Autoilu 2
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
https://electrek.co/2019/09/05/tesla-mo ... X6mWeY3eZo
Tämä on jännä. JOS kävisi niin, että Model S:n uusin versio "Raven" voittaisi Porschen sähkövatkaimen sen kotiradalla, olisi se kyllä Possulle imho äärimmäisen noloa. Possu on kuitenkin pienempi ja kalliimpi.
Kierrostahan ei ole vielä ajattu, eli kaikki on fundeerausta, mutta on tietysti myös Teslalle noloa, jos etukäteen ilmoittaa asiasta ja menee häviämään.
Tämä on jännä. JOS kävisi niin, että Model S:n uusin versio "Raven" voittaisi Porschen sähkövatkaimen sen kotiradalla, olisi se kyllä Possulle imho äärimmäisen noloa. Possu on kuitenkin pienempi ja kalliimpi.
Kierrostahan ei ole vielä ajattu, eli kaikki on fundeerausta, mutta on tietysti myös Teslalle noloa, jos etukäteen ilmoittaa asiasta ja menee häviämään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21386
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ ei teslan tartte voittaa kiusatakseen Taycania. Tesla on perheauto, tilavampi ja edelleen viivalta marginaalisesti nopeampi. Jos tesla pääsee edes lähelle Taycanin aikaa, niin se kertoo teslan olevan monien lukujen valossa parempi perhesedan useimmille hyvätuloisille työmatkasuhaajille. Perheautoja harvemmin viedään radalle, mutta takakonttiin olisi kiva saada mökkikamat. Veikkaan tuloksen mairittelevan 7 vuotta vanhaa mallia.
Laatu taitaa kuitenkin kääntää edun possulle. Markkinoiden paras vs daciasta seuraava.
Laatu taitaa kuitenkin kääntää edun possulle. Markkinoiden paras vs daciasta seuraava.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Totta, että tappio pienellä marginaalilla olisi jo voitto sekin S:lle.sivustahuutaja kirjoitti: ↑06.09.2019 11:05 ^ ei teslan tartte voittaa kiusatakseen Taycania. Tesla on perheauto, tilavampi ja edelleen viivalta marginaalisesti nopeampi. Jos tesla pääsee edes lähelle Taycanin aikaa, niin se kertoo teslan olevan monien lukujen valossa parempi perhesedan useimmille hyvätuloisille työmatkasuhaajille. Perheautoja harvemmin viedään radalle, mutta takakonttiin olisi kiva saada mökkikamat. Veikkaan tuloksen mairittelevan 7 vuotta vanhaa mallia.
Laatu taitaa kuitenkin kääntää edun possulle. Markkinoiden paras vs daciasta seuraava.
Laatu on Possulla varmasti parempi.
Mutta noin yleisesti ottaen, en usko, että sähkärit kovinkaan paljon markkinaosuuksissa kamppailevat toisiaan vastaan, vaan polttiksia vastaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
Siis ties kuinka mones evoluutioversio ja siitäkin paranneltu versio vastaan juuri julkaistu normiversio?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
En tiedä, onko tuo näkökulma, joka olisi Possulle mitenkään mairitteleva?
Possun nyt myynnissä oleva versio on siis n 50k USD Teslan kalleinta versiota kallimpi, sekä myös pienempi, eli tasoitusta ei pitäisi olla tarpeen pyytää.
Veikkaan kyllä Possun voittavan kierroasajassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
Olisin aika yllättynyt, jos Tesla voittaa. Kaarrenopeus on kuitenkin kiihtyvyyttä tärkeämpi radalla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Jarrut myös luulisi olevan Possussa paremmat. Siis rata-ajoa ajatellen..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
Jenkkiautot on yleensä suunniteltu enemmän varttimailia kuin rata-ajoa varten. Onko Model S tässä mielessä tyypillinen jenkki?James Potkukelkka kirjoitti: ↑06.09.2019 12:29Jarrut myös luulisi olevan Possussa paremmat. Siis rata-ajoa ajatellen..
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
No ei sitä ainakaan lähtökohtaisesti ole radalle suunniteltu.. Alun perinhän Nurburgringillä kuumenemisen takia tehonrajoitin iski päälle ennen kuin oli koko kiekkaa päässyt. Tämä keväällä tullut Raven-versio sisältää uudet moottorit, uuden akun ja uuden jousituksen ja sitä ei ole Ringillä ajettu, eli on mielenkiintoista nähdä, pääseekö nyt koko kierroksen ilman limp-modea.Vagabondo kirjoitti: ↑06.09.2019 12:35Jenkkiautot on yleensä suunniteltu enemmän varttimailia kuin rata-ajoa varten. Onko Model S tässä mielessä tyypillinen jenkki?James Potkukelkka kirjoitti: ↑06.09.2019 12:29Jarrut myös luulisi olevan Possussa paremmat. Siis rata-ajoa ajatellen..
Mutta lähtökohtaisestihan Model S on luxury sedan ja Taycan on sports car, eli ovat eri eläimiä. Ja uskon, että Possu voittaa kierrosajan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21386
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ model s on sports sedan, taycan lähinnä neliovinen GT.
Puhtaita urheiluautoja possun mallistossa ovat cayman ja radalle tarkoitetut 911 variantit.
Taycanit tuskin eksyvät radalle yhtään useammin kuin Pansmerat ja Panamerahan on hitusen Taycania nopeampi nyrrellä.
Edit: eihän Taycan voi rangensa takia olla GT. Eli ahdas sport sedan.
Puhtaita urheiluautoja possun mallistossa ovat cayman ja radalle tarkoitetut 911 variantit.
Taycanit tuskin eksyvät radalle yhtään useammin kuin Pansmerat ja Panamerahan on hitusen Taycania nopeampi nyrrellä.
Edit: eihän Taycan voi rangensa takia olla GT. Eli ahdas sport sedan.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
No mitenkäs tämä Maybachin ulkonäkö? Meitsi tykkää, näyttää ihan leikkiautolta.
Tosin olen heikkona kaikkeen viininpunaiseen. Paitsi viiniin.
Tosin olen heikkona kaikkeen viininpunaiseen. Paitsi viiniin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Re: Autoilu 2
Ei. Tökerö viritelmä, jossa konservatiivisesta yritetään tehdä nuorekasta ja trendikästä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21386
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Korjasin tuon.
Ilmeisesti kaikki luksus-merkit suuntaavat yläpään mallit kiinalaisille ja muille räikeästä muotoiluta pitäville.
Muutenhan mersu edustaa tänä päivänä ihan parasta muotoilua mallistona. Hillittyä, orgaanista ja omaleimaista. Kilpailijat vääntävät kilpaa designiaan äkkiväärään ja kopioitavaan suuntaan.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21386
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Model S ei oikein ratahommissa pärjää, mutta Model 3:sella ei ole samoja ongelmia. Tässä 3:sen kierrosaikoja:
https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance
Aika huikeita suorituksia budjettiautolta. Top Gearin ajat varmaan ovat parhaiten vertailukelpoisia. Model 3 on toiseksi paras neliovinen Giulia QV:n jälkeen.
Hiljainen kiva pikku perhauto. Pieksee radalla urheiluautoja ja valoista jättää sitten ihan kaiken mitä marraskuun räntäsateessa viereen ajaa. Tesla kyllä tekee polttiksista aika hassuja vekottimia. Tuollainen on mahdollista kun ei tarvitse pelätä kannibalisoivansa mallistonsa yläpäätä.
https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance
Aika huikeita suorituksia budjettiautolta. Top Gearin ajat varmaan ovat parhaiten vertailukelpoisia. Model 3 on toiseksi paras neliovinen Giulia QV:n jälkeen.
Hiljainen kiva pikku perhauto. Pieksee radalla urheiluautoja ja valoista jättää sitten ihan kaiken mitä marraskuun räntäsateessa viereen ajaa. Tesla kyllä tekee polttiksista aika hassuja vekottimia. Tuollainen on mahdollista kun ei tarvitse pelätä kannibalisoivansa mallistonsa yläpäätä.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^
https://tekniikanmaailma.fi/viime-viiko ... pelastaja/
Juttu antaa mielenkiintoisesti perspektiiviä. "Teslan tappajat" tekevät esim. 7000 autoa vuodessa, kun Tesla tekee 7000 autoa viikossa ja Kiinan tehdas ei vielä mukana. Kiinan tehdashan alkaa puskea autoja ulos tänä vuonna.
Kodak? Nokia? IBM 80-luvulla?
Vakiintuneet toimijat tuhoutuvat teknologiamurroksen iskeässä. Niin se on aina ollut. Menneisyyden painolasti on liian raskas. Ankkurin kanssa on vaikea juosta.
https://tekniikanmaailma.fi/viime-viiko ... pelastaja/
Juttu antaa mielenkiintoisesti perspektiiviä. "Teslan tappajat" tekevät esim. 7000 autoa vuodessa, kun Tesla tekee 7000 autoa viikossa ja Kiinan tehdas ei vielä mukana. Kiinan tehdashan alkaa puskea autoja ulos tänä vuonna.
Kodak? Nokia? IBM 80-luvulla?
