Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti: 27.04.2021 9:30Tossa muutama vuosi sitten Gasum vielä myi kaasua jollain 87€ kuukausimaksulla. Siinä oli kaupparatsulle tienaamisen paikka.
ExPomo hommasi kaasukotteron. Oli kuulma aika tiukilla pohjanMaan reissut tankkausten suhteen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Onhan toi kova. Tosin esim. Bemari on viime vuosina pilkkonut mallistonsa niin moneen malliin, että myynti per malli on aika pieni.

Pystyykö Tesla tekemään positioinnissa Applet ja laadussa Toyotat? Jännä nähdä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 27.04.2021 9:32
ExPomo hommasi kaasukotteron. Oli kuulma aika tiukilla pohjanMaan reissut tankkausten suhteen.
Opeta expomo käyttämään internettiä?
https://www.gasum.com/yksityisille/tank ... ausasemat/
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 27.04.2021 9:32
Vagabondo kirjoitti: 27.04.2021 9:30Tossa muutama vuosi sitten Gasum vielä myi kaasua jollain 87€ kuukausimaksulla. Siinä oli kaupparatsulle tienaamisen paikka.
ExPomo hommasi kaasukotteron. Oli kuulma aika tiukilla pohjanMaan reissut tankkausten suhteen.
Joo, etelä ja keskisuomen kaupunkien lähellä pitää liikkua. Oulun tankkausasema on aika yksinäinen piste pohjoisemmassa Suomessa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

McJanne kirjoitti: 27.04.2021 8:27
Kerberos I kirjoitti: 27.04.2021 8:06 Joo, auto on paskin sijoitus ikinä..

..tai hei, keksin vielä yhden riskialttiimman, missä taatusti häviää rahansa: hevonen! :wink:
Aamen. Nimimerkillä 150k€ persnettoa ratsutilan pidolla 2007-2008.
About samat lukemat vuosilta 2011-13. :miitti:
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 27.04.2021 9:41
Bluntly kirjoitti: 27.04.2021 9:32
Vagabondo kirjoitti: 27.04.2021 9:30Tossa muutama vuosi sitten Gasum vielä myi kaasua jollain 87€ kuukausimaksulla. Siinä oli kaupparatsulle tienaamisen paikka.
ExPomo hommasi kaasukotteron. Oli kuulma aika tiukilla pohjanMaan reissut tankkausten suhteen.
Joo, etelä ja keskisuomen kaupunkien lähellä pitää liikkua. Oulun tankkausasema on aika yksinäinen piste pohjoisemmassa Suomessa.
Onko se nyt maailmanloppu, jos joutuu bensalla ajelemaan joskus harvakseltaan?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000007955182.html

Täyssähköjä 7% nyt Suomessa myytävistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Teslaa tutkitaan päästöhuijauksesta :D
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:?:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Minä nyt vieläkin laitan tästä naiskaverini (viaton platon) Dacia Sandero-tilanteen! Hän on todella innostunut nyt autoon ja pelkäsin, että hän päättää päiväno jos Dacia ei olekaan hyvä. Mutta se pelittää ja h'n on katsonut nyt kuitenkin uutta autoa:
Katso tästä mistä tuttu tyttö nyt kiinnostunut!

Minulla ei ole hätäpäivää.

Itselleni voisin haluta tämän. Mitä mieltä porukka täällä on tästä?

TOUKOARSKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Volvo. Ihan nätti, toivottavasti on ajotuntumastaan muuta kuin mallia 'traktori'. :D
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Kerberos I kirjoitti: 06.05.2021 19:14 Volvo. Ihan nätti, toivottavasti on ajotuntumastaan muuta kuin mallia 'traktori'. :D
Aivan loisto ajettava. Mutta en ole nyt varma hankinko tämän. Minulle sopisi myös Sedan.

TOUKO
Stadilainen toukotyöläinen, Oliivinen
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000007982651.html



”VEDYN käyttämistä henkilöautojen polttoaineena on korostettu yleisessä keskustelussa paljon, vaikka se on vedyn käyttökohteista sieltä huonoimmasta päästä”, sanoo tutkimusryhmän vetäjä Marko Paakkinen VTT:ltä.

Paakkisen mukaan ainakin henkilöautoissa ja kaupunkibusseissa tulevaisuuden ratkaisu on hyvin todennäköisesti sähkö eikä vetyä käyttävä polttokenno.

Syitä on ainakin kolme:

Kun sähkö ladataan akkuun, joka pyörittää auton moottoria, hyötysuhde on ylivoimaisesti parempi kuin jos sähköllä tuotetaan ensin vetyä, joka sitten poltetaan auton polttokennoissa.

Vetyautossa sähkön sisältämästä energiasta 68 prosenttia menetetään ennen kuin auton pyörät pyörivät. Osa tästä häviöstä on tosin mahdollista käyttää hyväksi esimerkiksi elektrolyysilaitoksesta talteeen otettavana kaukolämpönä tai talvella auton lämmittämiseen.

Vedyn jakeluverkosto olisi toisaalta kallis rakentaa.

Paakkisen mukaan myös monet sähköautoihin liittyvät ongelmat, kuten pula akkujen raaka-aineista, tullaan ratkaisemaan.

