Sivu 180/238

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.01.2020 22:39
Kirjoittaja Bluntly

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 20.01.2020 8:49
Kirjoittaja Bluntly
Jos Hondan N-boxin saisi oikealla moottorilla niin lähtisi heti tilaukseen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.01.2020 10:32
Kirjoittaja James Potkukelkka
Nyt jäi VW taakse. Käsittämätöntä.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006381661.html

Poika myi eilen omansa 80%:n voitolla.

Ehkä kupla. Ehkä ei.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.01.2020 16:39
Kirjoittaja Vagabondo
Sähkömoottoriversiot ei ole vielä Suomessa, niin tuli käytyä koeajolla uuden 208n polttisversiolla. Livenä auto oli just niin nätti pikkuauto kuin ennakkokuvista saattoi päätellä. Valitettavasti ajettavuus ei ole enää samalla tasolla kuin parinkymmenen vuoden takaisessa 206 gt versiossa, niin jää ainakin tuo sähköauto hankkimatta. Harmi kun olisi ollut ulkonäön, koon ja hinnan puolesta hyvä kakkosauto https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koe ... ilometria/

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.01.2020 17:11
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ En ymmärrä tuota vehjettä. 8,1s nollasta sataan? 1.5 bensa Octavia Combi pääsee samaan. Mitä sähköllä saavutettiin tuossa pösössä?

VW id3 ilmoittaa kiihtyvyydeksi 8,0s ja hinnat ovat 208 tasoa, mutta aidon sähköauton rakenne tarjoilee paremmat tilat.

Onhan e208 tosi nätti auto, mutta en tiedä moniko lopulta ostaa auton ulkonäen perusteella. Jos e208 olisi hitusen ripeämpi tai halvempi, niin se myisi hyvin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.01.2020 20:00
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 23.01.2020 17:11 ^ En ymmärrä tuota vehjettä. 8,1s nollasta sataan? 1.5 bensa Octavia Combi pääsee samaan. Mitä sähköllä saavutettiin tuossa pösössä?

VW id3 ilmoittaa kiihtyvyydeksi 8,0s ja hinnat ovat 208 tasoa, mutta aidon sähköauton rakenne tarjoilee paremmat tilat.

Onhan e208 tosi nätti auto, mutta en tiedä moniko lopulta ostaa auton ulkonäen perusteella. Jos e208 olisi hitusen ripeämpi tai halvempi, niin se myisi hyvin.
Tyhmä kysymys. Veroteknisistä syistä edullisia ajokilometrejä. Meillä autolle oletettu ajomäärä on 30-40tkm vuodessa, niin edulliset ajokustannukset kompensoi hyvin isompia pääomakustannuksia. Toinen mitä sillä pyritään saavuttamaan on valmistajan pääseminen EUn asettaman keskimääräisen päästörajan alle. 208 kiihtyy ihan tarpeeksi, että sillä on kiva ajella moottori- ja kehäteillä tai oikeastaan missä tahansa yleisillä teillä. Tehokkaamman auton hankkiminen on aivan pöljää, jos ei käy jossain radalla ajamassa. Me oltais luultavasti hankittu e208, jos se kulkisi nätimmin suoraan moottoritiellä. Nyt ohjaus on keskialueelta liian tunnoton ja epämääräinen. Tilaa siinä on ihan riittävästi, kun sillä olisi pääsääntöisesti ajettu yksin. Meiltä löytyy myös se oikeasti iso auto johon mahtuu tavaraa silloin kun on tarve.

id3 on tylsä ulkoa, sisältä ja brändiltä. Just hyvä sulle.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.01.2020 20:47
Kirjoittaja Bluntly

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.01.2020 22:43
Kirjoittaja sivustahuutaja
^^ Ei e208:lla ole mitään sellaista veroetua, jota muilla sähköillä ei olisi. e208 on erittäin nätti auto. Ennustan, että ulkonäkö ei vain riitä ja e208 ei myy kovin hyvin lukujen valossa: joko se ei tarjoa hintaansa nähden tarpeeksi arvoa tai sitten valmistaja joutuu myymään ei-oota liian pienen tuotantokapasiteetin takia. Ja onhan ulkonäössä se suuri vika, että e208 ei näytä sähköautolta. Aika monelle on tärkeää viestittää auton olevan sähkö. Tuo on osa auton tuottamaa arvoa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.01.2020 22:54
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 23.01.2020 22:43 ^^ Ei e208:lla ole mitään sellaista veroetua, jota muilla sähköillä ei olisi. e208 on erittäin nätti auto. Ennustan, että ulkonäkö ei vain riitä ja e208 ei myy kovin hyvin lukujen valossa: joko se ei tarjoa hintaansa nähden tarpeeksi arvoa tai sitten valmistaja joutuu myymään ei-oota liian pienen tuotantokapasiteetin takia. Ja onhan ulkonäössä se suuri vika, että e208 ei näytä sähköautolta. Aika monelle on tärkeää viestittää auton olevan sähkö. Tuo on osa auton tuottamaa arvoa.
Sekoitat nyt teslanostajat ja sähkökaupunkiauton ostajat. Suhteellisen ruma sähköseat myy kuin häkä. Nämä ostajat eivät myöskään odota 700 km rangea ja 3,2 s 0-100.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.01.2020 22:58
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Tietenkin halvalla pisteestä a pisteeseen b myy hyvin. e208 ei vain ole yhtä halpa kuin vaikkapa Seat Mii. Koko pointtinihan oli se, että e208 ei oikein tarjoa hinnalleen mitään muuta erottuvaa vastinetta kuin nätin ulkonäön.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 23.01.2020 23:09
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 23.01.2020 22:43 ^^ Ei e208:lla ole mitään sellaista veroetua, jota muilla sähköillä ei olisi.
Lainataanpa sun viestiä.
sivustahuutaja kirjoitti: 23.01.2020 17:11 En ymmärrä tuota vehjettä. 8,1s nollasta sataan? 1.5 bensa Octavia Combi pääsee samaan. Mitä sähköllä saavutettiin tuossa pösössä?
:facepalm:

Ja mä tiedän, että sä tykkäät spekuloida tuota kaupallista kulmaa, mutta mua se aihe ei vois vähempää kiinnostaa, joten en sitä kommentoi muuten kuin toteamalla, että meidän perhe on yksi mahdollinen sähköauton ostaja, joka ei mitenkään istu sun visioon siitä millainen sähköauton ostaja on tai mitä hän autoltaan haluaa. Joko olemme ihmeellinen poikkeustapaus tai et ole ihan koko markkinaa sisäistänyt ja automarkkinoilla saattaa olla jatkossakin kysyntää autoille joita sinä et ymmärrä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.01.2020 0:29
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Veroetu on kaikille sähköille sama. Se ei siis differoi sähköjä keskenään. Jäljelle jäävät hinta ja selkeästi differoivat tekijät, eli sellaiset asiat, joiden perusteella asiakkaat selvästi erottavat tuotteet toisistaan. Lukujen ja arvostelujen perusteella e208 suorituskyky ja ajettavuus eivät erota sitä muista. No, onko se sitten erityisen tilava? Ei. Enko se erityisen halpa. Ei. Nätti se on. Riittääkö tuo? En usko.

Jos 90% potentiaalisista asiakkaista vihaa jotain tuotetta ja 10% rakastaa, niin tuotteella vuolee kultaa. Applella ja Teslalla menee hyvin. Noiden firmojen tuotteet erottuvat ja asiakastyytyväisyys on tapissa korkeista hinnoista huolimatta.

Jos tuote on normaalihintainen ja´ihan kiva´, niin valmistajalla on vaikeuksia pitää tulos plussalla. En näe e208:sissa ulkonäön lisäksi mitään erottuvaa ominaisuutta, joka mahdollistaisi normaalia paremman asiakaskokemuksen ja valmistajalle hyvän katteen.

Halvimmat elinkaarikilometrit (luulo, ei tieto) = Toyota, maailman arvokkain autofirma, määritteli uusiksi laadun
Radikaaleimmin erottuva tuote = Tesla, maailman toiseksi arvokkain autofirma, määritteli uusiksi auton
Niukasti differoitu valtavirtatuote = VAG, maailman kolmanneksi arvokkain autofirma, samaan komponenttikirjastoon perustuvan differoidun portfolion mestari

Aika hyvin nuo noudattelevat Porterin strategiamallia. Tuohon kun puskee joukko kinkkejä tarjoamaan sitä kaikkein halvinta hankintahintaa, niin ´stuck in the middle´valmistajat on konkassa sähköistymisen kustannusten kanssa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Porter%27 ... strategies

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.01.2020 9:11
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 24.01.2020 0:29 ^ Veroetu on kaikille sähköille sama. Se ei siis differoi sähköjä keskenään.
:facepalm:

Pidätkö sä mua jotenkin tyhmänä, niin etten ymmärrä itsestäänselvyyksiä? Itse vertasit polttikseen ja ihmettelit miksi auto on tehty sekä samalla perustelin miksi juuri me harkitsimme sähköversiota eikä polttista.

Muuhun: Edelleen evvk kuinka hyvin joku firma tekee tulosta. Se ei anna mulle kuluttajana mitään enkä harrasta osakesijoittamista, joten ihan turhaan siitä aiheesta mulle saarnaat.

Teslaa lukuunottamatta luettelemasi automerkit on just tylsää harmaa massaa mielikuvituksettomille keskinkertaisille ihmisille. Ei kiinnosta mua. Teslakaan ei selvästi ole suunnattu minulle, mutta siinä sentään on jotain mielenkiintoista.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.01.2020 9:13
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 23.01.2020 22:58 ^ Tietenkin halvalla pisteestä a pisteeseen b myy hyvin. e208 ei vain ole yhtä halpa kuin vaikkapa Seat Mii. Koko pointtinihan oli se, että e208 ei oikein tarjoa hinnalleen mitään muuta erottuvaa vastinetta kuin nätin ulkonäön.
Varman abouts 75% autojen ostajista on kiinnostunut miltä se näyttää ja 90% miten se on varusteltu. Ei hinta, suorituskyky tai kilometrikustannuskaan ratkaise auton ostoa yksinään.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.01.2020 10:34
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ siis kyllähän kaikelle ostaja löytyy. Luultavasti viimeisten vuosikymmenten aikana ei ole valmistettu sellaista autoa, jota kukaan ei olisi ostanut.

Ei se vaan ole kovin hyvä strategia valmistaa niukasti erottuvaa makkaraa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.01.2020 10:42
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 24.01.2020 10:34 ^ siis kyllähän kaikelle ostaja löytyy. Luultavasti viimeisten vuosikymmenten aikana ei ole valmistettu sellaista autoa, jota kukaan ei olisi ostanut.

Ei se vaan ole kovin hyvä strategia valmistaa niukasti erottuvaa makkaraa.
Jos sinäkin sanot, että e208 on kaunis auto, kyllähän se on erottuva.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.01.2020 11:00
Kirjoittaja Bluntly
IMO sähköauton ostajat kiinnittävät huomiota myös kokoon, pienempi on parempi kaupungissa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.01.2020 17:31
Kirjoittaja Bhven
Unimog U 5023 sets a new world altitude record for wheeled vehicles

https://newatlas.com/automotive/unimog- ... de-record/

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.01.2020 15:49
Kirjoittaja James Potkukelkka
^hienoa. Voin alkaa vuorikiipeilemään nyt, kun kuuteen kilometriin pääsee autolla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.01.2020 15:47
Kirjoittaja urpiainen
Taas joku nollatutkimus itsestäänselvyyksistä: "Vastaus oli yksiselitteinen: itsekeskeiset miehet, jotka ovat riidanhaluisia, omapäisiä, epäsympaattisia ja epäempaattisia, omistavat huomattavasti muita useammin Audin, BMW:n tai Mercedeksen kaltaisen statusauton."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 3949231377

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.01.2020 16:29
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Big Five oli hieno lähtökohta, mutta sitten päädyttiin johonkin kovin arvolatautuneeseen luonnehdintaan?

Jos nyt Big Fiveen pitäisi sovittaa luonnehtinta "itsekeskeinen riidanhaluinen omapäinen epäsympaattinen ja epäempaattinen", niin kai se menisi näin
  • avoimuus = ei korreloi
    tunnollisuus = ei korreloi
    tunne-elämän tasapainoisuus = negatiivinen korrelaatio
    ulospäinsuuntautuneisuus = ei korreloi
    sovinnollisuus = negatiivinen korrelaatio
Eli sanoisin, että epäsovinnolliset tunteellisesti reagoivat miehet varmaankin käyttäytyvät liikenteessa huonosti.

Mutta miten ihmeessä noista päädytään automerkkiin? Epäsovinnollisuus korostuu muistakseni sekä tulojakauman ylä-, että alapäässä. Semmoinen hieman mulkku myyntijohtaja pystyy tulojen puolesta ajamaan bemarilla ja jos hänellä on taipumusta tunteiluun, niin se johtanee ylilyöteihin liikenteessä. Epäilen siis, että taustamuuttujia ei ole saatu vakioitua, vaan tässä on nyt saatu esiin se ilmiö, että hieman mulkut tyypit ovat yliedustettuna esimieshommissa ja ajavat premium-autoilla.

Punaviherhippi tietenkin pitää ökyautoja pahoina ja itsekkäitä miehiä pahoina. On siis luontevaa ajatella, että pahat ajavat pahoilla autoilla. En nyt löytänyt tuota tutkimusta mistään, mutta vähän mietityttää onko sen 15 vanhan bemarin kuski kuitenkaan Big Fiven perusteella samanlainen kuin uudella bemarilla ajava? Väittäisin, että ei ole. Esim. tunnollisuus korreloi kaikkein eniten tulojen kanssa ja amisbemarilla tuo ominaisuus on luultavasti ihan toisessa päässä kuin uudella bemarilla ajavalla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.01.2020 16:50
Kirjoittaja urpiainen
Linkki itse julkaistuun tutkimusartikkeliin löytyy tiedotteesta: https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyvi ... unnollisia En ole lukenut kunnolla edes tiedotetta, mutta vilkaisulla näytti siltä, että tulos on vahvempi kuin oletit: mulkvistit ovat varallisuudesta riippumatta yliedustettuina mersubemariaudimiehissä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.01.2020 16:53
Kirjoittaja Bluntly
sivustahuutaja kirjoitti: 29.01.2020 16:29Esim. tunnollisuus korreloi kaikkein eniten tulojen kanssa ja amisbemarilla tuo ominaisuus on luultavasti ihan toisessa päässä kuin uudella bemarilla ajavalla.
Niin tunnolisesti kun bemukuskit keskimääräisesti käyttää vilkkua, tai ylipäätään mitään liikennesääntöjä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.01.2020 17:11
Kirjoittaja urpiainen
Musta näytti, että premiumkuskeissa korostuu kaksi porukkaa: tunnolliset ja mulkvistit. Ensimmäiset varmaan tulojen kautta ja jälkimmäiset stereotypian mukaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.01.2020 17:15
Kirjoittaja Bhven
Bemarit on tehty ajamista varten, ei liikennevaloissa seisomista varten.