Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mitä väliä, jos verot saatiin kierrettyä!?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.04.2019 13:55 ^ mitä väliä, jos verot saatiin kierrettyä!?
Vaikka innokas veronkiertäjä olenkin, mä en itse jaksa innostua sähköveron kierrosta selvästi yli 10 vuoden takaisinmaksuajalla :)
Vaikka toisaalta yksi sähköauton hyviä puolia on, että autovero on niin alhainen. Kannattaa maksaa sata tonnia, jotta saa 20t veroa säästettyä! Ehkä jos vielä lataisi 20t:n paneelista, jotta säästäisi 800:n euron vuosisähköt, voisi nauraa koko ajan :think:
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 25.04.2019 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ no, pointti on kuitenkin se, että kiertäminen onnistuu jo nyt ja jatkossa yhä useampi tulee kiertämään. Samaan aikaan sähkö muuttuu hiilineutraalimmaksi ja haittaveroaspekti heikkenee. Sähkövero näyttää kaikkea muuta kuin ikuiselta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.04.2019 14:02 ^ no, pointti on kuitenkin se, että kiertäminen onnistuu jo nyt ja jatkossa yhä useampi tulee kiertämään. Samaan aikaan sähkö muuttuu hiilineutraalimmaksi ja haittaveroaspekti heikkenee. Sähkövero näyttää kaikkea muuta kuin ikuiselta.
Aika näyttää, mutta kyllä mä veikkaan, että maksamme sähköveroa niin kauan, kuin valtionlipussa on leijonan kuva!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ miksi? Veroja voi kerätä muutenkin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.04.2019 14:08 ^ miksi? Veroja voi kerätä muutenkin.
En usko, että kaikki muuttuvat täysin omavaraisiksi sähkön suhteen, eli ne, joille tulee verkkovirtaa töpseliin, maksavat siitä veroa. Miksi valtio _ei verottaisi_ sitä?

En nyt heti keksi yhtään hyödykettä, jota valtio ei verottaisi? Kaikesta maksetaan vähintään alv.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sähkövero on ihan eri asia kuin alv.

Sähkövero on nykyajattelussa haittavero. Jos haitta poistuu, niin miksi sähköä pitäisi erikseen verottaa? Varsinkin kun sähköveron tasapainottamiseksi pitää sitten jaella yrityksille yritystukea. Ihan järjetön himmeli, jos vero ei kerran kohdistu haittaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.04.2019 14:44 ^ Sähkövero on ihan eri asia kuin alv.

Sähkövero on nykyajattelussa haittavero. Jos haitta poistuu, niin miksi sähköä pitäisi erikseen verottaa? Varsinkin kun sähköveron tasapainottamiseksi pitää sitten jaella yrityksille yritystukea. Ihan järjetön himmeli, jos vero ei kerran kohdistu haittaan.
Juu, totta on, että sähkövero ja alv ovat täysin eri asioita. Tuskin sähköveroa alunperin on mitenkään haittaverona perusteltu, vaan aivan fiskaalisin perustein? Perustotuus veroista on, että veroilla on äärimmäisen suuri taipumus muuttua pysyviksi. Väliaikaista autoveroa on peritty yli 50 vuotta ja yhden vaalikauden alkuperäisen suunnitelman mukaan voimassa ollutta solidaarisuusveroa 10 vuotta.

Huvivero poistettiin joskus 80-luvulla ja varallisuusvero on poistunut myös, eli on verojen poistuminenkin toki mahdollista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ leimavero poistui myös.

Sähköautosta autoveroa maksetaan aika vähän, eli sitäkin voi kiertää.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.04.2019 14:58 ^ leimavero poistui myös.
Eikös se muuttunut varainsiirtoveroksi suurelta osin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Joksikin se sähköverokin muuttuisi. Kokonaisveroastetta ei tarvitse laskea, vaikka verotuksen rakennetta muutettaisiin.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Olen lukenut näitä autoviestejä ja kuulkaapas, minä olen ajatellut itseäni hyvinkin asiantuntevaksi autoilun tekniikkaan liittyen, mutta kyllä eräät teistä laittavat Arskalaisen hipiälle hikihelmen kun olette niin viisaita! Jopa akuista ja hybrideistä yms.
Mutta koska te kerkeätte asioihin tutustua noinkin syvällisesti jos vaimokekin on ja jopa mukuloita? Ja työ ja muut...

VAPUNAJAN ARSKA
Väriterapeutti
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.04.2019 15:15 ^ Joksikin se sähköverokin muuttuisi. Kokonaisveroastetta ei tarvitse laskea, vaikka verotuksen rakennetta muutettaisiin.
Taas on luettu kitinää

https://www.hs.fi/talous/art-2000006087686.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Nokian vedon hiipuessa ja Suomen lukujen normalisoituessa tuossa rohjetaan esittää myös valtion innovaatiohöpötyksen pienentämistä. Innovaatiotuethan perustuvat ajatukseen, että yritykset ali-investoivat innovaatioihin, koska innovaation kehittänyt yritys ei saa innovaatiosta kaikkea innovaation tuottamaa hyötyä. Innovaatiotukia on sitten poliittisesti ohjattu kaiken maailman piimälaaksohankkeisiin. Jos innovaatioita halutaan tukea, niin vähintäänkin tuen pitäisi olla varsin kohdistamatonta, jotta yritysten innovaatiot pystyvät kehittymään mahdollisimman markkinaohjatusti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 29.04.2019 12:38 Innovaatiotuethan perustuvat ajatukseen, että yritykset ali-investoivat innovaatioihin, koska innovaation kehittänyt yritys ei saa innovaatiosta kaikkea innovaation tuottamaa hyötyä.
Voisiko tätä avata lisää? Maallikkona ajattelen, että yritys innovoi, jotta saisi siitä hyötyä. Eli idea on, että
tuella yritys innovoisi enemmän kuin mitä se hyötyy?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kuvittele tilanne, jossa yrityksen investoinnin jälkeen hyöty innovaatiosta jakautuu seuraavasti:

