Sivu 176/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.11.2019 13:54
Kirjoittaja sivustahuutaja
Vagabondo kirjoitti: 11.11.2019 12:31 Minusta vaikuttaa siltä, että Seat on alihinnoitellut auton. Vähän kalliimmallakin olisivat varmaan saaneet kapasiteetin myytyä.
Minusta näyttää siltä, että usein myydään halvalla ei oota, jotta saadaan pöhinää. Jos kyse on miinuskatteella myytävästä polttiskonversiosta, niin valmistaja ei edes halua myydä montaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.11.2019 14:00
Kirjoittaja sivustahuutaja
Bluntly kirjoitti: 11.11.2019 12:43
James Potkukelkka kirjoitti: 11.11.2019 12:33Volkkari on kait perinteisistä ainoa, jolla on merkittäviä akkusopimuksia.
No joillain on jotain pikkusopimuksia:

Kaksi jättiläistä yhdistävät voimansa sähköautojen akkuvalmistuksessa
Samaa uutisoitiin toukokuussa.
https://www.forbes.com/sites/ellenrwald ... -strategy/

Jos puoli vuotta vierähti uutisen julkistamisessa, niin koskas se monttu kaivetaan ja koska niitä akkuja tulee ulos?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.11.2019 14:14
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 11.11.2019 13:54 Minusta näyttää siltä, että usein myydään halvalla ei oota, jotta saadaan pöhinää.
Kuulostaa uskottavalta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.11.2019 14:16
Kirjoittaja So Hard
Eipä Panasonicin hommat Teslan kanssa oikein ole toiminut. Ei ihme että etsii muita kumppaneita.

https://www.wsj.com/articles/tesla-need ... 1570550526

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.11.2019 15:00
Kirjoittaja Bluntly
Lexus kai paljastaa tässä kuussa täyssähkön. Jos konseptikotteron mukaan napamoottorit niin joudun ehkä vähän vähän muuttamaan mielipidettä sähkövispilöistä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 11.11.2019 16:02
Kirjoittaja sivustahuutaja
So Hard kirjoitti: 11.11.2019 14:16 Eipä Panasonicin hommat Teslan kanssa oikein ole toiminut. Ei ihme että etsii muita kumppaneita.

https://www.wsj.com/articles/tesla-need ... 1570550526
Lollotiloo! Eihän pana ole mikään startup, joka voi tehdä.turskaa. Sijoittajat vaativat kassavirtaa ja osinkoja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 8:43
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 11.11.2019 15:00 Lexus kai paljastaa tässä kuussa täyssähkön. Jos konseptikotteron mukaan napamoottorit niin joudun ehkä vähän vähän muuttamaan mielipidettä sähkövispilöistä.
Jousittamattoman massan lisääminen ei liene hyvä
ajatus?

Torque vectoring ei vaadi pyöriin sijoitettavia moottoreita.

Esim Rivian toteuttaa sen siten, että massa on jousitettu

https://www.google.fi/amp/s/electrek.co ... truck/amp/

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 9:10
Kirjoittaja Bluntly
Lexus ei ole maastoauto, ei merkitystä.

Painojakauma saadaan entistä paremmaksi ja pyörät voidaan sijoittaa aivan nurkkiin. Lisäksi jokainen rengas on aidosti itsenäinen.

Kokonaispaino voi tippua kun pääsee eroon raskaasta voimansiirrosta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 9:20
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 12.11.2019 9:10 Lexus ei ole maastoauto, ei merkitystä.

Painojakauma saadaan entistä paremmaksi ja pyörät voidaan sijoittaa aivan nurkkiin. Lisäksi jokainen rengas on aidosti itsenäinen.

Kokonaispaino voi tippua kun pääsee eroon raskaasta voimansiirrosta.
Jousittamattoman massaan lisääminen on paha juttu kaikille autoille. Riittää jo ajaminen nimismiehen kiharoita pitkin.

Painojakaumapointtiasi en ymmärrä. Auton kannalta on huono asia, jos massa on nurkissa. Polaari-inertia kasvaa.

Mutta katsotaan, tuleeko Lexukseen napamoottorit. Veikkaan, että ei tule.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 9:27
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 12.11.2019 9:20Painojakaumapointtiasi en ymmärrä. Auton kannalta on huono asia, jos massa on nurkissa. Polaari-inertia kasvaa.
Missään vaiheessa en ole sanonut mitään massasta nurkissa, lue lause uudestaan.

Akseliväli

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 9:36
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 12.11.2019 9:27
James Potkukelkka kirjoitti: 12.11.2019 9:20Painojakaumapointtiasi en ymmärrä. Auton kannalta on huono asia, jos massa on nurkissa. Polaari-inertia kasvaa.
Missään vaiheessa en ole sanonut mitään massasta nurkissa, lue lause uudestaan.

Akseliväli
Ok. Mutta jos moottorit sijoitetaan pyöriin (=korin nurkkiin), niin eikös se automaattisesti lisää kiertomomentin inertiaa vs. siihen, että
moottorit ovat lähempänä painopistettä?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 9:49
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 12.11.2019 9:36Ok. Mutta jos moottorit sijoitetaan pyöriin (=korin nurkkiin), niin eikös se automaattisesti lisää kiertomomentin inertiaa vs. siihen, että
moottorit ovat lähempänä painopistettä?
Voipi olla, että painon nousun takia kaarreajo saa vähän miinusta, mutta kun kaikkia renkaita pystytään ohjaamaan vetopidon suhteen tarkalleen niin kaarreominaisuudet paranee huimasti.

Tosin ensin pitää tietää kuinka paljon paino nousee. Vaikutusta tuskin huomaa alle motarinopuksissa vaikka kaikki renkaat olisi pakotettu samalle tasolle tehon suhteen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 10:06
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Jo edellä kirjoitin, että pyörien erillinen torque vectoring voidaan toteuttaa myös ilman napamoottoreita. Autossa voi olla jokaiselle pyörälle oma moottori ilman, että
se moottori on pyörässä. Tietysti vetoakseleista
sitten tulee vähän inertiaa ja massaa. Mutta se massa sijaitsee lähempänä painopistettä.

Rivianin tulevassa maasturissa on siis tehty noin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 10:09
Kirjoittaja Bluntly
Teslauskovaisuus on vahva sinussa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 10:18
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 12.11.2019 10:09 Teslauskovaisuus on vahva sinussa.
:?:

Ei Rivianilla ja Teslalla ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

https://rivian.com/

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 16:41
Kirjoittaja Bluntly
Sieltä se vety vain puskee...

Autoilun seuraava mullistus voi olla jo tulossa


Hyundai, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Toyota....

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 17:18
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vedyssä on isoja ongelmia. Ensinnäkin elektrolyysin hyötysuhde on selvästi alle 80%. Eli vedyn valmistus sähköllä on korkeasti jalostetun energian (=sähkön) tuhlaamista. Nykypäivänä 99% vedystä tulee öljynporauksen sivutuotteena. Toinen vähintään yhtä suuri ongelma on puuttuva vedyn jakeluinfra. Kolmas iso ongelma on polttokennoteknologian huono hyötysuhde.

Sähköauto vs. polttokenno sähköstä päätyy lopulliseksi liike-energiaksi 73% vs 22%. Kaikkien surkein on Anttosen fanittama power to liquid, vain 13% alkuperäisestä sähköstä päätyy liike-energiaksi. Sähkön täytyy olla ilmaista ja sitä täytyy olla saatavana rajatta, jotta sitä kannattaa tuhlata noin valtavasti.

Aina voi tietysti esittää toiveita tekniikan kehittymisestä, mutta silloin polttokennoautoilla on liikkuva maali. Ei sähköautojen kehitys pysähdy odottamaan polttokennoautoja.



Kuva

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 17:44
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: 12.11.2019 17:18 Vedyssä on isoja ongelmia. Ensinnäkin elektrolyysin hyötysuhde on selvästi alle 80%. Eli vedyn valmistus sähköllä on korkeasti jalostetun energian (=sähkön) tuhlaamista. Nykypäivänä 99% vedystä tulee öljynporauksen sivutuotteena. Toinen vähintään yhtä suuri ongelma on puuttuva vedyn jakeluinfra. Kolmas iso ongelma on polttokennoteknologian huono hyötysuhde.

Sähköauto vs. polttokenno sähköstä päätyy lopulliseksi liike-energiaksi 73% vs 22%. Kaikkien surkein on Anttosen fanittama power to liquid, vain 13% alkuperäisestä sähköstä päätyy liike-energiaksi. Sähkön täytyy olla ilmaista ja sitä täytyy olla saatavana rajatta, jotta sitä kannattaa tuhlata noin valtavasti.
Mun mielestä jutun oleellinen kohta oli tuolla lopussa:

"Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan vetyautojen suosio tulee Suomessakin nousemaan tulevaisuudessa.

Sen ennusteen mukaan hieman ennen vuotta 2030 vetyautot alkavat kasvattaa suosiotaan, ja vuonna 2040 niiden osuus ensirekisteröinneistä olisi reilut kymmenen prosenttia."

Eli seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana ennustaa nousevan ensirekisteröinneissä huikeaan 10%. Koska polttiksista olisi tarkoitus luopua kymmenessä vuodessa, niin loput, eli pääosa uusista, on varmaan sähkö- ja kaasuautoja. Kuulostaa aika marginaaliselta sektorilta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 17:47
Kirjoittaja So Hard
Sähkömoottorin hyötysuhde on hyvä. Se ei kuitenkaan ole ainoa ansio. Vedyllä on omat ansionsa. Kuten jo aiemmin linjattu, vedyn hyötysuhde on nousemaan päin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 17:54
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 12.11.2019 17:47 Sähkömoottorin hyötysuhde on hyvä. Se ei kuitenkaan ole ainoa ansio. Vedyllä on omat ansionsa. Kuten jo aiemmin linjattu, vedyn hyötysuhde on nousemaan päin.
Polttokennoautoissakin on sähkömoottori :)

Vaikka hommaa pyörittäisi miten, muunnos sähkö-vety-sähkö pakostakin hukkaa energiaa. Tällä hetkellä valtavasti (lähes 80%). Vaikka siitä saataisiinkin (ja varmasti saadaan) nipistettyä pois, maali on liikkuva ja kaukana.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 17:57
Kirjoittaja Bluntly
Mutta isot on toimijatkin, jotka jahtaa maalia.

Vedystä tulee pian valtavirtaa

Sähköautojen kanssa isot (öljy) korporaatiot jää nuolemaan näppejaan, vedyn kanssa ne on pelissä mukana. Ja niillä on ihan saakutisti päätäntävaltaa asioissa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 18:09
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 12.11.2019 17:54
Vaikka hommaa pyörittäisi miten, muunnos sähkö-vety-sähkö pakostakin hukkaa energiaa. Tällä hetkellä valtavasti (lähes 80%). Vaikka siitä saataisiinkin (ja varmasti saadaan) nipistettyä pois, maali on liikkuva ja kaukana.
Sähkömarkkinat varautuvat jo tilanteeseen, jossa sähkö on "ilmaista". Jos meillä on aika ajoin yllin kyllin ilmaista uusiutuvaa energiaa, niin vety voi olla yksi varastointimuoto.

Nyt vety toki tehdään maakaasusta....

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.11.2019 18:14
Kirjoittaja Bluntly
Jos nuo saudit ja vaikka Mauritania täyttää puoli maataan aurinkovoimaloilla niin sähköä piisaa rutkasti.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 19.11.2019 15:06
Kirjoittaja Bluntly

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 19.11.2019 19:23
Kirjoittaja Vagabondo
Bluntly kirjoitti: 19.11.2019 15:06 Jumalauta! Tahtoo!
:hep:

Hieno!