urpiainen kirjoitti: ↑22.11.2019 16:47
Mä olin jostain lukevinani, että tuon rikkoutumattomat ikkunat menivät järjestään rikki esittelytilaisuudessa!
Se on se demoefekti
Eiköhän ne olleet normilasit. Joku vain unohti kertoa aikeistaan demoauton kasaajille. Ei Volvokaan aja autoaan seinään lavalla.
Olivat heittäneet teräspallot harjoituksissa samoihin laseihin jo aiemmin. Ilmeisesti silloin syntyi mikromurtumia. Olisi pitänyt vaihtaa lasit harjoituksien jälkeen.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 23.11.2019 13:12
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ mutta miksi!? Miksi niiden lasien piti kestää? Mitä ongelmaa Musk ratkoo?
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 23.11.2019 15:01
Kirjoittaja Bluntly
sivustahuutaja kirjoitti: ↑23.11.2019 13:12
^ mutta miksi!? Miksi niiden lasien piti kestää? Mitä ongelmaa Musk ratkoo?
Keskilännen raesateita.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 24.11.2019 7:29
Kirjoittaja aasi
Entinen työkaverikin oli laittanut varauksen, että kai nämä joihinkin vetoaa.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 24.11.2019 11:24
Kirjoittaja So Hard
Melkoinen range kyllä tuolla vehkeellä. 800 km.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 24.11.2019 14:19
Kirjoittaja James Potkukelkka
^^ Juu. Tietysti on huomioitava, että 100 dollarin (euron) varausmaksun saa takaisin, jos peruu, eli ei tuo varaus vielä kovin kovaa sitoutumista edellytä. Mutta silti yllättävän iso luku imho.
Jos auto olisi hiukan tavallisemman näköinen, olisiko luku suurempi vai pienempi? Veikkaan, että olisi isompi.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 24.11.2019 14:38
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: ↑23.11.2019 13:12
^ mutta miksi!? Miksi niiden lasien piti kestää? Mitä ongelmaa Musk ratkoo?
Noh.. onhan se hienoa ajatella ajavansa panssaroidussa autossa. Vähän sama kuin kuunnella gansta rappia samalla kun menee hakemaan lapsia päivähoidosta.
Veikkaan, että suuri osa menee valkoisille varakkaille kynäniskanörteille, joka salaa haluavat olla kovia kundeja. Eli sopisin koderyhmään kyllä.
Tietysti olisi hyvin mielenkiintoista tietää, kuinka moni putkimies tai muu, joka oikeasti tarvitsee pick upia työssään, tämän ostaa.
Mutta eihän suurinta osaa maastureistakaan koskaan ajeta mökkitietä kauemmas maastoon.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 24.11.2019 23:29
Kirjoittaja nokkaelain
James Potkukelkka kirjoitti: ↑24.11.2019 14:38
Veikkaan, että suuri osa menee valkoisille varakkaille kynäniskanörteille, joka salaa haluavat olla kovia kundeja. Eli sopisin koderyhmään kyllä.
Tietysti olisi hyvin mielenkiintoista tietää, kuinka moni putkimies tai muu, joka oikeasti tarvitsee pick upia työssään, tämän ostaa.
Mutta eihän suurinta osaa maastureistakaan koskaan ajeta mökkitietä kauemmas maastoon.
Olen ehkä valkoinen "köyhä" (mutta kohtuullisen hyvin toimeentuleva) valkoinen nörtti. Mutta auto on aika mauttoman... tai siis hölmön näköinen.
Ehkä näemyksemme on liian eurrooppalainen tai keski-ikäinen; esim pelaajille on kaikkea hienoa tarjolla:
Vastoin kaikkia odotuksia tästä saattaa vielä tulla hitti.
5,89 metriä ruostumatonta terästä on kyllä melkoista pippelin venytystä.
Luin toisaalta, että varauksia on Yhdysvalloissa tullut hyvin osavaltioista, joissa Tesla ei ole aiemmin myynyt.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 28.11.2019 15:31
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: ↑28.11.2019 14:45
Vastoin kaikkia odotuksia tästä saattaa vielä tulla hitti.
5,89 metriä ruostumatonta terästä on kyllä melkoista pippelin venytystä.
Luin toisaalta, että varauksia on Yhdysvalloissa tullut hyvin osavaltioista, joissa Tesla ei ole aiemmin myynyt.
Onkos tämä muuten Suomessa kuorma-auto 80kmh rajoituksineen ja ajokorttivaatimuksineen? Sehän on perinteisesti ollut yksi näiden jenkki pick up autojen huono puoli täällä.
Tekstistä osui lujuuslaskijan silmään toimittajan hassu väite: "Niin kovasta, että jos sitä yrittää stanssata pyöreämpään muotoon, stanssauslaite menee rikki." On melko ihmeellistä peltiä tuossa Teslassa, jos sille ei mukamas pysty stanssauslaitetta rakentamaan
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 28.11.2019 16:13
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Vagabondo kirjoitti: ↑28.11.2019 15:31
Onkos tämä muuten Suomessa kuorma-auto 80kmh rajoituksineen ja ajokorttivaatimuksineen?
James Potkukelkka kirjoitti: ↑28.11.2019 14:45
Vastoin kaikkia odotuksia tästä saattaa vielä tulla hitti.
5,89 metriä ruostumatonta terästä on kyllä melkoista pippelin venytystä.
Luin toisaalta, että varauksia on Yhdysvalloissa tullut hyvin osavaltioista, joissa Tesla ei ole aiemmin myynyt.
Onkos tämä muuten Suomessa kuorma-auto 80kmh rajoituksineen ja ajokorttivaatimuksineen? Sehän on perinteisesti ollut yksi näiden jenkki pick up autojen huono puoli täällä.
Tekstistä osui lujuuslaskijan silmään toimittajan hassu väite: "Niin kovasta, että jos sitä yrittää stanssata pyöreämpään muotoon, stanssauslaite menee rikki." On melko ihmeellistä peltiä tuossa Teslassa, jos sille ei mukamas pysty stanssauslaitetta rakentamaan
Tuo väite prässistä tarkoittaa, että normaalit autoteollisuudessa käytettävät prässit eivät toimi. Luonnollisesti voisi autoteollisuuden ulkopuolelta hankkia sellaisia, jotka toimivat (varmasti metalliteollisuudessa sellaisia on, sinä
tiedät paremmin), mutta silloin valmistuksen hinta nousisi.
Mitä tulee tuohon kuorma-auto rajaan, mun käsittääkseni pick uppeja on Suomessa aktiivisesti _haluttu_ saada kuorma-autoiksi autoveron välttämiseksi. Suomessahan on pajoja, jotka muuntavat autoja niin, että saadaan menemään kuorma-autoksi. Kokonaiskantavuutta ainakin lisätään.
Samoja automalleja myydään Suomessa sekä henkilöautoina että kuorma-autoina.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 29.11.2019 8:55
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: ↑29.11.2019 8:34
Tuo väite prässistä tarkoittaa, että normaalit autoteollisuudessa käytettävät prässit eivät toimi. Luonnollisesti voisi autoteollisuuden ulkopuolelta hankkia sellaisia, jotka toimivat (varmasti metalliteollisuudessa sellaisia on, sinä
tiedät paremmin), mutta silloin valmistuksen hinta nousisi.
Ei auton kylkiin laiteta niin paksua materiaalia, ettei sitä taivuttamaan pystyttäisi. Mä en usko, että sillä olisi edes valtavaa vaikutusta valmistuksen hintaan, jos linjastolle laitetaan hieman tukevampi prässi. Riippuu tietysti suunnitellusta sarjamäärästä.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑29.11.2019 8:34
Tuo väite prässistä tarkoittaa, että normaalit autoteollisuudessa käytettävät prässit eivät toimi. Luonnollisesti voisi autoteollisuuden ulkopuolelta hankkia sellaisia, jotka toimivat (varmasti metalliteollisuudessa sellaisia on, sinä
tiedät paremmin), mutta silloin valmistuksen hinta nousisi.
Ei auton kylkiin laiteta niin paksua materiaalia, ettei sitä taivuttamaan pystyttäisi. Mä en usko, että sillä olisi edes valtavaa vaikutusta valmistuksen hintaan, jos linjastolle laitetaan hieman tukevampi prässi. Riippuu tietysti suunnitellusta sarjamäärästä.
Niin. Juuri kirjoitin, että tietenkin sitä voidaan prässätä oikeilla välineillä. Kyse oli siitä, toimittaako autoteollisuuden hankintaketju niitä. Kannattavuuden kannalta aika pienetkin erot sarjavalmistuksen hinnassa ovat merkittäviä. Kyse on kuitenkin osista, joita
tehdään satoja tuhansia vuodessa.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 29.11.2019 9:29
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Voipi olla yhtä näppärä ratkaisu kuin haukkaovet.
Ihmettelen myös, miten cybertruck pärjää törmäystesteissä, jos suunnittelun lähtökohtana on ollut pansssarivaunu. Vehjehän on hengenvaarallinen matkustajille ja muille tiellä liikkujille. Siitä toki markkinointipisteet Muskille, että kaveri viittaa kintaalla todeliselle objektiiviselle turvallisuudelle ja keskittyy ruokkimaan tavallisen typerän tallaajan mielikuvia: "kun ovi kestää lekan, niin cubertruck vain kimpoaa sivuun osuessaan siltapilariin".
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 29.11.2019 12:58
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: ↑29.11.2019 9:03
Niin. Juuri kirjoitin, että tietenkin sitä voidaan prässätä oikeilla välineillä. Kyse oli siitä, toimittaako autoteollisuuden hankintaketju niitä. Kannattavuuden kannalta aika pienetkin erot sarjavalmistuksen hinnassa ovat merkittäviä. Kyse on kuitenkin osista, joita
tehdään satoja tuhansia vuodessa.
Mutta kun se ero on siinä valmistuslaitteen hinnassa, joten mitä enemmän valmistetaan sitä pienemmäksi kappalekohtainen hintaero jää. Eihän prässiin tarvi vaihtaa kuin vähän isommat sylinterit, jotta jaksaa puristaa, ja hieman lisää volyymia muotteihin, jotta kestää lisääntyneen kuorman. Kyllähän nyt tuollaisia prässejä pystyy helposti skaalaamaan tarpeen mukaan.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 29.11.2019 14:32
Kirjoittaja James Potkukelkka
Me ei varmaankaan olla tästä varsinaisesti eri mieltä?
Minä sanon, että autoteollisuuden normaali hankintaketju ei toimita ja sinä sanot, että ei teknisesti mikään ongelma.
Eiväthän nuo ole ristiriidassa keskenään.