Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Leevi »

exPertti kirjoitti: Njet, Salmiakkia, Salmiakkia. :)
Tuollainen 225/45R17 kun alkaa olemaan aika monessa kulkuneuvossa ihan vakiokoko ensiasennuksena (eivätkä tuon kokoiset vielä maltaita maksa), niin ilmeisesti pertsalla on melkoiset pallot salmiakissa ... :think:
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Leevi »

McJanne kirjoitti:
Leevi kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Njet, Salmiakkia, Salmiakkia. :)
Tuollainen 225/45R17 kun alkaa olemaan aika monessa kulkuneuvossa ihan vakiokoko ensiasennuksena (eivätkä tuon kokoiset vielä maltaita maksa), niin ilmeisesti pertsalla on melkoiset pallot salmiakissa ... :think:
Jospa se onkin se koko luokkaa 25/20R75 :>
Tuo vois kyllä olla aika vakuuttava, ainakin vannekoko. Muutoin kovin kapoinen ja tooosiiii matala on ... :wink:
Manaaja

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:Jeh, alla on nyt Hankookin K105:t. Hyvät kumit ja ainoat ok-laatuiset tässä järjettömässä koossa, joista ei pitänyt munuaisiaan myydä.
Mä ostin tommoset kanssa viime syksynä Octaviaan ja ajelin noilla tonnin tai pari ennenkuin vaihdoin talvigummeihin (ja sittemmin koko kinnerin). Miellyttävän hiljaiset olivat alla ja lyhyehköstä tutustumisesta huolimatta jäi ihan hyvä maku ko. fillareista. Voipi olla että katselen hankulaa toisenkin kerran sitten kun jagulaari alkaa vaatimaan kesäkumipäivitystä.

Noi pirellit kun päästää altaan vähän turhankin kallista savua. x)
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tänään hiekkatiellä vastaan tulevan kuorma-auton ojan puoleisen renkaan alta pyörähti omalle kaistalleni ojan puoleisen renkaan eteen lapsen pään kokoinen kivi. Ehdin just havaita tuon kunnes ajoin kiveen n 80km/h vauhdilla. Rengas, vanne ja pyörätuenta kesti. Vanteena alkuperäinen aluvanne. Kumina Michelin Primacy HP. Kumpaankaan ei tullut jälkeäkään. Ääni niiden osumisesta kiveen oli kyllä melkoinen ja odotin jo jotain hajonneen. Ajettavuuden perusteella pöyräkulmatkin ovat ennallaan.

Eli: kannattaa ostaa kunnon renkaat ja vanteet.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

En muista enää varmaksi minkämerkkiset gummit ovat alla, mutta kyllä ne ovat tiellä pitäneet. Kesäkumeissä on aluvanteet, talvirenkaissa ei. Turhaahan ne talvirenkaissa olisivat kun kesällähän sitä pillurallia perinteisesti ajellaan.

Näissä kesärenkaissa häiritsi ettei mistään löytynyt nuolta joka osoittaisi renkaan halutun pyörimissuunnan. Ilmeisesti kuviointi toimii molempiin suuntiin? Edellisen auton renkaissa, ainakin muistaakseni kesärenkaissa, oli selvät nuolet osoittamassa pyörimissuuntaa. Jos laittoi väärin päin, auto kaatui samantien katolleen ekassa mutkassa.

Minkämerkkisiä pyyhkimensulkia muuten käytätte? Niilläkin on hirmuinen merkitys ääriolosuhteissa ja suurissa nopeuksissa. Mulla on edessä SuperSwipers Ultra G800XLi, takana puolestaan pyyhkimensulan virkaa hoitaa GekkoMaster 5000. Pyyhkimien varret ovat tietenkin alumiinia.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Frederik Krueger kirjoitti: Näissä kesärenkaissa häiritsi ettei mistään löytynyt nuolta joka osoittaisi renkaan halutun pyörimissuunnan. Ilmeisesti kuviointi toimii molempiin suuntiin? Edellisen auton renkaissa, ainakin muistaakseni kesärenkaissa, oli selvät nuolet osoittamassa pyörimissuuntaa. Jos laittoi väärin päin, auto kaatui samantien katolleen ekassa mutkassa.
Katos onko vanteissa OE, VT tai vastaavia kirjootuksia.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Katos onko vanteissa OE, VT tai vastaavia kirjootuksia.
Ei näkynynnännä, kuten ei muutakaan selkeää vinkkiä mille puolelle gummi kuuluu. Tarkastin kaikki renkaat vanteineen mikroskoopilla ja oskillaattorilla.

