Sivu 208/239

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.01.2023 9:13
Kirjoittaja James Potkukelkka
Mulle tuo neliveto long range on sweet spot

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.01.2023 9:18
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Niin olis kyllä ittellekin. Tosin saattaisin kallistua Ioniq 5 nelivetoon 54 990€. Mutta pitäs tietty kokeilla ensin. Jokuhan siinä Teslassa kuskejaan miellyttää.

Mutta ei ole ajankohtainen valina vielä vuosiin. Break even ei ole lähelläkään nykyauton vaihtoa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.01.2023 9:32
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 13.01.2023 9:18 Jokuhan siinä Teslassa kuskejaan miellyttää.
Voin sitten opettaa salaisen kädenpuristuksen!

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.01.2023 10:08
Kirjoittaja sivustahuutaja
^Oletko siis vertaillut Y:tä muihin tämän hetken kuumiin malleihin? Vai menetkö fiiliksellä?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.01.2023 10:09
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
James Potkukelkka kirjoitti: 13.01.2023 8:49 Model Y neliveto long range, jota suunnittelen, aiemmin Suomessa 67390, nyt 55990.
Aika "prole" hinta, ei edes kuutta numeroa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.01.2023 10:17
Kirjoittaja James Potkukelkka
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 13.01.2023 10:09
James Potkukelkka kirjoitti: 13.01.2023 8:49 Model Y neliveto long range, jota suunnittelen, aiemmin Suomessa 67390, nyt 55990.
Aika "prole" hinta, ei edes kuutta numeroa.
Joo, noloahan tämä on.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.01.2023 10:17
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 13.01.2023 10:08 Vai menetkö fiiliksellä?
Olen uskossa.

Mutta jos yritän rationalisoida, niin
1)FSD optio
2)Latausverkosto

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.01.2023 10:18
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 13.01.2023 10:17 Olen kultissa.
Korjasin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.01.2023 10:26
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 13.01.2023 10:17 2)Latausverkosto
Eli ulkomaan reissut ovat tärkeä juttu?

Suomen superchargereista yli puolet on avoimia muillekin kuin Tesloille. Jos kusematta lappiin reissulla olisi pakko päästä juuri superchargerille, niin ei kai siinä taloa joutuisi myymään.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 13.01.2023 10:38
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 13.01.2023 10:26
James Potkukelkka kirjoitti: 13.01.2023 10:17 2)Latausverkosto
Eli ulkomaan reissut ovat tärkeä juttu?

Suomen superchargereista yli puolet on avoimia muillekin kuin Tesloille. Jos kusematta lappiin reissulla olisi pakko päästä juuri superchargerille, niin ei kai siinä taloa joutuisi myymään.
Totta, että Tesla on itse kaivamassa vallihautaansa umpeen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 14.01.2023 13:57
Kirjoittaja sivustahuutaja
Wankel hybridi on fiksun oloinen vehje
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/4 ... cb0a18eea4

Arjessa sähköauto ja sitten kusematta lappiin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 21.01.2023 12:04
Kirjoittaja sivustahuutaja
Aika tyly arvio Burzumill, Toyotan sähkölle:
https://www.hs.fi/visio/art-2000009331729.html

Tuo kuvaa todella hyvin teknologiamurrosta. Toyota varmasti osaa kasata autoja ja maalipinnat ovat kunnossa. Mutta ne uudet sähköautojen jutut ovat hakusessa.

Tuosta arvostelusta ja Toyotan ratkaisuista kyllä herää pieni huoli. Toyota on selvästi tehnyt ratkaisuja jotka tähtäävät siihen luotettavuuteen, josta firma on tunnettu. Jos asiat ovat noin, niin miten mahtavat muiden sähköautot pelittää 15v vanhoina?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 21.01.2023 12:11
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 21.01.2023 12:04 Aika tyly arvio Burzumill, Toyotan sähkölle:
https://www.hs.fi/visio/art-2000009331729.html

Tuo kuvaa todella hyvin teknologiamurrosta. Toyota varmasti osaa kasata autoja ja maalipinnat ovat kunnossa. Mutta ne uudet sähköautojen jutut ovat hakusessa.

Tuosta arvostelusta ja Toyotan ratkaisuista kyllä herää pieni huoli. Toyota on selvästi tehnyt ratkaisuja jotka tähtäävät siihen luotettavuuteen, josta firma on tunnettu. Jos asiat ovat noin, niin miten mahtavat muiden sähköautot pelittää 15v vanhoina?
Joo, oli aika tyly arvio, mutta on myös aika keskeneräistä kakkaa tungettu markkinoille. Ei noin huonoa talviautoa kannattaisi edes myydä skandinavian markkinoilla. Pilaa vaan merkin maineen. Olisivat myyneet vaan lämpimille seuduille.

Mä oon erikoistunut ajamaan vanhoilla polttomoottoreilla, mutta nykyautoissa, vallankin täyssähköissä, on niin paljon sähkö- ja elektroniikkaosia valmiina hajoamaan, että mä en suostu niistä käyttämään kuin suht uusia autoja. Liian iso taloudellinen riski omistaa vanhaa. Ainakin kunnes vaihtoautojen arvo romahtaa. Jos 10v vanha on arvoton, niin sitten ehkä kannattaakin ottaa riskejä vähän vanhempien kanssa. Nykyisellä arvokehityksellä ei.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 21.01.2023 12:36
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ täähän ei luultavasti ole keskeneräinen. Tehdyt valinnat ovat tarkoituksellisia. Just toi pistää miettimään.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 21.01.2023 12:40
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 21.01.2023 12:36 ^ täähän ei luultavasti ole keskeneräinen. Tehdyt valinnat ovat tarkoituksellisia. Just toi pistää miettimään.
Aika outoja valintoja talviajoa ajatellen. Mä en ymmärrä miksi kukaan ostaisi tuollaista autoa Suomeen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 21.01.2023 12:43
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti: 21.01.2023 12:36 ^ täähän ei luultavasti ole keskeneräinen. Tehdyt valinnat ovat tarkoituksellisia. Just toi pistää miettimään.
Aika erikoista, jos maailman suurin autovalmistaja tarkoituksella tekisi auton, jota ei kannata ostaa. Tämä nyt kuitenkin on merkittävä lanseeraus.

Ongelmahan ei koske pelkästään talviajoa. Akun jäähdytyksen puute rajoittaa pikalataukset kahteen/vrk.

Mä veikkaan, että tämä on paniikkilanseeraus, koska Toyotan uskoi omia puheitaan liian pitkään.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.01.2023 9:26
Kirjoittaja sivustahuutaja
Kulutus 218hv vs 1020hv

Kuva

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.01.2023 9:34
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2023 9:26 Kulutus 218hv vs 1020hv

Kuva
Ei taida tasaisessa ajossa hevoset paljon vaikuttaa, vaan ilmanvastus ja vierintävastus.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 25.01.2023 9:41
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Just noin.

Mutta tämä liittyikin aikaisempaan pointtiini, että sähköissä differointi on vaikeampaa, koska siihen ei liity niin merkittäviä vaikeasti muutettavia valintoja. Polttisautoissa suuren huipputehon valinta tyypillisesti nosti myös kulutusta ja vaati sen erikoisen moottorin. Sähköissä huipputehon valinta on paljon pienempi juttu. Tästä syystä autonvalmistajien on helpompi tarjota tehokkaita sähkömalleja ilman merkittäviä lisäkustannuksia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.01.2023 13:49
Kirjoittaja James Potkukelkka
James Potkukelkka kirjoitti: 21.01.2023 12:43
sivustahuutaja kirjoitti: 21.01.2023 12:36 ^ täähän ei luultavasti ole keskeneräinen. Tehdyt valinnat ovat tarkoituksellisia. Just toi pistää miettimään.
Aika erikoista, jos maailman suurin autovalmistaja tarkoituksella tekisi auton, jota ei kannata ostaa. Tämä nyt kuitenkin on merkittävä lanseeraus.

Ongelmahan ei koske pelkästään talviajoa. Akun jäähdytyksen puute rajoittaa pikalataukset kahteen/vrk.

Mä veikkaan, että tämä on paniikkilanseeraus, koska Toyotan uskoi omia puheitaan liian pitkään.
https://www.hs.fi/talous/art-2000009352568.html

Eivät varmaankaan olleet tarkoituksellisia valintoja.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 26.01.2023 14:08
Kirjoittaja sivustahuutaja
^
En edelleenkään ole vakuuttunut. Talviautoilun ongelmat koskevat aika pientä osaa Toyotan markkinoista. Voin hyvin kuvitella, että Toyotan inssit eivät vain ole ottaneet pienintäkään luotettavuusriskiä akun kanssa.

Muut arvostelut bZ4X:sta eivät ole olleet erityisen huonoja. Niiden mielestä kyse on keskinkertaisesta sähköautosta. Tuohan riittää Toyotalle, koska firma keskittyy keskinkertaisiin, mutta äärimmäisen luotettaviin autoihin. Hyvä, mutta epäluotettava, olisi Toyotalle huono positio. Antaa muiden osallistua verilöylyyn.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.01.2023 9:39
Kirjoittaja sivustahuutaja
60 kwh akku noin 8.500€. Nykytahdilla hinta puolittuisi noin 7 vuodessa. Nykyisellä akkuteknologialla ei tule tapahtumaan enää mitään hintoja mullistavaa. Liian paljoa ei kannata akkujen kestävyyttä murehtia, jos 10v päästä saa korvaavan akun hintaan 3.000€. Kallistahan tuokin on, mutta ei mikään maailman loppu.

Kuva

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.01.2023 9:59
Kirjoittaja So Hard
sivustahuutaja kirjoitti: 31.01.2023 9:39 60 kwh akku noin 8.500€. Nykytahdilla hinta puolittuisi noin 7 vuodessa. Nykyisellä akkuteknologialla ei tule tapahtumaan enää mitään hintoja mullistavaa. Liian paljoa ei kannata akkujen kestävyyttä murehtia, jos 10v päästä saa korvaavan akun hintaan 3.000€. Kallistahan tuokin on, mutta ei mikään maailman loppu.
Mun auto tartti 100K ajon jälkeen 5K remontin, jonka onneksi maksoi pitkälti maahantuoja. Toki epäilen, että alan käytännöillä varaosa-akku maksaa 4 x kuin uuden akun tuotantokustannus.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.01.2023 10:12
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Varaosien hinnoista ei voi tosiaan päätellä valmistuskustannuksia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.01.2023 10:20
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti: 31.01.2023 9:39 60 kwh akku noin 8.500€. Nykytahdilla hinta puolittuisi noin 7 vuodessa. Nykyisellä akkuteknologialla ei tule tapahtumaan enää mitään hintoja mullistavaa. Liian paljoa ei kannata akkujen kestävyyttä murehtia, jos 10v päästä saa korvaavan akun hintaan 3.000€. Kallistahan tuokin on, mutta ei mikään maailman loppu.
Ihan liian iso riski nykyisellä autonarvonalenemalla, kun yhdistetään vanhenevan elektroniikan ja softan riskiin ja kuluvien osien korjauskustannuksiin IMHO. Arvon pitäisi tulla huomattavasti nykyistä nopeammin alas, että riski olisi taloudellisesti kannattava. Tällä hetkellä mielestäni kannattaa mieluummin ajaa tehdastakuun alaisella sähköautolla tai hybridillä. Vaikka mä oon tyypillisesti pitänyt polttiksia pitkään ja ajanut ne lähes arvottomiksi, niin meidän sähköauto on uusi ja tullaan vaihtamaan säännöllisesti uuteen. Mieluusti aina ennen ensimmäistä katsastusta :D