Yritys 100
Yrityksen asiakkaat 100
Muu yhteiskunta/kilpailijat/jne 100

Jos vaadittu investointi olisi 120, niin firma jättäisi investoimatta. Yhteiskunnan kannalta syntyisi tehokkuustappio, koska hyödyt olisivat ymittäneet reilusti vaadittavan investoinnin.

Innovaatiotukien logiikka perustuu tuohon. Ja tuosta syysta ne myös eu-tasolla sallitaan, siinä missä yritystukia muuten ei.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Google, MS tai Amazon eivät ole varmaan koskaan saaneet innovaatiotukia.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jenkeissä pelataankin suorilla yritystuilla. Amazonin uusi pääkonttori saa 4,6 miljardin tuet:
https://theintercept.com/2018/11/15/ama ... subsidies/
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vein eilen vaimon bimmerin kesärenkaiden vaihtoon. Istahdin juomaan kahvia ja selailemaan nettiä. n ½ h_n kuluttua työnjohtaja saapui nolona kertomaan, että renkaat on ilmeisesti varastettu :shock:

Noh. Sain saksan ladan sijaisautoksi ja lupasivat ostaa uudet kesärenkaat ja vanteet. Eli lopulta meni hyvin, koska kesärenkaat olivatkin jo loppuun ajetut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21381
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Vaimolta varastettiin taotut alut ja P Zero Corsat!? Onneksi korvaavat.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^sanoin suoraan, että en tiedä, minkälaiset vanteet olivat. Sanoi hankkivansa bimmerin orkkisvanteet ja continelit.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vaimo kun ei mitä tahansa vanteita hyväksy, soitin vielä työnjohtajalle, että laittaa kuvan näytille. Laitoin nyt meilin vaimolle, hyväksyykö.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/autot/art-2000006090691.html

Autokauppa valittaa käytettyjen tuontia, mikä tietysti on kaupan näkökulmasta ymmärrettävää. Valtiohan on käyttänyt kaikki mahdolliset hidasteet ja rikkonut EU-oikeutta toistuvasti, mutta lopulta joutunut myöntymään nykytilanteeseen, eli valtiolta ei ole enää apua odotettavissa. EU-jäsenyyden aikana valtio ei voi estää tavaroiden liikkuvuutta. Viimeisin tappiohan tuli muutama vuosi sitten, kun valtio yritti verottaa tuontia nykyisen päästöverotaulukon mukaan, mutta oikeus totesi, että täytyy käyttää taulukkoa, joka oli voimassa silloin, kun kyseinen auto otettiin käyttöön.

Ainoa apu, mitä valtio voisi tuoda, oli siirtyä auton oston yhteydessä kerättävästä autoverosta pelkästään auton käytön verottamiseen. Se lopettaisi tuonnin, koska siitä ei enää olisi mitään hyötyä.

Ps. vanteet kelpasivat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.05.2019 10:20 Ainoa apu, mitä valtio voisi tuoda, oli siirtyä auton oston yhteydessä kerättävästä autoverosta pelkästään auton käytön verottamiseen. Se lopettaisi tuonnin, koska siitä ei enää olisi mitään hyötyä.
Ei hyöty synny veroista, vaan käytetyn auton arvon laskutahdista. Suomessa koitetaan käytetyille autoille pitää korkeampaa hintatasoa kuin Saksassa tai Ruotsissa. Autovero pikemminkin hidastaa kuin aiheuttaa käytettyjen tuontia. Jos se poistetaan, niin entistä helpompaa käydä hakemassa auto.

Ongelma on siis ihan autoliikkeiden omaa työtä, kun koittavat tarjota mahdollisimman korkean hinnan käytetystä autosta, kun asiakas vaihtaa uuteen. Voittajina järjestelmässä on olleet uusilla autoilla ajavat.

Se mikä nykyisen järjestelmän voisi pelastaa olisi Tanskan malli, jossa rekisteröintimaksu on niin järkyttävä, ettei edes omaa autoaan kannata maahan viedä muuttoautona. Ihme autojen takapajula sekin maa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25649
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 02.05.2019 10:55
Voittajina järjestelmässä on olleet uusilla autoilla ajavat.
Tätä kohtaa en ymmärrä. Miten nykysysteemissä uuden ison maasturin ostaja hyötyy siitä, että joutuu maksamaan yli 30 tonnia autoveroa?

Jos menisin kauppaan ja ostaisin uuden Q7:n, joutuisin maksamaan 32-36t autoveroa

https://content.audi.fi/Extra/Hinnasto. ... %20119.pdf

Tietenkin saan auton edelleen myytäessä osan tuosta reilusta 30 tonnista takaisin, mutta mun on vaikea nähdä, että hyötyisin siitä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin