Hormittomat tulisijat

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Geetzu

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Näitä mä jaksan aina ihastella... Joten pysyn ketjusta pois ja polttelen puuta ja kynttilää sillä femmalla per ilta. 8)
bedlam

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Aika stylen näkösiä osa. Mut mua harmittaa tässä yhessä kuvassa, että miks toi ukko hakkaa nurkassa päätään seinään. Tuli tehtyä liian kallis ostos? :(

Kuva
bliss

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja bliss »

Ei nappaa. Tulisija on mun pienessä mielessä tiiviissä yhteydessä lämmitykseen, ei brassailuun.
Tämä ei ollut mielipidekysely, mutta mikä on se juttu, joka saa ihmisen hankkimaan tuommosen? :)
bliss

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja bliss »

exPertti kirjoitti: Tila jossa on keskuslämmitys ja jossa ei ole hormia yhdistettynä elävän tulen kaipuuseen?
Ei silti mene jakeluun :?
Mulla on juuri tuo tilanne, mutta ei kyllä tulisi mieleenkään hankkia tollasta feikkitakkaa :D
Mielestäni yksi älyvapaimpia keksintöjä sisustusjuttuihin liittyen. Mutta joo, menen pois tästä jauhamasta kun ei ole (eikä tule) kysymiäsi kokemuksia.
bedlam

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja bedlam »

bliss kirjoitti:Mielestäni yksi älyvapaimpia keksintöjä sisustusjuttuihin liittyen.
Mä en taas ymmärrä, että miten tää on älyvapaa sisustusjuttu? Ihan samanlainen koriste-elementti kuin vaikka taulu tai kasvi. Tai vielä mielummin mää lepattavan tulen ottaisin tunnelmaa luomaan.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

bedlam kirjoitti:
bliss kirjoitti:Mielestäni yksi älyvapaimpia keksintöjä sisustusjuttuihin liittyen.
Mä en taas ymmärrä, että miten tää on älyvapaa sisustusjuttu? Ihan samanlainen koriste-elementti kuin vaikka taulu tai kasvi. Tai vielä mielummin mää lepattavan tulen ottaisin tunnelmaa luomaan.
Komppaan. Nuohan ovat oikeastaan aika päheen oloisia, ja varmasti kohottaisivat vieraiden kulmakarvoja.

Ehkä tämä on taas jonkinlainen mies/nainen-juttu. Ovathan pyromaanitkin yleensä kai miehiä, joten ehkä viehtymys tuleen on enemmän miesmäinen juttu.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
vispilä
Kitisijä
Viestit: 20
Liittynyt: 03.09.2008 19:09
Paikkakunta: Kattilakaappi

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja vispilä »

exPertti kirjoitti:Hienoin viritelmä on kyllä tuo EVA-X, mutta sopii avotulena aika kehnosti lapsiperheeseen.
Oi voi. Mitenhän lapset säilyivät hengissä ja palovammoitta silloin, kun sähköä ei oltu vielä keksitty.
Viimeksi muokannut vispilä, 21.11.2008 10:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
prosessi

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

exPertti kirjoitti:
vispilä kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Hienoin viritelmä on kyllä tuo EVA-X, mutta sopii avotulena aika kehnosti lapsiperheeseen.
Oi voi. Mitenhän lapset säilyivät hengissä ja palovammoita silloin, kun sähköä ei oltu vielä keksitty.
Väittäisin, että selvisivät mutteivat palovammoitta. En minäkään selvinnyt.

Mutta toisin kuin normaalissa yleensä luukulla suojattavassa tulisijassa tuossa on paljon parempi mahdollisuus polttaa koko asunto kun joku sopiva lelu/vaate/paperi hupsahtaa tulen päälle.
Kumma juttu, kun minun lapsuudessani avotakka löytyi mökiltä, ja kotoakin pikkusiskoni lapsuudessa, eikä mitään ikinä hupsahdellut tulen päälle. Itse asiassa lapset aika automaattisesti varovat takkaa, koska sieltä - yllätys, yllätys - hohkaa kuumaa, joka ei visuaalisuudessaan yllätä edes lasta, toisin kuin esim. jotkut keittiövälineet.
prosessi

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

exPertti kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Kumma juttu, kun minun lapsuudessani avotakka löytyi mökiltä, ja kotoakin pikkusiskoni lapsuudessa, eikä mitään ikinä hupsahdellut tulen päälle. Itse asiassa lapset aika automaattisesti varovat takkaa, koska sieltä - yllätys, yllätys - hohkaa kuumaa, joka ei visuaalisuudessaan yllätä edes lasta, toisin kuin esim. jotkut keittiövälineet.
Avotakka ja juuri mainitsemani pöydän päällä, keskellä lattiaa yms. säilytettäväksi tarkoitettu avotuli (ei unohdeta lasista perusrakennettakaan) ovat _mielestäni_ hieman eri asia.
Sopivatko sitten kynttilätkään mielestäsi lapsiperheeseen?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

exPertti kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Sopivatko sitten kynttilätkään mielestäsi lapsiperheeseen?
Joten kuten, varsinkin tuikut lasin sisällä.
Kannattaa myöskin poistaa kaikki kemikaalit taloudesta, vaihtaa kovat ja teräväreunaiset huonekalut gelatiinista tehtyihin tai vain asua tyhjässä asunnossa, välttää kaikkea mistä voi saada allergian (elää siis vedellä), antaa lapsen hengittää vain happipullosta koska nykyisinhän ilmassa on ties mitä myrkky.

Helpommalla selviää kun ostaa pumpuliliinoja ja käärii vauvan, ja itsensä, siihen. Tai teippaa seinään.

Mistä kakru oppii mitään vaarallisista jutuista jos suojellaan ihan kaikelta. Ei ainakaan meikäläisen lapsuudenkodissa ollut edes mahdollisuutta moiseen kun kaikki ruuanlaitto ja lämmitys tapahtui tulella ja teräviä esineitä oli ympäriinsä. No terävien esineiden kohdalla ei oppi ole vielä mennyt perille, mutta parin palovamman jälkeen kyllä opin varomaan kuumia juttuja ja tämä tapahtui ennen kävelemään oppimista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

prosessi kirjoitti:Kumma juttu, kun minun lapsuudessani avotakka löytyi mökiltä, ja kotoakin pikkusiskoni lapsuudessa, eikä mitään ikinä hupsahdellut tulen päälle. Itse asiassa lapset aika automaattisesti varovat takkaa, koska sieltä - yllätys, yllätys - hohkaa kuumaa, joka ei visuaalisuudessaan yllätä edes lasta, toisin kuin esim. jotkut keittiövälineet.
Vielä kummempi juttu taisi olla se, että minun lapsuudenkodissani minä leikin lapsena tulella aina kun äipän ööga vältti. Rakenneltiin veljen kanssa avotakkaan tulitikuista torneja sun muita. Eiks oo hienoo kun on hienoo ja se oma tarina se paras tarina.
prosessi

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Kumma juttu, kun minun lapsuudessani avotakka löytyi mökiltä, ja kotoakin pikkusiskoni lapsuudessa, eikä mitään ikinä hupsahdellut tulen päälle. Itse asiassa lapset aika automaattisesti varovat takkaa, koska sieltä - yllätys, yllätys - hohkaa kuumaa, joka ei visuaalisuudessaan yllätä edes lasta, toisin kuin esim. jotkut keittiövälineet.
Vielä kummempi juttu taisi olla se, että minun lapsuudenkodissani minä leikin lapsena tulella aina kun äipän ööga vältti. Rakenneltiin veljen kanssa avotakkaan tulitikuista torneja sun muita. Eiks oo hienoo kun on hienoo ja se oma tarina se paras tarina.
Ette kuitenkaan sytyttäneet taloa tuleen? Miksi näin?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

prosessi kirjoitti:Ette kuitenkaan sytyttäneet taloa tuleen? Miksi näin?
Oonkohan kertonut tän täällä jo? Kerran pistettiin omassa makkarissa 400 pikkukinua lasipurkkiin, jonka kansi jäi kiertämättä kiinni. Tiputin tulitikun ja tarkoitus oli katsella, kun kinut paukkuisi purkissa. Eihän ne sisällä pysyneet ja lautalattia sekä päiväpeitteet saivat pikantin tumman täplätyksensä. Muistan säikähtäneeni big time ja hypänneeni avoinna olleesta ikkunasta pihalle pakoon "sotaa". Näin 8)
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

prosessi kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Kumma juttu, kun minun lapsuudessani avotakka löytyi mökiltä, ja kotoakin pikkusiskoni lapsuudessa, eikä mitään ikinä hupsahdellut tulen päälle. Itse asiassa lapset aika automaattisesti varovat takkaa, koska sieltä - yllätys, yllätys - hohkaa kuumaa, joka ei visuaalisuudessaan yllätä edes lasta, toisin kuin esim. jotkut keittiövälineet.
Vielä kummempi juttu taisi olla se, että minun lapsuudenkodissani minä leikin lapsena tulella aina kun äipän ööga vältti. Rakenneltiin veljen kanssa avotakkaan tulitikuista torneja sun muita. Eiks oo hienoo kun on hienoo ja se oma tarina se paras tarina.
Ette kuitenkaan sytyttäneet taloa tuleen? Miksi näin?
Eräs veljeni meinasi aiheuttaa maastopalon kun päätimme tenavina kokeilla lähtisikö lähimetsän kuivunut heinikko palamaan stendarilla. Saimme ihme kyllä sammutettua palon alun omin voimin, ehkä meistä olisikin pitänyt tulla palomiehiä.

Muistelen myös että joskus rakentelimme tyhmänä bensan avulla molotovin cocktailin, ja minulla meinasi kerran palaa kädet ja kulmakarvat kun päätin käyttää kaapista löytynyttä tärpättiä tms. erittäin tulenarkaa nestettä sytytysnesteenä. Sillä kastelemani paperituppo paremminkin räjähti kuin syttyi liekkeihin kun sai tulitikusta.

No, sitten kasvoimme isoiksi ja lopetimme veljeni kanssa pyromaaniharrastuksemme. Entisaikaan ei onneksi ollut edes internettiä jotta olisi voinut rakennella omia pommeja. Yhtään taloa tai autoa en ole polttanut, enkä nykyisin polttele kotona edes kynttilöitä. Veljenikin valmistui yliopistosta mutta on muuten kyllä ihan fiksu mies.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 21.11.2008 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
prosessi

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ette kuitenkaan sytyttäneet taloa tuleen? Miksi näin?
Oonkohan kertonut tän täällä jo? Kerran pistettiin omassa makkarissa 400 pikkukinua lasipurkkiin, jonka kansi jäi kiertämättä kiinni. Tiputin tulitikun ja tarkoitus oli katsella, kun kinut paukkuisi purkissa. Eihän ne sisällä pysyneet ja lautalattia sekä päiväpeitteet saivat pikantin tumman täplätyksensä. Muistan säikähtäneeni big time ja hypänneeni avoinna olleesta ikkunasta pihalle pakoon "sotaa". Näin 8)
Me emme olisi uskaltaneet tehdä moisia kotona, kiinnijäämisen riski olisi ollut liian suuri, emmekä halunneet vaikuttaa idiooteilta isin silmissä. Niinpä hoidimme omat räjäyttelymme ulkona ja sen verran turvallisesti, ettei ollut riskiä siitäkään, että palomiehet olisivat kertoneet isille. Nämä tietenkin tapahtuivat vasta ala-asteiässä, eli kyse ei ollut mistään pikkulasten lelujen viskelemisestä liekkeihin.
bliss

