic.php?f=5&t=11809&start=25

Pikaisesti katsoen minä ja So Hard oltiin 2025
kannalla, selvää sitoumusta vetoon ei Elcolta saatu. Ei kuitenkaan nukkumista määritelty ehdoksi.
Mä luin tota ehkä niin, että kriteeri on, että kuljettajan paikalla ei tarvitse olla ketään, ja kannat olivat suurin piirtein niin, että
- So Hardin mukaan tällainen tilanne ei ole kaupallista todellisuutta ennen vuotta 2025, vaikka S-mersu siihen periaatteessa jo pystyy.
- Daven mukaan ainakin S-sarjan mersuissa jo ennen 2025 tilanne on normaalia todellisuutta ainakin asfalttiteillä, joilla on maalatut kaistamerkinnät. Sorateillä ei ihan välttämättä.
- Elcon mukaan 2025 voi tilata täysin kuljettajattoman robotaksin
- Minutkin saitte lietsottua sanomaan, että ehkä 2025 voi olla joitain yksittäisiä erikoisteitä, joissa saa ajaa ilman kuljettajaa.

Veikkaisin ehkä nyt, että kaikki ovat liian utopistisia?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard taisi epäillä enemmän lainsäädöntöä. Mutta joo tosiaan olikin niin päin, että elco ja minä olimme enemmän teknouskovaisia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 19.04.2021 11:07
urpiainen kirjoitti: 19.04.2021 10:49 Eiks täällä ole joku Kitinäveto meneillään aiheesta? Oliko se niin, että tekno-utopiasiiven näkökulmasta tuo kuvailemasi taso on peruskuluttujan ostettavissa ja käytettävissä 2025, kun taas skeptisempi puoli ei tähän usko?
Veikkaisin, että -25 mä ajan vielä vanhalla polttomoottoriautolla.
Mä veikkaan, että 2025 mä ajan yhä mun nykyisellä polttomoottoriautolla :roll:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin