Sivu 186/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2020 14:29
Kirjoittaja James Potkukelkka
nokkaelain kirjoitti: 25.09.2020 21:38
James Potkukelkka kirjoitti: 25.09.2020 12:28 250 kW latausteho.
Ex-Cityläinen (en muista ainakaan olleen Kitinässä) kommentoi juuri, että yritti pari vuotta sähköautoilua. Hänen tarpeisiinsa latausmahdollisuudet ovat aivan liian rajoitetut. Normaalin latauksenkin teoreettinen latausteho putoaa muutamaan kW:iin, jos latauspiste käyttää vain yhtä vaihetta.
Noita yksivaiheisia latauspaikkoja on nykyään onneksi tosi vähän. Ovat sähköautoilun liitukaudelta. Nykyään kaikki uudet ovat vähintään kolmivaihe 16A eli 22 kW. Tietysti paikat, jotka muunnettu lämmityspakoista, ovat sitten eri juttu.

Mutta toki sähköautoilu edelleen vaatii sen, että on mahdollisuus yön oli ladata parkissa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2020 14:29
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 26.09.2020 12:56
Bhven kirjoitti: 26.09.2020 12:53Induktiosilmukkaa vaan asfalttiin ja autoihin.
Tai kaulaan. Paljon helpompi pistää vetyä tankkiin.
Suomessa ei ole yhtään paikkaa, jossa voit ladata vetyautoa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2020 15:51
Kirjoittaja Bhven
James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2020 14:29 Nykyään kaikki uudet ovat vähintään kolmivaihe 16A eli 22 kW.
3 * 230V * 16A = 11 kW

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2020 16:13
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bhven kirjoitti: 27.09.2020 15:51
James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2020 14:29 Nykyään kaikki uudet ovat vähintään kolmivaihe 16A eli 22 kW.
3 * 230V * 16A = 11 kW
Juu. Lapsus. Käytännössä uudet ovat lähes aina 32 A eli 22 kW. DC latausasemat sitten erikseen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2020 17:34
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2020 14:29Suomessa ei ole yhtään paikkaa, jossa voit ladata vetyautoa.
Totta, Suomi on Euroopan persläpi tässäkin asiassa.

Raskas liikenne alkaa valumaan vetyyn niin samalla noita alkaa tulemaan tännekkin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 27.09.2020 19:10
Kirjoittaja Bhven
James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2020 16:13 DC latausasemat sitten erikseen.
En tunne aihetta, kun ei ole ollut tarvetta, mutta toivon, että AC/DC latausasemalla on valittavissa "Thunderstruck" moodi, jolla tankin saa täyteen ajassa 4:52

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.09.2020 8:23
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bhven kirjoitti: 27.09.2020 19:10
James Potkukelkka kirjoitti: 27.09.2020 16:13 DC latausasemat sitten erikseen.
En tunne aihetta, kun ei ole ollut tarvetta, mutta toivon, että AC/DC latausasemalla on valittavissa "Thunderstruck" moodi, jolla tankin saa täyteen ajassa 4:52
:D

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.09.2020 11:22
Kirjoittaja sivustahuutaja
Helpotusta ruuhkiin: Suomessa kokeillaan uutta vaihtelevaa nopeusrajoitusta, kaistojen ero jopa 20 km/h
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/help ... 1594300539

Ei hyvänen aika? Onkohan kukaan käynyt aamuruuhkassa katsomassa kuinka upeaa suomalainen liikennekäyttäytyminen on? Yksikään bemarikuski ei jää korottelemään hitaammin, jos toiselta kaistalta pääsee vauhdilla koukkaamaan jonon ohi ramppiin. Tuo on se pääsyy siihen, että kääntyvä kaistat eivät tällä hetkelläkään vedä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.09.2020 11:24
Kirjoittaja James Potkukelkka
Miten tuo edes teoreettisesti helpottaisi ruuhkia? Toki se lisää liikenneturvallisuutta, mutta vaikea uskoa ruuhkan helpottavan nopeusrajoituksen alentamisella. Noh.. ehkä jos haitariike vähenisi.

Pahimmat ruuhkat tietysti syntyvät kolareista, eli jos tuo vähentäisi kolareita, se vähentäisi niitä pahimpia ruuhkia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.09.2020 11:51
Kirjoittaja Bhven
Muistaako kukaan sitä tutkimusta millä nopeudella oli risteyksessä paras läpäisykyky. Esim 50 kmh versus 40 kmh. Kuinka monta autoa ruuhkassa per valokiertosykli.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 28.09.2020 12:11
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 28.09.2020 11:24 Miten tuo edes teoreettisesti helpottaisi ruuhkia? Toki se lisää liikenneturvallisuutta, mutta vaikea uskoa ruuhkan helpottavan nopeusrajoituksen alentamisella. Noh.. ehkä jos haitariike vähenisi.
Tällä hetkellähän homma menee niin, että poistuvaan liittymään syntyy ruuhkaa ja kääntyvän kaistan nopeus alenee. Bemarikuskit tietty painavat tästä hidastuvasta kaistasta ohi ja kiilaavat sekaan vasta poistuvan liitymän kohdalla,"oho?". Tämä kiilailu hidastaa kääntyvää kaistaa tyypillisesti enemmän kuin se alun perin kaistaa hidastanut ruuhka siellä jossain rampin lopussa. Tuosta hidastumasta joku neropatti on nyt tehnyt sen johtopäätöksen, että koska nopeus on todellisuudessa sen 20 kmh alhaisempi, niin liikennettä sujuvoittaisi tuon nopeuden virallistaminen alempana nopeusrajoituksena. Mutta tämähän vain pahentaisi sitä kiilaamista. Alempi nopeusrajoitus hidastaisi kääntyvän kaistaan silloinkin kun rampilla ei olisi ruuhkaa, jolloin bemarikuskit eivät näkisi sitä vähääkään tarvettä mennä matelevaan jonoon. Kiilaaminen vain lisääntyisi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.09.2020 11:59
Kirjoittaja sivustahuutaja
Sähköautoilla on pienet päästöt, vaikka koko elinkaari otetaan huomioon
https://www.talouselama.fi/uutiset/moni ... 5dd4d2204c

ID4:nen on jopa hiilineutraali. Nyt voi hipsteri ostaa hiilidioksidia elinkaaren aikana tuottavan Jopon sijaan hiilineutraaliin katumaasturin. Näin ne firmat hoitavat yhteiskuntavastuutaan, kunhan ostajat sitten ostavat firmojen tuotteita.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.09.2020 12:05
Kirjoittaja James Potkukelkka
” Voiko sähköauto olla bensa- ja diesel-autoa saastuttavampi? Näin uskoo Tori.fi:n kyselyn mukaan 23 prosenttia suomalaisautoilijoista. Sähköauton päästöt ovat heille peräti syy olla hankkimatta täyssähköautoa.

Reipasta sotilasnaurua!

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.09.2020 13:06
Kirjoittaja sivustahuutaja
^

Rypäleen poimijoiden työolot ovat syynä siihen, että valitsen lauantaisin Hennessyn Paradisen sijaan mieluummin jonkin muun juoman.

Suomalaisen auton mediaanihinta taitaa olla alle 10.000€. ID4 maksaa lanseerauksessa 48.790€.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.09.2020 14:10
Kirjoittaja James Potkukelkka
Itse olen harkinnut uuden Bentleyn ostoa, mutta koska VW mielestäni ei ole tehnyt täydellistä selkoa Kolmannen valtakunnan aikaisista natsikytkennöistään, en voi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.10.2020 12:34
Kirjoittaja James Potkukelkka
Teslan Ap1 (joka mulla on) oli aikoinaan edistyksellinen, mutta se on jo 5 vuotta vanha ja perustui paljolti muualta ostettuun tekniikkaan. Sitten Teslan ja Mobileyen sukset menivät ristiin ja Tesla otti käyttöön ensin nVidian sirun, mutta omalla softallaan, tuloksena AP2. Tulokset eivät olleet kummoisia (lupaavista demoista huolimatta). AP2 ei oikeastaan muutamaan vuoteen kehittynyt juuri ollenkaan, tai kehitys oli erittäin hidasta. Reilu vuosi sitten Tesla otti käyttöön itse suunnittelemansa raudan (AP3), mutta tulokset eivät sittenkään olleet kovin kummoisia. Nyt Tesla on tehnyt Ap:n täydellisen uudelleen kirjoittamisen ja on saavuttanut merkittävää edistystä.

Tesla on nyt laittanut uuden autopilotin betan jakeluun joillekin asiakkaille.

https://electrek.co/2020/10/23/tesla-fu ... strations/

Mikä tekee tästä erityisen merkittävää on, että rauta on sama, joka on miljoonassa tiellä kulkevassa autossa ja AP ei vaadi ympäristön etukäteen kartoittamista.

Googlen omistava Waymo pystyy kyllä parempaan, mutta merkittävillä eroilla
-Waymon autoissa on about sadantonnin sensorit (mm. Lidar)
-Waymon autoja ei voi loppukäyttäjä ostaa
-Waymon autot toimivat vain rajoitetulla ennalta HR kartoitulla alueella

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 24.10.2020 13:58
Kirjoittaja Bhven
Mun autosta hävis äänet kokonaan, kun ostin Bose 700 vastamelukuulokkeet. Hiljaisempi kuin sähköauto. Paras ostos koskaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.10.2020 20:16
Kirjoittaja Bhven
Tesla's Battery Supply Problem



Joku seppä voisi nyt keksiä miten merivedestä saa imuroitua kaiken hyödyllisen materiaalin kiertoon.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.10.2020 13:13
Kirjoittaja Bluntly
Onko jossain jotain dataa kuinka hyvin käytetyt sähkövispilät menee kaupaksi?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.10.2020 13:49
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Käsittääkseni menevät hyvin kaupaksi. Muutenhan niiden arvonalenema nousisi suureksi ja niin ei vaikuta käyneen.

Sähköautossa hankintahinta on korkea suhteessa käyttökuluihin. Tästä syystä on ihan luonnollista, että sähkö pitää hyvin hintansa. Jos sähköauton hinta tippuisi yhtä paljon kuin bensavehkeen, niin se tarkoittaisi huikean halpoja kilsoja halvan käytetyn sähköauton ostajalle.

Hinnanaleneman tuijottaminen onkin ihan viturallaan oleva tapa tarkastella auton ostoa. Kannattaa pistää ne kaikki kustannukset sinne exceliin ja katsoa mikä vaihtoehto tarjoaa halvimmalla halutun ajosuoritteen. Bensa, diesel, hybridi, sähkö käytettynä vai uutena? Vaiko leasing? Taksi ja sähköpotkulauta?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.11.2020 13:57
Kirjoittaja Bluntly
Mikä ihmeen tesla?
tesla.jpg
tesla.jpg (90.44 KiB) Katsottu 991 kertaa

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.11.2020 14:47
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Teslan myynti rapakon tällä puolen menee voimakkaasti sykkeissä sen mukaan, miten laivat tulevat.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.12.2020 19:19
Kirjoittaja Bluntly

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.12.2020 20:55
Kirjoittaja urpiainen
Joo. Toyotahan oli luvannut julkistaa uudella akulla olevan auton Tokion olympialaisissa, mutta korona antoi lisäaikaa. Onko kukaan syyttänyt koronasta japanilaisia insinöörejä?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 14.12.2020 15:12
Kirjoittaja James Potkukelkka
Solid state battery tosiaan kiinnostava ja mitä ilmeisimmin se on tulossa.

VW:llä on kiinnitys tähän


https://www.quantumscape.com/

Olisin itse ostanut tuota firmaa, mutta liian kallis mielestäni.

Mukana on mukana yksi Teslan perustajista JB Strabel, joka oli Teslan akkuekspertti. Lisäksi mm VW:ltä kaksi henkeä. Mutta eniten mussa herättää luottamusta Straubel.

https://www.quantumscape.com/team/

Markkina-arvo vaatimattomasti 23 miljardia dollaria firmalla, jolla ei ole liikevaihtoa. Analyst dayssa 10/20 firman pitchin mukaan arvo olisi nyt 8-16 miljardia diskontattuna vuoden 2028 arvosta. Mun on vaikea uskoa, että pitchaisivat alakanttiin...

Tämä muuten herätti toisaalla mainitsemani SPAC-kiinnostuksen.