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja bliss »

bedlam kirjoitti:
bliss kirjoitti:Mielestäni yksi älyvapaimpia keksintöjä sisustusjuttuihin liittyen.
Mä en taas ymmärrä, että miten tää on älyvapaa sisustusjuttu? Ihan samanlainen koriste-elementti kuin vaikka taulu tai kasvi. Tai vielä mielummin mää lepattavan tulen ottaisin tunnelmaa luomaan.
Makuasia kato. Laitan tän samaan sarjaan kuin esim. väriä vaihtavat valokuitu"valaisimet" ja minisuihkulähteet ynnä muut hömpäkkeet.
prosessi

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Frederik Krueger kirjoitti:Eräs veljeni meinasi aiheuttaa maastopalon kun päätimme tenavina kokeilla lähtisikö lähimetsän kuivunut heinikko palamaan stendarilla.
Näitä tapauksia olenkin välillä ihmetellyt, että eikö lapsille selitetä, mitä tuollaisesta voi seurata, vai mistä oikein on kyse. Meille kun tuollaiset eivät olisi juolahtaneet mieleenkään. Mutta ehkä selitys onkin siinä, että vietimme aika monta juhannusta äitini serkun luona, ja kyseinen serkku oli vaarallisempi kuin tuhat pikkupoikaa. Kerran hän kaatoi juhannuskokkoon useamman kanisterillisen "jotain", eli hän ei itsekään tiennyt mitä sinne oikein meni. Syttymisen sijaan kokko räjähti, ja hänen vaatteissaan oli sen jälkeen muutama tuhat pientä reikää. Yhtenä juhannuksena taas hän oli rakentanut rakettihyrrän, johon kinnitettiin kymmenen rakettia pyörimään taivaalle lentämisen sijaan. Häntälieskat olivat melko pitkät, niinku. Nurmikkopaloa sammuteltiin sen jälkeen pari tuntia parinkymmenen henkilön voimin. Kun oli päässyt näkemään mitä tuli ja sytytysnesteet sun muut todella saavat aikaan, ei todellakaan uskaltanut kokeilla sellaisia itse. Ehkä pikkulapsille pitäisi järjestää vaikka palokunnan toimesta kunnon spektaakkeleita.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

exPertti kirjoitti:Syöttäkää te loput älykääpiöt vaikka rautanauloja omille lapsillenne.
"Minä saan sanoa muille mitä haluan, mutta minullehan ei sanota kuin mitä minä haluan kuulla".


En tule hankkimaan kakruja, ymmärrettävistä syistä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

exPertti kirjoitti:Ei näin. Enemmänkin: "Minulla ei ole lapsia, en ole koskaan kasvattanut lapsia, joten minä olen sopivin kertomaan kärkkäitä mielipiteitä siitä miten lapset _oikeasti_ kuuluu kasvattaa".
Ja sinä voit kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa kuinka asiat ovet? Veikkaisin että ainakin osa siitä kuinka kasvatat lapsia on periytynyt vanhemmiltasi.

Jos olen heittänyt kärkkäitä kommetteja siitä kuinka kakroita tulee kasvattaa niin anteeksi, olen varmasti viimeinen henkilö kertomaan kuinka se tulee tehdä. Mutta ainakin jotain tiedän siitä kuinka sitä ei tule tehdä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

prosessi kirjoitti:Näitä tapauksia olenkin välillä ihmetellyt, että eikö lapsille selitetä, mitä tuollaisesta voi seurata, vai mistä oikein on kyse. Meille kun tuollaiset eivät olisi juolahtaneet mieleenkään.
Mitäs mitäs? Ihmettelen, että ihmettelet. Toiset lapset, kuten minä olin, ovat villimpiä ja uteliaampia. Siinä se oleellinen.
prosessi

