Sivu 171/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2019 10:41
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2019 10:40
James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2019 9:47 Kaikissa polttiksissa, joilla olen viime vuodet ajanut, voi klikata vilkkua kerran ja vilkuttaa sitten 3 kertaa.
Missäs tilanteessa 3 välähdystä riittää?
Kaistanvaihdoissa joissa tilaa on jo valmiiksi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2019 10:45
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ vilkkua käytetään hyvissä ajoin ennen toimenpidettä ja koko toimenpiteen ajan. Aika nopea kaistanvaihto, jos kolmella räpsyllä kerkee. Benari tietty on niin nopee, että ei tartte yhtään räpsyä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2019 10:50
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2019 10:45 ^ vilkkua käytetään hyvissä ajoin ennen toimenpidettä ja koko toimenpiteen ajan. Aika nopea kaistanvaihto, jos kolmella räpsyllä kerkee. Benari tietty on niin nopee, että ei tartte yhtään räpsyä.
Jos on valmiiksi tilaa, "hyvissä ajoin" on melko joustava käsite.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2019 10:56
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ ei ole kovin fiksua jättää tekemättä vilkun käytöstä rutiinia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2019 11:01
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2019 10:56 ^ ei ole kovin fiksua jättää tekemättä vilkun käytöstä rutiinia.
Vilkun käyttö on rutiinia. Kyllä yksi koira voi osata kaksi temppua - tyhjään tilaan meno ja lyhyt informointi muille siitä vs. tiukempaan tilaan meno jossa kerrotaan muille että täältä haluttaisiin tulla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2019 11:08
Kirjoittaja James Potkukelkka
Tietysti Yariksen perinteinen vilkku mahdollistaa rattimiesten puolikasvilkutuksen. Sillä säästää pitkässä juoksussa isot rahat.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2019 11:12
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 17.09.2019 11:01
sivustahuutaja kirjoitti: 17.09.2019 10:56 ^ ei ole kovin fiksua jättää tekemättä vilkun käytöstä rutiinia.
Vilkun käyttö on rutiinia. Kyllä yksi koira voi osata kaksi temppua - tyhjään tilaan meno ja lyhyt informointi muille siitä vs. tiukempaan tilaan meno jossa kerrotaan muille että täältä haluttaisiin tulla.
Juu, mulla on nuo kaksi tapaa vilkuttaa. Kolmea vilkutusta käytän, jos tilaa on valmiiksi riittävästi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2019 11:12
Kirjoittaja urpiainen
Eiks tää ole yksi niistä jutuista, joilla iltapäivälehdet ovat jo jonkin aikaa yrittäneet kiihottaa persumielisiä, eli että ensi vuonna voimaan tuleva tieliikennelaki olisi niin tiukka suuntavilkkumääräysten suhteen, että normaali 3 väläyksen kaistanvaihtovilkku ei enää Suomessa riitä?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2019 12:20
Kirjoittaja So Hard
urpiainen kirjoitti: 17.09.2019 11:12 Eiks tää ole yksi niistä jutuista, joilla iltapäivälehdet ovat jo jonkin aikaa yrittäneet kiihottaa persumielisiä, eli että ensi vuonna voimaan tuleva tieliikennelaki olisi niin tiukka suuntavilkkumääräysten suhteen, että normaali 3 väläyksen kaistanvaihtovilkku ei enää Suomessa riitä?
Se taisi olla erään komisarion oma tulkinta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2019 21:56
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2019 9:28

Jos tämä huhu pitää paikkansa, niin Tesla onnistui jo.
https://www.autoblog.com/2019/09/17/tes ... ar-record/

Saa sitä saivarella ja halkoa hiuksia, mutta ei Yaris kierrä nyrreä 7:23, vaikka kuinka laittaisi tehoputkea.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.09.2019 8:35
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Juu. Mutta kyseessä on Teslan proto. Varmasti Possua harmittaa Teslan FUD-taktiikka, jossa Tesla tuo protonsa radalla viedäkseen huomiota Possun tuotantomallilta. Mutta tuo FUDi varmaan toimii kohtalaisesti. Osa päättää odottaa uutta Plaid-Teslaa.

JOs joku ihmettelee, mistä nämä Ludicrous ja Plaid -mallit tulevat, niin Spaceballs-leffasta

Kuva

Kuva
Kyllä. Musk on nörtti.

Kun tilaa Teslan, tulee vahvistukseen tämä kuva

Kuva

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.09.2019 8:49
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ renkaita lukuunottamatta kaikki protossa oleva vaikuttaisi olevan siirrettävissä tuotantomallin sporttiversioon. Lämmöt on varmasti olleet ne haasteellisimmat, mutta 3:sessa lämmöt ratkottiin jo tarpeelliselle tasolle.

”Hitaampi kuin Taycan” olisi sekin Teslalle ihan hyvä markkinointiviesti. Jos minä jäisin Hamiltonille sekunnin jälkeen, niin hävettäisi yhtään.

Sinänsä jännä tuo Plaid. Voisi viitata siihen, että ajatus ”AMG” versiosta on elänyt alusta asti.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.09.2019 8:59
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 18.09.2019 8:49

Sinänsä jännä tuo Plaid. Voisi viitata siihen, että ajatus ”AMG” versiosta on elänyt alusta asti.
Juu. Kyllähän se, että eka viritysversio oli "ludicrous" kertoo, että tarkoitus oli myöhemmin tehdä "plaid" :)

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 18.09.2019 9:08
Kirjoittaja Stadinarska
Ystävä (liian hyvä ystävä hukattavaksi :D ) etsii edullista autoa ja hän on iskenyt silmänsä Dacia Sandero Stepwayhin.

Olinkin koeajamassa sitä viime viikonloppuna. Minusta oli suht. karvalakkimalli. Takku sentään 3 vuotta eikä se ainakaan ruma ole.

Kannattaako sitä, teidän idän tietäjien mukaan, ostaa? Siis hinta on olellainen sikäli, että olisi jotain 12-14000 egeä.

Eli hajoaako tai mitä mahdollisesti on edessä? Minä itse suosittelin Volswagen Poloa ihan noin intuition äänenä, mutta olisiko tuo Dacia kuitenkin järkevämpi kun on noin halpa ja kun on jopa kolmen vuoden takuu.

Ajaa vuodessa noin 1500 km kuussa eli eli...noh...minä OLEN ollut hyvä päässälaskija... 15000+3000 eli 18000 km noin.

SYYSDACIA?
Siis metallinsinistä ajatteli

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.09.2019 22:58
Kirjoittaja Stadinarska
Poijaat ja tyttöset!

Koettakaa wastata tuohon kusimukseeni edellä. Jos teillä on jollain vankka ajatus tai tunnette jonkun jolla on Dacia..

SYYSARSKIS

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2019 8:21
Kirjoittaja James Potkukelkka
Jos pää mahtuu Daciaan, varmasti järkiostos.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2019 9:21
Kirjoittaja Vagabondo
Tutulla on Dacia ja olen sillä joskus ajanut. Vuosimalli on sieltä merkin alkutaipaleelta, joten en tiedä onko miten muuttunut. Toimiva auto ollut. Ei mitään merkittäviä tekniikkamurheita. Halvan hinnan kyllä huomaa vähän kaikessa, mutta kyllä siinä hinta-laatu -suhde on kohdallaan. Jos ajo-ominaisuudet riittää vaatimustasoon ja tarpeeseen sekä kokee tarvitsevansa ison auton halvalla, niin voi olla järkevä valinta. Itselleni en hankkisi koskaan. Ennemmin ajan vanhalla hyvällä autolla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2019 9:50
Kirjoittaja Vagabondo
TM oli näköjään päässyt koeajamaan e208n: https://tekniikanmaailma.fi/tm-ajettua- ... nnyksella/

Artikkelin mukaan parempi ajettavuus kuin polttisversioilla, joten ilmeisesti akusto on sijoitettu kohtuu hyvin Jameksen epäilyistä huolimatta. Sisä- ja tavaratilat myös samat eri moottorivaihtoehdoilla. PSAn vaihtoehdoista Peugeot on mulle ehdoton valinta. Tykkään tuosta pienestä ratista ja ylhäällä olevasta mittarista. Perinteisessä ratkaisussa mulla aina pyrkii ratti mittarin yläreunan eteen ja joutuu tekemään kompromissin ajoasennon ja mittariston näkyvyyden kanssa. Peugeotin vähän jämäkämpi alusta on myös minun makuuni sopiva kompromissi suorituskykyä ja ranskalaista pehmeyttä.

TM arvioi lähtöhinnan jonnekin 34k€ seutuville. Vaimolla menee tällä hetkellä volvon dieseleihin ja lyhennykseen noin 550€/kk. Aletaan lähestyä tilannetta, että samalla rahalla ajaisi uudella sähköautolla. Mulla ei kyllä ole mitään kokemusta uusien autojen rahoituskuluista, niin vaikea tässä vaiheessa tarkemmin arvioida. Täytyy laskeskella tarkemmin sitten kun autoa pääsee koeajamaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2019 10:02
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vagabondo kirjoitti: 27.09.2019 9:50 TM oli näköjään päässyt koeajamaan e208n: https://tekniikanmaailma.fi/tm-ajettua- ... nnyksella/

Artikkelin mukaan parempi ajettavuus kuin polttisversioilla, joten ilmeisesti akusto on sijoitettu kohtuu hyvin Jameksen epäilyistä huolimatta. Sisä- ja tavaratilat myös samat eri moottorivaihtoehdoilla. PSAn vaihtoehdoista Peugeot on mulle ehdoton valinta. Tykkään tuosta pienestä ratista ja ylhäällä olevasta mittarista. Perinteisessä ratkaisussa mulla aina pyrkii ratti mittarin yläreunan eteen ja joutuu tekemään kompromissin ajoasennon ja mittariston näkyvyyden kanssa. Peugeotin vähän jämäkämpi alusta on myös minun makuuni sopiva kompromissi suorituskykyä ja ranskalaista pehmeyttä.

TM arvioi lähtöhinnan jonnekin 34k€ seutuville. Vaimolla menee tällä hetkellä volvon dieseleihin ja lyhennykseen noin 550€/kk. Aletaan lähestyä tilannetta, että samalla rahalla ajaisi uudella sähköautolla. Mulla ei kyllä ole mitään kokemusta uusien autojen rahoituskuluista, niin vaikea tässä vaiheessa tarkemmin arvioida. Täytyy laskeskella tarkemmin sitten kun autoa pääsee koeajamaan.
Sähköauton hankintaan saat myös 2t hankintatukea.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2019 10:40
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2019 8:21 Jos pää mahtuu Daciaan, varmasti järkiostos.
Onko? Eli Daciallako saa halvimmilla kuukausikulyilla tavoitellun palvelutason?

Taannoin kun tuli vaihdettua auto, niin laskin aika tarkkaan eri muuttujien vaikutuksen. Käyttövoima, huolto, arvonalenema ja vakuutukset dominoivat kustannuseroja.

Veikkaisin Dacian ottavan kuokkaan arvonalenemassa ja huolloissa. Luotettavuustilastoissa uusi Dacia vastaa useamman vuoden ikäistä japsia.

Autoilun kokonaiskulujen erot ovat pieniä kun pysytään suunnilleen samalla tavalla speksatuissa autoissa. Ei kannata jonkun 5% eron takia tehdä suuria kompromisseja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2019 11:01
Kirjoittaja sivustahuutaja
Vagabondo kirjoitti: 27.09.2019 9:50
Artikkelin mukaan parempi ajettavuus kuin polttisversioilla, joten ilmeisesti akusto on sijoitettu kohtuu hyvin Jameksen epäilyistä huolimatta. .
Ei dave tehnyt vertausta polttikseen, vaan puhtaaseen ev:hen.

Katsotaan miten e208 myy verrattuna VAG:in dedikoituihin malleihin. Id.3:sen saa samalla hinnalla ja sen tiloja on verrattu passattiin. E208:ia kuvattiin tuossa linkissäsi tiivistunnelmaiseksi. Itse uskon sähköisen voimalinjan hävittävän autojen perinteisiä eroja, jolloin esim. viimeistely ja tilat korostuvat mallia valittaessa. Tiloissa puhtaan ev:n pitäisi pyyhkiä pöytää muilla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2019 11:13
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 27.09.2019 10:40

Taannoin kun tuli vaihdettua auto, niin laskin aika tarkkaan eri muuttujien vaikutuksen. Käyttövoima, huolto, arvonalenema ja vakuutukset dominoivat kustannuseroja.
Eikös se hankintahinta ole ylivoimaisesti tärkein kustannustasoon vaikuttava muuttuja? JOs ostat 100k:n auton, se tulee taatusti kalliimmaksi kuin 10k:n auto..

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2019 11:26
Kirjoittaja sivustahuutaja
Kaikki varmaan muistavat tämän tuoreen Motivan laskelman
https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... annuksista

Tuossa eGolf maksoi 41k ja jäi pääomakustannusten takia kalliimmaksi kuin polttis-golffit. Jos ID.3 maksaisi suomessa 30k, niin sen pääomakustannus laskisi niin paljon, että ID.3 tulisi halvemmaksi kokonaiskustannuksiltaan kuin polttikset.

ID.3 on tiloiltaan isompi kuin Golf ja luultavasti kiihtyy paremmin. Ajettavuuskin luultavasti parempi painopisteen, väännön ja takavedon ansiosta. Jos siis otetaankin vertailukohdaksi vähän pirteämpi Passat, niin ID.3 alkaa näyttää vielä paremmalta diililtä.

Tai pistetään ihan reilu vertailu pystyyn: Mikä ID.3:sen kilpailija täyttää nämä speksit:
- Takavetoinen
- Tehopainosuhde 125 heppaa per tonni
- Passatin sisätilat
- Tavaratila 385 litraa
- Samat kokonaiskulut

Range on ID.3:sen ainoa heikkous. Ja toki ulkonäkö on vähän mitä on.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2019 11:30
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2019 11:13 Eikös se hankintahinta ole ylivoimaisesti tärkein kustannustasoon vaikuttava muuttuja? JOs ostat 100k:n auton, se tulee taatusti kalliimmaksi kuin 10k:n auto..
Tuohan on vain rahoituskysymys. Eli tulee huomioiduksi pääomakuluissa; rahoituskulut + arvonalenema. Eli ostohinnalla on aika vähän merkitystä kun pystytään järkevän haarukan sisällä.

100k vs 10k on ihan älytön haarukka. Et taatusti keksi yhtään järkevää esimerkkiä, joissa löytäisit noilla hinnoilla 2 saman palvelutason autoa.

Itse vertailin aikanaan esim. 2007 A6 farkkua tuoreeseen Ocataviaan, koska speksit olivat samat ikäerosta huolimatta. Kokonaiskustannukset menivät hyvin samoihin, vaikka A6 olisi ollut huomattavasti halvempi hankkia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2019 11:39
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 27.09.2019 11:30

100k vs 10k on ihan älytön haarukka. Et taatusti keksi yhtään järkevää esimerkkiä, joissa löytäisit noilla hinnoilla 2 saman palvelutason autoa.
Puhumme varmasti vähän toisemme ohi. Tietenkin 100k:n auto on erilainen kuin 10k:n auto. Eihän kait siitä ole epäselvyyttä. Yhtä selvää lienee, että 100k:n auto tulee kokonaisuudessaan kalliimmaksi kuin 10k:n auto?

Mutta jos yritän ymmärtää, mitä sanot, niin varmaan tarkoitat, että pitää vertailla saman hintaisia autoja keskenään.