Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2023 12:09 Tällä hetkellä esim. Ioniq 5 on monien mielestä paras perussähköauto. Siis oikeasti paras keskiluokan sähköauto jättäen japsit ja eurooppalaiset taakseen. Kuitenkin KIA:a ja Huyndaita on pidetty meillä vähän alemman kastin merkkeinä, joita ostetaan kun kunnon autoon ei ihan ole varaa.

Jos korealaisia on nyt ihan ok verrata vaikka VAG:in tuotantoon, niin pian kiinalaisiin suhtaudutaan kuten korealaisiin vielä hetki sitten.
No enkö mä just sanonut näin ja hiljattain sovittu, että jonkun muun kuin perushyvän skodan ostaminen on identiteettiperformanssi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ai niin mä tulin harmittelemaan, kun hesarissa sanottiin, että keskimääräiset maantienopeudet tulee laskemaan. Toki viesti oli kätketty diipadaapaan, mutta tota sillä tarkoitettiin. Pahoitan mieleni ennakoivasti :maanantai:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009314294.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Aivan perseestä.

Turvallisuuden osalta nopeuden laskun vaikutus on ihan mitätön. Kannattaisi mieluummin ottaa käyttöön keskinopeuskamerat, jolloin ylinopeudet saataisiin karsittua pois ja liikennevirta rauhoittuisi.

Päästöjen laskeminen nopeuksia laskemalla on myöskin aivan idioottimaista. Päästöjen haittaverotus hoitaa homman hienosti ilman, että nopeuksiin tarvitsee puuttua.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 09.01.2023 12:18 No enkö mä just sanonut näin ja hiljattain sovittu, että jonkun muun kuin perushyvän skodan ostaminen on identiteettiperformanssi.
Yritin sanoa, että se ostajien maku ei välttämättä tässä ole se ydinjuttu. Sähkö tekee autoista tasaisempaa makkkaraa, eli yhä useampi merkki kykenee täyttämään tarjoamaan ostajien maun mukaisia autoja. Autoista tulee myös entista muokattavampia tasaisen pohjan takia, joten samalla perustekniikalla voidaan tehdä entistä monenlaisempia autoja.

Polttiksissa oli enemmän rajoitteita, joten piti tehdä valintoja, joka taas johti differoitumiseen. Superautoja nöyryyttänyt Tela näytti hienosti, että sähköjen kanssa ei tarvitse tehdä yhtä kiveenhakattuja valintoja. Performance-mallit eivät Teslalla ole merkittävästi erilaisia kuin hinnat alkaen mallit.

Perinteisille valmistajille Teslan esimerkki on ihan myrkkyä. Saksalaisilla esim. on kaikilla omat urheilulliset alamerkkinsä. Silloin se ei oikein käy laatuunsa, että Skoda Fabia RS vetäisisi varttimailin alle 11 sekuntiin. Normi S maksaa 118k ja Plaid 143k. Perus E mersu maksaa 56k ja E63 212k. Tulevaisuudessa sporttisten mallien hintaero perusversioon tulee olemaan sähköissä paljon totuttua pienempi. Sama asia tulee heijastumaan tilaan. Sähköautoissa tulee olemaan niin helppoa tarjota isot tilat, että nykyinen pitkälti kokoon perustuva autojen jaottelu menettää merkitystään. Eli suorituskykyä ja tilaa ja jatkossa pikkurahalla lisää. Kabiinin premium-fiilis jää ainoaksi seikaksi, jota ei halvalla paranna.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2023 13:09 Perinteisille valmistajille Teslan esimerkki on ihan myrkkyä. Saksalaisilla esim. on kaikilla omat urheilulliset alamerkkinsä. Silloin se ei oikein käy laatuunsa, että Skoda Fabia RS vetäisisi varttimailin alle 11 sekuntiin. Normi S maksaa 118k ja Plaid 143k. Perus E mersu maksaa 56k ja E63 212k. Tulevaisuudessa sporttisten mallien hintaero perusversioon tulee olemaan sähköissä paljon totuttua pienempi. Sama asia tulee heijastumaan tilaan. Sähköautoissa tulee olemaan niin helppoa tarjota isot tilat, että nykyinen pitkälti kokoon perustuva autojen jaottelu menettää merkitystään. Eli suorituskykyä ja tilaa ja jatkossa pikkurahalla lisää. Kabiinin premium-fiilis jää ainoaksi seikaksi, jota ei halvalla paranna.
Kyllähän polttiksissakin BMW M versiot näyttää aika samalta kuin perusmallit. Se että Porchen tyyliset merkit eivät halua tarjota samannäköistä halpista on brändistrategiaan liittyvä päätös. Samoin normi S on helvetin kallis auto, eikä sillä ole mitään tekemistä tavismallin kanssa. Perus S on performance malli ja plaid sitten more performance. Mikä muuten on autoverotuksen vaikutus noihin lukuihin? Oliko kyseessä Suomen vai Saksan hinnat? Ainakin 90-luvulla Saksassa eri tehoversioiden hintaero oli paljon pienempi kuin Suomessa.

Tilan suhteen mä en hahmota miten polttiksessa olisi vaikeampi tarjota tilaa kuin sähkössä. Mikä mielestäsi polttiksessa rajoittaa tilaa?

Sitten tuosta premium fiiliksestä. Mä en ole vielä tähän päivään ajanut japanilaista jossa olisi yhtä miellyttävä alusta, ajettavuus ja ohjaustuntuma kuin Peugeotissa. Luulisi niiden tähän mennessä oppineen jotain mukavuudesta ja tyylikkyydestä, mutta ei. Jenkit sitten taas on edelleen fiksaantuneet omaan ylipehmeyteensä. Näin ollen oletan, että sähköissäkin on muitakin elementtejä erottua kuin sisustus. Peseehän pieni ja halpa e208 Teslan model S:n hauskuudessa ihan 6-0.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^sähköautoissa ei ole autoveroa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 09.01.2023 13:57 Kyllähän polttiksissakin BMW M versiot näyttää aika samalta kuin perusmallit. Se että Porchen tyyliset merkit eivät halua tarjota samannäköistä halpista on brändistrategiaan liittyvä päätös. Samoin normi S on helvetin kallis auto, eikä sillä ole mitään tekemistä tavismallin kanssa. Perus S on performance malli ja plaid sitten more performance.
En tarkoittanut ulkonäköä, vaan sitä, että sähköissä pystyy helpommin palikoita vaihtamalla muuttamaan auton luonnetta. Urheilullisten autojen koneet on ihan eri elukoita kuin tavismallien. Sähkömoottori on paljon edullisempi suunnitella erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Jos S ei kelpaa esimerkiksi, niin perus Model 3 on 54k ja Performance 69k. Toinen on nollasta sataan 6,1s ja toinen 3,3s.
Vagabondo kirjoitti: 09.01.2023 13:57 Tilan suhteen mä en hahmota miten polttiksessa olisi vaikeampi tarjota tilaa kuin sähkössä. Mikä mielestäsi polttiksessa rajoittaa tilaa?
Polttiksessa tila tuo painoa ja paino vaatii eri juttuja voimalinjalta. Moottori vie eri tavalla tilaa. Taka- ja etuvetoisissa vetoakseli vie tilaa. Eivät nämä mitään mullistavia juttuja ole, mutta tekevät tietyn kokoisen auton valmistamisesta fiksatumman päätöksen kuin sähköjen kohdalla.
Vagabondo kirjoitti: 09.01.2023 13:57 Sitten tuosta premium fiiliksestä. Mä en ole vielä tähän päivään ajanut japanilaista jossa olisi yhtä miellyttävä alusta, ajettavuus ja ohjaustuntuma kuin Peugeotissa. Luulisi niiden tähän mennessä oppineen jotain mukavuudesta ja tyylikkyydestä, mutta ei. Jenkit sitten taas on edelleen fiksaantuneet omaan ylipehmeyteensä. Näin ollen oletan, että sähköissäkin on muitakin elementtejä erottua kuin sisustus. Peseehän pieni ja halpa e208 Teslan model S:n hauskuudessa ihan 6-0.
Ymmärtääkseni uusi Z06 on aika passeli ajettava. Toyotan Yaris GR:ää on ylistetty kautta maailman. Miata, GT86, ZL1. Osaamista siis tarvittaessa löytyy. Mutta nuo ovat yleensä dedikoituja malleja. Tuollaiset vahvasti differoidut mallit ovat ongelma, jos malli ei pärjää myynnillisesti omassa kategoriassaan. Erikoismalliin pitää upottaa etukäteen huikeasti rahaa. Sähköjen tapauksessa tulee paljon helpommaksi tuunata sitä perusautoa tiettyyn suuntaan (paitsi kevyemmäksi). Kaikki sähköt ovat painavia ja niiden painopiste on matalalla. Vääntöä löytyy tarvittaessa mielettömästi. Tehon lisääminen on varsin suoraviivaista kun pysytään poissa kaikkein eksoottisemmasta päästä.

Evo nyt ei ajattavuudesta niin ymmärrä, mutta ovat nostaneet parhaiden joukkoon Hondan, Kian ja Huyndain. Kaipa kaikilla on makunsa.
https://www.evo.co.uk/electric-cars/202 ... -right-now
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 15:17 ^sähköautoissa ei ole autoveroa.
Joo, E63 on suhteellisesti paljon halvempi verottomana, mutta silti 2,5 kertaa perusmallin hintainen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 15:17 ^sähköautoissa ei ole autoveroa.
Luonnollisesti oli kyse polttiksen hinnasta, jossa se isompi hintaero oli. Varsinkin nykyinen päästöpainotteinen verotaulukko korostaa hintaeroa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2023 15:32 Ymmärtääkseni uusi Z06 on aika passeli ajettava. Toyotan Yaris GR:ää on ylistetty kautta maailman. Miata, GT86, ZL1. Osaamista siis tarvittaessa löytyy. Mutta nuo ovat yleensä dedikoituja malleja. Tuollaiset vahvasti differoidut mallit ovat ongelma, jos malli ei pärjää myynnillisesti omassa kategoriassaan. Erikoismalliin pitää upottaa etukäteen huikeasti rahaa. Sähköjen tapauksessa tulee paljon helpommaksi tuunata sitä perusautoa tiettyyn suuntaan (paitsi kevyemmäksi). Kaikki sähköt ovat painavia ja niiden painopiste on matalalla. Vääntöä löytyy tarvittaessa mielettömästi. Tehon lisääminen on varsin suoraviivaista kun pysytään poissa kaikkein eksoottisemmasta päästä.
GT86 olisi kiva päästä joskus koeajamaan. Ainakin tähän asti mä olen halunnut uskoa, että se voisi olla oikeasti hauska ajettava. Toki mieluummin ehkä Subaruna :wink:

Kuitenkin noissa tosi sporteissa alusta on monesti paremminkin suorituskykyinen kuin mukava ja käytännöllinen arkielämässä. Ylipäätään puhutaan niin marginaalisesta autoryhmästä, että sen keskusteluun mukaanotto on aika turhaa. Peugeotin alustassa mua miellyttääkin nimenomaan sellainen hienostunut pehmeys yhdistettynä hyvään ja tukevaan ajettavuuteen vauhdikkaassa kaarreajossa. Monet saksalaiset alustat on tehty menemään kovaa autobaanalla, mutta ovat sitten turhan pintakovia kaupunkiajossa ja suomalaisilla pikkuteillä. Monesti myös luonteeltaan aliohjaavampia, kun tavoitteena helppo ja tasapainoinen ajettavuus 200km/h vauhdissa.

Toi nollasta sataan kiihtyvyys on aika turha arvo. Mulle riittää aivan hyvin 7-8s kiihtyvyys. Ajoelämyksen kannalta paljon oleellisempaa on auton käytös.

Noihin valmistuskustannusasioihin mulla ei ole oikein vastauksia eikä tietotaitoa kommentoida. En vaan näe sähkön tuomaa suurta eroa, mutta tulevaisuus kaiketi näyttää mitä tuleman pitää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 09.01.2023 15:39
James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 15:17 ^sähköautoissa ei ole autoveroa.
Luonnollisesti oli kyse polttiksen hinnasta, jossa se isompi hintaero oli. Varsinkin nykyinen päästöpainotteinen verotaulukko korostaa hintaeroa.
Juu
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 09.01.2023 15:53 Noihin valmistuskustannusasioihin mulla ei ole oikein vastauksia eikä tietotaitoa kommentoida. En vaan näe sähkön tuomaa suurta eroa, mutta tulevaisuus kaiketi näyttää mitä tuleman pitää.
Päästöjen suhteen optimoitu polttomoottori on pirun kallis kehittää. Häkkyrä on varsin iso ja kaikki moottorit eivät hyvin sovi kaikkiin autoihin. Tehojen noustessa sylinterien määrä yleensä nousee aikanaan ja silloin koko mekaaninen rakenne on ihan erilainen kuin tavismoottoreissa. Urheilullisen motin kehittämisessä ei ole järkeä, jos myyntimäärät jäävät onnettomiksi.

Sähkömoottoreissa homma menee huomattavasti suoraviivaisemmin. Tehokas sähkömoottori mahtuu autoon paljon helpommin kuin tehokkaampi moottori. Sähkömoottorin sovittaminen erilaisiin käyttötarkoituksiin on suoraviivaista. Mekaanisena laitteena sähkömoottori on yksinkertaisempi ja halvempi valmistaa. Sporttiversion tarjoaminen kannattaa pienilläkin myyntimäärillä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Polttomoottori on hämmästyttävä tekniikan saavutus
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2023 16:56Sporttiversion tarjoaminen kannattaa pienilläkin myyntimäärillä.
Akkusportti on melkoinen aivopieru. Kukahan moista ostaa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2023 16:56 Päästöjen suhteen optimoitu polttomoottori on pirun kallis kehittää. Häkkyrä on varsin iso ja kaikki moottorit eivät hyvin sovi kaikkiin autoihin. Tehojen noustessa sylinterien määrä yleensä nousee aikanaan ja silloin koko mekaaninen rakenne on ihan erilainen kuin tavismoottoreissa. Urheilullisen motin kehittämisessä ei ole järkeä, jos myyntimäärät jäävät onnettomiksi.

Sähkömoottoreissa homma menee huomattavasti suoraviivaisemmin. Tehokas sähkömoottori mahtuu autoon paljon helpommin kuin tehokkaampi moottori. Sähkömoottorin sovittaminen erilaisiin käyttötarkoituksiin on suoraviivaista. Mekaanisena laitteena sähkömoottori on yksinkertaisempi ja halvempi valmistaa. Sporttiversion tarjoaminen kannattaa pienilläkin myyntimäärillä.
Eihän noita moottoreita autokohtaisesti kehitetty, vaan valmistajilla oli jokunen kone eri kokoluokissa ja niistä sitten hieman eriäviä viritystasoja. Tässä viimevuosina oli hyvin yleistä, että ihan samasta moottorista myytiin eri tehoversioita. Näitä samoja moottoreita sitten lätkittiin eri malliversioihin.

Mä olen ollut siinä käsityksessä, että nimenomaan pohjalevy on se mikä on kallis kehittää ja se koitetaan levittää mahdollisimman moneen versioon ja tekemään jopa yhteistyötä autonvalmistajien välillä, jotta suunnittelukustannuksia saadaan alaspäin. Tämä asiahan ei muutu miksikään sähköautojen suhteen.

Toinen iso asia on kolariturvallisuus minkä kanssa kiinalaiset autonvalmistajat on olleet pitkään ongelmissa. Volvon hankinta lienee helpottanut tän yhden valmistajan tietotaitoa asian suhteen, mutta noin perinteisesti tuolla sektorilla ovat olleet vuosikymmeniä perässä. Kiinan markkinoilla asialla ei luultavasti ole ollut niin merkitystä, mutta euroopassa asian pitää olla kunnossa. Auton oikeaoppinen hallittu kasaanpainuminen ei ole mikään yksinkertainen asia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 09.01.2023 17:07
sivustahuutaja kirjoitti: 09.01.2023 16:56Sporttiversion tarjoaminen kannattaa pienilläkin myyntimäärillä.
Akkusportti on melkoinen aivopieru. Kukahan moista ostaa?
Jaa? Miksi on aivopieru? Ei kait urheiluautolla kukaan vedä asuntovaunua kusematta lappiin.

Jos puhutaan pelkästä suorituskyvystä, niin Models S Plaid vaikka on 5 metrinen sedan, pesee varsin monta perinteistä urheiluautoa

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N ... reet-legal
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 17:45 Jos puhutaan pelkästä suorituskyvystä, niin Models S Plaid vaikka on 5 metrinen sedan, pesee varsin monta perinteistä urheiluautoa
No on se rellua nopeampi.

Tosin bensavehkeillä pääsee kaksikin kierrosta tuolla radalla, Teslassa ei tainnut ihan riittää paukut siihen.


Saa kyllä olla pirun hyvä kuski tuollaisen panssarivaunun ratissa:

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Voimalinja on pohjalevyn ehkä oleellisin osa.
https://global.toyota/en/mobility/tnga/

Sähköautoissa mekaniikan vaatimukset helpottuvat ja pohjalevyn kehittämisestä tulee helpompaa ja halvempaa. Etuveto, takaveto, neliveto. Painopiste aina keskellä ja matalalla. Moottori ei enää määrää niin vahvasti pohjalevyn muuta rakennetta. Esim. takavetoisuus oli polttiksissa aika harvinainen mekaniikan rajoitusten takia. Sähköinen Skoda Enyaq taas on takavetoinen perusmallina ja nelivetoinen vähän kalliimpana. Ei olisi onnistunut polttisalustalla.

Lopputuloksena valmistajat alkavat käyttää alustoja, jotka muistuttavat toisiaan.
https://topelectricsuv.com/news/audi/po ... -platform/

Kyllähän niitä eroja jää, mutta tavisostajan vinkkelistä erot pienenevät. Jos haluaa kovasti vääntävän ison takavetoisen, niin niitä on jatkossa tarjolla muillakin kuin sakuilla.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

”Taistelusta tulee katkera” – Autopomo maalaa synkkää kuvaa kiinalaismerkkien maihinnoususta Eurooppaan
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tais ... 4cf6c9e3df

Stellantis jo haaveilee tuontirajoituksista kiinalaisille.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kävin kurkkaamassa Euro NCAP testejä. Ihan kelvollisia tuloksia siellä näkyi kiinalaisillakin olevan nykyään.

Mun on jotenkin vaikea kuvitella, että vuosikymmeniä tehty imago ja brändi markkinointi jotenkin hetkessä menettäisi merkityksensä. Toki on aina niitä jotka ostaa mitä saa halvalla tai nimenomaan tuntee vetoa uuteen tekniikkaan, mutta käsitykseni mukaan aika isolle osalle sillä auton merkillä ja imagolla on suuri vaikutus ostopäätökseen. Olenhan itsekin hyvin brändiuskollinen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 09.01.2023 18:26
James Potkukelkka kirjoitti: 09.01.2023 17:45 Jos puhutaan pelkästä suorituskyvystä, niin Models S Plaid vaikka on 5 metrinen sedan, pesee varsin monta perinteistä urheiluautoa
No on se rellua nopeampi.

No jäähän taakse tosiaan tällaisia renaultteja. Kenenkään kuski ei ole haettu paikallisesta Esson baarista.
7:35.579 Tesla Model S Plaid
7:35.90 BMW M5 Competition (F90)
7:36 Nissan GT-R (R35)
7:36 Honda NSX (NC1, 2016)
7:37 BMW M4 GTS
7:37.4 Chevrolet Camaro Z/28 (2014)
7:37.9 Porsche 911 Carrera S (991)
7:38 Ferrari 458 Italia
7:38 Lexus LFA
7:38 Porsche 911 Turbo (997)
7:38 Chevrolet Corvette C6 ZR1
7:38 Nissan GT-R
7:38 Lamborghini Gallardo Superleggera
7:38 Porsche Panamera Turbo (2017)
7:38.85 Lexus LFA
7:38.92 BMW M5 (F90)
7:39 Ferrari 430 Scuderia
7:40 Bugatti Veyron 16.4
7:40 Lamborghini Murciélago LP640
7:40 Mercedes-Benz SLR McLaren
7:40 Porsche 911 GT3 (997.2)
7:40 Mercedes-Benz SLS AMG
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Tesla tuli tyhjästä ja nousi eurooppalaisten premium-sedanien rinnalle tai ohi jenkeissä. Rinnalle, jos pitää Model S:ää 5- ja E-sarjaa vastaavana. Ohi, jos verokkina on S- ja 7-sarja.

Onko maailmassa mitään enemmän merkkiin katsovaa segmenttiä kuin isot premium sedanit? Puhutaan nyt joukosta, johon monet eivät edelleenkään näe Audin kuuluvan.

Silti tuossa joukossa pärjäsi kun erottui. Saksalaiset jäivät valoissa kuin tikku paskaan. Millään muullahan ei ole merkitystä valkokaulusduunarin työmatkalla.

Suomessa Teslasta kirjoitetaan aika happamaan sävyyn. Mutta niin vain Tesla veti kärkisijan Consumer Reportsin omistajien tyytyväisyyskyselyssä ja JD Powerin kyselysskin Tesla olisi näyttänyt pärjäävän erinomaisesti:
https://www.thedetroitbureau.com/2022/0 ... n-ratings/

Kuuntelen paljon Joe Rogania ja äijä hehkuttaa säännöllisesti Plaidiaan, vaikka tallista löytyy esim GT3 RS, M3 ja Supra. Brändien arvostus tuntuu elävän, jos syytä siihen on.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tesla pudottanut hintoja globaalisti reilusti.
Model Y neliveto long range, jota suunnittelen, aiemmin Suomessa 67390, nyt 55990.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Nyt saat Performancen ja jää rahaa ylikin.
Vastaa Viestiin