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Näitä tapauksia olenkin välillä ihmetellyt, että eikö lapsille selitetä, mitä tuollaisesta voi seurata, vai mistä oikein on kyse. Meille kun tuollaiset eivät olisi juolahtaneet mieleenkään.
Mitäs mitäs? Ihmettelen, että ihmettelet. Toiset lapset, kuten minä olin, ovat villimpiä ja uteliaampia. Siinä se oleellinen.
Ottaen huomioon, että pikkuveljeni ja minä käytännössä tappelimme aina kun vanhempien silmä vältti, räjäyttelimme asioita ulkona minne vanhempien vaikutusvalta ei riittänyt, kävimme salaa rakennustyömailla kiipeilemässä, mikä meiltä oli erityisesti kielletty jne., en miellä meitä kovin rauhallisiksi, tottelevaisiksi ja epäuteliaiksi. Kuitenkin oli olemassa noita asioita, joissa totteleminen oli itsestäänselvää. Ehkä meille sitten vain selitettiin joitakin asioita tarkemmin ja saatiin meidät myös kuuntelemaan. Ja juuri koska jokainen kielto perusteltiin, niin meidän oli mahdollista perusteluiden pohjalta itse päättää, mitä tottelimme ja mitä emme.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

prosessi kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Eräs veljeni meinasi aiheuttaa maastopalon kun päätimme tenavina kokeilla lähtisikö lähimetsän kuivunut heinikko palamaan stendarilla.
Näitä tapauksia olenkin välillä ihmetellyt, että eikö lapsille selitetä, mitä tuollaisesta voi seurata, vai mistä oikein on kyse.
Tottakai selitetään, aivan kuten lapsille selitetään kuinka pitää olla varovainen ja sitä ja tätä, mutta silti ne pahukset välillä tipuskelevat tikkailta ja solisluu murtuu ja kaikkea kivaa. Lapset kun ovat lapsia eikä vanhempien silmä välttämättä riitä ihan joka paikkaan varsinkaan isolapsisemmissa perheissä.
prosessi kirjoitti:Ehkä pikkulapsille pitäisi järjestää vaikka palokunnan toimesta kunnon spektaakkeleita.
Tuosta en ole eri mieltä. Kävivät palomiehet pari kertaa jälkisammuttelemassa muiden lapsien kokeiluja lähiympäristössä. Silloin kun ei ollut yhtä hienoja videopelejä ja internettejä kuten nykyään, lasten piti keksiä muuta jännää tekemistä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
prosessi

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Frederik Krueger kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti:Eräs veljeni meinasi aiheuttaa maastopalon kun päätimme tenavina kokeilla lähtisikö lähimetsän kuivunut heinikko palamaan stendarilla.
Näitä tapauksia olenkin välillä ihmetellyt, että eikö lapsille selitetä, mitä tuollaisesta voi seurata, vai mistä oikein on kyse.
Tottakai selitetään, aivan kuten lapsille selitetään kuinka pitää olla varovainen ja sitä ja tätä, mutta silti ne pahukset välillä tipuskelevat tikkailta ja solisluu murtuu ja kaikkea kivaa. Lapset kun ovat lapsia eikä vanhempien silmä välttämättä riitä ihan joka paikkaan varsinkaan isolapsisemmissa perheissä.
Ehkä tosiaan meidänkään perheessämme tulen vaarallisuus ei olisi ollut niin helppo opetettava ilman sitä äidin serkun ilotulitushyrrää. Muistan edelleen hyvinkin kirkkaasti aikuisten hätäännyksen heidän sammuttaessaan nurmikkopaloa, ja olin käsittääkseni kuitenkin silloin alle kouluikäinen.
Bhven

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Vaikka etanolin lämpöarvo on noin 50% parempi kuivan puun polttamiseen verrattuna, aika kallista litkua viiden euron litrahintaan. Mutta joo voisin itsekin harkita tuollaisen hankkimista, jos olisi siihen sopiva asunto.
Bhven

Re: Hormittomat tulisijat

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ No itse ajattelen, että tuo etanolitakka on ainoa järkevä vaihtoehto. Parempi olla kaksi lämmitysvaihtoehtoa kuin yksi. Sähkötakka lämmittää aika huonosti, jos tulee hirveä griisi ja gatastrofi ja sähkönjakelu on poikki pari vuorokautta. Sen sijaan jos on etanolia varastossa ei tarvitse nukkua pilkkihaalareissa.
Vastaa Viestiin