Sivu 193/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.08.2021 15:16
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ DSG antaa mahdollisuden vaihtaa itse. Kokeilin tyyliin kerran ja gotesin itse sotkemisen ihan turhaksi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.08.2021 17:53
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 29.08.2021 15:16 ^ DSG antaa mahdollisuden vaihtaa itse. Kokeilin tyyliin kerran ja gotesin itse sotkemisen ihan turhaksi.
Ainoa käyttö on tietyt liikkellelähdöt talvella tai asuntovaunun kanssa tms. Normiajossa vain aiheuttaa haittaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.08.2021 17:54
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 29.08.2021 14:56 https://www.hs.fi/talous/art-2000008226026.html

Lapsuudessani ja nuoruudessani automaattivaihteistot olivat harvinaisuuksia, joita ei persejönsterissä ollut kuin niillä harvoilla, jotka ajoivat jenkkiautoilla.
Kun sain kortin, meillä oli laivan kokoinen jenkki.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.08.2021 21:13
Kirjoittaja Bhven
So Hard kirjoitti: 29.08.2021 17:53
sivustahuutaja kirjoitti: 29.08.2021 15:16 ^ DSG antaa mahdollisuden vaihtaa itse. Kokeilin tyyliin kerran ja gotesin itse sotkemisen ihan turhaksi.
Ainoa käyttö on tietyt liikkellelähdöt talvella tai asuntovaunun kanssa tms. Normiajossa vain aiheuttaa haittaa.
Ratin läppävaihteet on ihan kätevät moottorijarrutustilanteissa. (Autoni ei ole niin hieno, että osaisi itse jarruttaa vakkari päällä.)

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 8:34
Kirjoittaja urpiainen
James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2014 15:36 väliaikainen vuonna 1958 vuodeksi määrätty autovero jatkuu edelleen.
Eilisen budjettihiiren jälkeen ei jatku sähköautoilta!

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 8:50
Kirjoittaja James Potkukelkka
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 8:34
James Potkukelkka kirjoitti: 16.10.2014 15:36 väliaikainen vuonna 1958 vuodeksi määrätty autovero jatkuu edelleen.
Eilisen budjettihiiren jälkeen ei jatku sähköautoilta!
Mihinkään ei voi luottaa :(

Mutta on kyllä historiallinen asia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 8:57
Kirjoittaja urpiainen
^ Joo. Ensimmäinen ei-autoiluvihamielinen hallitus yli 60 vuoteen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 9:02
Kirjoittaja James Potkukelkka
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 8:57 ^ Joo. Ensimmäinen ei-autoiluvihamielinen hallitus yli 60 vuoteen.
Kannatti äänestää vihreitä!1

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 9:57
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ vaikka caikutus on vaan reilu tonni, niin inhan se kova, että demarit ja kepu laskivat hyvätuloisten kaupunkilaisten autoveroa. Vihreillekin hitusen hassu veto, koska luultavasti uusia sähköjä ostavat valkoiset heterohkot sekasyöjät.

Ehkä tässä hiilipäästöjen vähentäminen voitti luokkataistelun.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 9:59
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2021 9:57 ^ vaikka caikutus on vaan reilu tonni, niin inhan se kova, että demarit ja kepu laskivat hyvätuloisten kaupunkilaisten autoveroa. Vihreillekin hitusen hassu veto, koska luultavasti uusia sähköjä ostavat valkoiset heterohkot sekasyöjät.

Ehkä tässä hiilipäästöjen vähentäminen voitti luokkataistelun.
Isoimmillaan yli 2t alennus. Nyt sähkisten veroprosentti on 2,7. Yli 50t sähkiksen ostoon ei saa hankintatukea, mutta tämä vaikuttaa.

Jos ostaa max 50t auton, tämä alennus on 1350 ja saa vielä lisäksi hankintatukea 2t. Eli yli 3t rikkaiden verojen alentamiseen!11

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 10:04
Kirjoittaja urpiainen
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2021 9:57 hyvätuloisten kaupunkilaisten
Hyvätuloisten esikaupunkilaisten. Edelleen vähän ihmettelen sitä monesti toistettua ajatusta, että sähköauto ei soveltuisi pitkien matkojen maaseudulle, mutta hyvin kaupunkiin. Tuskin moni maajussi ajaa säännöllisesti yli nykyaikaisen sähköauton toimintamatkan päivässä, ja yöllähän akun saa täyteen kotipihassa. Kantakaupungissa, jossa autot ovat yöt kadunvarsiparkissa, sähköauto taas on oikeasti aika hankala.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 10:18
Kirjoittaja James Potkukelkka
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 10:04 . Kantakaupungissa, jossa autot ovat yöt kadunvarsiparkissa, sähköauto taas on oikeasti aika hankala.
Joo. Kantakaupunki on kaikista hankalin sähköautolle. Tosin aika hyvin löytyy vuokrapaikkoja parkkiluolista ja niissä latausmahdollisuus, mutta kun Krunikkaa mietittiin niin siinä olisi ollut hankala, koska aivan lähellä ei parkkiluolia (Kluuvi kait olisi ollut lähin). Jos haluaa kadunvarressa pysäköidä, on hankalahkoa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 10:45
Kirjoittaja sivustahuutaja
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 10:04 Edelleen vähän ihmettelen sitä monesti toistettua ajatusta, että sähköauto ei soveltuisi pitkien matkojen maaseudulle, mutta hyvin kaupunkiin.
Kainussa myytiin uusia autoja 9 per 1000 asukasta, uudellamaalla 26. Tuohon kun lisää, ehkä perusteettoman, pelon rangesta, niin ei niitä sähköjä tulla kainuussa lähivuosina myymään kuin muruset uuteen maahan nähden. Tuosta syysta sanoin, että sähköjen myyhnti tulee keskittymään hyvätuloisiin kaupunkilaisiin. Range Rover soveltuu myös erinomaisesti maajussille kainuussa, mutta ei niitäkään siellä myydä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 10:46
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2021 10:18
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 10:04 . Kantakaupungissa, jossa autot ovat yöt kadunvarsiparkissa, sähköauto taas on oikeasti aika hankala.
Joo. Kantakaupunki on kaikista hankalin sähköautolle.
Asukaspysäköinnistä pitäisi tehdä markkinahintaista, niin päästäisiin eroon kantakaupunkilaisten autoista.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 10:58
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2021 10:46
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2021 10:18
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 10:04 . Kantakaupungissa, jossa autot ovat yöt kadunvarsiparkissa, sähköauto taas on oikeasti aika hankala.
Joo. Kantakaupunki on kaikista hankalin sähköautolle.
Asukaspysäköinnistä pitäisi tehdä markkinahintaista, niin päästäisiin eroon kantakaupunkilaisten autoista.
Ongelmana on kuitenkin se, että siellä kadunvarsilla ei ole latauspaikkoja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 12:46
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 10.09.2021 10:58 Ongelmana on kuitenkin se, että siellä kadunvarsilla ei ole latauspaikkoja.
Mutta ongelman suuruuteen vaikuttaa se, kuinka moni ytimen asukkaista säilyttää autonsa kun asukaspysäköinti alkaa maksaa jotain. Minä väitän, että reippaasti yli puolet autoista katoaa. Loput voivat sitten käyttää vaikkapa kadunvarsien maksullisia latausasemia, joita taatusti tulee. En näe mitään merkittävää ongelmaa keskustan autoissa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 14:11
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Autoiluun liittyen: HSL ennusteen mukaan 2030 keskustassa autonomistus on luokkaa puolet espoon autoilevista alueista mitattuna autoa per 1000 asukasta. Tuo on älyttömän iso luku. Myös autojen määrä per km2 on keskustassa ihan samaa luokkaa kuin syrjemmälläkin.

Mielikuvissa espoolaisella perheellä on huimasti autoja, mutta todellisuudessa keskustan sinkuilla on autoja aika paljon seksikkäistä ratikoista huolimatta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 14:25
Kirjoittaja urpiainen
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2021 14:11 Mielikuvissa espoolaisella perheellä on huimasti autoja, mutta todellisuudessa keskustan sinkuilla on autoja aika paljon seksikkäistä ratikoista huolimatta.
Eiks mielikuva ole pikemminkin se, että mitä suurempi kaupunki, karkeasti ottaen sen vähemmän autoja suhteessa väkilukuun - jolloin Espoossa toki on mielikuvissa vähemmän autoja asukaslukuun verrattuna kuin jönsesterissä. Toki mielikuva varmaan vaihtelee kaupunginosittain, vaikka termi huonosti Espooseen sopiikaan.

Enkä mä niistä Helsingin citysinkkujenkaan autoista ihan varma ole. Kai se nyt kuitenkin pätee, että Helsingissä on asukaslukuun suhteutettuna maan pienin autotiheys? Ja vastaavasti, jossain Ahvenanmaan pikkukunnissa on enemmän autoja kuin ihmisiä?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 14:29
Kirjoittaja sivustahuutaja
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 14:25 Enkä mä niistä Helsingin citysinkkujenkaan autoista ihan varma ole. Kai se nyt kuitenkin pätee, että Helsingissä on asukaslukuun suhteutettuna maan pienin autotiheys?
Keskustassa autoja on 200-300 per 1000 asukasta. Espoon autoilevat alueet ovat siellä 450-550 haarukassa tyypillisesti. Minusta nuo luvut tarkoittavat, että keskustassa on autoja ihan sikana kun ne ihanat kiskotkin on siinä vieressä. Toki ne keskustan autot ovat monet ironisia festariautoja, joille ie kilsoja kerry

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 16:22
Kirjoittaja Bhven
urpiainen kirjoitti: 10.09.2021 10:04 Kantakaupungissa, jossa autot ovat yöt kadunvarsiparkissa, sähköauto taas on oikeasti aika hankala.
Mannet ovat ratkaisseet tämän ottamalla sähkön katuvalaisinpylväästä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.09.2021 16:32
Kirjoittaja Bhven
sivustahuutaja kirjoitti: 10.09.2021 14:29 Toki ne keskustan autot ovat monet ironisia festariautoja, joille ie kilsoja kerry
No näinhän Henry Ford asian visioikin. Miksi vihaat Henry Fordia? Autolla lähdetään viikonloppuisin hupiajelulle vaikka mökkikuntaan, mutta arkipäivisin auto seisoo parkissa odottamassa viikonloppua. Jotkut köyhät joutuvat kylläkin käyttämään autoaan myös työmatkoihin ja lasten harrastuskuljetuksiin viikollakin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.09.2021 15:21
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://electrek.co/2021/09/11/dems-pro ... advantage/

Demokraatit ovat yllättävän vasemmalla. Eli niille sähköautoille, jotka valmistetaan tehtaissa, joissa AY-liike toimii, parempi tuki.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.09.2021 17:49
Kirjoittaja Bluntly

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.09.2021 8:28
Kirjoittaja James Potkukelkka

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.10.2021 8:58
Kirjoittaja James Potkukelkka
Unohtui 1.10 juhlia kitinässä merkittävää autoilijoiden juhlapäivää. Vuodesta 1958 peritty tilapäinen autovero poistui 1.10 sähköautoilta.