Vakiintuneet toimijat tuhoutuvat teknologiamurroksen iskeässä. Niin se on aina ollut. Menneisyyden painolasti on liian raskas. Ankkurin kanssa on vaikea juosta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21386
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Vaikka Tesla toimisi pioneerina, niin ei se silti välttämättä pärjää tässä murroksessa.
Meikäläisen aiemmin esitetyt ennusteet:
- Jos Tesla oppii kasaamaan autoja ja pystyy ylläpitämään jotain etumatkaa akkujen valmistuksesta, Teslasta tulee iso voittaja.
- Jos kasaaminen takkuaa, mutta akut hoituu, niin Tesla pärjää ihan kivasti akkutoimittajana
- Jos kasaaminen takkuaa ja kilpailijat pystyvät kivutta lisäämään akkuvalmistuskapasiteettia, niin Tesla on vaikeuksissa.
- Jos EV alkaa osoittautua konseptina selkeästi parempana kuin polttikset, niin kiinalaiset rynnivät voimalla markkinoille.
EDIT: Sähköautojen kasaamisen kapasiteetti on siis samaa kapasiteettia kuin polttisten. Autotehtaat konfiguroidaan joka tapauksessa tietyille malleille, joten perinteiset valmistajat pystyvät varsin nopeasti lisäämään EV kapasiteettia kokoonpanossa. Ja noilla tehtailla on sitten vuosikymmenten kokemus ja hiotut prosessit. Akut on se ongelma, JOS niiden valmitukseen liittyy jotain salatiedettä. Itse ennustan, että akkujen valmistus on bulkkia. En näe siinä mitään vaikeasti kopioitavaa high techia.
Tällä hetkellä voimalinja ja erityisesti moottorit toimivat alalle tulon esteinä. Kiinalaiselle valmistajalle eurooppalaiset normit ja mieltymykset täyttävän moottorin kehittäminen on valtavan hankalaa. Mitä jos sen sähkömoottorin saakin helposti naapuritehtaalta? Ja akun toiselta naapurilta? Valtiolta vähän rahoitusta, pari headhuntattua osaajaa ja ei kun hommiin. Jos EV konseptina pärjää, niin keskinkertainen kiinalainen EV halvalla voi osoittautua isoille massoille houkuttelevammaksi kuin hyvä eurooppalainen polttis totutuilla hinnoilla.
Meikäläisen aiemmin esitetyt ennusteet:
- Jos Tesla oppii kasaamaan autoja ja pystyy ylläpitämään jotain etumatkaa akkujen valmistuksesta, Teslasta tulee iso voittaja.
- Jos kasaaminen takkuaa, mutta akut hoituu, niin Tesla pärjää ihan kivasti akkutoimittajana
- Jos kasaaminen takkuaa ja kilpailijat pystyvät kivutta lisäämään akkuvalmistuskapasiteettia, niin Tesla on vaikeuksissa.
- Jos EV alkaa osoittautua konseptina selkeästi parempana kuin polttikset, niin kiinalaiset rynnivät voimalla markkinoille.
EDIT: Sähköautojen kasaamisen kapasiteetti on siis samaa kapasiteettia kuin polttisten. Autotehtaat konfiguroidaan joka tapauksessa tietyille malleille, joten perinteiset valmistajat pystyvät varsin nopeasti lisäämään EV kapasiteettia kokoonpanossa. Ja noilla tehtailla on sitten vuosikymmenten kokemus ja hiotut prosessit. Akut on se ongelma, JOS niiden valmitukseen liittyy jotain salatiedettä. Itse ennustan, että akkujen valmistus on bulkkia. En näe siinä mitään vaikeasti kopioitavaa high techia.
Tällä hetkellä voimalinja ja erityisesti moottorit toimivat alalle tulon esteinä. Kiinalaiselle valmistajalle eurooppalaiset normit ja mieltymykset täyttävän moottorin kehittäminen on valtavan hankalaa. Mitä jos sen sähkömoottorin saakin helposti naapuritehtaalta? Ja akun toiselta naapurilta? Valtiolta vähän rahoitusta, pari headhuntattua osaajaa ja ei kun hommiin. Jos EV konseptina pärjää, niin keskinkertainen kiinalainen EV halvalla voi osoittautua isoille massoille houkuttelevammaksi kuin hyvä eurooppalainen polttis totutuilla hinnoilla.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^Voi tosiaan olla, että sähköautojen myötä kiinalaiset murtautuvat länsimarkkinoille.
Kaikissa vaihtoehdoissa legacy-valmistajille käy huonosti.
20 vuoden päästä isoin valmistaja voi olla esim. BYD tai Tesla, mutta Toyota tai VW se ei ole. Tai noh.. VW:n tilanne on vähiten huono dinosauruksista. Dieselgate oli VW:n pelastus.
Kaikissa vaihtoehdoissa legacy-valmistajille käy huonosti.
20 vuoden päästä isoin valmistaja voi olla esim. BYD tai Tesla, mutta Toyota tai VW se ei ole. Tai noh.. VW:n tilanne on vähiten huono dinosauruksista. Dieselgate oli VW:n pelastus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Ei siihen sisälly muuta salatiedettä, kuin että akkujen valmistamiseen tarvitaan akkutehdas. Ilman tehdasta kaikki on käsienheiluttelua.sivustahuutaja kirjoitti: ↑10.09.2019 9:14 e.
EDIT: Sähköautojen kasaamisen kapasiteetti on siis samaa kapasiteettia kuin polttisten. Autotehtaat konfiguroidaan joka tapauksessa tietyille malleille, joten perinteiset valmistajat pystyvät varsin nopeasti lisäämään EV kapasiteettia kokoonpanossa. Ja noilla tehtailla on sitten vuosikymmenten kokemus ja hiotut prosessit. Akut on se ongelma, JOS niiden valmitukseen liittyy jotain salatiedettä. Itse ennustan, että akkujen valmistus on bulkkia. En näe siinä mitään vaikeasti kopioitavaa high techia.
.
Itse sähköautojen valmistus vaikuttaa olevan aika vaikeaa. Model S tuli markkinoille 2012 ja 7 vuotta myöhemmin vastaavan auton tekeminen ei onnistu dinosauruksilta.
Maasturipuolella esim. mersun EQC häviää kaikilla mittareilla Model X:lle (okei, valmistuksen laadusta en tiedä). Mutta samanhintainen X on isompi, nopeampi, latautuu nopeammin, Teslalla on oma pikalatausverkosto, X:n range on pidempi jne.
Edit: on siinä X:n akussakin varmasti secret sauce, eli ei se akun tekokaan taida niin helppoa olla.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.09.2019 9:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
Mielestäni tuo on aika uskollinen Maybachin muotoilulle. Eri asia onko ko. merkin mitään järkeä tehdä SUV.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Re: Autoilu 2
Eiks Toyota ole lupaillut solid state -akkua Tokion olympialaisiin, minkä jälkeen se sitten muuttaakin pelin ja ottaa paikkansa kärjessä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Katri Kulmuni lupasi Kepulle 20%:n kannatuksen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
Taitaa ID.3 olla parin vuoden päästä listojen yläpäässä.James Potkukelkka kirjoitti: ↑10.09.2019 9:18 Kaikissa vaihtoehdoissa legacy-valmistajille käy huonosti.
20 vuoden päästä isoin valmistaja voi olla esim. BYD tai Tesla, mutta Toyota tai VW se ei ole. Tai noh.. VW:n tilanne on vähiten huono dinosauruksista. Dieselgate oli VW:n pelastus.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
ID.3 ei kyllä Model 3:n myyntiä mun käsittääkseni 2:ssa vuodessa ohita edes VW:n omissa päiväunissa? Suunniteltu tuotantokapasiteetti on 330t autoa vuodessa (2022) max ja sillä ei Model3:n ykkösijaa viedä.Bluntly kirjoitti: ↑10.09.2019 9:36Taitaa ID.3 olla parin vuoden päästä listojen yläpäässä.James Potkukelkka kirjoitti: ↑10.09.2019 9:18 Kaikissa vaihtoehdoissa legacy-valmistajille käy huonosti.
20 vuoden päästä isoin valmistaja voi olla esim. BYD tai Tesla, mutta Toyota tai VW se ei ole. Tai noh.. VW:n tilanne on vähiten huono dinosauruksista. Dieselgate oli VW:n pelastus.
Mutta kuten sanoin, VW:n tilanne on vähiten huono. Se on perinteisistä ainoana tosissaan mukana. Dieselgate oli volkkarin onni.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.09.2019 9:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
Joo. Mutta ehkä japanilaisessa ja kepulaisessa lupailukulttuurissa on jonkinlainen perustavanlaatuinen eroavaisuus? Ei kai kukaan usko, että homma olisi sarjatuotantokäytössä kuin aikaisintaan ensi vuosikymmenen loppupuolella, mutta voisi tuo Toyotan uho kertoa siitä, etteivät ne ihan poissa pelistä ole. Tai sitten se kertoo tulevasta itsemurha-aallosta.James Potkukelkka kirjoitti: ↑10.09.2019 9:34Katri Kulmuni lupasi Kepulle 20%:n kannatuksen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."