”Akut kehittyvät vauhdikkaasti lähivuosina niin energia- ja tehotiheyden, tuotantokustannusten, eettisen ja kestävän tuotannon kuin kriittisten materiaalienkin osalta. Autoteollisuus laittaa ehdottomasti suurimmat panokset nyt sähköautoihin”, Paakkinen sanoo.

Polttokennoilla voi Paakkisen mielestä olla paikka raskaassa liikenteessä."
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sähkön hinta on menossa kohti nollaa ja pian sähköä on saatavissa nollahintaan tai alle säännöllisesti. Vedyn tuottaminen elektrolyysillä voi osoittautua ihan fiksuksi tavaksi varastoida energiaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Lainaamani kohta käsitteli vain vedyn käyttöä henkilöautoissa. Juttu on laaja ja käsittelee monia vetytalouden käyttötarpeita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Oli blokin takana. Mitkäs olivat vedyn parhaita käyttökohteita?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eipä siinä mitään uutta tai erikoista ollut.

Aivan ensimmäiseksi kannattaisi korvata vihreällä
vedyllä fossiilinen vety teollisuuden prosesseissa. Tämä olisi tietysti yksinkertaisinta, koska vedylle on jo olemassa valmis käyttökohde. Nykyään Suomessa tehdään fossiilista vetyä 150 000 tonnia vuodessa ja ensin siis kannattaisi korvata tämä. Se leikkaisi 2% Suomen CO2-päästöistä.

Seuraavaksi kannattaisi korvata hiili teräksen tuotannossa. Yksin SSAB:n Raahen tehdas tuottaa 7% Suomen CO2-päästöistä. Aika huikeaa, että yksi tehdas tuottaa 7% Suomen päästöistä.

Sitten tulevat synteettiset polttoaineet ja sähköverkon tasapainotus.

Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:30 Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Rekkoihin ja varsinkin laivoihin taisivat vetyä visioida. Mut mitens jupahtava pienveneily? Kulkeeko Exsun kalastusalus tulevaisuudessa polttokennopohjaisella sähkömoottorilla vai biobensalla?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:30
Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Jos vetykapasiteettia rakennetaan, niin en pitäisi epätodennäköisenä, että myös vetyautoilu muuttuisi järkeväksi.

Jos sähkö olisi ilmaista, niin onko vetytehdas pääomakusrannuksiltaan liian kallis vetybensalle? En tiedä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Eiköhän pienveneissä ole sama tilanne kuin henkilöautoissa.

Edit:itse asiassa pienveneethän ovat valtavan paljon vaikeampi rasti. Jakeluverkko täytyisi tuoda järven rantaan.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 18.05.2021 9:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.05.2021 9:46
James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:30
Eli vihreällä vedyllä on paljon järkeviä käyttökohteita. Henkilöautojen polttokennot eivät kuulu niihin.
Jos vetykapasiteettia rakennetaan, niin en pitäisi epätodennäköisenä, että myös vetyautoilu muuttuisi järkeväksi.

Jos sähkö olisi ilmaista, niin onko vetytehdas pääomakusrannuksiltaan liian kallis vetybensalle? En tiedä
Jäljelle jää silloinkin jakeluverkoston ongelma henkilöautoille ja pienempänä ongelmana polttokennojen hinta.

Eikä sähkö voi koskaan ilmaista olla (muuten kuin hetkittäin). Pääomakustannus on aina.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:46 ^^Eiköhän pienveneissä ole sama tilanne kuin henkilöautoissa.
Mä olen ajatellut (no, oikeasti mä en ole ajatellut tätä), että energiatarve on veneissä niin järjettömän korkea ja vielä huonosti ennakoitava (koska voi tuplaantua kelin kovetessa), että näköpiirissä oleva akkujen kapasiteetti ei oikein riitä, vaan mukaan tarvitaan tiiviisti nestemuotoon pakattua energiareserviä, kun luonnonsatamissa ei edes ole latausmahdollisuutta. Mutta voin olla aivan hakoteillä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:48Jäljelle jää silloinkin jakeluverkoston ongelma henkilöautoille ja pienempänä ongelmana polttokennojen hinta.
En näe tässä mitään ongelmaa.

Magnesiumhydridi on tulevaisuuden mullistava polttoaine

Polttokennot halpenevat tuotekehityksen ja massatuotannon takia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.05.2021 9:48 Eikä sähkö voi koskaan ilmaista olla (muuten kuin hetkittäin). Pääomakustannus on aina.
Se hetkittäinen ilmainen sähköhän tässä on se pihvi. Sähkön hinta muutenkin tulee lähestymään nollaa. Tulevaisuudessa hinta perustuu johonkin muuhun kuin siirrettyihin kilowattitunteihin. Tuollaisessa maailmassa erilaiset joustot ja varastointiratkaisut ovat tärkeitä. On vähän vaikea ennustaa, millainen tulevaisuuden kysyntäprofiili tulee olemaan. Voi olla, että akkukäyttöisten autojen lataus yöllä ja tarpeen mukaan on ihan riittävä varastointiratkaisu.

Vetytalouden luonne riippuu vaaditusta pääomasta. Jos kustannukset ovat pääosin sähköä, niin automaattinen vetytehdas voi toimia ilmaisella sähköllä aina kun sitä on tarjolla ja varastoida energian vetynä. Heikko hyötysuhde ei haittaa, koska sähkö on ilmaista*.

* ilmainen tarkoittaa tässä yhteydessä ilmaista tai lähes ilmaista.
Vastaa Viestiin