Kai Nalo kirjoitti:Manaaja kirjoitti:
Kylkeähän ei missään nimessä saa vaihtaa renkaan jommalla kummalla kyljellä jo kerran oltua, vaan sen jälkeen oikealla pyörivät ovat oikealla pyöriviä ja vasemmalla pyörivät vasemmalla pyöriviä. Vaihto toiselle kyljelle vaihtaa myös pyörimissuunnan, joka löysyttää renkaan runko-/vyörakennetta, ja pahimmillaan huonontaa renkaan turvallisuutta ja pito-ominaisuuksia merkittävästi.
Täääh. Onko tuollainenkin suositus olemassa?
O, ja unohdin muuten mainita vielä lamellitkin noiden vyörakenteiden lisäksi. Jos renkaan pyörimissuuntaa vaihtaa, lamellien takareunat jotka nyt muuttuvat etureunoiksi tienpintaa vasten, murtuvat alle, rikkovat siten lamellirakenteen ja tekevät renkaasta taas kerran turvattoman/pilaa ominaisuudet.
Mieti pyyhekumia jota et hinkkaa edestakaisin, vaan ainoastaan yhteen suuntaan pöytää vasten. Vaihda sitten hinkkaussuuntaa toiseen suuntaan, ja huomaatkin että alkaa jännästi isompia palasia murtua ja lennellä.
Niinkuin herra yläpuolella sanoi, toisilla renkailla ei ole mitään väliä miten päin ne asentaa ENSIMMÄISEN kerran auton alle (puhutaan siis renkaista, joiden lamellirakenne on peilikuvamainen, eikä suuntaa siksi ole tehtaalla määrätty). Silti minkään renkaan, ei pyörimissuuntamääräämättömänkään, pyörimissuuntaa saa vaihtaa kun se on ensimmäistä kertaa asennettu pyörimään omalle kyljelleen siihen tiettyyn pyörimissuuntaansa.
Ja tää pyyhekumiefekti sitten pätee myös nastoihin. Jos vaihtaa renkaan pyörimissuuntaa nastarenkaassa jonka pyörimissuuntaa ei muuten nuolella ole määrätty, nastat alkavat taittua vastakkaiseen suuntaan, ja saavat kuopissaan huomattavasti enemmän tilaa elää ja sitten irrota.
Eli: Minkään autonrenkaan pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa kesken renkaan elämän. Aivan sama onko suuntamerkit vai ei.