Yritin päätellä jotain myös kuvioinnista (edellisissä kesärenkaissa pystyi kuvioinnistakin selkeästi näkemään mihin suuntaan niiden on tarkoitus pyöriä jotta vesi lähtisi vittuun renkaan alta mahdollisimman tehokkaasti), mutta näissä renkaissa kuviointi on muistaakseni ikäänkuin erisuuntaan peilikuvana renkaan eri puoliskoissa. Hämäävää.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Frederik Krueger kirjoitti:Tarkastin kaikki renkaat vanteineen mikroskoopilla ja oskillaattorilla.
Arvasin, ettet ollut viitsinyt käyttää VTT:lla. Se nyt olisi ensimmäinen porras se.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Frederik Krueger kirjoitti: jotta vesi lähtisi vittuun renkaan alta
Ai jaa. Sieltä se kosteus siis tulee?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Bhven

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Frederik Krueger kirjoitti: Yritin päätellä jotain myös kuvioinnista
Oot näköjään sen verran tumpelo, että sun kannattaa ajaa pelkillä vanteilla.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Pulkannaru kirjoitti:
Frederik Krueger kirjoitti: jotta vesi lähtisi vittuun renkaan alta
Ai jaa. Sieltä se kosteus siis tulee?
Ei, kyllä oikea vastaus taitaa sittenkin olla voikukka. Tuossa lisätietoa.
Bhven kirjoitti:Oot näköjään sen verran tumpelo, että sun kannattaa ajaa pelkillä vanteilla.
Veikö mokkakikkeli taas tyttöystäväsi kun on pinna niin kireällä?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Bhven

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Frederik Krueger kirjoitti:Veikö mokkakikkeli taas tyttöystäväsi kun on pinna niin kireällä?
Kyllä. Tyttöystäväni lähti leivoksen perään ja hylkäsi minut. Se läski ahmatti. Toisaalta menetys ei jäänyt juurikaan vaivaamaan, koska luonnollisesti tunnen ennemminkin alitajuista halua mustan miehen kehoa kohtaan.
Kai Nalo

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Mistäs päin edullisia kesärenkaita kannattaa alkaa metsästämään PK-seudulla. Pitäisi lähtee heittämään kolmen tonnin kierros pian, ja eturenkaissa on ehkä 1- 0.5 milliä pintaa sakkorajaan. Soisipa nuo jo vaihtaa..

Continental ContiPremiumContact 2 ois hakusessa. Paikallinen liike teki tarjouksen töineen 625 euroa. Mahtaisko löytää jostain halvemmalla?
Manaaja

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Ooksä jotenkin erityisen merkkiuskollinen Conteja kohtaan? Mä käväisisin kysäisemässä tarjousta kierroksesta Hankookeja esim. rengasmaailmasta. Ovat ihan päteviä ja hiljaisia renkaita nykyään. Esimerkiksi K105 on ihan hyvä perusfillari johon itse olin varsin tyytyväinen. Menee ensiasennusrenkaana nykyään mm. Golfeihin. Jos vähän sporttisempaa pitoa kaipaa niin esimerkiksi K110 on hinta/laatu -suhteeltaan myös erinomainen gummi ja saanut ihan ylistäviä käyttäjäkokemuksia.

On niillä siellä Contejakin, joten kysäse vaikka huviksesi hintaeroa könttinönttääleihin verrattuna. Pääset todennäköisesti aika paljon halvemmalla, ellei sulla ole mitenkään erityisen leveä/urheilullinen rengaskoko. Et sitä maininnut, mutta yli kuuden sadan kierros ei kuulosta kamalan edulliselta. Jos ihan halvinta rengasta hakee, niin Matin Rengas (jossain tiksissä muistaakseni) taitaa olla yleisesti aika halpana pidetty.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Kai Nalo kirjoitti:Mistäs päin edullisia kesärenkaita kannattaa alkaa metsästämään PK-seudulla. Pitäisi lähtee heittämään kolmen tonnin kierros pian, ja eturenkaissa on ehkä 1- 0.5 milliä pintaa sakkorajaan. Soisipa nuo jo vaihtaa..

