Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Toyota taitaa olla se todellinen voittaja vaikkei tällä hetkellä olekkaan kuin yksi sähköauto, sekin pakosta vanhalle pohjalle.

Ensi vuonna alkaa tippumaan täyssähköjä samalla pohjalla kennollisten kanssa. Sitten vain painetaan menemään Kiinassa. Hybrideillä tehdään vielä pitkään massit kun ai täyssähköstä ole kilpailijaksi ominaisuuksilla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 10.09.2019 9:53 . Hybrideillä tehdään vielä pitkään massit kun ai täyssähköstä ole kilpailijaksi ominaisuuksilla.
Saattaa olla, että tämä on yhtä hyvä suunnitelma kuin Nokian myydä Symbiania kunnes Meego saadaan kauppaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Näytä sähköauto, joka vetää peräkärryä 300km matkan.

Pysähdyt huoltoasemalle, jossa on neljä latauspistettä. Olet latausjonossa viidentenätoista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 10.09.2019 9:58 Näytä sähköauto, joka vetää peräkärryä 300km matkan.

Pysähdyt huoltoasemalle, jossa on neljä latauspistettä. Olet latausjonossa viidentenätoista.
Mun mielestäni tuo on aika väsynyt argumentti. 99% autonomistajista ei koskaan vedä peräkärryä 300km:a. Pitääkö myös voittaa Pariisi-Dakar ralli ja 24h Le Mansin ajot?

Ps. Teslan Long Range malleilta tuo voisi onnistua. Mutta joka tapauksessa aivan merkityksetön argumentti 99%:lle autonomistajista.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.09.2019 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:24 Itse sähköautojen valmistus vaikuttaa olevan aika vaikeaa. Model S tuli markkinoille 2012 ja 7 vuotta myöhemmin vastaavan auton tekeminen ei onnistu dinosauruksilta.
Kannibalisaatio on iso ongelma varsinkin saksalaisille. Noilla merkeillä koko brändi perustuu todella tehokkaiden autojen luomaan mielikuvaan. Malliston yläpäästä saa yleensä hyvät katteet, joten on vaikea saada kannattavaksi sellaista business casea, jossa tehdään performance EV. Tämän takiahan esim. bemarin paras yritys on kammottavan näköinen i3. Kyllä bemari osaisi tehdä nätimmänkin auton. Porsche pystyi tekemään Taycanin, koska Panameran merkitys on niin pieni. Porsche ei siis tehnyt EV SUV:ia, koska Porsche on fiksu.
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:24 Maasturipuolella esim. mersun EQC häviää kaikilla mittareilla Model X:lle (okei, valmistuksen laadusta en tiedä). Mutta samanhintainen X on isompi, nopeampi, latautuu nopeammin, Teslalla on oma pikalatausverkosto, X:n range on pidempi jne.
Me molemmat tiedämme, että mersu kasaa autonsa paremmin kuin Tesla. Myös EQC:n.

EQC on muuten susiruma. Eli jälleen valmistajan tuntuu olevan pakko erottaa EV negatiivisesti niistä 'oikeista autoista'.

Lisäksi EQC ei kai ole mikään puhdas EV, vaan enemmän perinteinen "laitetaan sähkömoottori autoon" -viritys. Jos hypoteesina on, että EV rakenteellisena konseptina on parempi kuin polttis, niin ei polttiksen käyttövoiman ja koripeltien muuttaminen tee hyvää EV:tä. Jotta taas kannattaisi suunnitella puhdas EV, niin tavoiteltujen myyntilukujen pitäisi olla suuria. Joku yhteinen EV pohjalevy helpottaa hommaa, mutta se pohjalevy vain kasvattaa investointikustannuksia alussa. Sitten päädytäänkin pohdintaan, että mistä se EV myynti tulee? Omien mallien kannibalisaatiosta vai uusista asiakkaista? Uuden platformin suunnittelu myös kestää vuosia, joten nämä wannabe-EV:t ovat osin hätäpaskaratkaisuja.

Jos perinteisten valmistajien toimintaa haluaa ennakoida, niin kannattaa katsoa näitä seikkoja:
- Onko suunnitteilla jotain dedikoitua ison valuumin EV-komponenttikapasiteettia? Kasausta pystyy tekemään millä vaan tehtaalla.
- Onko suunnitteilla joku puhdas EV arkkitehtuuri? Siis sellainen, jossa ei edes huomioida polttiksia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 10:01Mun mielestäni tuo on aika väsynyt argumentti. 99% autonomistajista ei koskaan vedä peräkärryä 300km:a. Pitääkö myös voittaa Pariisi-Dakar ralli ja 24h Le Mansin ajot?
No entäs talvella neljä normipainoista miestä kyydissä?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2019 10:03
Kannibalisaatio
Juu. Ei varmasti ole mitään teknistä ja osaamisesta (sitä voi hankkia) johtuvaa syytä, minkä takia perinteiset valmistajat eivät voisi tehdä hyviä sähköautoja isolla volyymillä. Tuo kannibalisaation pelko on se tärkein syy.

Miten kävi Kodakille? Se kehitti maailman ensimmäisen digikameran, mutta ei tuonut sitä markkinoille, kun filmimyynti olisi voinut kärsiä. IBM tarkoituksella rajoitti PC:n suorituskykyä, jotta isompien mallien myynti ei kärsi. Kumpikaan tarina ei päättynyt hyvin. Tai noh.. IBM:n kannalta tavallaan päättyi, mutta se oli hyvin lähellä pyörähtää aikoinaan ja ei nykyään ole enää tietokonefirma.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:37 ID.3 ei kyllä Model 3:n myyntiä mun käsittääkseni 2:ssa vuodessa ohita edes VW:n omissa päiväunissa? Suunniteltu tuotantokapasiteetti on 330t autoa vuodessa (2022) max ja sillä ei Model3:n ykkösijaa viedä.
ID 3 tulee uudelle MEB platformille.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... B_platform

VAG ei edes yritä pärjätä yhdellä mallilla tai merkillä. ID 3:sta seuraavat Skodan, Seatin ja Audin versiot, mikäli myynti näyttää vetävän. Ja tietysti eri kategoriat siihen päälle. Volkkari tuntuu lähtevän EV markinaan monimerkkistategialla ja valtavalla mallien kirjolla. Tesla taas tuntuu luottavan Applen tyyliin siihen, että pari hyvin suunniteltua mallia kattaa asiakkaiden tarpeet.

Rationaalinen insinööri minusa toivoo, että EV:t tappaisivat tämän nykyisen muotoilu- ja nichekikkailun autoista. Virtaviivainen ja tilava auto matalalla painopisteellä ja ripeaällä liikkellä, kiitos! Noita sitten muutama eri kokoinen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 8:35 ^
https://tekniikanmaailma.fi/viime-viiko ... pelastaja/

Juttu antaa mielenkiintoisesti perspektiiviä. "Teslan tappajat" tekevät esim. 7000 autoa vuodessa, kun Tesla tekee 7000 autoa viikossa ja Kiinan tehdas ei vielä mukana. Kiinan tehdashan alkaa puskea autoja ulos tänä vuonna.

Kodak? Nokia? IBM 80-luvulla?

Vakiintuneet toimijat tuhoutuvat teknologiamurroksen iskeässä. Niin se on aina ollut. Menneisyyden painolasti on liian raskas. Ankkurin kanssa on vaikea juosta.
Jos nyt katsoo millaista vauhtia esim. VW ramppaa malleja ja tuotantoa ylös, niin vähän autoja myyvä ulkoisen rahoituksen varassa oleva toimija ei nyt ole erityinen uhka. Suurin osa ihmisistä ei voi ostaa Teslan hintaisia autoja.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 10.09.2019 10:11
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 10:01Mun mielestäni tuo on aika väsynyt argumentti. 99% autonomistajista ei koskaan vedä peräkärryä 300km:a. Pitääkö myös voittaa Pariisi-Dakar ralli ja 24h Le Mansin ajot?
No entäs talvella neljä normipainoista miestä kyydissä?
En usko, että tuo on isoakkuisimmille Tesloille ongelma.

https://ev-database.org/car/1088/Tesla-Model-S-100D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 10:01
Bluntly kirjoitti: 10.09.2019 9:58 Näytä sähköauto, joka vetää peräkärryä 300km matkan.

Pysähdyt huoltoasemalle, jossa on neljä latauspistettä. Olet latausjonossa viidentenätoista.
Mun mielestäni tuo on aika väsynyt argumentti. 99% autonomistajista ei koskaan vedä peräkärryä 300km:a. Pitääkö myös voittaa Pariisi-Dakar ralli ja 24h Le Mansin ajot?

Ps. Teslan Long Range malleilta tuo voisi onnistua. Mutta joka tapauksessa aivan merkityksetön argumentti 99%:lle autonomistajista.
90% autonomistajista omistaa alle 10K hintaisen menopelin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2019 10:18
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:37 ID.3 ei kyllä Model 3:n myyntiä mun käsittääkseni 2:ssa vuodessa ohita edes VW:n omissa päiväunissa? Suunniteltu tuotantokapasiteetti on 330t autoa vuodessa (2022) max ja sillä ei Model3:n ykkösijaa viedä.
ID 3 tulee uudelle MEB platformille.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... B_platform

VAG ei edes yritä pärjätä yhdellä mallilla tai merkillä. ID 3:sta seuraavat Skodan, Seatin ja Audin versiot, mikäli myynti näyttää vetävän. Ja tietysti eri kategoriat siihen päälle. Volkkari tuntuu lähtevän EV markinaan monimerkkistategialla ja valtavalla mallien kirjolla. Tesla taas tuntuu luottavan Applen tyyliin siihen, että pari hyvin suunniteltua mallia kattaa asiakkaiden tarpeet.

Rationaalinen insinööri minusa toivoo, että EV:t tappaisivat tämän nykyisen muotoilu- ja nichekikkailun autoista. Virtaviivainen ja tilava auto matalalla painopisteellä ja ripeaällä liikkellä, kiitos! Noita sitten muutama eri kokoinen.
JOs tehtaan kapasiteetti on 330t 2022, ei se muutu siitä, minkälainen merkki keulalle isketään?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kyllä tuo pahasti näyttää ongelmalta.

Jos akkua ei saa ladata yli 90% ja esitteessä tietenkin laskettu täyteen ladattuna, kylmällä (mikä sitten ikinä tuossa onkaan kylmän määritelmä) kulutus on 1,7 kertainen ja massan merkitystä ei ole edes huomioitu niin latausjonoon jää.

Ja tuo kaikkein parhaimmalla versiolla, joka maksaa ihan perkeleesti.

Käteen jää:

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:37ID.3 ei kyllä Model 3:n myyntiä mun käsittääkseni 2:ssa vuodessa ohita edes VW:n omissa päiväunissa? Suunniteltu tuotantokapasiteetti on 330t autoa vuodessa (2022) max ja sillä ei Model3:n ykkösijaa viedä.
Kilpailijoiden osuus kasvaa ja Teslan tippuu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 10.09.2019 10:29 Kyllä tuo pahasti näyttää ongelmalta.

Jos akkua ei saa ladata yli 90% ja esitteessä tietenkin laskettu täyteen ladattuna, kylmällä (mikä sitten ikinä tuossa onkaan kylmän määritelmä) kulutus on 1,7 kertainen ja massan merkitystä ei ole edes huomioitu niin latausjonoon jää.

Ja tuo kaikkein parhaimmalla versiolla, joka maksaa ihan perkeleesti.

Käteen jää:

Kuva
^Kaikki data oli linkittämässäni aineistossa. Hinta on ongelma. Ajomatka ei.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 10.09.2019 10:33
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 9:37ID.3 ei kyllä Model 3:n myyntiä mun käsittääkseni 2:ssa vuodessa ohita edes VW:n omissa päiväunissa? Suunniteltu tuotantokapasiteetti on 330t autoa vuodessa (2022) max ja sillä ei Model3:n ykkösijaa viedä.
Kilpailijoiden osuus kasvaa ja Teslan tippuu.
Eli ennustat, että Kiinan tehtaan tuotanto ei mene kaupaksi? Tällä hetkellä Kalifornia tekee 7000 autoa viikossa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 10:34 ^Kaikki data oli linkittämässäni aineistossa. Hinta on ongelma. Ajomatka ei.
NEDC Ratings Vehicle Consumption 15.0 kWh/100km
Highway - Cold Weather 26.8 kWh/100km

No missasin lämpötilan.
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating.
Eli kun lämpötila onkin -20 astetta niin kerroin vain kasvaa.

Painon merkitystä matkaan en huomaa missään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 10:35Eli ennustat, että Kiinan tehtaan tuotanto ei mene kaupaksi? Tällä hetkellä Kalifornia tekee 7000 autoa viikossa.
Tällä hetkellä kilpailu on vähäistä. Kun kilpailijoita tulee niin ihmiset ostaa muitakin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 10:28
JOs tehtaan kapasiteetti on 330t 2022, ei se muutu siitä, minkälainen merkki keulalle isketään?
Mistä tehtaasta puhut? VAG suunnittelee EV kapasiteettia 19 tehtaalle.

