Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 12260
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Veroetu on kaikille sähköille sama. Se ei siis differoi sähköjä keskenään. Jäljelle jäävät hinta ja selkeästi differoivat tekijät, eli sellaiset asiat, joiden perusteella asiakkaat selvästi erottavat tuotteet toisistaan. Lukujen ja arvostelujen perusteella e208 suorituskyky ja ajettavuus eivät erota sitä muista. No, onko se sitten erityisen tilava? Ei. Enko se erityisen halpa. Ei. Nätti se on. Riittääkö tuo? En usko.

Jos 90% potentiaalisista asiakkaista vihaa jotain tuotetta ja 10% rakastaa, niin tuotteella vuolee kultaa. Applella ja Teslalla menee hyvin. Noiden firmojen tuotteet erottuvat ja asiakastyytyväisyys on tapissa korkeista hinnoista huolimatta.

Jos tuote on normaalihintainen ja´ihan kiva´, niin valmistajalla on vaikeuksia pitää tulos plussalla. En näe e208:sissa ulkonäön lisäksi mitään erottuvaa ominaisuutta, joka mahdollistaisi normaalia paremman asiakaskokemuksen ja valmistajalle hyvän katteen.

Halvimmat elinkaarikilometrit (luulo, ei tieto) = Toyota, maailman arvokkain autofirma, määritteli uusiksi laadun
Radikaaleimmin erottuva tuote = Tesla, maailman toiseksi arvokkain autofirma, määritteli uusiksi auton
Niukasti differoitu valtavirtatuote = VAG, maailman kolmanneksi arvokkain autofirma, samaan komponenttikirjastoon perustuvan differoidun portfolion mestari

Aika hyvin nuo noudattelevat Porterin strategiamallia. Tuohon kun puskee joukko kinkkejä tarjoamaan sitä kaikkein halvinta hankintahintaa, niin ´stuck in the middle´valmistajat on konkassa sähköistymisen kustannusten kanssa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Porter%27 ... strategies

Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 5698
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti:
24.01.2020 0:29
^ Veroetu on kaikille sähköille sama. Se ei siis differoi sähköjä keskenään.
:facepalm:

Pidätkö sä mua jotenkin tyhmänä, niin etten ymmärrä itsestäänselvyyksiä? Itse vertasit polttikseen ja ihmettelit miksi auto on tehty sekä samalla perustelin miksi juuri me harkitsimme sähköversiota eikä polttista.

Muuhun: Edelleen evvk kuinka hyvin joku firma tekee tulosta. Se ei anna mulle kuluttajana mitään enkä harrasta osakesijoittamista, joten ihan turhaan siitä aiheesta mulle saarnaat.

Teslaa lukuunottamatta luettelemasi automerkit on just tylsää harmaa massaa mielikuvituksettomille keskinkertaisille ihmisille. Ei kiinnosta mua. Teslakaan ei selvästi ole suunnattu minulle, mutta siinä sentään on jotain mielenkiintoista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 11954
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:
23.01.2020 22:58
^ Tietenkin halvalla pisteestä a pisteeseen b myy hyvin. e208 ei vain ole yhtä halpa kuin vaikkapa Seat Mii. Koko pointtinihan oli se, että e208 ei oikein tarjoa hinnalleen mitään muuta erottuvaa vastinetta kuin nätin ulkonäön.
Varman abouts 75% autojen ostajista on kiinnostunut miltä se näyttää ja 90% miten se on varusteltu. Ei hinta, suorituskyky tai kilometrikustannuskaan ratkaise auton ostoa yksinään.
Universaali disclaimer.

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 12260
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ siis kyllähän kaikelle ostaja löytyy. Luultavasti viimeisten vuosikymmenten aikana ei ole valmistettu sellaista autoa, jota kukaan ei olisi ostanut.

Ei se vaan ole kovin hyvä strategia valmistaa niukasti erottuvaa makkaraa.

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 11954
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:
24.01.2020 10:34
^ siis kyllähän kaikelle ostaja löytyy. Luultavasti viimeisten vuosikymmenten aikana ei ole valmistettu sellaista autoa, jota kukaan ei olisi ostanut.

Ei se vaan ole kovin hyvä strategia valmistaa niukasti erottuvaa makkaraa.
Jos sinäkin sanot, että e208 on kaunis auto, kyllähän se on erottuva.
Universaali disclaimer.

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 19272
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

IMO sähköauton ostajat kiinnittävät huomiota myös kokoon, pienempi on parempi kaupungissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.

Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 2662
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Unimog U 5023 sets a new world altitude record for wheeled vehicles

https://newatlas.com/automotive/unimog- ... de-record/
“Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus ei ole valtioita oikeudellisesti velvoittava asiakirja.”

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 15489
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^hienoa. Voin alkaa vuorikiipeilemään nyt, kun kuuteen kilometriin pääsee autolla.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 10395
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Taas joku nollatutkimus itsestäänselvyyksistä: "Vastaus oli yksiselitteinen: itsekeskeiset miehet, jotka ovat riidanhaluisia, omapäisiä, epäsympaattisia ja epäempaattisia, omistavat huomattavasti muita useammin Audin, BMW:n tai Mercedeksen kaltaisen statusauton."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 3949231377
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 12260
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Big Five oli hieno lähtökohta, mutta sitten päädyttiin johonkin kovin arvolatautuneeseen luonnehdintaan?

Jos nyt Big Fiveen pitäisi sovittaa luonnehtinta "itsekeskeinen riidanhaluinen omapäinen epäsympaattinen ja epäempaattinen", niin kai se menisi näin
  • avoimuus = ei korreloi
    tunnollisuus = ei korreloi
    tunne-elämän tasapainoisuus = negatiivinen korrelaatio
    ulospäinsuuntautuneisuus = ei korreloi
    sovinnollisuus = negatiivinen korrelaatio
Eli sanoisin, että epäsovinnolliset tunteellisesti reagoivat miehet varmaankin käyttäytyvät liikenteessa huonosti.

Mutta miten ihmeessä noista päädytään automerkkiin? Epäsovinnollisuus korostuu muistakseni sekä tulojakauman ylä-, että alapäässä. Semmoinen hieman mulkku myyntijohtaja pystyy tulojen puolesta ajamaan bemarilla ja jos hänellä on taipumusta tunteiluun, niin se johtanee ylilyöteihin liikenteessä. Epäilen siis, että taustamuuttujia ei ole saatu vakioitua, vaan tässä on nyt saatu esiin se ilmiö, että hieman mulkut tyypit ovat yliedustettuna esimieshommissa ja ajavat premium-autoilla.

Punaviherhippi tietenkin pitää ökyautoja pahoina ja itsekkäitä miehiä pahoina. On siis luontevaa ajatella, että pahat ajavat pahoilla autoilla. En nyt löytänyt tuota tutkimusta mistään, mutta vähän mietityttää onko sen 15 vanhan bemarin kuski kuitenkaan Big Fiven perusteella samanlainen kuin uudella bemarilla ajava? Väittäisin, että ei ole. Esim. tunnollisuus korreloi kaikkein eniten tulojen kanssa ja amisbemarilla tuo ominaisuus on luultavasti ihan toisessa päässä kuin uudella bemarilla ajavalla.

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 10395
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Linkki itse julkaistuun tutkimusartikkeliin löytyy tiedotteesta: https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyvi ... unnollisia En ole lukenut kunnolla edes tiedotetta, mutta vilkaisulla näytti siltä, että tulos on vahvempi kuin oletit: mulkvistit ovat varallisuudesta riippumatta yliedustettuina mersubemariaudimiehissä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 19272
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti:
29.01.2020 16:29
Esim. tunnollisuus korreloi kaikkein eniten tulojen kanssa ja amisbemarilla tuo ominaisuus on luultavasti ihan toisessa päässä kuin uudella bemarilla ajavalla.
Niin tunnolisesti kun bemukuskit keskimääräisesti käyttää vilkkua, tai ylipäätään mitään liikennesääntöjä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 10395
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Musta näytti, että premiumkuskeissa korostuu kaksi porukkaa: tunnolliset ja mulkvistit. Ensimmäiset varmaan tulojen kautta ja jälkimmäiset stereotypian mukaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."

Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 2662
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Viesti:

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Bemarit on tehty ajamista varten, ei liikennevaloissa seisomista varten.
“Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus ei ole valtioita oikeudellisesti velvoittava asiakirja.”

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 12260
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:
29.01.2020 16:50
Linkki itse julkaistuun tutkimusartikkeliin löytyy tiedotteesta: https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyvi ... unnollisia En ole lukenut kunnolla edes tiedotetta, mutta vilkaisulla näytti siltä, että tulos on vahvempi kuin oletit: mulkvistit ovat varallisuudesta riippumatta yliedustettuina mersubemariaudimiehissä.
No sieltähän se tunnollisuus löytyikin, kuten odotin. Korkea tunnollisuus tuottaa kaikkein todennäköisimmin korkean tulotason. Premium-autojen ostamiseen taas tarvitaan korkeat tulot. Tutkimuksesta sitten selviäisi kuinka hyvin nämä asiat on huomioitu. Valitettavasti papru oli lukkojen takana. Tuo lehti taitaa olla vähintään keskitasoa impact factoreilla, niin kaipa se menetelmäpuoli kuitenkin on kunnossa.

Abstraktissa viitataan epäsovinnollisuuden ja statuskulutuksen korrelaatioon. Eli epäsovinnolliset sitten jostain syystä ostavat statusta? Vaikea sanoa, onko tuo sitten yleistä kaikille epäsovinnollisille, vai onko jokin epäsovinnollisiin kuuluva ryhmä erityisen perso statukselle? Meinaan monessa muussa tutkimuksessa ei näkynyt vaikutusta epäsovinnollisuuden ja statusesineiden välillä.

Abstrakti muuten on pirun paljon fiksumpaa tekstiä kuin tämä uutisoitu kama. Jengillä on tarve jakaa maailma hyviin ja pahoihin. Kuitenkin esim. moni hyvä johtaja on koottu näistä elementeistä:

Openness = Korkea
Conscientiousness = Erittäin korkea
Extraversion = Korkea
Agreeableness = Erittäin matala
Neuroticism = Erittäin matala

Nyt jos tuollaista kaveria sitten lähtee luonnehtimaan mulkuksi sen takia kun se vääntää tiukkoja diilejä, niin aika hakusessa sitä ollaan arvion kanssa.

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 12260
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Meikäläisen big five näyttää useimmissa testeissä tältä:

1. Openness to experience (inventive/curious vs. consistent/cautious) = Hyvin korkea
2. Conscientiousness (efficient/organized vs. easy-going/careless) = Korkea
3. Extraversion (outgoing/energetic vs. solitary/reserved) = Hyvin korkea
4. Agreeableness (friendly/compassionate vs. challenging/detached) = Matala
5. Emotional stability (sensitive/nervous vs. secure/confident) = Hyvin korkea

2. on pieni tai oikeastaan keskikokoinen ongelma. Olen hitusen liian epätunnollinen sille levelille missä pelaan. Sijoittuminen 1. ja 3. päätyyn auttaa tuon epätunnollisuuden kanssa, koska pystyn painottamaan muita kuin rutiinihommia.

4. tuottaa vähän hankaluuksia aika ajoin. Sopivissa yhteyksissä vaikutan ehkä joskus mulkulta? 5. onneksi suojaa paljon reaalimaailmassa. Kun en ota kierroksia, niin ei se epäsovinnollisuus niin haittaa.

Nyt kun noita tuloksia peilaa tuohon autotutkimukseen, niin olisi vissiin pitänyt sittenkin hankkia se A6, jota pitkään mietin?

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 11954
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:
29.01.2020 17:32
Nyt jos tuollaista kaveria sitten lähtee luonnehtimaan mulkuksi sen takia kun se vääntää tiukkoja diilejä, niin aika hakusessa sitä ollaan arvion kanssa.
Johtamista on monenlaista, mutta se että tekee kovia diilejä ei tarkoita etteikö siitä huolimatta olisi mulkku. Melkein kaikki tuntemani johtajat ovat mulkkuja. Muutama poikkeus on, mutta ovatkin sitten niin bisnesvainuisia ja/tai asiakaslähtöisiä ettei tartte olla mulkku vaan tekee paremmin kuin muut.
Universaali disclaimer.

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 12260
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mitkä noista viidestä sitten tekevät henkilöstä mulkun? Tuskin siihen riittää pelkästään se, että on vähemmän sovinnonhaluinen kuin väestö keskimäärin. Lakimiehetkin scorettavat tuossa tyypillisesti alhaisia lukemia.

Big Five on oikeastaan ainoa luotettava ja toistettavasti mitattava joukko luonteenpiirteitä. Mulkkuuden pitäisi olla määriteltävissä jotenkin Big Fiven avulla, jotta mulkkuus voitaisiin toistuvasti havaita luotettavasti.

Konsulttien käyttämät siniset, punaiset sun muut ovat vähän niin kuin horoskooppeja. Niitä on kiva tilailla tiimiharjoituksiin, mutta ei niistä sitten suurempaa hyötyä ole. Big Five on auttanut minua hahmottamaan paremmin itseäni ja muita ihmisiä. Big Five + älykkyys selittää oikeastaan sen mitä käytännössä kukaan voi tarvita elämässään.

Tässä ei niin yllättäviä tuloksia eri alojen opiskelijoiden eroista. Meikäläinen noudattaa muuten kaavaa, mutta erotun avoimuudella. Kuten aiemmin totesin, niin tuo on auttanut paikkaamaan pienta vajausta tunnollisuudessa (verrattuna viiteryhmään, ei väestön keskiarvoon).
https://www.independent.co.uk/student/s ... 46996.html

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 11954
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:
29.01.2020 21:34
^ Mitkä noista viidestä sitten tekevät henkilöstä mulkun? Tuskin siihen riittää pelkästään se, että on vähemmän sovinnonhaluinen kuin väestö keskimäärin. Lakimiehetkin scorettavat tuossa tyypillisesti alhaisia lukemia.
Ihmisestä tekee mulkun se miten hän kohtelee muita ihmisiä. Ja eläimiä. Narsismi tai sosiopatia ja mulkkuus korreloivat eniten.

Ei se onko avoin vai ei avoin tee kenestäkään mulkkua. Ihan käytös vain.
Universaali disclaimer.

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 12260
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuolla määritelmällä mulkkuudessa on kyse erittäin epäsovinnollisesta henkilöstä. Ovat tyypillisesti kaikki miehiä ja vahvasti yliedustettuna johtohommissa ja vankilassa. Äly sitten selittää kummalle polulle päätyi. Tyhmä epäsovinnollinen mies tippuu helposti yhteiskunnan ulkopuolelle. Älykäs epäsovinnainen mies päätyy kovalla todennäkäisyydellä johtajaksi tekemään päätöksiä, joissa raha on ihmisiä tärkeämpää.

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 10395
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:
29.01.2020 17:59
Meikäläisen big five näyttää useimmissa testeissä tältä:

1. Openness to experience (inventive/curious vs. consistent/cautious) = Hyvin korkea
2. Conscientiousness (efficient/organized vs. easy-going/careless) = Korkea
3. Extraversion (outgoing/energetic vs. solitary/reserved) = Hyvin korkea
4. Agreeableness (friendly/compassionate vs. challenging/detached) = Matala
5. Emotional stability (sensitive/nervous vs. secure/confident) = Hyvin korkea

2. on pieni tai oikeastaan keskikokoinen ongelma. Olen hitusen liian epätunnollinen sille levelille missä pelaan. Sijoittuminen 1. ja 3. päätyyn auttaa tuon epätunnollisuuden kanssa, koska pystyn painottamaan muita kuin rutiinihommia.

4. tuottaa vähän hankaluuksia aika ajoin. Sopivissa yhteyksissä vaikutan ehkä joskus mulkulta? 5. onneksi suojaa paljon reaalimaailmassa. Kun en ota kierroksia, niin ei se epäsovinnollisuus niin haittaa.

Nyt kun noita tuloksia peilaa tuohon autotutkimukseen, niin olisi vissiin pitänyt sittenkin hankkia se A6, jota pitkään mietin?
Mä, tietysti, suhtaudun aika kielteisesti kaikenlaisiin persoonallisuustesteihin, mutta innostuin tekemään jonkun kevyen verkkoversion tästä lähestymistavasta. Taidan olla aika kliseinen humanisti:
openness to experience = hyvin korkea
conscientiousness = keskitasoa
extraversion = matala
agreaableness = korkea
emotional stability = hyvin korkea
Mitä tästä nyt pitäisi päätellä? Mikä auto mun pitäisi hankkia?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 15489
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

3 vuotta vanha 60t km ajettu Toyota hybridi, jolle myyjäliike antaa 1v/20t km takuun.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 10395
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo, noin mä ajattelinkin. Ja melkein noin onkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 12260
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös nuo luonteenpiirteesi näytä kallistuvan enemmän ranskalaiseen? Haet elämyksiä ja siedät hyvin ärsyttäviä asioita.

Tosin nykyautojen erot ovat niin pieniä, että vaikutukset varmaankin näkyvät vasta ääripäissä. Esim. sellaisesta on havaintoja, että sensitiiviset yksilöt eivät tykkää urheiluautoista, koska niissä on kaikenlaisia ärsyttäviä piirteitä.

Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 10395
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:
30.01.2020 10:03
^ Eikös nuo luonteenpiirteesi näytä kallistuvan enemmän ranskalaiseen? Haet elämyksiä ja siedät hyvin ärsyttäviä asioita.
Kokeilin tota. Tällaiselle perinteiseen rasvan ja öljyn tuoksuiseen maskuliinisuuteen suuntautumattomalle introvertille jatkuva seurustelu erilaisten automekaanikkojen kanssa tyttökalenterien katveessa kävi kuitenkin rasittavaksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."

Vastaa Viestiin