Continental ContiPremiumContact 2 ois hakusessa. Paikallinen liike teki tarjouksen töineen 625 euroa. Mahtaisko löytää jostain halvemmalla?
>600€ kierros kuulostaa matalaprofiililta tai cityleikkimaasturin renkaalta. Hieman vakiokokoisempi ei ole noin kallis.
bliss

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja bliss »

Tarttis ostaa uudet kesärenkaat, nykyisillä ei enää ensi kesänä ajella... tai jos vaan vaihtais autoa :P
Fcuk

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Fcuk »

Mä en oo kans koskaan uusinu renkaita, aion tehdä kyllä tän auton kohalla niin! :D

Poliisit pysäytti yks päivä mut ei ne sen kummemmin mittaileet noita uria, kai niistä näkee kun tarpeeks kuluvat... Ja rengasliikkeessähän ne toki huomauttaa puol vuotta etukäteen ja tekee kaikista parhaat maailmassa ikinä! -tarjouksensa.
Avatar
sinsin
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 22.05.2009 14:31

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja sinsin »

Hankook on hyvä ja edullinen. Kiinanpoikien leluviritykset jätän suosiolla kauppaan. Englannista tilaamalla saa samaan hintaan hyviä renkaita.
Kai Nalo

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Auuuuuuuuuh mitä hintoja.


Michelin X-Ice North XiN2 nastarengas

215/65R16

4 kpl 569,04 €

rengastyöt: 79,00 €

Yhteensä 648,04 € :roll:
Kai Nalo

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

exPertti kirjoitti: No onpa rengaskoko. Oliko tämä siihen "SUV":si? :)
Joo SUV:n renkaat.

Tein eilen pintainventaarion. Kaksi rengasta menee vaihtoon, joten laitetaan samaa tilalle kuin ennestään. Eli Continental 4x4 IceContact. 290 juuroa rengastöineen.

Elämä on.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Hui kauhistus. Illaksi luvattu jo miinuskelejä, juuri silloin kun palailen harrastuksista. Pitääpä muistaa ottaa airot messiin siltä varalta että kesärenkaani puhkeavat osuttuaan jäiseen tienpintaan.

En taatusti vaihda vielä talvirenkaita, veikkaan perään kahden kuukauden mittaisia +2 sadekelejä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Suotta huolitte, olen ehjänä kotona. Ajoin vain hieman normaalia hitaammin.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Manaaja

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Pakko vähän purkautua ettette Mokaile.

Erehdyin lukemaan Cityn blogeja ja pakko lyödä päätä seinään Hofstadterin blogin kohdalla. Siellä on taas joku aSiantuntija neuvonut kaverille polkemaan jalalla aluvanteiden pultteja kiinni ja valitsemaan renkaan asennuspaikkaa renkaan kuluneisuuden mukaan...arvatenkin että kylkeä eli pyörimissuuntaa siinä mahdollisesti samalla vaihtamalla, jos tietotaito on jämähtänyt niihin aikakausiin milloin pultteja poljettiin jalalla kiinni.

Kylkeähän ei missään nimessä saa vaihtaa renkaan jommalla kummalla kyljellä jo kerran oltua, vaan sen jälkeen oikealla pyörivät ovat oikealla pyöriviä ja vasemmalla pyörivät vasemmalla pyöriviä. Vaihto toiselle kyljelle vaihtaa myös pyörimissuunnan, joka löysyttää renkaan runko-/vyörakennetta, ja pahimmillaan huonontaa renkaan turvallisuutta ja pito-ominaisuuksia merkittävästi.

Älkääkä nyt helvetissä oikeasti antako kenkää aluvanteiden pulteille varsinkaan ensikiristyksessä, ellette halua katsoa kun se fillari joku päivä ohittaa teidät maantiellä. Mieluummin ensin liiankin varovaisesti kiinni ja sitten 100km päästä jälkikiristys ja vaikka toisen 100km päästä toinen jälkikiristys, jos siltä tuntuu.

Joo, joidenkin kannattais vaan viedä ne fillarit suosiolla huoltoon vaihdettavaksi, alan ymmärtää sen vihdoin. Hnnngh!
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^ Mun pitäs jälkikiristää, mut se on jotenkin tosi vaivalloista ja miesten juttuja muutenkin. Kuolenko jos jätän (taas) tekemättä?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin