Sivu 173/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.10.2019 8:36
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 02.10.2019 8:35 Mutta osa on hallinnollisesti osakkaan vastuulle, osa taloyhtiön. Esimerkikisi ulko-oveen tekee rempat taloyhtiö ja sisäoveen osakekirjojen haltija. Asukas saa edes räveltää ulko-ovea. Samoiten kaikki parkkipaikkaan liittyvä on taloyhtiön kontolla.
Tietysti muutos vaatii taloyhtiön luvan. Ei kait kukaan ole ollut tästä eri mieltä?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.10.2019 9:33
Kirjoittaja James Potkukelkka
Kuten sanoin, useampikin toimija muuttaa lämmityspaikkoja latauspaikoiksi. Tässä muutama

https://www.latari.fi

https://www.satmatic.fi/2_16A_JS_30_mA_ ... 59eTolppa/

https://www.parkkisahko.fi/tuotteet/lam ... BwEALw_wcB

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.10.2019 9:36
Kirjoittaja sivustahuutaja
So Hard kirjoitti: 02.10.2019 8:13
Kysyit että mikä on taloyhtiön omaisuutta. Vastasin että kaikki. Kyllä se asuntoon seinään ruuvattu ilppikin on. Siitä on tullut ko. Rakennuksen osa ja taloyhtiö omistaa rakennuksen.
Ok. Tuo omistusaspekti ei tule selvästi esiin kiinteistöliiton lakimiesten kirjoituksista. Eli ilppi on taloyhtiön omaisuutta muutoksen jälkeen ja sopimuksella voidaan sitten siirtää kunnossapitovastuuta osakkaalle. Ilpin poistaminen olisi uusi muutostyö ja jos muuta ei sovita, niin poistettu ilppi kuuluu taloyhtiölle. Latausboksi sitten samaan tyyliin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.10.2019 9:44
Kirjoittaja James Potkukelkka
Onko tosiaan niin, että jos osakas laittaa ilmalämpöpumpun taloyhtiön seinään, se muuttuu taloyhtiön omaisuudeksi?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.10.2019 10:29
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2019 9:44 Onko tosiaan niin, että jos osakas laittaa ilmalämpöpumpun taloyhtiön seinään, se muuttuu taloyhtiön omaisuudeksi?
Ilp on muutostyö rakennukseen. Sen poisto on yhtä lailla rakennuksen muutostyö eikä sitä saa ilman hallituksen lupaa tehdä. Niin kauan kun se on kiinni rakennuksessa, se on osa rakennuksen aineistoa ja tarpeistoa ja siten rakennuksen omistajan omaisuutta. Poistamisen jälkeen se on tietysti osakkaan omaisuutta, mutta sitä ei saa poistaa jos taloyhtiö ei anna siihen lupaa.

Toki osakas saa osakkeet myydessään hyödyn ilp:n tuomasta arvonnoususta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.10.2019 10:56
Kirjoittaja James Potkukelkka
Voisiko taloyhtiö irrottaa ko ilp:n ja myydä sen pitää rahat?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.10.2019 11:03
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 02.10.2019 10:56 Voisiko taloyhtiö irrottaa ko ilp:n ja myydä sen pitää rahat?
Teoriassa voi jos on ottanut huoneiston hallintaansa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.10.2019 15:15
Kirjoittaja So Hard
So Hard kirjoitti: 29.09.2019 13:43 Aika harva taloyhtiö on vielä tehnyt asialle mitään. Otaksun että jossain vaiheessa tulee lakisääteinen pakko.
Dodii.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... c7be5c4880

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.10.2019 16:13
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Tässä kohtaa tuo koskisi vanhoja yhtiöitä vain isojen uudistusten yhteydessä.

Taloyhtiön kannalta homma on jo nyt simppeli:

1. Ennen kuin EV on kustannustehokkain vaihtoehto, ainoastaan ymppähörhöt tai muuten sekavat osakkaat hommaavat EV:n --> Osakas sekoilkoon omilla rahoillaan. Latauspaikat eivät kummoisesti vaikuta yhtiön arvoon.

2. Kun EV muuttuu kustannustehokkaimmaksi kulkupeliksi, vanhoista ja uusista osakkaista moni varmaan haluaisi EV:n ja lisäksi latausinfra vaikuttaa yhtiön arvoon --> Latausinfraa kannattaa rakentaa pienimuotoisesti ilman isoja remppoja ja isommin sitten remppojen yhteydessä.

Tällä hetkellä vanhalla yhtiöllä suurin päänsärky liittyy osakkaiden tasavertaiseen kohteluun. Silloinkin ongelma liittyy lähinnä näihin sähkötolppaa järeämpiin ratkaisuihin, jolloin infra ei ehkä kestä montaa pikalataajaa. Tällöin pitää jotenkin fiksusti allokoida latausaikaa, ilman että touhu muuttuu vittumaiseksi hallinnoida. Teknologia hoitaa tämän ongelman takuulla heti kun kysyntää on, mutta tällä hetkellä avaimet käteen halpoja kapasiteetin hallintaratkaisuja ei saa kaupasta.

Luultavasti tulevaisuudessakaan kaikki eivät voi pikaladata holtittomasti koska lystäävät, vaikka yhtiön infra sen kestäisi. Luultavasti siirtohinnoittelu muuttuu sulakepohjaiseksi, jolloin taloyhtiö tarvitsee ratkaisun, joka pitää kuorman hallinnassa. Jos kapasiteetti on fiksusti hallittua, niin käyttäjä ei tuosta kärsi. Suurin osa pärjää verkkaisemmalla latauksella, koska auto on kiinni piuhassa yön. Sitten jonkun appisin kautta voi kertoa nopeammasta lataustarpeesta, jolloin saa auton täyteen ennen iltatansseja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.10.2019 17:02
Kirjoittaja So Hard
Pakko tulee vanhoihin yhtiöihin myöhemmin yleisemmin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.10.2019 18:50
Kirjoittaja Bluntly
Toivottavasti parkkipaikan asfaltointi suoritetaan ennen lain voimaanastumista.

Ja mikähän tuo "suurempi remontti" on? Ikkunaremontti?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.10.2019 20:05
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ varmaan sellaiset rempat, joissa sähköjä uusitaan tai tehdään kaivuuhommia.

En muuten ymmärrä, miksi et haluaisi yhtiön hoitavan kaapelointeja asfaltoinnin yhteydessä? Nehän on vitun kalliita tehdä erillisenä. Ei sitä sähkökeskusta tartte uusia, vaikka kaapeloinnin hoitaisi tässä kohtaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.10.2019 21:06
Kirjoittaja Bluntly
No joo, kunnon kaapelit voi heittää valmiiksi samalla. Jos niille joskus vaikka tulisi käyttöä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.10.2019 22:07
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Eikä edes tartte kaapeleita, kunhan putkittaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.10.2019 22:27
Kirjoittaja Bluntly
Aika paljon helpompi pistää pelkkä piuha. Suorat putket tuskin onnistuu ja mitähän pikalataus vaatii, kympin tai kuudentoista kaapelit? Kuitenkin vaatisi koneen vetämään.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2019 15:40
Kirjoittaja sivustahuutaja
1.0 Ecoboost sarjahybridissä
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/7 ... 1cf89b1707

1.0 Ecoboost + bensat + rakenteet + generaattori = n. 150 - 200 kg ylimääräistä. Periaatteessa tuo voisi todella paljon ajavalle olla hyvä diili. Normiajolla jatkuva 200kg ylimääräistä massaa tuntuu yliampuvalta vain, jotta sen pari kertaa vuodessa voisi tehdä pitemmän reissun ilman lataustaukoja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2019 16:00
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 10.10.2019 15:40 1.0 Ecoboost sarjahybridissä
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/7 ... 1cf89b1707

1.0 Ecoboost + bensat + rakenteet + generaattori = n. 150 - 200 kg ylimääräistä. Periaatteessa tuo voisi todella paljon ajavalle olla hyvä diili. Normiajolla jatkuva 200kg ylimääräistä massaa tuntuu yliampuvalta vain, jotta sen pari kertaa vuodessa voisi tehdä pitemmän reissun ilman lataustaukoja.

Paljonko saman rangen tuovat akut painavat?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2019 16:24
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Hyvä pointti. 500kg akkuja antaa noin 400 km. Eli 200 kg Ecoboost + 300kg akut antaisi 240 km sähköllä ja sitten reippaasti rangea bensalla. Eli jos ajaa usein yli 400km tiukalla aikataululla niin Fordin hybridi on ihan jees.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.10.2019 22:27
Kirjoittaja Stadinarska
Mikäs noissa TAVALLISISSA, ei hybridi- 1,0 ecoboosteissa ihmisiä pitäisi mietityttää? Minä en tykännyt traktorin äänestä kun oon kokeillut , mutta onko niissä todettu jotain huonoa puolta tavalliseen moottoriin?

LOKA-ARSKA

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.10.2019 8:33
Kirjoittaja James Potkukelkka
Stadinarska kirjoitti: 10.10.2019 22:27 Mikäs noissa TAVALLISISSA, ei hybridi- 1,0 ecoboosteissa ihmisiä pitäisi mietityttää? Minä en tykännyt traktorin äänestä kun oon kokeillut , mutta onko niissä todettu jotain huonoa puolta tavalliseen moottoriin?

LOKA-ARSKA
Esson baarissa tiedetään, että kolmepyttyinen kone ei voi kestää. Samat miehet tietävät myös, että sähköauton akku pitää vaihtaa viimeistään viiden vuoden päästä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.10.2019 8:38
Kirjoittaja Bluntly
Litraiset pikkukoneet on pahempia nox-saastuttajia kuin dieselit.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.10.2019 8:51
Kirjoittaja James Potkukelkka
^juu Esson baarissa ollaan NOx päästöistä tosi huolisaan.

Onko sulla lähdettä tuohon, että ahdetut 3-pyttyiset olisivat muita pahempia NOx lähteitä?

edit: löysin https://www.driving.co.uk/news/eco-engi ... ons-index/

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.10.2019 10:45
Kirjoittaja Stadinarska
Anteeksi hieman viivästynyt vastaus

Kiitos hienoista vastauksista myös minun kysymyksiini.
Täällä ollaan kyllä ehdottomasti keskimääräistä valistuneempia. Ihan päätä pyöritän.

RESPECT teille osaajille! Nimittäin minäkin tiedän aikalailla autoista, mutta nuo analyysit teiltä joltain kyllä tekee vaikutuksen!

Itse en vieläkään ole osannut vaihtaa autoa! Mitenkäs te ajattelette, onko Audi A4 tai Volswagen Golf tai Mersun B-sarja tai Toyota Corolla Hybrid tai Ford Focus tai Mondeo. Mikä näistä olisi arveluttava ja mikä kiinnostavin nykytilanteessa?? Diesel nyt vielä vai bensa vai hydrid ja halpeneeko sähköautot sikana?? Daciaa en nyt kuitenkaan "uskalla" ostaa. Mun hintaraja on noin 35000 euroa. En kestä laittaa autoon enempää rahaa

LOKAPOIKA

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.10.2019 11:05
Kirjoittaja James Potkukelkka
Syyskuussa Suomessa Model 3 oli rekisteröintitilaston sijalla 14, jakoi sijan BMW 3-sarjan kanssa. Mersun C sarja oli sijalla 29. Alkaa olla varsin mainstreamia.

Ykkösenä oli Toyota Corolla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.10.2019 13:40
Kirjoittaja Vagabondo
Onko kellään kokemusta kuin jyrkästi kilometrit nostaa yksityisleasingin hintaa? Ei tartte mitään tarkkaa, mutta jonkunlainen arvio hintaluokasta paljonko 10tkm vuodessa lisää maksaa kuukaudessa. Pyöritäänkö jossain 50€, 100€ vai 200€ hintaluokassa?

Ihan uteliaisuudesta, kun lehtijuttujen perusteella e208n leasinghinnan arvioidaan jäävän alle 400€, mutta se on varmaan laskettu jollain 10tkm/vuosi ajomäärällä.