Ei EV:n kasaaminen eroa polttiksen kasaamisesta. Ainoastaan design ja komponentit eroavat, ja design kyvykkyyttä perinteisiltä löytyy. Pullonkaulakomponentit ja kinkit ovat tässä yhtälössä ainoa arvoitus.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2019 10:51
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 10:28
JOs tehtaan kapasiteetti on 330t 2022, ei se muutu siitä, minkälainen merkki keulalle isketään?
Mistä tehtaasta puhut? VAG suunnittelee EV kapasiteettia 19 tehtaalle.
Zwickaun. Onko muiden suhteen konkretiaa?
https://www.google.fi/amp/s/electrek.co ... ngine/amp/

Mutta kuten jo sanoin aiemmin monta kertaa, VW on perinteisistä ainoa, joka ei vain heiluttele käsiään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:on:

ID.3 varmasti myy kaiken, mitä saavat valmistettua

https://www.google.fi/amp/s/electrek.co ... iling/amp/
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2019 10:51 Ei EV:n kasaaminen eroa polttiksen kasaamisesta. Ainoastaan design ja komponentit eroavat, ja design kyvykkyyttä perinteisiltä löytyy. Pullonkaulakomponentit ja kinkit ovat tässä yhtälössä ainoa arvoitus.
Tässä tuntuu olevan konsernikohtaisia eroja. PSA näyttää perustavansa strategiansa uuteen pohjalevyyn, jolle voivat lätkäistä joko polttiksen tai sähkömoottorin. Sähköautosta tulee vain yksi moottorivaihtoehto, joka ei ulkoisesti erotu polttomoottoreista. Sama strategia näyttää tulevan myyntiin 4 merkillä ja ilmeisesti laajenee koskemaan kaikkia kokoluokkia sitä mukaan kun uusia pohjalevyjä saadaan markkinoille. Ainakin nyt alkuvaiheessa, kun sähkömoottori on kalliimpi toteuttaa, niin sähköversioita saa vain parhaalla varustelutasolla, joka hieman rajoittaa markkinoita.

Henk. koht. käsitykseni on, etten tule koskaan ostamaan Teslaa, kuten en ole koskaan ostanut Appleakaan. Liian kallista mun makuuni, eikä design sytytä ja jotenkin luotan enemmän näihin perinteisiin autonvalmistajiin alustan suhteen, mutta tämä on tietenkin perusteetonta ennakkoluuloa, joka perustuu vain ranskalaisen mukavuuden aiheuttamaan nirsouteen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 10.09.2019 11:13
Tässä tuntuu olevan konsernikohtaisia eroja. PSA näyttää perustavansa strategiansa uuteen pohjalevyyn, jolle voivat lätkäistä joko polttiksen tai sähkömoottorin.
MIten tuo käytännössä toimii, kun paras sähköauton rakenne on skateboard-akku? Se lienee yhtä riidatonta, kuin että paras renkaiden lukumäärä henkilöautossa on neljä.

Eikö tuosta tule pakostakin kompromissejä suuntaan tai toiseen? Vai voiko samaa pohjalevyä ongelmitta käyttää skateboard-akun kanssa tai ilman sitä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 11:18 Eikö tuosta tule pakostakin kompromissejä suuntaan tai toiseen? Vai voiko samaa pohjalevyä ongelmitta käyttää skateboard-akun kanssa tai ilman sitä?
Emmätiiä :oops:

Aihe ei kiinnosta niin paljon, että olisin mitään syväluotaavaa tutkimusta tehnyt. Vähän vaan lehtijuttuja selaillut ja tarjolla olleen e206n esitteen katsellut läpi. Mutta mulla on aika vahva usko PSA alustaosaamiseen ja noista sähköpeleistä on tulossa nimenomaan GT versioita, niin oletan ratkaisun olevan toimiva.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 11:00
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2019 10:51
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2019 10:28
JOs tehtaan kapasiteetti on 330t 2022, ei se muutu siitä, minkälainen merkki keulalle isketään?
Mistä tehtaasta puhut? VAG suunnittelee EV kapasiteettia 19 tehtaalle.
Zwickaun. Onko muiden suhteen konkretiaa?
https://www.google.fi/amp/s/electrek.co ... ngine/amp/
Ei kokoonpanotehtaista sen kummempaa konkretiaa tarvita. Kun tehtaat, toimitusketju ja työvoima ovat olemassa, niin EV:lle konvertointi vastaa uuden automallin tuomista tehtaalle. Ei EV:ssa ole kasaamisen kannalta mitään mielenkiintoista. Luultavasti EV:n kasaaminen on jopa helpompaa, koska mekaaniset komponentit eivät ole rajoittaneet designia.

Uuden auton saaminen tehtaasta ulos kestää noin 3 vuotta. Kuvittelisin platformiin käytetyn ajan tulevan tuohon päälle. Tästä seuraa se, että ensin ei näytä tapahtuvan mitään ja sitten kaikilta tulee ulos alusta asti EV:ksi suunniteltuja malleja. Kannattaa muistaa, että pari vuotta sitten plug-in hybridi oli harvinaisuus ja nyt niitä piisaa mallistoissa. e-bemareita näkyy aika paljon.
Vastaa Viestiin